تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819946276




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت‌الاسلام مبلغی مطرح کرد ضرورت بازتعریف ابعاد وجودی انسان امروز


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجت‌الاسلام مبلغی مطرح کرد
ضرورت بازتعریف ابعاد وجودی انسان امروز
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: راه ساخته‌ شدن انسان ایده‌آل از رهگذر فعال شدن ابعاد او می‌گذرد نه مهمل گذاشتن او که مشکلات روحی، معنوی و مادی برای او به بار می‌آورد.

خبرگزاری فارس: ضرورت بازتعریف ابعاد وجودی انسان امروز



به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام احمد مبلغی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ورزشی دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی در سالن شهید ماموستا شیخ الاسلام این دانشگاه با طرح نظریه‌ای با عنوان «در هم آمیختگی جهش‌مند ابعاد مختلف انسانی» به توضیح و تشریح این اندیشه و دیدگاه پرداخت. وی با اشاره به اینکه تقویت علمی اندیشه «در هم آمیختگی جهش‌مند ابعاد مختلف انسانی» بسیاری از نگاه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها را متحول می‌کند، گفت: در اسلام، اندیشه کلانی وجود دارد که از آن می‌توان به اندیشه «درهم آمیختگی جهش‌مند ابعاد مختلف انسانی» یاد کرد. این اندیشه در صورت بررسی و تقویت علمی، قابلیت ظهور و بروز در قالب یک نظریه مهم را دارد؛ نظریه‌ای که اگر استقرار یابد، بسیاری از نگاه‌ها، سیاست‌گذاری‌ها، داوری‌ها و تعریف‌سازی‌ها نسبت به نوع حضور در جامعه و مسائل آن را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. مبلغی افزود: قرآن مجید وقتی انسان را تعریف می‌کند از موجودی درهم آمیخته سخن به میان می‌آورد، انسانی که به آن فجور و تقوا الهام شده است. یعنی الهام شدن فجور و تقوا به انسان بر تعبیه شدن مجموعه‌ای از استعداد‌ها، نیاز‌ها، علایق و خواسته‌های متعدد و متنوع در انسان دلالت دارد؛ مجموعه‌ای که بر اساس آن‌ها دو نوع زندگی پاک و غیر پاک (فاجرانه و تقواگرایانه) قابل تعریف و تحقق می‌شود.

حجت الاسلام مبلغی با اشاره به این که هر یک از تقوا و فجور با دیگری معنا پیدا می‌کند، تصریح کرد: تقوا را نمی‌توان بر هر پاک بودنی اطلاق کرد. اگر تقوا بر «پاک بودن ناشی از نبود خواسته‌های در معرض فجور» قابل اطلاق باشد، ملائکه با تقوا‌ترین باید به حساب آیند و اگر فجور بر هر تعدی غیر همراه با استعدادهای منتهی به تقوا «معنی پیدا کند، حیوانات را باید فاجر به حساب آوریم.  وی با بیان این مطلب که ارزش تقوا در گرو وجود و فعال شدن ابعاد و نیازهای متعددی در انسان است، خاطرنشان کرد: تقوا به معنای اجتناب کردن است، چه چیزی را اجتناب کند موجودی که فجور به او الهام نشده است؟ آنچه ارزش دارد تقواست و ارزش تقوا در گرو وجود و فعال شدن ابعاد و نیازهای متعددی در انسان است که بر آوردن آن‌ها به دو صورت و شیوه قابل تحقق باشد. رییس دانشگاه مذاهب اسلامی انسان را موجودی آمیخته از مجموعه‌ای از علائق مختلف و ابعاد گوناگون توصیف کرد و گفت: این علائق متنوع گر چه در ابتدا و در ظاهر بی‌ارتباط یا کم ارتباط با یکدیگر به نظر می‌آیند ولی واقعیت این است که هرچه زمانه به جلو می‌رود و جامعه به پیش می‌تازد ابعاد مختلف نیازمندی در انسان به تداخل و تعامل بیشتر کشیده می‌شوند و این تداخل و تعامل خود در مواردی نیازمندی‌های جدیدی را در زندگی انسان خلق می‌کنند که به واقع باید گفت بروز آن‌ها جدید است و در مرحله کمون(نهفتگی) در انسان قرار داشته‌اند. مبلغی یاد آور شد: انسان امروزی انسانی پیچیده است که در زندگی او علائق و نیاز‌هایش به همدیگر گره خورده‌اند.به طوریکه اقتصاد، فرهنگ، سیاست، هنر و.... بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند و این تاثیرگذاری مدام، مسائل جدیدی را پدید آورده است و حتی ابعاد ناشناخته‌ای از انسان را بروز داده است. وی در ادامه سخنان خود به مقوله ورزش به عنوان یکی از ابعاد مهم و تاثیرگذار در زندگی انسان اشاره کرد و اظهار داشت: به عنوان مثال در زندگی انسان امروزی مقوله‌ای به نام ورزش با عینیت، ابعاد و معنای خاص جهانی پیدا کرده است که شدت حضور آن در زندگی انسان وضعیتی را پدیده آورده است که بر ابعاد دیگر او، بر احساس او، بر نگاه او، بر اقتصاد او، بر سیاست او بر همگرایی او بر تمدن او تاثیر می‌گذارد. *امروزه باید انسان را از نو تعریف کرد این استاد حوزه و دانشگاه افزود: انسان امروزی‌‌‌ همان انسان دیروزی است از این حیث که واجد علائق درونی است با این تفاوت که ظرف زمانی امروز و تحول جامعه‌ای و اجتماعی امروز آن علائق نهفته و استعدادهای مخفی شده و خواسته‌های درونی شده را بروز داده و به میدان آورده است و آن‌ها را در مسیر چند بعدی‌تر کردن انسان، پررنگ‌تر کردن این ابعاد در زندگی اجتماعی و به هم بسته‌تر شده آن‌ها قرار داده است. حجت‌الاسلام مبلغی با تاکید بر این که با توجه به این نکته مهم، امروزه باید انسان را از نو تعریف کرد نه به این معنا که انسان جدیدی خلق شده است، گفت: بلکه به این معنی که انسان در فضاهای جدید و در بستر پیشرفت مستمر اجتماعی، ابعاد او نمود‌های جدید، صورت‌های جدید، تداخل یافتگی‌های جدید پیدا می‌کند. وی خاطرنشان کرد: براساس نظریه درهم آمیختگی جهش‌مند انسانی، انسان فقط مادی نیست، ماده و معنویت است، ماده و معنویت جدای از هم نیز نیست، بلکه مادی و معنوی به گره خورده هستند. انسان فقط دنیایی نیست، اخروی هم هست؛ دنیا و آخرتی که به هم گره خورده‌اند، راه آخرت او از دنیای او می‌گذرد که در ادبیات دینی آمده است «الدنیا مزرعه الاخره». رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه اگر این امتزاج و آمیختگی به درستی تعریف شود نگاه انسان را به اسلام دقیق‌تر می‌کند، تصریح کرد: نگاهی که بر اساس آن دیگر بر طبل زهد کاذب نواخته نمی‌شود. زهد کاذب در قبال زهد فعال زهدی است که در آن بر نه گفتن، سلب کردن، محدود کردن و بساط تحریم را دائما پهن کردن تمرکز می‌شود و بر پایه آن، حقیقت فعال تقوی بی‌معنا و ابعاد نیازمندی‌های انسان مهمل گذاشته می‌شود. حجت‌الاسلام مبلغی همچنین  اظهار داشت: راه ساخته شدن انسان ایده آل از رهگذر فعال شدن ابعاد مختلف انسان می‌گذرد نه مهمل گذاشتن او که مشکلات روحی و معنوی و مادی برای او به بار می‌آورد؛ البته فعال شدنی مثبت، سالم و پاک. رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این که هنر آن است که به همه این ابعاد انسانی آنچنان که تحول انسانی را فرصت بروز و ظهور می‌دهد مجال دهیم، گفت: بعد از آن می توانیم دین را به گونه‌ای تعریف کنیم و بروز دهیم که این تحول انسانی را در چارچوبی سلامت بخش و معنی بخش و هدایت بخش قرار دهد.  حجت الاسلام مبلغی با اشاره به این که امروز نسل‌های کنونی دنبال اثبات خدا نیست، تصریح کرد: نوع انسان امروز فهیم‌تر از آن است که درباره خداوند شک کند (البته در فضای پهناور انسانی ملحدانی هم هستند اما یک جریان قوی نیست) بنابراین نوع انسان امروز به دنبال آن است که چگونه و بر اساس چه مدلی می‌تواند خداوند را در زندگی پر تحول خود حضور ببخشد. این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: امروز نباید کوششمان را بر این بگذاریم تا برای جوان ثابت کنیم خدا هست او خود خداوند را در زندگیش بیش از گذشته لمس می‌کند. هنر اصحاب علم و دین نیز آن است که خدا را در زندگی انسان امروز بروز، ظهور و حضور دهند. هنر این است که از حیث دینی خدا را جوری تعریف کنیم  که اندیشه آن با دنیای مردم که بر اساس ابعاد مختلف انسانی او قهر نکند و مردم احساس غیبت خدا را در زندگیشان نکنند. وی درباره ضرورت و اهمیت توجه به بحث امتزاج و آمیختگی ابعاد انسانی، نادیده گرفتن آن را مساوی با دور شدن صد‌ها فرسنگی انسان امروز از دین، ارزیابی کرد و  گفت: باید دید که در دین چه عناصری به ودیعت گذاشته شده که درصورت برجسته کردن و شناختن و شناساندن آن عناصر می‌توانیم خداوند و دین را در جامعه امروز با همه ابعاد و پیچیدگی‌ها ظهور و بروز دهیم. البته این سخن به معنای آن نیست که هیچ دایره سلبی و یا محدودیت‌هایی در زندگی نیست بلکه اصولا منطق اسلام، «یحلّ و یجمل» است که در کلام امام علی (ع) آمده است حلال و زبیا. رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این که مشکل این است که ما به بعد و بخش حلال چسبیده‌ایم اما زیبایی‌های دین را کنار گذاشته‌ایم،افزود: زندگی زیبای انسانی را‌ گاه برخی از ما‌ در تعریف دین نادیده گرفته‌ایم. بخشی از انسان‌، بخش زیبایی خواهی اوست. مگر دین چیزی جز حب است؟ مگر نه این است که حب به زیبایی گره خورده و با نگاه زیبا بین انسان به حیات و طبیعت و خدا و... معنا می‌یابد.

*همگرایی انسانی با هویت خواهی قومی در ورزش جایگاه پیدا کرده است مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع ورزشکاران و دانشجویان شیعه و سنی دانشگاه مذاهب اسلامی که با شعار «رقابت ورزشی، رفاقت ارزشی» حضور داشتند، اظهار داشت: ورزش یک احساس و سلامت است. در ورزش سلامت روحی به سلامت جسمی گره خورده و این دو در ورزش به هم می‌رسند. احساس انسانی، احساس رقابت و رفاقت در ورزش به همدیگر گره خورده است. همگرایی انسانی با هویت خواهی قومی در ورزش جایگاه پیدا کرده است. رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با تبریک برگزاری نخستین دوره جشنواره ورزشی دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی به عنوان یک موقعیت و موفقیت جدید به دانشجویان و مسئولان این دانشگاه، افزود: مسابقات آنچنان پر احساس و پرتوان بوده که در یک ظرف زمانی کوتاه توانسته ظهور اجتماعی بگیرد و احساسات پاک جوانان را برانگیزاند. مبلغی تاکید کرد: با برگزاری این برنامه ثابت شد که یکی از جایگاه‌هایی که جوان می‌تواند در فضای مناسبات امت ظهور پیدا کند ورزش است و این امر مهمل گذاشته شده است. *جشنواره ورزشی دانشجویان به سمت حضور در دانشگاه‌های جهان اسلامی برود رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی توضیح داد: باید فکری کند که ورزش را از درون شعبه‌ای و دانشگاهی به بیرون از دانشگاه و در مصاف با دانشگاه‌های دیگر کشور برد، اظهار داشت: باید دانشگاه در فضای ورزش کشور یک ظهور و بروز قوی تری پیدا کند بلکه فرا‌تر باتوجه به رسالت و مخاطب و جایگاه این دانشگاه از حیث دانشی و فلسفه وجودی در فضای امت اسلامی این جشنواره به سمت حضور درجامعه و دانشگاه‌های جهان اسلامی برود و ما باید برای این برنامه یک سیاستگزاری داشته باشیم و آن را حفظ کنیم و این گام اولی است که در پی آن به مدد خداوند گام‌های بعدی را برداشت. مبلغی در پایان با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره ورزشی ابراز امیدواری کرد که به مدد همه معاونان و مسئولان دانشگاه بتوانیم به صورت منسجم‌تری این بعد مهمل گذاشته شده را احیاء و اعمال کنیم و در مسیر فعالیت قرار دهیم. انتهای پیام/  

94/06/17 - 12:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن