تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که ما را پس از مردنمان زیارت کند گویا ما را هنگام زنده بودنمان زیارت کرده است....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798482996




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همراهی سیاست صنعتی و تجاری برای توسعه صادارت ضروی است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: گزارش پانا از هم اندیشی اولین همایش سیاست صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات: همراهی سیاست صنعتی و تجاری برای توسعه صادارت ضروی است خبرگزاری پانا: عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی خواستار توجه به سیاست های تجاری تكمیلی و ضرورت پیوند و همراهی سیاست صنعتی و تجاری كه در كشورمان غالباً مغفول است ،شد.
۱۳۹۴ دوشنبه ۹ شهريور ساعت 07:19

خبرگزاری پانا+

 به گزارش خبرنگار اقتصادی پانادر راستای سلسله نشست‌های هم اندیشی برای برگزاری "اولین همایش بین المللی سیاست صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال" میزگردی با عنوان سیاست صنعتی و ادغام، در محل پژوهشكده مطالعات راهبردی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با حضور تنی چند از اعضای هیات علمی موسسه برگزار شد.  در این نشست علی دینی تركمانی مشاور رییس موسسه به طرح موضوع پرداخت و گفت: تقسیم ناپذیر بودن سرمایه در برخی رشته فعالیت‌های صنعتی به معنای ضرورت رعایت مقیاس تولید و صرفه های ناشی از آن است كه در اقتصاد ما كمتر مورد توجه قرار گرفته است. وی ، ادغام بنگاههای صنعتی را از این منظر كاملاً معنادار دانست و در عین حال به دشواریهای ناشی از "وابستگی به مسیر گذشته" اشاره كرد و گفت: آنچه در گذشته شكل گرفته خود را تحمیل می كند و بنابراین كار بازسازی و تجدید ساختار را سخت می كند. با وجود این، با نگاه بلندمدت گریزی از چنین بازسازی نیست.
یوسف حسن پور رییس پژوهشكده مطالعات راهبردی با ارائه آمار مربوط به 14962 بنگاه با بیش از 10 نفر كاركن كشور در سال 1391 اظهار داشت كه از این میان 119 بنگاه بیش از 1000 كاركن، 446 بنگاه بیش از 500 كاركن ، 2444 بنگاه بیش از 100 كاركن و 4582 بنگاه بیش از 50 كاركن دارند. وی این آمار را حاكی از كوچك بودن اندازه بنگاههای ما دانست و افزود كه بنگاههای كوچك ما در سه دهه اخیر بزرگ نشده اند. وی همچنین گفت كه كشورمان بر خلاف برخی كشورهای منطقه نظیر تركیه، امارات و عربستان فاقد بنگاههای بزرگ بین المللی است.
فرزاد مرادپور عضو هیات علمی موسسه با اشاره به سوابق امر، به وجود مطالبه برای تسهیل ادغام و بزرگ سازی بنگاهها در مقررات كشور برای مدتی بیش از یك دهه اشاره كرد و ضوابط و مقررات رقابت را كه در قانون سیاست های اصل 44 آمده است را مانع ادغام دانست و پیشنهاد توقف مفاد بازدارنده در طول اجرای برنامه ششم را مطرح كرد. وی در عین حال با اشاره به مشكلات و ناكامی‌هایی كه در تجربیات ادغام وجود دارد ویژگیهای لازم در صنایع مورد ادغام ، از جمله بازدهی فزاینده نسبت به مقیاس، را مورد اشاره قرار داد و در این خصوص آماری از مابه التفاوت سودآوری بنگاههای كوچك و بزرگ امریكا به تفكیك رشته فعالیت های مختلف ارایه كرد. بر مبنای این آمار صنایع تجهیزات پزشكی و داروسازی دارای بیشترین مابه التفاوت هستند و به این معناست كه مقیاس تولید بیشترین اثر را در این صنایع دارد.
امیرهوشنگ فتحی‌زاده مدیر گروه حقوق اقتصادی و بازرگانی موسسه ضمن آنكه مابه‌التفاوت بالا در صنایعی چون داروسازی را به مقوله هزینه های دانش و فناوری مربوط دانست كه در شركتهای بزرگ میسرتر است گزارشی از نارساییهای قوانین و مقررات كشور در خصوص ادغام ارائه كرد. وی با اشاره به مفاد نافرجامی كه در اصلاح قانون تجارت پیش بینی شده بود تاكید كرد كه در حال حاضرحقوق شركتها در كشورمان كه باید تعیین كننده ضوابط رویه ای ادغام باشد این مقوله را مسكوت گذارده است. وی افزود كه در مقابل در حقوق رقابت شرایطی برای ادغام پیش بینی شده است كه نارساییها و ابهاماتی، از جمله عدم تفكیك ادغام از تملك و عدم تعریف وضعیت مسلط، دارد.
در ادامه این نشست منصور عسكری عضو هیات علمی موسسه با معرفی ادغام به عنوان یكی از الزامات توسعه صنعتی اثرات دوسویه مثبت و منفی آن را مورد توجه قرار داد و با اشاره به پاره ای از موانع اقتصادی و حقوقی در این خصوص به الگوهای موفق و ناموفق بین المللی در شرق‌آسیا و آمریكای لاتین اشاره كرد و خواستار اندیشیدن تدابیر و تمهیدات لازم در این خصوص در كشورمان شد.
محمدحسن زارع عضو هیات علمی موسسه نیز اندازه بنگاه را مطابق با برخی مطالعات صورت گرفته مهمترین عامل در بقای بنگاه دانست و آن را مویدی بر اهمیت توجه به ادغام خواند و در عین حال خواستار توجه به سیاست های تجاری تكمیلی و ضرورت پیوند و همراهی سیاست صنعتی و تجاری كه در كشورمان غالباً مغفول است گردید.
حسن پوردر ادامه، بر این نكته تاكید كرد كه رقابت بیش از اندازه مانع سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه می شود ،‌از این رو،‌ ادغام و اتحاد راهبردی اساسی در این باره ضروری است. وی، صدور تعداد بالای جوازهای تاسیس در سالهای اخیر را موجب نگرانی دانست.
زارع در این خصوص خواستار توجه به سرمایه گذاری خارجی از منظر اثر تزاحمی آن بر بنگاههای داخلی شد.
علی دینی در توضیح اینكه چرا ما به التفاوت سودآوری در صنایع خودروسازی آمریكا بر حسب بنگاه های كوچك و بزرگ كم است گفت: این احتمالا ناشی از پیشرفت های فناورانه است كه اجازه می دهد خط های تولید از حالت انبوه موسوم به فوردی به غیرانبوه موسم به پست فوردی تغییر كند. یعنی، كارخانه ها كوچك شده و نزدیك مراكز مصرف تاسیس می شوند. با وجود این، این به معنای نادیده گرفتن مقیاس تولید نیست. بنگاهی می تواند دست به چنین عملی بزند كه توانایی مدیریت تعدادی بنگاه را به صورت زنجیره ای در بازارهای مختلف داشته باشد.
 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن