تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مى برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804726053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم ارتقاي قدرت سايبري ايران در تراز قدرت‌هاي مؤثر جهاني


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: لزوم ارتقاي قدرت سايبري ايران در تراز قدرت‌هاي مؤثر جهاني
نویسنده : مصطفي شاه‌كرمي 
رهبر معظم انقلاب طي حكمي اعضاي شوراي عالي فضاي مجازي را با شرح وظايفي دهگانه، رويكردي عملياتي‌تر منطبق با اهداف و چشم‌اندازهاي بلندمدت نظام و البته اعلام انحلال تمامي شوراهايي كه به صورت موازي با اين شورا در حال فعاليت هستند، معرفي كردند.
گسترش فزاينده فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي به‌ويژه شبكه جهاني اينترنت و آثار چشمگير آن در ابعاد زندگي فردي و اجتماعي امري بديهي است. از طرفي لزوم سرمايه‌گذاري وسيع و هدفمند در جهت بهره‌گيري حداكثري از فرصت‌هاي ناشي از آن در جهت پيشرفت همه‌جانبه كشور و ارائه خدمات گسترده و مفيد به اقشار گوناگون مردم و همچنين ضرورت برنامه‌ريزي و هماهنگي مستمر به منظور صيانت از آسيب‌هاي ناشي از آن اقتضا مي‌كند كه نقطه كانوني و متمركزي براي سياستگذاري، تصميم‌گيري و هماهنگي در فضاي مجازي كشور وجود داشته باشد. براساس همين نيازها و دلايل روشن، در تاريخ 17 اسفندماه سال 1390 فرمان تشكيل «شوراي عالي فضاي مجازي» با اختياراتي تعريف شده و با حدود و ثغوري معلوم از سوي مقام معظم رهبري صادر شد. درست 10 روز پس از اعلام اين فرمان و معرفي اعضاي حقيقي و حقوقي آن از جانب رهبر انقلاب، اولين جلسه رسمي اين شورا به رياست رئيس‌جمهور وقت تشكيل شد. متأسفانه برخلاف تأكيدات مكرر و مؤكد رهبر انقلاب در رابطه با اهميت فوق‌العاده فضاي مجازي و لزوم حضور قدرتمندانه جمهوري اسلامي به عنوان يكي از قدرت‌هاي سايبري جهان و با توجه به اينكه تشكيل اوليه اين شوراي عالي از نظر بازه زماني كه براساس قانون اساسي و طبق نص قانون رياست آن برعهده رئيس‌جمهوري است با سال‌هاي پاياني دولت دهم و سال‌هاي ابتدايي دولت يازدهم همراه شد؛ گونه‌اي از تشويش و معلوم نبودن تكليف جلسات و مصوبات اين شورا به‌رغم صراحت قانون در رابطه با وظايف، عملكرد و نيز تشكيل و احياي برخي شوراها و دستگاه‌هاي موازي توسط دولت با اين شورا، موجبات گلايه اعضاي آن را به وجود آورد.
در ايامي كه حدوداً شش ماه از پايان يافتن دوره چهار ساله احكام اعضاي اين شورا مي‌گذرد، دو روز پيش(شنبه) مقام معظم رهبري اعضاي حقيقي و حقوقي دومين شوراي عالي فضاي مجازي را به همراه يك پيوست و شرح وظايفي كه در آن با صراحت از لزوم بالا رفتن قدرت سايبري كشور، توليد محتوا و انحلال شوراهاي موازي كه ثمره‌اي به غير از فشل كردن مصوبات و محدود كردن حوزه تأثيرگذاري اين شورا نداشته‌اند، معرفي كردند.
در بخشي از اين حكم آمده است: «... وظيفه اصلي اين تشكيلات سياستگذاري، مديريت كلان و برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري‌هاي لازم و به‌هنگام و همچنين نظارت و رصد كارآمد و روزآمد در اين عرصه مي‌باشد. لذا لازم است با توجه به تحولات سريع و پيچيده در اين ميدان از يك طرف و نيازهاي واقعي و متراكم كشور از طرف ديگر، خود را براي انجام رسالتي سنگين در يك دوره چهار ساله آماده كند.»
ايشان در ادامه ضمن تأكيد بر مفاد حكم اوليه تشكيل شورا و پيوست آن، محورهاي مهم وظايف و مأموريت‌هاي شوراي عالي فضاي مجازي را كه ضرورت دارد مورد اهتمام و توجه جدي رئيس و اعضاي شوراي عالي فضاي مجازي قرار بگيرد نيز اعلام كرده‌اند. شنيده‌ها حاكي از آن است كه حكم اوليه شوراي عالي فضاي مجازي حاوي ضميمه و پيوستي محرمانه بوده اما اين بار رهبر معظم انقلاب نكات و مفاد مورد نظرشان را به همراه حكم انتصاب اعضا به طور رسمي و در 10 بند مجزا اعلام كرده‌اند كه مهم‌ترين موارد ابلاغي آن شامل: «انحلال شوراهاي عالي موازي»، «ارتقاي جمهوري اسلامي ايران به قدرت سايبري در تراز قدرت‌هاي تأثيرگذار جهاني»، «ترويج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبك زندگي اسلامي ايراني و ممانعت از رخنه‌ها و آسيب‌هاي فرهنگي و اجتماعي در اين عرصه»، «احراز جايگاه و سهم مناسب براي اقتصاد دانش‌بنيان در فضاي مجازي در چارچوب سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي كشور»، «توسعه محتوا و خدمات كارآمد و رقابتي منطبق بر ارزش‌ها و فرهنگ اسلامي - ايراني» و در نهايت «تدوين و تصويب نظام‌هاي امنيتي، حقوقي، قضايي و انتظامي مورد نياز در فضاي مجازي» مي‌باشد.
اما در اين بين نكته بسيار مهمي كه مقام معظم رهبري در ابتداي اين ليست به آن اشاره كرده‌اند، لزوم «انحلال شوراهاي عالي موازي و رسيدن به تراز قدرت‌هاي سايبري تأثيرگذار جهاني» است. به عبارتي شوراهايي كه در حال حاضر به صورت موازي با شوراي عالي فضاي مجازي فعاليت مي‌كنند و با ايجاد تزاحم كارآيي لازم را از اين شورا گرفته‌اند بايد هرچه سريع‌تر منحل شوند. ضمن اينكه فرمان ايشان براي رسيدن به تراز قدرت‌هاي برتر سايبري جهان در شلوغي مباحث اقتصادي، تحريم و توافق هسته‌اي كه بيشترين سطح را به خودشان اختصاص داده‌اند، نشان از اهميت اين عرصه دارد كه مسئولان بايد توجه بيشتري به آن داشته باشند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن