واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: سراب تا واقعیت سریال سازی در رسانه های خانگی
رسانه های خانگی جزو رسانه های پیشرو و نوین در کشور ماست که جای شبکه های خصوصی را در کشور گرفته است که اگرچه با مدیریت صحیح و تولید آثار فاخر می توانست مکمل سینمای ایران باشد، اما امروز به دلایل متعدد به مرز ورشکستگی رسیده و جایگاهی در بین مردم ندارد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، رسانه های خانگی پدیده نوظهوری است که در ابتدای کار وظیفه ارائه کپی های فیلم های سینمایی را داشت اما در سال 89 کارکردش دچار تغییر کلی شد به این معنا که خود نیز همانند دیگر رسانه ها شروع به تولید ات رسانه کرد که در ابتدای کار مورد استقبال عموم قرار گرفت اما به دلیل ضعفهای متعدد خیلی زود رونق خود را از دست داد تا جایی که می توان ادعا کرد که امروز یک رسانه ورشکسته است؛ ایرج محمدی عضو شورای پروانه ساخت و نمایش ویدیویی و محمد امامی تهیه کننده در برنامه شهر فرنگ این موضوع را بررسی کردند.
ایرج محمدی با اشاره به جایگاه رسانه های خانگی گفت: نمایش خانگی یاری رسان سینماست و در حقیقت موجب اشتغال زایی خانواده بزرگ سینماست که باید ظرفیت واقعی آن شناخته و مورد استفاده قرار گیرد. عضو شورای پروانه ساخت و نمایش ویدیویی با نگاهی آسیب شناسانه به مقوله رسانه خانگی گفت: محصولات ارائه شده در شبکه خانگی اگر بی کیفت باشند طبیعتا با استقبال عمومی نیز روبرو نمی شوند این موضوعی است که در سالهای اخیر با آن روبرو هستیم در حقیقت کارگردانان نگاهی تجاری نسبت به ساخت تولیدات رسانه ای دارند و هنوز تفاوت بین سریال سازی برای تلویزیون با رسانه خانگی را نمی دانند. وی در ادامه گفت: در رسانه خانگی مخاطب شناسی بسیار مهم است زیرا تولید سریالهای بی کیفیت باعث شده است تا مخاطبین نیز پول و زمانی را برای این تولیدات رسانه های خانگی صرف نکنند و یا حضور تهیه کنندگان غیر حرفه نیز خود مشکلی دیگری است که گریبان گیر تولیدات رسانه های خانگی شده است.
محمدی در ادامه گفت: استاندارد تولید رسانه های خانگی بر 2 قاعده مهم استوار است. نخست محتوای کار و دیگری ساختار که هر دو باید دست به دست هم بدهند تا کاری فاخر تولید شود و در درجه بعد تهیه کننده است زیرا تهیه کننده ای که تخصصی در این کار ندارد و با ناآگاهی در این وادی قدم می گذارد تنها سرمایه اش را از دست می دهد و اصطلاحا سرمایه اش را به آتش کشیده است. وی با اشاره به واژه رایج در این عرصه گفت: اصطلاح سود در تولید است کاملا درست است زیرا بسیاری از عوامل تولید با سوء استفاده از بی اطلاعی تهیه کننده کار ضعیف را تولید می کنند و در حقیقت آنها برای خود اشتغال زایی کرده اند و این وسط این تهیه کننده است که کارش با عدم استقبال روبرو می شود و عملا سرمایه اش به تاراج رفته است. محمدی با اشاره به پتانسیل بالای اشتغال در تولیدات رسانه های خانگی گفت: برای تولید یک تله فیلم و ارائه آن به شبکه های خانگی 40 تا 45 مشغول کار می شوند از سوی دیگر چرخه مالی در رسانه های خانگی بسیار بیشتر از سینما است به عنوان مثال برای تولید یک فیلم سینمایی 2 میلیارد تومان هزینه می شود در حالی که برای تولید همان فیلم در رسانه خانگی این رقم 6 برابر می شود. وی در ادامه گفت: رسانه خانگی مکملی برای حمایت از سینما است و کارکرد آن فقط به تولید سریال محدود نمی شود بلکه می تواند تله فیلم و یا مستند نیز تولید کند. محمد امامی دیگر مهمان برنامه با اشاره به کارکرد رسانه های خانگی گفت: شبکه های خانگی جایگزین رسانه های خصوصی هستند و از آنجایی که در کشور ما تنها یک رسانه اصلی دیداری و شنیداری موجود است در نتیجه رسانه های خانگی جایگزین شبکه های خصوصی شده اند.اگرچه همین رسانه خانگی در ابتدا توانستند جایگاه خود را در بین مردم پیدا کنند ولی خیلی زود به دلیل تولید و توزیع سریالهای بی محتوا جایگاهشان را از دست دادند تا جایی که امروز با نام فیلمهای شانه تخم مرغی شناخته می شوند.
این تهیه کننده در ادامه گفت: علل شکست در عملکرد رسانه های خانگی باید آسیب شناسی شود، واقعیت این است که تولید بسیاری از سریالها در رسانه های خانگی در وسط کار متوقف شدند و همین موضوع باعث شد تا مردم اعتمادشان را نسبت به این رسانه از دست بدهند. وی در ادامه گفت: عامل دیگر ضعف فیلمنامه است زیرا فیلمنامه جایگاه بسیار مهمی در سریالهای خانگی دارد و البته ساختار و مدیوم خاص خودش را دارد که اگر به صورت اصولی تولید نشود نتیجه کار اثری ضعیف و بی کیفیت خواهد بود. امامی با اشاره به بازار رسانه های خانگی گفت: هنوز هم تولیدات رسانه های خانگی مشتریان خاص خود را دارد زیرا ثابت شده است که مردم ایران برای کار با کیفیت پول خوبی می دهند و قصه های ایزانی را بیشتر از سایر قصه ها دوست دارند زیرا به ذائقه مردم ایران نزدیک تر است. وی در ادامه گفت: رسانه های خانگی پتانسیل بسیار بالایی دارند زیرا محل توزیع تولیدات آن در سوپرمارکتها است و در حال حاضر ما 20 هزار سوپرمارکت داریم که هر کدام یک گیشه فعال برای رسانه های خانگی به حساب می آیند.
پنج شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شبکه خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]