تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند اِبا دارد از اين كه باطلى را حق معرفى نمايد، خداوند اِبا دارد از اين كه حق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815474298




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشف صحني بزرگ در شهر تاريخي بلقيس


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ شهريور ۱۳۹۴ (۱۱:۵۹ق.ظ)
کشف صحني بزرگ در شهر تاريخي بلقيس موج- فصل هفتم از کاوش‌هاي باستان شناسي در شارستان و ارگ شهر تاريخي بلقيس به کشف صحني با رواق‌هاي پيراموني، يک ورودي آجر فرش مزين به گچبري هاي برهشته، ادامه تالار ستوندار، سيستم آبرساني، حياط مرکزي و آب انبار انجاميد.
به گزارش خبرگزاري موج، احمد نيک گفتار، سرپرست هيأت هفتمين کاوش در شهر تاريخي بلقيس اسفراين اين مطلب را در جلسه گزارش به همکار که در پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار شد مطرح کرد.
او افزود: فصل هفتم کاوش‌هاي باستان شناسي در شهر تاريخي بلقيس اسفراين در دو بخش محدوده شارستان با تاکيد بر تپه منار باهدف مشخص کردن کاربري وتکميل فضاهاي کاوش شده در فصول گذشته و ديگري در بخش داخل ارگ با هدف شناخت و آگاهي از ساختار معماري داخلي ارگ و فضاهاي مسکوني موجود در آن صورت گرفت.
وي از مهم‌ترين کشفيات شارستان در بخش معروف به تپه منار به صحني بزرگ با رواق‌هاي پيراموني با يک ورودي آجر فرش که ايوان آن مزين به گچبري هاي از نوع برهشته بوده اشاره کرد و گفت: که اين گچبري در نوع خود از بي نظيرترن گچ‌برهاي دوران اسلامي در دوره ايلخانان به شمار مي‌رود.
نيک گفتار تصريح کرد از کشفيات ديگر در تپه منار مي‌توان به ادامه تالار ستوندار (شبستان مسجد) ويک سيستم آبرساني (قنات) اشاره کرد.
اين باستان شناس خاطر نشان ساخت که از مهم‌ترين کشفيات در داخل ارگ مي‌توان به يک حياط مرکزي اشاره کرد که تمام درگاهي‌هاي منازل مسکوني که در فصل ششم به دست آمد به اين فضا منتهي مي‌شود.
به گفته او، در اين حياط يک سيستم آبرساني شامل يک آب انبار با ديواري از جنس شفته آهک کشف شد که سطح ديوار مزين به اندود ساروج و کف آن آجر فرش است.
سرپرست هيأت هفتمين کاوش در شهر تاريخي بلقيس اسفراين افزود: اين آب انبار علاوه بر منبع تأمين آب ساکنين با توجه به قرارگرفتن در مسير جهت وزش باد و درگاهي‌ها منازل مي‌توانسته به عنوان خنک کننده منازل هم کاربري داشته باشد.
وي با اشاره به اين که فصل اول کاوش در شهر بلقيس گمانه زني به منظور تعيين حريم شهر تاريخي بلقيس بود تصريح کرد که در سال 1388 مجموعه شهر بلقيس به عنوان پايگاه ميراث فرهنگي مصوب شد و فصل دوم کاوش و گمانه زني‌هاي باستاني نيز در همين سال در بخش ارگ و اطراف آن به انجام رسيد.
به گفته وي، کاوش فصل سوم باستان شناختي در شهر بلقيس با هدف شناخت فضاها و کارکرد بناها در محدوده تپه منار و بخش‌هايي که فعاليت‌هاي ژئومغناطيس در آن انجام شده بود صورت گرفت.
سرپرست هيأت هفتمين کاوش در شهر تاريخي بلقيس اسفراين اظهار داشت: کاوش فصل چهارم باستان شناختي در شهر بلقيس با دو هدف عمده پي کاوي ديوار شارستان و شناخت فضاها در محدوده ارگ بلقيس و شارستان با تاکيد بر تپه منار با اهداف ذيل و در سه بخش به انجام رسيد.
وي با بيان اين که کاوش فصل پنجم باستان شناختي در شهر بلقيس با اهداف پي کاوي ديوار شارستان و شناخت فضاها در محدوده شارستان با تاکيد بر تپه منار صورت گرفت خاطر نشان ساخت که فصل ششم کاوش‌هاي باستان شناختي شهر تاريخي بلقيس نيز با هدف تاريخ گذاري و شناخت کاربري فضاها و توسعه دامنه شناخت و آگاهي از ساختار داخلي ارگ انجام شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن