تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى‏رود، همچنان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826966548




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عماد افروغ در گفت‌وگو با فارس: «عدالت» همواره جزء پرسش‌های فلسفی بشر است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عماد افروغ در گفت‌وگو با فارس:
«عدالت» همواره جزء پرسش‌های فلسفی بشر است
عماد افروغ از اساتید جامعه‌شناسی دانشگاه گفت: «عدالت» یکی از مهمترین پرسش‌های فلسفی بشر از دوران گذشته بوده و هست و صاحب‌نظران در تعریف عدالت بی‌نیاز از زیر ساخت‌های فلسفی آن نیستند.

خبرگزاری فارس: «عدالت» همواره جزء پرسش‌های فلسفی بشر است



عماد افروغ مدرس جامعه شناسی دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس درباره اهمیت عدالت در جامعه و نظام سیاسی اسلام گفت: فلسفه فرستادن انبیاء(ع) ایجاد همین عدالت، توجه به کرامت انسانی و ایمان و ... بوده، به همین خاطر عدالت در جامعه بسیار با اهمیت است و امام راحل نیز حکومت را برای برقراری عدالت برپا کرد. وی با اشاره به اینکه عدالت یکی از مهمترین پرسش‌های فلسفی بشر از دوران گذشته بوده و هست، توضیح داد: این مفهوم تا حدودی هم متناقض نما است چرا که بشر پاسخ‌های متفاوتی بدان از گذشته تاکنون داده است و بسیاری افراد از صاحب‌نظران جامعه شناسی گرفته تا اقتصاددانان و سیاسیون تلاش کردند تا به این پرسش پاسخ دهند. افروغ با تأکید بر اینکه هیچ یک از صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف در تعریف عدالت بی‌نیاز از زیر ساخت‌های فلسفی آن نیستند، اظهار داشت: پرداختن به هر یک از مفاهیم در حوزه‌های مختلف نیازمند سطحی از فلسفه دانی و زیرسازی فلسفی است. این مدرس دانشگاه اظهار داشت: ارسطو از یونان باستان قائل به تفاوت‌های طبیعی بین انسان‌ها بود و سعی کرد بین تفاوت‌های طبیعی و تفاوت موجود در موقعیت‌های اجتماعی هماهنگی ایجاد کند. اما این تبیین انسان‌ها را با هم نابرابر می‌داند درحالیکه اینگونه نیست حتی توانایی‌های فردی انسان‌ها تا حدود زیادی به وسیله موقعیت گروهی فرد در جامعه تبیین می‌شود. وی در ادامه یادآور شد: افلاطون نیز مابین قوای نفسانی را عدالت و آن را بیانگر حد وسط در قوا می‌دانست. افروغ با بیان اینکه با رویکرد مختلفی از جمله طبیعت‌گرایانه یا انطباق گرایانه، مساوات طلبانه از عدالت بر پایه خلقت برابر انسان‌ها، شایسته گرایانه از عدالت، لیبرالی و بی طرفانه دولت می‌توان عدالت را بررسی کرد، اظهار داشت: اما از بین همه این رویکردها، رویکرد حق‌گرایانه از عدالت جامع و فرااقتصادی است و ابعاد فردی، گروهی، جامعه‌ای، فرهنگی و ... را لحاظ می‌کند. افروغ با اشاره به اینکه ردپای نگرش تلفیقی در آموزه‌های دینی و آیینه متجسم عدالت در آموزه‌های حضرت علی (ع) نهفته است، توضیح داد: امام علی (ع) عدل را قرار دادن هر چیز در موضع خود تعریف کرده‌اند برپایه این ادعا عدل به سود همگان است و عدالت در برابر ظلم و جور قرار دارد. وی همچنین افزود:‌ نگاه حضرت علی (ع) نشان می‌دهد که دیدگاه ایشان نه به نگاه طبیعت گرایانه و محافظه کارانه نزدیک است و نه مساوات طلبانه. امام در فرازهای توصیه‌هایشان به مالک اشتر به گونه‌های مختلف به تبیین عدالت می‌پردازند و بیش از هر چیزی نیز به هواخواهی مستمندان و طبقات پایین جامعه تأکید می‌کنند. بنابراین در  اندیشه امام هدف از حکومت استقرار عدالت اجتماعی است. استاد جامعه‌شناسی دانشگاه با بیان اینکه اندیشه‌های حضرت علی (ع) باید پایه و اساس برنامه‌ریزی‌های راهبردی کشور باشد، توضیح داد: باید همواره به این فرمایشات ایشان به هوش باشیم و فرصت‌ها را برای استقرار عدالت غنیمت شمریم باید ریشه نابرابری‌ها را از بین ببریم و فرصت برای شایسته سالاری را فراهم کنیم. انتهای پیام/ک

94/06/24 - 10:34





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن