تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816199253




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تهران يک موزه است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ شهريور ۱۳۹۴ (۱۳:۴۱ب.ظ)
رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي: تهران يک موزه است موج-رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به مطرح بودن پرسش‌هاي بسياري درباره کيستي مردم و چيستي شهر تهران در دو دهه گذشته تاکيد کرد که شهر تهران يک موزه است؛ زيرا موزه‌ها صرفاً مکاني براي نمايش اشياي منقول با درهاي بسته نيستند.
به گزارش خبرگزاري موج، بهشتي در گفت و گويي به مناسبت بازگشايي موزه دوران اسلامي و افتتاح موزه پيش از تاريخ موزه ملي ايران گفت: نزديک به دو دهه است اين پرسش که تهران کجاست و او کيست که در تهران زندگي مي‌کند براي جامعه شهري تهران ايجاد شده که اين امر بيانگر ايجاد تغييري در احوال جامعه تهران است.
به گفته بهشتي، تعداد کثيري از فيلم‌هاي مستندي که در سال 85 درباره تهران ساخته شد همگي در پاسخ به يک پرسش که تهران کجاست و تهراني کيست ساخته شده است. در واقع همين اتفاق سبب شد که از آن سال به بعد شاهد شکل گيري تورهاي تهران گردي باشيم.
آن‌طور که رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي کشور معتقد است، اينکه مردم متقاضي ديدن شهر تهران هستند، جامعه را با پرسش‌هاي بسياري نسبت به کيستي و چيستي خود مواجه مي‌کند.
او همچنين در پاسخ به پرسشي درباره اقدامات موزه‌ها براي تقويت ارتباط مردم با آن ها گفت: موزه دارها کساني هستند که به راه‌هاي گوناگون تلاش مي‌کنند تا با آرايش آثار، وسايل جانبي اعم از توليدات و نمايشگاه‌هاي فرهنگي زبان اشياي تاريخي را براي مردم باز کنند.
بهشتي گفت: فعاليت‌هاي پژوهشي در موزه‌ها مي‌تواند پرده از روي اشيا و آثار تاريخي بردارد تا دلالت‌ها و شهادت‌هايي که در پس پرده پنهان شده‌اند آشکار شود؛ چراکه پشت هر اثر تاريخي، بخشي از فرهنگ ايراني نهفته است و اين علم موزه داري است که مي‌تواند با باز کردن زبان اشيا مخاطب را با فرهنگ ايراني آشنا کند.
به گفته او، ذائقه فرهنگي مردم درحال تغيير است و در شرايط کنوني بسياري از ما متقاضي شرايط بهتر و کيفيت بهتر موزه‌ها هستيم.

نقش پژوهش در موزه‌ها
بهشتي در گفت و گو با خبرنگار سايت پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري (richt.ir) به رشته موزه داري اشاره کرد و افزود: موزه داري علم پيچيده اي است، درحال حاضر ايران در علم موزه داري بي تجربه نيست به طوري که اگر موزه داران از تجريبات خود استفاده بهينه کنند، رابطه مردم با علم موزه داري تقويت خواهد شد.
بهشتي در پاسخ به پرسشي مبني بر جايگاه پژوهش در موزه ملي ايران و موزه دوران اسلامي گفت: از آنجايي که اين موزه‌ها زيرمجموعه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هستند، بايد بخش پژوهش در سازمان ميراث فرهنگي مورد بررسي قرار گيرد.
رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: تمام فعاليت‌هايي که در حوزه باستان شناسي صورت مي‌گيرد، مکمل فعاليت‌هايي است که در دوره پيش از تاريخ موزه ملي ايران انجام مي‌شود. اما جداي از جريان عمومي پژوهش که دارد اتفاق مي‌افتد طبعاً موزه‌ها هم بايد براي خود سهمي از پژوهش قائل باشند.
او در همين حال تصريح کرد: کمابيش در موزه ملي ايران فعاليت پژوهشي اتفاق مي‌افتد اما به دليل شرايطي بحراني که موزه ملي ايران در گذشته به آن مبتلا شده نمي‌توان انتظار زيادي داشت.
به گفته بهشتي، موزه‌ها داراي اولويت‌هاي مشخصي هستند، درصورتي که يک موزه از شرايط عادي برخوردار باشد انتظار مي‌رود که تمام فعاليت‌هاي حفاظت، پژوهش و معرفي به درستي انجام شود. در اين ميان اولين اولويت مربوط به حفاظت مي‌شود به طوري که در تلخ‌ترين و بحراني‌ترين شرايط آنچه که اولويت پيدا مي‌کند بحث حفاظت است.

حفاظت فيزيکي موزه ملي منتفي شده بود
اين مسوول تاکيد کرد، در دولت جديد وقتي سراغ موزه ملي ايران رفتند، با تعداد 200 و اندي دوربين مواجه شدند که از اين تعداد تنها 3 تا 4 دوربين فعال بود. اتفاقي که نشان مي‌داد که در دولت گذشته حفاظت فيزيکي موزه ملي ايران منتفي شده بود.
او اما دوربين‌هاي غيرفعال موزه ملي ايران در دولت گذشته را مصداق مشتي نمونه خروار دانست و ادامه داد: موزه ملي ايران در گذشته در شرايط کاملاً بحراني به سر مي‌برده و در آن وضعيت ما تنها توقع حفاظت را داشتيم نه پژوهش و معرفي.
بهشتي گفت: بخش پژوهش موزه ملي ايران در گذشته کيفيت مطلوبي نداشت اما هم اکنون که وضعيت آن رو به سامان است اميدواريم که امر پژوهش در آن تقويت شود.
رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، در بخش ديگر سخنانش به تمايل و حضور مردم و حجم بالاي گردشگر در محوطه‌هاي تاريخي چون تخت جمشيد، سلطانيه و عالي قاپو اشاره کرد.
آن‌طور که بهشتي مي‌گويد، يکي از گرفتاري‌هايي که هم اکنون موزه‌ها، محوطه‌ها و آثار تاريخي کشور با آن مواجه شده‌اند، افزايش ميزان بازديد کنندگان در محوطه‌هاي تاريخي است. به طوري که محوطه‌هاي تاريخي چون تخت جمشيد، سلطانيه و عالي قاپو ظرفيت پذيرش حجم بالاي گردشگر را ندارند.
وي اعلام کرد، بايد تلاش کنيم تا مقاصد متعدد تاريخي به فهرست آثار شناخته شده و جهاني اضافه شود. چون محوطه‌هاي جهاني مانند تخت جمشيد ديگر ظرفيت پذيرش افزايش گردشگر را ندارند و با توزيع مناسب گردشگران مي‌توان به مديريت اين محوطه‌ها پرداخت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن