تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819201466




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با این «خیانت در امانت» دیگر خیالمان راحت نیست |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: با این «خیانت در امانت» دیگر خیالمان راحت نیست
طبق آنچه در گزارش‌ها اعلام شده اگر یکی از خریداران این آثار برای تعیین قیمت آن به سراغ دفتر هنرهای تجسمی نمی‌رفت شاید به این زودی‌ها ماجرای این سرقت هنری فاش نمی‌شد و همین مسئله به تنهایی نشان می‌دهد که وضعیت نگهداری آثار در ایران به چه میزان نامطمئن و غیر ایمن است.
کد خبر: ۵۲۹۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵ - 05 September 2015


نگارخانه هنر ایران تا روز گذشته میزبان 27 اثر از نقاشان معاصر ایران بود. نمایشگاهی که آثار هنرمندان بزرگی چون فریده لاشایی، بهمن محصص و حسین زنده‌رودی را در خود جای داده بود. اگرچه دیدن هنرنمایی‌های این بزرگان بردیوار نگارخانه ایران باعث خوشحالی است اما دلیلی که در پس این نمایشگاه نهفته بود موجب می‌شود تا خیال‌مان بابت حراست از آثار و گنجینه‌های هنری کشورمان چندان راحت نباشد.


به گزارش تابناک، آنچه دفتر هنرهای تجسمی را برآن داشت تا این نمایشگاه را برپا کند یک ابهام‌زدایی بزرگ بود. ابهام‌زدایی که حیثیت این مجموعه را زیر سوال برده بود و هنرمندان و علاقه‌مندان را حسابی نگران کرده بود. در واقع برپایی این نمایشگاه یک هدف متفاوت داشت و آن هم نمایش 27 اثر این مجموعه به مردم و هنرمندان بود تا خیالشان راحت شود که آثار سرقت شده از مجموعه هنرهای تجسمی صحیح و سالم بازپس گرفته شده‌اند و برای اثبات صحت و سلامت آثار هم آن‌ها را بر دیوار نگارخانه هنر ایران و در معرض دید عموم آویختند.


دو اثر از بهمن محصص، دو اثر از رضا مافی، سه اثر از فریده لاشایی، دو اثر از حسین زنده‌رودی، 10 اثر از اردشیر محصص، دو اثر از پروانه اعتمادی، یک اثر از مهدی ویشکایی و علیرضا اسپهبد و چهار اثر از میرعبدالرضا دریابیگی مجموعه این 27 اثر را تشکیل می‌دهند که نزدیک به پانزده سال بخشی از اموال اداره کل هنرهای تجسمی به حساب می‌آمدند اما چندی پیش طبق آنچه «خیانت در امانتِ امین اموال» عنوان شده از این مجموعه خارج می‌شوند و بخشی از آن‌ها به فروش می‌رسند و بخشی دیگر در جای دیگری نگهداری می‌شوند. اکنون و با آگاهی این اداره کل از تخلف صورت گرفته این آثار بازپس گرفته شدند و در نمایشگاهی در تهران به نمایش درآمدند.


طبق اعلام دفتر هنرهای تجسمی، این آثار با پیگیری معاونت امور هنری، مراجع ذی‌صلاح انتظامی و قضایی و مشارکت جمعی از مجموعه‌داران، هنرمندان و گالری‌داران، بازگردانده شده‌اند و این مرکز برای این‌که هنرمندان، کارشناسان و علاقه‌مندان، از بازگشت آثار به مجموعه و سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنند، آن‌ها را در قالب یک نمایشگاه در معرض نمایش گذاشته است. به گفته‌ی مجید ملانوروزی - مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد - همه‌ی آثاری که توسط امین‌اموال به فروش رفته بودند، بازگردانده شده‌اند و فرد خاطی به‌عنوان متخلف معرفی و از مجموعه اخراج شده است و اکنون روند پیگیری پرونده‌ی تخلف او طی می‌شود.
اگرچه نمایش این 27 اثر صحت گفته‌های مسئولان را تایید کرد اما شیوه به سرقت رفتن این آثار و نحوه آگاهی مسئولان از آن موجب می‌شود تا نسبت به گنجینه‌های هنری حال حاضر کشورمان اندکی بیمناک شویم. خصوصا اگر بدانیم که تنها در موزه هنرهای معاصر به عنوان یکی از این زیرمجموعه‌ها، چه حجم آثار فاخر ایران و جهان وجود دارد که هرکسی را برای داشتنش وسوسه می‌کند. 


طبق آنچه در گزارش‌ها اعلام شده اگر یکی از خریداران این آثار برای تعیین قیمت آن به سراغ دفتر هنرهای تجسمی نمی‌رفت شاید به این زودی‌ها ماجرای این سرقت هنری فاش نمی‌شد و همین مسئله به تنهایی نشان می‌دهد که وضعیت نگهداری آثار در ایران به چه میزان نامطمئن و غیر ایمن است که حتی با گذشت چند ماه از سرقت برخی آثار متولیان و صاحبان اثر از آن اطلاع پیدا نمی‌کنند.


نکته بعدی فرایند خروج یا سرقت این آثار از مجموعه هنرهای تجسمی است. اینکه در اخبار «امین اموال» را به عنوان متهم معرفی کردند و از دستگیری او به خاطر خیانت در امانت خبردادند خود جای خوشحالی دارد اما اینکه چطور می‌توان آثار مهم معاصر ایران را از هنرمندانی نامی و تاثیرگذار را تنها با امضا امین اموال از مجموعه خارج کرد جای سوال دارد؟ از بخت بد مسئولان در دفتر هنرهای تجسمی بوده که «امین»، «خائن» از کار در آمده است اما آیا همین مسئله زنگ خطر را برای این دوستان به صدا در نمی‌آورد که یک جای کارشان ایراد داشته است که به این راحتی آثار هنری از مجموعه خارج شده و در بازار به فروش رسیده است؟
















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن