واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
برنامههای اولین دوره «کتاب سال عاشورایی؛ جایزه دعبل خزاعی» که از سوی بنیاد دعبل خزاعی برگزار میشود اعلام شد. مراسم پایانی این جایزه هفتم مهرماه ساعت 15 در مجتمع سرچشمه برگزار خواهد شد. به گزارش خبرنگار ایسنا، رییس هیاتمدیره بنیاد دعبل خزاعی در ابتدای نشستی که امروز (24 شهریورماه) برگزار شد گفت: جامعه مداحان که یکی از کارآمدترین قشرهای اجتماعی انقلاب و بعد از آن بودهاند انسجام نداشتند و در دهکده کوچک جهانی متفرق شده بودند. بنیاد دعبل برای ایجاد شبکه و زیرساخت در 31 استان دفتر و شورای بنیاد تاسیس و بانک اطلاعاتی مداحان را جمعآوری کرده است. علی عظیمی با بیان اینکه این بنیاد برای حمایت از مداحان بویژه در بخش بیمه و مستمری فعالیت انجام میدهد، افزود: همچنین تریبونی برای اعلان نیازها و پیگیری مطالبات عمومی ایجاد شد. در بخش فرهنگی نیز خلاهایی وجود داشت و خلل آثار عاشورایی را شناختیم. با تاسیس این بنیاد خلاها و تخصصها برای نوشتن برنامه آینده به دست آمد. در حال حاضر کتاب سال و جایزه دعبل کاری جدی است که در سایه تجلیل، خللها را شناسایی و رفع میکند. در ادامه جلسه دبیر علمی جایزه دعبل با بیان اینکه اندیشه تاسیس این جایزه از سال اول بنیاد وجود داشته است، بیان کرد: پنج سال است که این برنامه در ذهن ما بوده و در این بین کار اندیشه، تحقیق و برنامهریزی آن را انجام دادهایم. اهداف این جایزه ترسیم تصویری از وضعیت آثار مکتوب، بررسی جای خالی و امکان پیشرفت در آنها، شناخت کاستیها و نارساییها برای اقدامات بعدی، شناخت نویسندگان و صاحبنظران، بهرهگیری از توانایی آنها، نقد و بررسی آثار موجود، تکمیل کتابخانه بنیاد و شناساندن آثار شاخص است. محمدرضا سنگری ادامه داد: اختتامیه نخستین دوره جایزه دوسالانه دعبل (کتاب سال عاشورایی) هفتم مهرماه امسال برگزار میشود. در دوره نخست به بررسی آثار چهار سال گذشته یعنی از سال 1390 تا سال 1393 پرداخته میشود. او درباره حوزههای آثار اظهار کرد: کل آثار ارسالی 537 اثر بوده است که در پنج حوزه کلی ادبیات، فرهنگ و تاریخ، هنر، کودک و نوجوان و ترجمه، توسط 26 داور مورد بررسی قرار گرفته است. این پنج گروه به 18 رشته تقسیم میشود. از تمام آثار 123 اثر به مرحله دوم راه یافته است و آثار برگزیده حدود 20 اثر هستند و چند اثر نیز شایسته تقدیر شناخته شده است. سنگری تشریح کرد: ادبیات به شش حوزه شعر، ادبیات داستانی، نوحه، مجلس تعزیه و نمایشنامه، پژوهش ادبی و نثر ادبی تقسیم شد. فرهنگ و تاریخ نیز به مقتل و تاریخ، پژوهش فرهنگی و پژوهش اجتماعی شاخهبندی میشود. حوزه هنر که در آن تنوع زیادی وجود دارد اما ما تکثر آثار نداشتیم به چهار حوزه عکس، تجسمی، خوشنویسی و پژوهش فرهنگی تقسیم میشود. دبیر علمی جایزه دعبل درباره بخش کودک بیان کرد: حوزه کودک و نوجوان به شعر کودک، داستان کودک و تصویرگری کتاب کودک تقسیم میشود، متاسفانه در شعر کودک تنها دو اثر و در بخش داستان چهار اثر به دست ما رسید، که برای خود ما هم تعجبآور بود. ترجمه به دو شاخه از زبان فارسی به سایر زبانها و از سایر زبانها به زبان فارسی تقسیم میشود. سنگری در پایان گفت: به زودی نشستی متشکل از 240 نفر مدعو و 200 فعال حوزه فرهنگ که صاحبنظران این حوزه هستند برگزار خواهد شد. عاشورا بزرگترین موضوع تاریخی برای انسانسازی است. ما باید این تاریخ اسوهساز را بشناسیم و بشناسانیم. در این دوره ما مشکلات این دستهها و رشتهها را به خوبی شناختیم مثلا در بخش ادبی و شعر کودک اثر شاخصی وجود نداشت. نقد و بررسی تمام آثار در نشریه خیمه منتشر خواهد شد و مجموعه خیمه در برپایی این جایزه بسیار کمک کرده است. در ادامه، رییس هیات داوران جایزه دعبل بیان کرد: کشوری با 80 میلیون انسان تحصیلکرده تنها پنج مجله نقد دارد. اگر ما نمیتوانیم تمام آثار را نقد کنیم، یک فعالیت جایگزین میتواند سره و ناسره را از هم جدا کند و آن هم این است که کتاب خوب را تشویق کنیم. در ایران قویترین کتابها و ضعیفترین کتابها در حوزه فرهنگ اسلامی نوشته میشود. محمد اسفندیاری همچنین گفت: همین که ما از کتاب خوب تقدیر و تشکر کنیم این تمیز را به مردم میدهیم. کاری که در کتاب سال عاشورایی انجام میشود همین کار است. تا جایی که من میدانم داوری در این دوره براساس دو اصل انجام شده است اول این که حق کسی ضایع نشود و سپس در داوری سهلانگاری نشود. این فعالیت درخور شان امام حسین (ع) نیست اما امیدوارم درخور شیعه باشد. به گزارش ایسنا، سپس سنگری در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه بیشترین و کمترین آثار مربوط به چه حوزههایی بودهاند گفت: ما از 13 ناشر کتاب دریافت کردهایم. برخی از انتشاراتیها تنها یک اثر برگزیده داشتهاند و برخی چندین اثر. با تقدیر از آثار برگزیده بهترین خدمت به پژوهشگران و نویسندگان انجام میشود. در مرحله دوم بیشترین اثر مربوط به بخش پژوهش و کمترین اثر مربوط به نثر ادبی بوده است. در بخش نثر ادبی اثر شاخصی نداشتیم و تنها به معرفی یک مجموعه اکتفا میکنیم. همچنین در بخش ترجمه فارسی تنها پنج اثر داشتیم که این کاستی از ابتدای انقلاب وجود داشت اما امید است که از این پس ترجمه از زبان فارسی به سایر زبانها بیشتر شود. او همچنین در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه آیا قرار است بنیاد کسی را در این بخشها تربیت کند، اظهار کرد: تا به حال کسی را تربیت نکردهایم. البته در بخش پایاننامه همیشه ضعفهایی وجود داشته است، در چندساله اخیر رسالههایی درباره ادبیات عاشورایی نوشته شدهاند. البته با وجود اینکه از نظر کمیت زیاد هستند اما ضعفهای فراوانی دارند. اینکه بخواهیم کسی را تربیت کنیم یکی از اهداف این بنیاد است، اما هنوز چنین کاری انجام ندادهایم. امیدواریم در آینده مجالی برای این کار ایجاد شود. البته میتوان گفت نشستهای نقد گام اول این کار هستند. او درباره جوایز نیز گفت: به افراد برگزیده تندیس بنیاد دعبل به همراه تقدیرنامه و سکه داده میشود. البته تعداد این سکهها کم است اما سعی داریم که بیشتر شود. البته من نام آنها را جایزه نمیگذارم؛ صلهای است درخور که تقدیم دوستان میکنیم. علی عظیمی در پاسخ به اینکه چه آیندهای برای مداحان قابل تصور است، بیان کرد: با توجه به اتفاقات اخیر افق روشنی فراروی مداحان است. جامعه فعالان مداحان شکل گرفته که در آن تبادل نظر انجام میشود و از اینکه ایجاد سوءتفاهم شود و مداحان در عرض یکدیگر کار کنند جلوگیری شده است. البته بخش دولتی و حمایتهای آن کم است و تمام انتظارات هنوز برآورده نشده است. ردیف بودجهای به ما اختصاص دادهاند که 90درصد آن برای بیمه تنها دوهزار نفر در 31 استان صرف میشود. امید است که دولت در لایحه بودجه سال 95 عنایتی به ما داشته باشد. اگر چنین شود یک سکوی جهشی خواهد بود که ما بتوانیم خدماتی به مداحان ارائه دهیم. او در ادامه درباره دولتی کردن ذاکران اهل بیت (ع) گفت: کسی که تمام عمرش را برای مداحی امام حسین (ع) صرف کرده و زندگیاش با عنایات ایشان گذشته، توسط هیچ ارگانی پوشش نمیگیرد. این به معنی دولتی کردن مداحان نیست. ما تاکنون تنها نزدیک دوهزار نفر را تحت پوشش بیمه قرار دادهایم اما بیش از 12 هزار نفر به این پوشش نیاز دارند. عظیمی همچنین درباره اظهارنظرهای سیاسی برخی مداحان و فعالیتهای جناحی آنها اظهار کرد: مداحی در فضای حزبی انجام نمیشود و ما هم به گروه و دستهای وارد نمیشویم و پیشنهاد هم نمیکنیم که کسی از مداحان این کار را انجام دهد. اما در کشوری که خلا حزبی احساس میشود این اتفاق عجیب نیست و بایدعلت این کار را نه در اینجا بلکه در جای دیگری یافت. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]