تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818973163




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاملی در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان زنجان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تاملی در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان زنجان زنجان - ایرنا - بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان زنجان با نمایش هشت اثر راه یافته به مرحله استانی، میزبان علاقه مندان و مشتاقان عرصه تئاتر بود.


جامعه شناسان می گویند هر جامعه ای را می توان از طریق تئاترش شناخت، چرا که فلسفه و افکار آن جامعه در تئاتر متبلور می شود. با این حساب، باید دید که با توجه به جایگاه رفیع تئاتر، تا چه اندازه در استان به آن بها داده شده و از هنرمندان عرصه تئاتر حمایت مادی و معنوی به عمل آمده است؟ تا نتیجه و خروجی آن تولید آثار قابل توجه و فاخر باشد. هر فرازی را نشیبی است و هرپستی را بلندایی. بی تردید تئاتر زنجان هم از این قاعده مستثنا نیست و مانند هر پدیده رو به کمال دیگری از افت و خیزهای فراوانی برخوردار بوده و هست. تئاتر در این استان، نیازمند ایده های نو، توجه مسوولان و دست اندرکاران و اهالی تئاتر برای رفع کاستی ها و نهادینه شدن فرهنگ تماشای آن در میان مردم است و از برخی کمبودها، مانند اعتبارات لازم و آموزش های مستمر و صحیح مورد نیاز هنرجویان و منقطع و مقطعی بودن فعالیت گروه های تئاتر رنج می برد. پر واضح است رفع این مسایل در گرو توجه و حمایت بیش از پیش مسوولان و همت هر چه بیشتر خود اهالی تئاتر است. حسین عباسی نیا، پژوهشگر، مولف و منتقد در حوزه تئاتر، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیرامون ارزیابی این جشنواره اظهار کرد: لازم است در خلال جشنواره به ایده های نو دست یابیم و این مستلزم آن است که هنرمندان با فکرها و ایده های تازه وارد این وادی شوند، بنابراین یک جشنواره نباید در گذشته سیر کند و خصلت تکرار به خود بگیرد. وی افزود: ماهیت نشاط آوری و جشن گونگی یک جشنواره ناشی از آن است که ایده ها و افکار جدید در آن جلوه کند تا موجب شعف و نشاط شود و این اندیشه های نو بین هنرمندان و گروه های هنری در معرض مراوده و بده بستان قرار گیرد و در نتیجه ی همه گیر شدنش، به جامعه تزریق شود. عباسی نیا خاطرنشان کرد: متأسفانه جشنواره های تئاتر در این استان، قریب به 10سال است که چنین ویژگی ای را ندارد و نوعی جشنواره زدگی با اجراهای آماری و باری به هر جهت فضای تئاتر ما را در برگرفته است. مولف کتاب «نمایش در زنجان» تصریح کرد: امسال نسبت به ادوار گذشته تغییراتی در سطح آثار ارایه شده به چشم می خورد ولی نمی توان به آن عنوان پیشرفت و جهش و رشد در عرصه تئاتر اطلاق کرد، بلکه بیشتر یک نوع بیداری و تلنگر است که در ذهن اهالی تئاتر پدیدار شده است، این امر به ویژه در نزد هنرمندان و آثاری که از شهرستان ها بودند، بیشتر به چشم می خورد. عباسی نیا ضمن ابراز امیدواری برای حفظ روند رو به رشد برای سال های آتی، کاستی های عمده تئاتر در زنجان را کمبود اعتبار دانست و اضافه کرد: زیربنای اعتباری در حوزه تئاتر در این استان به شدت ضعیف است. وی ادامه داد: مساله اساسی دیگر و البته مهم تر در بحث کاستی های تئاتر در زنجان، عدم مطالعه تازه واردان و جوانان در این حوزه است که موجب شده شناخت کامل و درستی از تئاتر دریافت نکنند. حسین عباسی نیا با قدردانی از تلاش مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان برای تغییر دادن فضا ابراز امیدواری کرد، با حضور و پای کار آمدن پیشکسوتان در کنار رفع کمبودهای اعتباری، پتانسیل های موجود به فعلیت برسند. ایرج محرمی، نویسنده و کارگردان تئاتر و از داوران این جشنواره، درخصوص ارزیابی آثار جشنواره سال جاری، عنوان کرد: دو مساله در مورد تئاتر استان قابل دریافت است در وهله اول اینکه به لحاظ کمیت، طرفداران تئاتر و گروه هایی که به تئاتر اشتغال دارند افزایش پیدا کرده است و از این حیث به لحاظ کمی ما شاهد رشد هستیم. وی ادامه داد: در جشنواره امسال به لحاظ کیفی در یک سری از مسایل مانند طراحی صحنه و گریم شاهد رشد چشمگیری نسبت به سال های گذشته بودیم. محرمی خاطر نشان کرد: به لحاظ محتوای کارهای اجرا شده، رشد محسوسی نسبت به دوره های پیشین به چشم نمی خورد و نویسندگان اغلب به سمت کارهایی می روند که هیچ نوع بار کمک کننده نسبت به جامعه پیرامون، دربر ندارد. نویسنده نمایشنامه «گودو می آید» تصریح کرد: در میان آثار جشنواره، کارهایی بود که از نظر محتوا و تکنیک به روز بوده و سطح قابل قبولی داشتند. ایرج محرمی اظهار کرد: تئاتر استان مشکل سخت افزاری آن چنانی ندارد، چون که تئاتر هنری است که با حداقل امکانات قابل اجراست. وی با اشاره به سالن های موجود در سطح استان، خاطرنشان کرد: از این امکانات استفاده صحیح و مطلوبی نمی شود و این سالن ها در بیشتر ایام سال خالی هستند و اجرایی در آن وجود ندارد. محرمی اضافه کرد: تئاتر باید مداومت داشته و همزمان چندین گروه درگیر تهیه کار و اجرا باشند تا از این طریق، با تنوع آثار تولید شده، ذائقه های متفاوت مخاطبین پوشش داده شود و اقشار جامعه برای تماشای تئاتر ترغیب شوند. وی افزود: وقتی تئاتر در سبد هزینه خانوار جا بگیرد، می شود گفت جایگاه اصلی خود را در جامعه پیدا کرده است. ایرج محرمی با بیان اینکه مشکل عمده تئاتر در زنجان نرم افزاری است، اظهار کرد: تئاتر متولیان مختلفی دارد و لازم است برای منسجم کردن فعالیت در این عرصه، یک تجمیع مدیریت صورت گیرد. آرش قربانی، نویسنده و کارگردان نمایش«دوئت فالش» ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیرامون وضعیت جشنواره اظهار کرد: مسایل و مشکلات سخت افزاری همواره در جشنواره بوده و هنوز هم برقرار است. وی افزود: تیم برگزاری جشنواره همکاری مناسبی داشتند و در بحث های فنی و نور و صدا در جهت یاری گروه ها تلاش می کردند. قربانی خاطرنشان کرد: جریان تئاتر در استان جدی گرفته نمی شود و این باعث افت سطح آن در استان شده است. امیر رجبی، کارگردان نمایش«هیس...»، عنوان کرد: جشنواره روز به روز به لحاظ برخی امکانات و کیفیت برگزاری، نسبت به ادوار گذشته ضعیف می شود، چند سال پیش تسهیلاتی مثل اسکان شرکت کنندگان شهرستانی برقرار بود که زمینه حضور و اقامت و تماشای کارها را فراهم می کرد، ولی در حال حاضر با نبود چنین امکانی، فرصت تماشای آثار به ویژه برای تازه کارها وجود ندارد. وی بابیان اینکه استعدادهای خوبی در تئاتر استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: کمبود امکانات و ضعف حمایت، باعث دلسردی فعالان این عرصه می شود. وی با اشاره به اینکه با هزینه شخصی اثرش را به این جشنواره آورده است، توجه جدی مسوولان استان را به تئاتر خواستار شد. محمدرضا حسینی، کارگردان نمایش«جیغ از جنب دریچه چهاردهم خیابان دنویل»، نیز اظهار کرد: جشنواره امسال نسبت به سال های قبل کیفیت بهتری داشت و شاهد حضور چند کار تجربی و کارگاهی در جشنواره بودیم و بیشتر متن اجراها حاصل کار نویسندگان بومی استان بود. وی وضعیت پلاتو و امکانات نور و صدا را از ضعف های قابل توجه جشنواره برشمرد و یادآور شد: رفع احتیاجات تئاتر در استان رقم های سرسام آوری لازم ندارد و راه اندازی پلاتوی کوچک و معمولی با امکانات نور و صدای مطلوب چیز زیادی به نظر نمی رسد. حسینی ادامه داد: فعالان تئاتر در استان، نیاز به حمایت دارند و ساده ترین آن ها، فراهم کردن زمینه و مساعدت برای تماشای کارهایی است که در سطح شهر تهران به روی صحنه می روند و ممکن است تماشای آن ها برای افراد، از لحاظ هزینه های رفت آمد و اسکان، سنگین باشد. معراج کرمی، رییس اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در خصوص معرفی سه اثر از استان به مرحله کشوری اظهار کرد: از بین آثار معرفی شده از سوی استان ها، درمجموع 25 اثر به جشنواره فجر راه پیدا می کنند و مابقی آثار در بخش «مرور تئاتر ایران» که بخشی از آن شامل برگزیدگان جشنواره های تئاتر استانی است، به اجرا در می آیند. بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان زنجان از 9 شهریور آغاز شد و پس از نمایش هشت اثر راه یافته به مرحله استانی، طی سه روز،شامگاه پنجشنبه /12شهریور/ با معرفی نفرات و آثار برتر به کار خود پایان داد. در این جشنواره تعداد سه اثر از شهرستان زنجان، دو اثر از شهرستان ابهر، دو اثر از شهرستان خدابنده و یک اثر از شهرستان خرمدره به مرحله استانی جشنواره راه یافته بودند که در پایان نمایش های "هیس"، "دوئت فالش" و "جیغ از جنب دریچه چهاردهم خیابان دنویل" به عنوان نمایش های برتر در این جشنواره انتخاب و به مرحله کشوری راه یافتند. 7312/6085



18/06/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن