تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك عالم برتر از هزار عابد و هزار زاهد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821233914




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برداشت آب از سفره‌هاي آب زيرزميني بالاتر از حد ميزان مجاز است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ شهريور ۱۳۹۴ (۹:۵۲ق.ظ)
برداشت آب از سفره‌هاي آب زيرزميني بالاتر از حد ميزان مجاز است موج - شرکت آب منطقه‌اي استان فارس اعلام کرد در 3 سال گذشته 100 هزار متر حفاري در شهرستان داراب انجام شده است.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، مدير امور آب شهرستان داراب گفت: در حال حاضر بيش از 2200 حلقه چاه برقي در محدوده دشت داراب وجود دارد که اين تعداد چاه، هم رده چاه‌هاي برقي يازده استان کشور است و از اين تعداد، 1452 حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز شده، تنظيمات بخش آب براي آن‌ها انجام گرديده و ميزان آب استحصالي آن‌ها در حال اندازه‌گيري است.
امين خليقي، با اعلام اين خبر که متأسفانه برداشت آب از سفره‌هاي آب زيرزميني بسيار بالاتر از ميزان مجاز است، افزود: بررسي اطلاعات اندازه‌گيري شده مصرف آب در کنتورهاي کاليبره شده نشان مي‌دهد در حال حاضر ميزان مصرف آب توسط چاه‌هاي برقي نسبت به ميزان درج شده در پروانه در حدود 35 درصد بيشتر است ضمن اين که استحصال آب از چاه‌هاي غيرمجاز را نيز بايد به مقدار فوق افزود.
مدير امور آب شهرستان داراب با تأکيد بر اين که بر اساس مطالعات انجام شده در دشت داراب، حجم آب مجاز قابل استحصال از سفره‌هاي آب زيرزميني داراب بايد به ميزان 37 ميليون مترمکعب کاهش يابد، گفت: پيش‌بيني اين ميزان براي آن است که حداقل ميزان افت در سفره به‌طور موقت متوقف شود.
وي کاهش دادن ميزان بهره‌برداري از چاه‌هاي مجاز تا ميزان مندرج در پروانه را يکي از راهکارهاي مديريت بهتر منابع موجود عنوان نمود و خاطرنشان کرد: اصلاح دبي مجاز پروانه‌ها متناسب با حجم ذخيره سفره نيز در کنار پر و مسلوب المنفعه نمودن چاه‌هاي غيرمجاز براي منظور بهبود وضعيت سفره‌هاي آب زيرزميني اين شهرستان و جلوگيري از نابودي اين منابع آبي ضروري است.
وي اضافه کرد: بررسي‌هاي انجام شده حاکي از آن است که برابر با آمار و اطلاعات بارندگي شهرستان، ميزان بارندگي در طي 22 سال اخير در حدود 20 درصد کاهش‌يافته و سهم آن در کاهش ذخيره مخزن کمتر از 15 درصد است. خشک‌سالي‌ها در کسري شديد سفره‌هاي آب زيرزميني تأثير چنداني نداشته و در واقع بهره‌برداري بي‌رويه از آبخوان سبب نشست زمين و از بين رفتن اين سفره شده است.
خليقي به 100 هزار متر حفاري طي 3 سال گذشته در شرايط بحراني خشک‌سالي در اين شهرستان اشاره کرد و افزود: علاوه بر اين، با در نظر گرفتن هزينه متوسط 3 ميليون ريال به ازاي هر متر حفاري، خسارتي معادل 300 ميليارد ريال به کشاورزان به شکل مستقيم تحميل شده که به اين مبلغ ساير هزينه‌هاي جانبي تجهيز و بهره‌برداري از چاه، خشک شدن باغات و مزارع را نيز اضافه مي‌شود. بسيج همه اقشار و ارگان‌ها براي مقابله با اين بحران ضروري است تا از بروز خسارت‌هاي بيشتر جلوگيري شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن