واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عکس، ثبت لحظه ای که تکرار نمی شود- علیرضا سلیمانی* عکس، محصول دوربین عکاسی و یا تلفن های همراه گذشته را یادآوری، ارزیابی، داوری و تمام می کند و در واقع ثبت لحظه ای است که دیگر تکرار نمی شود.
عکاسی امکان دیدن لحظه ای را می دهد که در برابر ما نیست و با دیدن آن می توانیم صحنه و زمان را درک کنیم و با دقت در اجزای موجود در تصویر ساعت ها به آن خیره شویم و با آن یک لحظه، مدت زمانی را سپری کنیم. عکاسی، همچون سلاحی کارآمد و پر کاربرد در نشریات و آگهی های تبلیغاتی می باشد که جایگاه ویژه و محبوبی در دنیای مدرن امروزه دارد. امروزه شاید اکثر افراد جامعه به واسطه وجود عکس در اخبار منتشر شده در رسانه ها مجذوب آن می شوند. با پیشرفت تکنولوژی، نحوه دیدن عکس برای مخاطب آسان شده است و حتی در فضای مجازی ارتباط عکاس، مخاطب و عکس به حداقل رسیده، به گونه ای که بلافاصله بعد از ثبت تصویر و انتشار آن در فضای مجازی مخاطب در هر مکان قادر به دیدن تصویر است و می تواند نظر خود را در مورد آن بنویسد و هم زمان ارتباط خود را با عکاس و عکس برقرار نماید. عکس می تواند با ثابت نگه داشتن زمان وسیله ای ارتباطی میان جوامع بشری حال و گذشته باشد و امکان دیدن زمان سپری شده را فراهم کند. عکاسی خبری یا "فتوژورنالیسم" به عکس هایی گفته می شود که پیام و هدف اصلی آنها خبر رسانی است و آنگونه که کارشناسان رسانه تعریف می کنند، عکاسان خبری همان نویسندگان مقاله و مخبران خبر به وسیله تصویر یا همان عکس هستند. امروزه عکاسان زبردستی برای نشریات از جمله روزنامه ها، مجلات و خبرگزاری ها و سایت های خبری کار می کنند؛ این عکاسان به مخاطبان رسانه ها کمک می کنند تا وقایع را درک و احساس کنند. عکس خبری به ما تصویری از افراد جامعه، ماجراها، اتفاقات روزمره و حوادث و رخدادهای واقعی ارائه می دهد و به عبارتی دنیا را در عبارات بصری می بیند و به تصویر می کشد. عکاس خبری باید قادر باشد که اخبار را شناسایی و آنها را در قالب بصری منجمد نماید که به شکل خبری و تازه در آید. عکاس خبری باید اطلاعاتی در رابطه با ابزار عکاسی، نور و دید خلاقانه داشته باشد تا اشتباهات خود را به حداقل برساند و بتواند تصویری گویا و بدون شرح به مخاطبان ارائه نماید. همیشه باید بهترین موقعیت را برای ثبت بهترین لحظات در نظر گرفته شوند، عکاسی که عکس و خبر او زودتر از همه منتشر می شود برگ برنده را در اختیار دارد. عکاس خبری با کاوش در هنجارهای احتمالی و پرداختن به موضوعات زندگی روزمره مردم سطح آگاهی عمومی را از طریق رسانه عکس و ثبت آن به عنوان اسناد تصویری بالا می برد. عکس های دارای ارزش خبری شامل مستند، تبلیغاتی، زندگی روزمره جوامع مختلف، علایق انسانی، ورزشی، همایش ها و سمینارها، فستیوال ها، رویدادهای آموزشی، حوادث طبیعی و غیر طبیعی می باشند. اما دوراهی های اخلاقی در عکاسی خبری وجود دارد؛ در پس هر عکسی که در اینترنت، روزنامه، مجله یا هر جای دیگر می بینیم دو داستان وجود دارد یکی داستان مرتبط با عکس و دیگری داستان مربوط به سوژه عکس است. در هر حالت عکاس خبری شاهد رویدادی است که فهم و درک مخاطب را از مهمترین وقایع زندگی می سازد. برخی از این وقایع بلایا و فجایعی هستند که با خود مرگ، نابودی و تخریب را به همراه دارند. عکاسان خبری با چشمان خود شاهد و ناظر صحنه های شاد و تلخی هستند که ارتباط تنگاتنگی با زندگی و جان انسان ها دارند. عکاسان خبری از میان عمل به وظیفه اخلاقی خود به عنوان یک فرد ناجی برای نجات قربانیان و عمل به مسوولیت شان به عنوان یک عکاس خبری برای به ثبت رساندن صحنه های تراژدی یکی را انتخاب می کنند. عکاسان خبری به مانند داستان سرایان تصویری تلاش می کنند تا مسوولیت اجتماعی خود را در برابر عموم و جامعه به درستی انجام دهند. آنان در به انجام رساندن مسوولیت خود به ناچار با دوراهی های اخلاقی متعددی مواجه می شوند، دوراهی هایی که برای افرادی به غیر از آنها غیرقابل تصور است. شناخت این دوراهی های اخلاقی که عکاسان خبری را مجبور به انتخاب درستی و نادرستی ابعاد اخلاقی می کند از اهمیت بسیاری برخوردار است. شناخت این دوراهی ها نه تنها برای عکاسان خبری بلکه برای خوانندگان نیز حائز اهمیت است چرا که در اغلب موارد آنها بدون لحاظ دوراهی های اخلاقی که عکاس آن را تجربه کرده است و آگاهی از عوامل تاثیرگذار بر تصمیم گیری وی به قضاوت درباره عکس و عکاس می پردازند. *عکاس و خبرنگار ایرنا دفتر بروجرد
17/06/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]