واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بررسی گزارش عملکرد سالانه معاونت هنری/بخش اول: دفتر موسیقی
از همکاری با نهاد متخلف تا عدم شفافیت مالی
گزارش عملکرد معاونت هنری که از سوی وزارت ارشاد منتشر شده است، این نکته را در ذهن متبادر میکند که آیا معاونت هنری اساسا کاری جز صدور مجوز انجام نداده است؟! آیا تمام ماحصل فعالیتهای این معاونت به یک گزارش چهار خطی در حوزه موسیقی محدود میشود؟
خبرگزاری فارس-گروه موسیقی: چندی پیش وزارت ارشاد کارنامه عملکرد معاونت امور هنری وزارت ارشاد و ادارات کل تابعه آن در یک سال گذشته را منتشر کرد. عملکرد این معاونت وزارت ارشاد در حوزه موسیقی بدین شرح اعلام شده است: «در حوزه مجوزهای تک تراک تعداد 9 مجوز در سال 93 و 22 مجوز در سه ماهه سال 94 صادر شده است. بر همین اساس در حوزه نماهنگ تعداد 35 مجوز در سال 93 و 24 مجوز در سه ماهه سال جاری صادر شده است. در حوزه اجرای موسیقی صحنهای در بخشهای سنتی، پاپ، نواحی، فولکلور، محلی، مقامی و تلفیقی، کلاسیک، ارکسترال، آموزشگاهی، کودک، بانوان و سایر به ترتیب 1163، 1379، 290، 197، 13، 124، 5، 12 و 2 اجرا در سال 93 صورت گرفته است.» در این گزارش عملکرد که صرفا به آمار مجوزهای اعطایی اکتفا شده است ذکر چند نکته لازم به نظر میرسد: اول-بنابراین گزارش معاونت هنری در سال 93 تنها به 9 قطعه تک تراک مجوز داده است! مخاطبان معمولی و نه حرفهای موسیقی میدانند که حداقل و دست کم در هر هفته دهها تک آهنگ از خوانندههای رسمی و مجوزدار منتشر میشود و کمتر خوانندهای است که طی یک ماه یک «تکتراک» را منتشر میکند. حال با این شرایط و این حجم انبوه آثار موسیقایی، معاونت هنری چگونه تنها به 9 «تکتراک» مجوز داده است؟! نتیجه گیری که از این گزارش میتوان داشت این است که تمام خوانندههای مجاز که سابقه تولید آلبوم و برگزاری کنسرت را به طور قانونی داشتهاند، برای تکآهنگهایشان هیج مجوزی دریافت نکردهاند و این قطعات بدون نظارت و تایید معاونت هنری ارشاد منتشر شدهاند. دوم-معاونت هنری طی دو سال گذشته همواره بر این نکته تاکید داشته است که تعداد مجوزهای صادر شده از وزارت ارشاد افزایش چشمگیری داشته است. اما نکتهای که مغفول مانده این است که به همان نسبت تعداد لغو این مجوزها نیز افزایش یافته است. صدور مجوزهای عجولانه و فکر نشده که برخی از حساسیتهای عرفی را نادیده میانگاشت، برای بالا بردن آمار تعداد برگزاری کنسرتها، پدیده لغو مجوزها را برای موسیقی رقم زد و اهالی موسیقی را درگیر اتفاقهایی کرد که تا کنون در حوزه موسیقی بیسابقه بوده است. سوم- گزارش عملکرد معاونت هنری که از سوی وزارت ارشاد منتشر شده است، این نکته را در ذهن متبادر میکند که آیا معاونت هنری اساسا کاری جز صدور مجوز انجام نداده است؟! آیا تمام ماحصل فعالیتهای این معاونت به یک گزارش چهار خطی در حوزه موسیقی محدود میشود؟ چهارم-همواره مسئولان معاونت هنری از کمبود بودجه ابراز ناراضایتی کردند و عنوان میدارند که بودجه معاونت بنابر هزار و یک دلیل انقباضی بوده و فعالیتهایشان را تحت شعاع قرار داده است. اما تاکنون مسئولان این معاونت به محلهای درآمدشان اشارهای نکردهاند که به عنوان نمونه-تنها در حوزه موسیقی- این معاونت چقدر از اجاره سالنهایی مثل تالار وحدت، تالار رودکی، سالن خلیجفارس فرهنگسرای نیاوران درآمد کسب میکند و اعتبار حاصل از این درآمدها به کدامین مسیر هدایت میشود؟ در این گزارش به افزایش تعرفه اجاره سالنهای در اختیار معاونت هنری مانند تالار رودکی و وحدت اشارهای نشده است. تعرفه اجاره این سالنها در سکوت خبری افزایش یافت و به همین واسطه بسیاری از گروههایی که مخاطبانی خاص دارند و اتفاقا موسیقی ارزشمندی را هم ارایه میکنند، عملا به دلیل این افزایش قیمت نمیتوانند اجرایی را در این سالنها روی صحنه ببرند. از طرفی رویکرد صرف اقتصادی معاونت هنری تالار وحدت را که پیش از این فقط محل اجرای آثار فاخر و جایگاه گروههای هنری درجه الف بود، به مکانی تبدیل کرد که هرکس پول بیشتری بپردازد، سن تالار وحدت را در اختیار خواهد گرفت. پنجم-بعد از استقرار مدیریت جدید در معاونت هنری قرار بود تا جشنواره موسیقی نواحی که خاک تعطیلی بر چهرهاش نشسته بود دوباره راهاندازی شود اما نه در سال 92 این جشنواره برگزار شد و نه در سال 93. نه تنها جشنواره موسیقی برگزار نشد، جشنواره موسیقی مقاومت هم به محاق رفت و دیگر این جشنواره برگزار نشد. ششم-در گزارش منتشر شده از سوی وزارت ارشاد به عملکرد معاونت هنری در قبال خانه موسیقی هیچ اشارهای نشده است. طی ماههای گذشته انتقادات بیسابقهای از سوی هنرمندان و رسانهها به خانه موسیقی شد اما با وجود طرح این انتقادات، معاونت هنری جشنواره موسیقی فجر را به این نهاد که هیات مدیرهای غیر قانونی دارد، واگذار کرد. پس از کش و قوسهای فراوان بالاخره علی مرادخانی اعلام کرد که :« بدون شک مسئولیت برگزاری این جشنواره را به خانه موسیقی نمیدهیم. تصمیم گرفتهایم که مسئولیت این کار را به افراد سرشناس و فعال در عرصه موسیقی بسپاریم ولی به خانه موسیقی به عنوان یک نهاد حقوقی در این زمینه مسئولیتی را نمیدهیم. البته در خانه موسیقی نیروهای بسیار حرفهای و موثری حضور دارند که برای برگزاری جشنواره از همه آنها کمک خواهیم گرفت.» اما نکته قابل توجه حرفهای مرادخانی این بود که او در عین این که میگوید جشنواره را به خانه موسیقی واگذار نکرده؛ از حمیدرضا نوربخش که هماکنون مدیر عامل خانه موسیقی است به عنوان یکی گزینهها برای واگذاری جشنواره نام برد! و گفت: «هنوز به یک گزینه قطعی نرسیدیم ولی در این رابطه با افرادی چون حمیدرضا نوربخش و چند نفر از نیروهای اجرایی در معاونت هنری صحبت کردهایم که در آیندهای نزدیک نتیجه نهایی آن اعلام خواهد شد.» آنچه از این گفتهها برمیآید این است که علی مرادخانی جشنواره را به خانه موسیقی واگذار نمیکند بلکه جشنوازه موسیقی فجر را به حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی واگذار میکند! نکته قابل توجه دیگر این است که سال گذشته حسن ریاحی به عنوان دبیر این جشنواره انتخاب شده است! اما با وجود دبیر ، معاونتهنری بالاخره گزینه مورد علاقهاش را مطرح کرد و مدیر عامل خانه موسیقی مدیر جشنواره موسیقی فجر شد. هفتم-با روی کار آمدن دولت جدید و با استقرار تیم جدید در معاونت هنری وزارت ارشاد، قرار شد تا سندی راهبردی برای موسیقی کشور تدوین شود. دکتر آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور در خصوص این سند گفته بود: «این سند سیاست ملی موسیقی کشور است چون موسیقی وضعیت مشخصی ندارد نیازی به وجود این سند احساس میشود. سندی که بتواند در همه زمینهها از جمله ساماندهی تولید، ترویج، واردات و صادرات موسیقی راهگشا باشد. موسیقی دستاویز نیست بلکه دستاورد است». جلسه بررسی سند راهبردی و توسعه موسیقی در اویل مرداد ماه برپا شد و قرار بر این بود که با اجماع اهل موسیقی این سند تدوین شود اما امروز با گذشت نزدیک به یک سال از این جلسه این سند هنوز وضعیت مشخصی ندارد. سند راهبرد و توسعه موسیقی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده بود و اما معاونت هنری قصد داشت تا سندی جایگزین را به عنوان سند پیشنهادی مطرح و به رئیسجمهور ارائه کند. هشتم-نکته دیگری که وزارت ارشاد فراموش کرده در این گزارش بگنجاند، بحث قیمت بلیت کنسرتها است. امروز اغلب افرادی که درگیر موسیقی هستند با این گفته موافقند که موسیقی رفته رفته بنا به دلایل مختلف به سمت مجلل شدن نیل پیدا میکند و جمعی از علاقه مندان به موسیقی که درآمد بالایی ندارند، عملا از حضور در کنسرتها محروم میشوند. و متاسفانه صندلیهای سالن اجرای موسیقی کم کم دارد مخاطبانی خاص با استطاعت مالی بالا پیدا می کند. معاونت هنری ارشاد هم بر همین اساس در آغاز به دستگیری امور وعدههایی درباره ارزان سازی بلیت کنسرتها داد؛ اما درباره تحقق این وعده فقط همین را میتوان گفت که کنسرتهای ارکسترهای دولتی که تحت نظارت مستقیم معاونت هنری برگزار میشوند، امروز با سقف بلیت 150 هزار تومان گرانترین کنسرت کشور هستند! گزارش از حسین سلیمی انتهای پیام/
94/06/11 - 10:51
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]