تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه گناهان گذشته كسى كه از روى ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى معتكف شود، آمرزي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820821747




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيشنهاد تغيير نام روز «خبرنگار» به «سفيران انقلاب»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ شهريور ۱۳۹۴ (۱۱:۱۲ق.ظ)
از سوي خانواده شهداي ديپلمات ايراني؛ پيشنهاد تغيير نام روز «خبرنگار» به «سفيران انقلاب» موج-همزمان با اکران فيلم سينمايي مزار شريف خانوادهٔ ۸ شهيد ديپلمات جمهوري اسلامي در شهر مزارشريف، طي نامه‌اي به وزير خارجه ايران، از وي درخواست کردند پيگيري‌هاي لازم براي گنجاندن روز شهداي ديپلمات ايران در تقويم ملي ايران را انجام دهد.
به گزارش خبرگزاري موج، خانواده هشت ديپلمات شهيد جمهوري اسلامي ايران که در روز هفدهم مرداد ۱۳۷۷ در کنسولگري ايران در شهر مزارشريف افغانستان توسط طالبان در کشتاري وحشيانه به درجه شهادت نائل شدند، همزمان با اکران فيلم «مزارشريف» در سينماهاي کشور، در نامه‌اي به محمدجواد ظريف، وزير خارجه جمهوري اسلامي، از وي درخواست کردند پيگيري‌هاي لازم براي گنجاندن روز شهداي ديپلمات ايران در تقويم ملي ايران را انجام دهد.
اين نامه به شرح زير است:
جناب محمدجواد ظريف
وزير محترم وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران
سلام عليکم؛
همان‌گونه که مستحضريد بيش از ۱۷ سال از حمله مسلحانه عوامل گروهک طالبان به سرکنسولگري جمهوري اسلامي ايران در شهر مزارشريف افغانستان و به شهادت رساندن هشت ديپلمات به همراه خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران مي‌گذرد.
پس از کشتار وحشيانهٔ فرزندان مظلوم جمهوري اسلامي در روز هفدهم مردادماه، از آن پس اين روز در تقويم ملي ايران به ياد شهيد «محمود صارمي»، خبرنگار حاضر در کنسولگري ايران، توسط شوراي فرهنگ عمومي روز خبرنگار نام گرفت. همين هم باعث شد تا در ۱۷ سال گذشته علي‌رغم تلاش‌ها و پيگيري‌هاي خانواده شهداي ديپلمات مزارشريف، اين فاجعه عملاً تحت‌الشعاع نام روز خبرنگار قرار گيرد و حتي به بهانه شهادت شهيد صارمي نيز به اين کشتار وحشيانه در رسانه‌ها توجهي نشود.
درحالي‌که پرداخت به اين موضوع به عنوان يکي از سرفصل‌هاي مهم تاريخ سياست خارجي جمهوري اسلامي که کشور را تا مرز يک جنگ نيز پيش برد و نشان از زخم کهنهٔ ايران اسلامي از گروه‌هاي تکفيري منطقه بود، از اهميت بسياري براي جمهوري اسلامي و دستگاه ديپلماسي آن برخوردار بود.
بنابراين روز ۱۷ مرداد به‌عنوان برگي مهم در تاريخ ايران اسلامي بايد به دلايل ذيل علاوه بر روز خبرنگار با نام شهداي دستگاه سياست خارجه جمهوري اسلامي به ثبت رسد تا حداقل مانع از ادامهٔ بايکوت اين اتفاق مهم در آينده شود:
حمله مسلحانه عوامل گروهک طالبان به سرکنسولگري جمهوري اسلامي ايران در شهر مزارشريف افغانستان وبه شهادت رساندن هشت ديپلمات و خبرنگار جمهوري اسلامي ايران در رديف جنايات جنگي و جنايات عليه بشريت قرار مي‌گيرد و نقض آشکارحقوق بشر و اصول انساني و قوانين حقوق بين‌الملل بخصوص کنسواسيون وين راجع به روابط ديپلماتيکـ مصوب ۱۹۶۱ و کنسواسيون وين راجع به کنسولي مصوب ۱۹۶۳ عليه جمهوري اسلامي ايران است.
حادثه تلخ مزارشريف و شهادت ديپلمات‌ها و خبرنگار کشورمان تنها نقل مظلوميت، شهادت، ايثار، آرمان، اعتقاد و... نيست بلکه يک عبرت تاريخي است و نبايد از تاريخ جمهوري اسلامي پاک و فراموش گردد.
حضور مقتدرانه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در مرزهاي شرقي کشور به جهت تجاوز و تعدي طالبان به حريم امن ايران درکشورافغانستان، آشکارا گواه اين مطلب است که نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران هيچ‌گونه تحرک و تعرضي را عليه آرمان‌ها، مقدسات و منافع خويش نمي‌پذيرد.
با شدت گرفتن حضور نيروهاي تکفيري در جهان و تبديل شدن آن‌ها به معضل اصلي منطقه، يادآوري و بازخواني شهادت مظلومانهٔ فرزندان رشيد جمهوري اسلامي، نشان‌دهندهٔ تقابل هميشگي ايران اسلامي با گروه‌هاي افراطي و تفکر تکفيري است، پيش و بيش از هر کشور ديگري در جهان.
بنابراين:
بسيار شايسته است روز ۱۷ مرداد که به واسطه شهادت «شهيد محمود صارمي» اختصاصاً روز خبرنگار نام‌گذاري شده است، به دليل شهادت ۸ ديپلمات ديگر که همراه با وي در مزارشريف افغانستان مظلومانه به شهادت رسيدند به روز «رسولان انقلاب»(ديپلمات ها-خبرنگاران) و يا «سفيران انقلاب»(ديپلمات ها-خبرنگاران) و بالاخره به دليل تقارن اتمام مذاکرات سرنوشت‌ساز هسته‌اي از سوي گروه ديپلماسي جمهوري اسلامي و پوشش خبري بسيار مناسب آن توسط جامعه خبري در ماه مرداد، از ۱۷ مرداد به مدت يک هفته،«هفته ديپلماسي و خبر» نام‌گذاري شود.
مستحضريد که از اين دست تغييرات در گذشته نيز توسط شوراي فرهنگ عمومي صورت پذيرفته است. به عنوان مثال تغيير روز هنر انقلاب- همزمان با شهادت شهيد آويني- از ۲۰ فروردين به ۲۱ فروردين.
بنابراين به نظر مي‌رسد منطقاً در اين روز بايد به تجليل از مقام شامخ همه شهيدان و خدمت گذاران خدوم عرصه سياست و خبر پرداخته شود.
با سپاس و تشکر فراوان از بذل توجه حضرت عالي به خواسته خانواده شهداي ديپلمات مزار شريف.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن