تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833281509
بهروز غریب پور: ازمشروطه به این سو؛ شناسنامه هایمان را باطل کرده ایم
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: بهروز غریب پور: ازمشروطه به این سو؛ شناسنامه هایمان را باطل کرده ایم خبرگزاری پانا: کتابفروشی نشر«هنوز» درهفتمین شب خود میزبان بهروزغریب پور بود؛ او دراین نشست درباره تیاترایران سخن گفت.
۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۵ شهريور ساعت 10:00
به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ درابتدای این نشست اسدالله امرایی با اشاره به خدمات فرهنگی بهروز غریب پور و نقش او درباره کاربردی کردن فضای مرده همچون کشتارگاه تهران به فرهنگسرا و یا تبدیل یک پادگان قدیمی به خانه هنرمندان ایران سخن گفت و در ادامه خاطره آشنایی خود با غریب پور که همزمان با نمایش کور اوغلو بود را برای حاضران تعریف کرد.
بهروز غریب پور با بیان این مطلب که در بسیاری از موارد روشنفکران از مردم عادی عقب مانده اند، گفت: در جامعه ما روشنفکران آن قدر دچارشک و تردید می شوند که با این شک ها همواره دیگران را قربانی می کنند. هر بار که من یک فضای مرده را تبدیل به یک فضای فرهنگی کردم، با انتقادهای کورکورانه روشنفکران روبرو شدم و نخستین حرفی که درباره من برزبان می آوردند این بود که غریب پور خودش را فروخته است و من در مقام یک انسان فرصت طلب پایین می آوردند که واقعا این رفتار دردناک است. من مدتی است که در ویژه نامه کرگدن روزنامه اعتماد درباره مسائل فرهنگی می نویسم و هفته آینده نیز درباره این موضوع که کشتارگاه فرهنگ کجاست یادداشتی نوشته ام.
او با اشاره به تاریخچه تاتر در ایران گفت: همه تاریخ تاتر در ایران را با میرزا فتح علی آخوند زاده می شناسند، اما اگر کمی دقیق نگاه کنیم تاریخ تاتر ایران به 500 سال پیش از آن و نمایش های تخته حوضی بازمی گردد. برای تخته حوضی روشنفکران ایرانی ارزش قائل نشدند اما روشنفکران غربی بر اساس تخته حوضی تاتر های مولیری را بنیان نهادند. متاسفانه تاریخ نشان داده روشنفکران ایرانی همواره به آن که در کشور خودمان اتفاق افتاده بی اعتنا بوده اند و چیزی که ورای مرزهای سرزمین خودمان بوده برایشان ارزش تلقی شده است. مثلا روشنفکران ایرانی هرگز نگاه مثبتی نسبت به تعزیه نداشته اند و آن را هنری عوام فریبانه عنوان کرده اند. امیرکبیر کسی بود که به اهمیت تعزیه پی برد و قصد داشت که از آن خرافه زدایی کند و دستور داد متن 120 تعزیه را بیالایند و در تکیه دولت اجرا کنند که متاسفانه عمر او قد نداد .
غریب پور با بیان این مطلب که روشنفکران ایرانی در شناخت تعزیه از مردم عادی عقب مانده اند، گفت: در تغریه به چنان پیشرفتی رسیده بودیم که تیمور لنگ و یا منصور حلاج هم به جهان تغزیه دعوت شده بودند و یا تعزیه ای داریم به نام شاه شهید که دراین تعزیه ناصرالدین شاه را تشبیه کرده اند به شمر. من قبول دارم که متن تعزیه فاخر نیست، چون روشنفکران ما هیچ وقت به تعزیه از منظر انتقادی و اصلاح گر نگاه نکرده اند و درصد این نبوده اند که تعزیه را اصلاح کنند. اما اگرهمین امروز هم یک تعزیه ضعیف اجرا شود مردم چنان به آن اقبال نشان می دهند که باور کردنی نیست. در دوره قاجاریه در کنار تعزیه ما تاتر های خانگی زنانه داشته ایم که امروزه به شکلی دیگر در ایران اجرا می شود، تاترهای خانگی زنانه. اگر به تحقیقات علی بلوک باشی توجه کنید متوجه می شوید که تاترهای خانگی زنانه نقدی اجتماعی بود به نگاه مرد سالارانه حاکم برجامعه و نقد روابط غلط روابط زناشویی، اما پژوهشگران ایرانی کمتر به این موضوع توجه کرده اند.
او با اشاره به تاریخچه بی اعتنایی به تاتر در ایران گفت: در دوره مشروطه علی آخوند زاده آن چنان مطرح می کند که در ایران تاتر وجود نداشته که من را به یاد رمان صدسال تنهایی می اندازد که مردم ماکاندو درحال اختراع ساعت بودند در حالیساعت اختراع شده بود و کولی ها در بقچه های خود ساعت داشتند و به مردم ساعت می فروختند. حتی جلال ستاری نیز چندی پیش در مطلبی عنوان کرده اند که تعزیه تاترنیست و این حرف ها به اشتباه این فکر را در جامعه ما رواج می دهد که تاتر در ایران ریشه ندارد و وارداتی از غرب است، اما چنین نیست. پیتربورک در سال 1350 ضمن سفری که به ایران داشت درباره اجراهایی که دید سخن گفت. او در این سخنرانی عنوان کرد که در مدت اقامتش در ایران سه تاتر دیده است که دوتایی آن مرده بود و یکی زنده بوده اند، از نظر او تاتر مرده تاتری بود که به تقلید از غرب اجرا می رود و او تخته حوضی و تعزیه را به عنوان تاتر زنده عنوان کرده بود. این سخن پیتر بروک به ما درس داد که ما می توانیم نمایش های تخته حوضی و یا تعزیه را امروزی کنیم و چون این نمایش ها از دورن فرهنگ ما برآمده اند ازدوام و قدرت بیشتری برخوردار هستند.
غریب پور با اشاره به این مطلب که برای من عجیب است که کسی واقعا قصد روشنفکری داشته باشد اما خودش نقاط تاریک در زندگی اش داشته باشد؛ گفت: زمانی که من در سال 1349 خیمه شب بازی را به دانشگاه تهران آوردم با نقد روشنفکران و استادان دانشگاه روبرو شدم، چون آن زمان بازار تقلید از تاترهای غربی داغ بود، اما امروز خوشحالم که با تلاش هایم توانسته ام عروسک مبارک را به ثبت جهانی برسانم و همه امروزه مبارک را بشناسند.
به گفته غریب پور میان تعزیه و اپرا اشتراکات بسیاری وجود دارد و اپرا نوعی نمایش دراماتیک است که موسیقی در تمام شاکله اثر حضور دارد و خواننده بازیگران به جای بازیگران خوانندگی می کنند.
او افزود: من سال های سال وقت گذاشته ام تا تعزیه را زنده کنم و تعزیه عاشورا یکی از کارهای بود که اجرا کردم. مثلا اگر من اپرای شمس و مولانا را به شیوه پاوراتی اجرا می کردم چه چیزی به فرهنگ ما اضافه می کرد و اصلا چه مناسبتی میان این دو بود، آیا شعر مولوی به این شکل می توانست بر جان ما تاثیر بگذارد.چون تعزیه در معرض نابودی بود من به شکل دیگری از آن در اپرا بهره گرفته ام. صادق هدایت با این که همه فکر می کنند نسبت به همه چیز نگاه انتقادی دارد اما هنرمندی بود که معتقد بود باید به چشمه های فولکور توجه کرد و باید اعتراف کنم در احیاء خیمه شب بازی پیرو صادق هداست هستم. هدایت نخستین کسی بود که پس از غربی ها درباره خیمه شب بازی نوشت و او داستان آفرینش را به صورت عروسکی کار کرده است.
این کارگردان تاتر معتقد است یکی از بزرگترین معظلات ما ایرانی ها در150 سال اخیر بی اعتنایی به گنجینه های خودمان و رو آوردن به تقلید است، همین نگاه موجب شده که کارگردان های تاتر تنها به شرکت در فستیوال ها فکر کنند و مخاطبان شان را از دست بدهند. باید اعتراف کنم ملتی که اعتماد به نفس ندارد، فرهنگ خود را از دست می دهد و متاسفانه ما در چنین وضیعتی قرار داریم. ما حتی اگر از نگاه غربی ها به میراث خود نگاه کنیم متوجه می شویم که میراث ارزشمندی داریم. اگر همه ما احساس مسولیت کنیم و با دستگاه ضبط صدا و تصویر به سراغ پیرمرد و پیرزن ها برویم شاید بتوانیم بخشی از این میراث را از معرض نابودی نجات بدهیم.
غریب پور در ادامه سخنانش جامعه تاتری ها را جامعه نفرین شدگان عنوان کرد و گفت: وضیعت تاتر در ایران آن چنان خوشایند نیست و آثار نمایشی تنها مورد مخاطبان خاصی قرار می گیرد که اگر یک ماه وقت بگذارید و تاتر ببینید متوجه می شوید که با همه این افراد آشنا شده اید به نظر من در چنین وضیعتی باید به تاتری ها عنوان نفرین شدگان را بدهیم.
او در ادامه با اشاره به نگاه آخوند زاده نسبت به فرهنگ ایران گفت: آخوند زاده حتی سعدی را قبول نداشت و معتقد بود که دوره او گذشته و نوشته هایش سرشار از خرافه است، این در حالیست که در زمان زندگی آخوند زاده حتی نمایشنامه هایش روی صحنه نمی روند اما همچنان سعدی مورد اقبال قرار می گیرد. به نظر من از دوره مشروطه به این سو کمر به قتل خودمان بستیم و تصمیم گرفتیم که شناسنامه جدیدی برای خودمان بگیریم. اما اگر به غربی ها به ویژه انگلیسی ها نگاه کنیم متوجه می شویم که آن ها حتی ساده ترین جشن ها خود را بازسازی کرده اند و نگذاشته اند تاریخ و فرهنگ شان به فراموشی سپرده شود.
غریب پور در ادامه با اشاره به اپرای خیام که این روزها در مرحله پژوهش قرار دارد گفت: با این که من درباره ریاضیات اطلاعاتی ندارم اما وقتی نوشته های ریاضی او را می خوانم حیرت می کنم و فکر کنید امروزه بخواهیم با نگاهی به نوسازی فرهنگ چنین مفاخری را به فراموشی بسپاریم. ما باید یاد بگیریم که به ارزش های خودمان اعتماد کنیم، تا زمانی که این حس در ما بوجود نیاید نمی توانیم میراث مان را حفظ کنیم و آن ها را معاصر سازی کنیم. غربی ها توانسته اند سرمایه های ما را خوب کشف کنند و به گونه ای دیگر به خودمان تحویل بدهند.
بهروزغریب پور132۹ نویسنده، کارگردان تئاتروسینما واستاد نمایش عروسکی نویسنده ونمایشنامه های اپرایی است.
غریب پورکارشناس نمایش ازدانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران؛1353 است وتحصیلات ناتمام درآکادمی هنرهای دراماتیک رم silvio Damico دررشته کارگردانی دارد که به دلیل پیروزی انقلاب چون دلش می خواست سهمی دردوران سازندگی کشورش داشته باشد به ایران بازگشت.
اودرکارنامه کاری خود کارگردانی و بازی درنمایش های؛ آرش کمانگیر،زاویه، مستاجر، افسانه ترس، پهلوان اکبرمیمیرد، شنل هزارقصه،اسکارباتک،کوراوغلی چنلی بئل،سارازدرخت پرید،آینهی پریشان،تف، سفرسبزدرسبز،هفت خان رستم،2342 روز بد،ایکارو،قصه تلخ طلا و... را دارد.
اوهمچنین موسس نخستین تماشاخانه کودک و نوجوان با نمایش کوراوغلی چنلی بئل است.تبدیل پادگان ایرانشهر به خانه هنرمندان ایران و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران وتبدیل کشتارگاه تهران به فرهنگسرای بهمن، تبدیل خانه عزت الله انتظامی به موزه تئاترازجمله خدمات او به شمار می رود.
کتاب فروشی «هنوز» درخیابان کریمخان، بین ایرانشهروماهشهر، پلاک ۱۳۴ قراردارد. کتاب فروشی هنوزهمه روزه تا ساعت 11شب میزبان مخاطبانش است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]
صفحات پیشنهادی
چیزی از کودکیهایمان باقی نمانده
با سپند امیرسلیمانی که این روزها در رقابت خنداننده برتر خندوانه شرکت دارد چیزی از کودکیهایمان باقی نمانده تاریخ انتشار یکشنبه 22 شهریور 1394 ساعت 09 51 | شماره خبر 2092251756332293972 تعداد بازدید 5 پ پ سپند امیرسلیمانی را در نقش جدیدی بعد از سریال پرحاشیه در حاشیه ندیدیمدر صدد آماده سازی زمینه برای ترجمه چکیده کتابهایمان هستیم
در صدد آماده سازی زمینه برای ترجمه چکیده کتابهایمان هستیم انجمن فرهنگی زنان ناشر که در حال حاضر مشارکت در نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت را در برنامه کاری خود قرار داده در صدد آماده سازی زمینه برای ترجمه چکیده کتابهایش است مریم جدلی رئیس هئیت مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشرحیمپور ازغدی: قدرت و ثروت با پروژه تضعیف ایمان مردم به میدان آمده است/ برخی مدیران برای پیگیری کار مردم تنها
رحیمپور ازغدی قدرت و ثروت با پروژه تضعیف ایمان مردم به میدان آمده است برخی مدیران برای پیگیری کار مردم تنها سر تکان میدهندعضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه قدرت و ثروت با پروژه تضعیف ایمان مردم به میدان آمده است گفت در حال حاضر شاهدیم که برخی مدیران برای پیگیری امورگزارش خبرنگار اعزامی فارس از ژاپن نامبو: باید سرویسهایمان را اصلاح کنیم/ هوگ: ژاپن از همه نظر برتر بود
گزارش خبرنگار اعزامی فارس از ژاپننامبو باید سرویسهایمان را اصلاح کنیم هوگ ژاپن از همه نظر برتر بودسرمربی تیم ملی والیبال ژاپن گفت امروز در تمام فاکتورها برتر از کانادا بودیم اما برای فردا باید سرویس هایمان را اصلاح کنیم به گزارش خبرنگار اعزامی فارس از ژاپن ماساشی نامبو سخاکپور: هدف ما شادی مردم است و در این راستا برنامه ریزی کرده ایم/ قطعاً گروهمان سخت خواهد بود
به گزارش سرویس ورزشی برنا محمد خاکپور پس از بازگشت تیم ملی ایران به تهران گفت تیم روند بسیار خوبی در هلند داشت اردوی منظمی در هلند داشتیم سه بازی خوب و قوی با تیم های هلندی برگزار کردیم این تیم ها در لیگ بلژیک و هلند فعالیت می کردند وی افزود نتایج بسیار خوبی گرفتیم و گذشته ازاینکه دیگران در موردمان چه میگویند برایم مهم نیست خاکپور: قطعاً گروه سختی در انتخابی المپیک انتظارمان را میک
اینکه دیگران در موردمان چه میگویند برایم مهم نیستخاکپور قطعاً گروه سختی در انتخابی المپیک انتظارمان را میکشد از فراهم شدن امکانات خوب برای تیم بزرگسالان خوشحال میشویمسرمربی تیم ملی فوتبال امید ایران گفت با توجه به اینکه در سید سوم قرار گرفتیم مطمئناً در مرحله دوم انتخابی العبادیپور: آمادهایم ایتالیا را شکست دهیم/ نمیتوان چیزی را پیشبینی کرد
با تمام توان وارد زمین میشویم عبادیپور آمادهایم ایتالیا را شکست دهیم نمیتوان چیزی را پیشبینی کرد ایلنا دریافت کننده تیم ملی والیبال ایران گفت برای آغاز مرحله دوم مسابقات جام جهانی نه تنها من بلکه تمام بازیکنان آماده هستند و با تمام توان وارد زمین می شویم به گزارش ایلنچه کنیم بچه هایمان زال نشوند؟
باشگاه خبرنگاران نوشت زال نام پدر رستم در شاهنامه فردوسی است وقتی زال به دنیا آمد موهایش سفید بود به همین دلیل پدر و مادرش زال را رها کردند و او به خاطر این بیماری در تنهایی بزرگ شد اما برخلاف داستان زندگی زال در شاهنامه در برخورد با کودکان مبتلا به بیماری زال نباید بیمار را تنمعروف: ضعف هایمان را برطرف می کنیم
به گزارش سرویس ورزشی برنا سعید معروف کاپیتان تیم ملی والیبال ایران پس از شکست 3 بر یک برابر آرژانتین در نشست خبری حاضر شد و اظهار داشت به تیم آرژانتین تبریک می گویم عملکرد تیمی آرژانتین در دفاع روی تور و توپگیری خیلی خوب بود اما ما در این زمینه خوب کار نکردیم فرصت بازگشت بهبرانکو ایوانکوویچ: می خواهیم بردهایمان ادامه داشته باشد
برانکو ایوانکوویچ می خواهیم بردهایمان ادامه داشته باشد جام جم ورزشی سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت هدف ما در دیدار برابر سایپا این است که به یپروزی برسیم و سریال بردهایمان را ادامه دهیم برانکو ایوانکوویچ در نشست خبری پیش از دیدار تیمهای فوتبال پرسپولیس با سایپا در-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها