تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830996979




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شعر حماسی امیرالمؤمنین(ع) در تفاوت شکار خودش و سلاطین


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: علت تحریم يا حلال ساختن، هميشه ذاتى و مربوط به خود مواد غذایی نيست، بلكه گاهى به اقتضاى شرايط زمانى و مكانى است...

پایگاه خبری تحلیلی تراز: در آیات 94 تا 96 سوره مائده برخی احکام مربوط به صید حلال و حرام بیان می شود. می فرماید که هرکس به عمد شکاری را بکشد کیفر و کفاره آن کشتن حیوانی نظیر آن حیوان صید شده یا اطعام شصت فقیر و یا روزه شده است. در این آیات اشاره می شود که اگر این مجازات ها تعیین شده برای این است که خطاکار جزای کارش را بکشد و این منفعتی برای خود اوست. زیرا اگر در این دنیا کفاره خطایش را پرداخت در آن دنیا عقوبتش نخواهند کرد زیرا مطابق روایات خداوند عادل تر از آنست که برای یک گناه دو بار کسی را عقوبت نماید.
در آیه 96 سوره مائده می خوانیم:
«أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَ طَعامُهُ مَتاعاً لَكُمْ وَ لِلسَّيَّارَةِ وَ حُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ ما دُمْتُمْ حُرُماً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ.»
«(البتّه) شكار دريا و خوراك آن براى شما حلال شده كه توشه اى براى شما و كاروانيان است، ولى تا وقتى مُحرِم هستيد، صيد صحرايى بر شما حرام است؛ و از خداوندى كه به سوى او محشور مى شويد، پروا كنيد.»
                                                                                                                               ***
سه نکته:
* فلسفه تحریم مواد غذایی
فلسفه تحریم برخی مواد غذایی ذاتی است یعنی آن ماده اثرات نامطلوبی بر جسم و روح مصرف کننده خواد گذاشت. اما علت تحریم يا حلال ساختن، هميشه ذاتى و مربوط به خود مواد غذایی نيست، بلكه گاهى به اقتضاى شرايط زمانى و مكانى است. پس زمان و مكان و تاريخ و جغرافيا، در حكم الهى تأثير دارد. از طرفی این نکته جالب توجه است که کفاره بسیاری از گناهان، اطعام فقراست و این نشان می دهد اسلام به هر مناسبتى به مسئله‏ گرسنگان و فقرزدايى توجه دارد.
** شعر حماسی امیرالمؤمنین(ع) در تفاوت شکار خودش و سلاطین
ممكن است بعضى تصور كنند كه صيد و شكار شامل حيوانات حرام گوشت نمى شود مانند برخی فقهای اهل سنت، در حالى كه چنين نيست، زيرا شكار حيوانات به منظورهاى مختلف انجام مى گردد. گاهى به منظور استفاده از گوشت و گاهى پوست و گاهى براى رفع مزاحمت آنها انجام مى شود. شعر معروفى كه به امیرالمؤمنین (ع) منسوب است نيز شاهدی بر این مطلب باشد:
صيد الملوك ارانب و ثعالب
شكار سلاطين خرگوش و روباه است
و اذا ركبت فصيدى الأبطال!
ولى شكار من به هنگامى كه وارد ميدان نبرد مى‏شوم، قهرمانانند!
*** کلام امام رضا (ع) درباره فلسفه تحریم خوردنی ها
امام رضا علیه‏ السلام در خصوص فلسفه تحریم خوردنی ها و نوشدنی ها می ‏فرمایند: "خداوند تبارک و تعالی هیچ خوردنی و نوشیدنی را حلال نکرده مگر آن که در آن منفعت و مصلحت بوده است و هیچ خوردنی و نوشیدنی را حرام نکرده مگر آن که در آن زیان و نابودی و فساد بوده است. پس هر چیز سودمند و نیروبخش جسم که باعث تقویت بدن می ‏باشد، حلال شده و هر چیزی که قوای جسمانی را از بین ببرد و یا موجب مرگ شود، حرام است." (مستدرک الوسایل، جلد 16، صفحه 233)





زمانبندی انتشار: 19 شهريور 1394 - 10:26





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن