تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى‏ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى‏ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799138616




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در اعتراض به ساخت سد بلبر مردم خود را گل‌آلود كردند!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: در اعتراض به ساخت سد بلبر مردم خود را گل‌آلود كردند!
نویسنده : علي خدايي بيجاري 
يكي از مهم‌ترين بلياتي كه از ابتداي شكل‌گيري انقلاب گريبانگير دستگاه‌هاي اجرايي كشور است، بي‌برنامگي و عدم تحقيق و پژوهش قبل از مرحله اجراي يك پروژه است اما آنچه كه اين رويه را صورت مي‌دهد، رويكرد بلاتغيير بسياري از حضراتي است كه سوداي جلوس بر كرسي‌هاي رياست و مديريت را در سر مي‌پرورند! و نتيجه كارشان اين مي‌شود كه قبل از آنكه چاه را بكنند، زحمت منار را مي‌كشند !‌
شاهد مثال اين فقره ساخت سدهاي قارچ‌گونه‌اي است كه در دولت گذشته صورت گرفت كه نه تنها منجر به نگهداشت آب نشد، بلكه موجب شكل‌گيري و هجوم بحران‌هاي عديده ديگري، مثل بلاي نوظهور و خانمان‌برانداز «ريزگرد»ها شد كه روايت اين جريان خود مثنوي هزار من كاغذي است كه نه منظور نظر اين نوشتار است و نه در حوصله اين مقال و مجال !
با اين احوال عقل سليم حكم مي‌كند كه عاقل از يك سوراخ دو بار گزيده نشود اما يا للعجب كه برخي از مسئولان اجرايي ما از سوراخ سدسازي‌هاي عقيم آنقدر گزيده شده‌اند كه سياست نخ‌نما شده آنان مثال آبكش و پيراهن زليخا شده است !
 اما حجت موجه اين مدعا را مي‌توان در بحث ساخت سد بلبر اورامان كردستان پي گرفت؛ موردي كه مردم اورامان دو روز پيش در اعتراض به ساخت اين سد، به طور دسته جمعي خاك و گل بر سر خود ريختند، با اين پيام كه احداث دو سد داريان و بلبر زمينه نابودي زيستگاه‌ها و گونه‌هاي گياهي و جانوري منحصر به فرد اين منطقه و در مجموع نابودي فرهنگ اين منطقه را به ارمغان خواهد آورد!
آن‌گونه كه از ظواهر امر بر مي‌آيد ساخت سد بلبر موجب نابودي يكي از مهم‌ترين و باير‌ترين زيستگاه‌هاي پلنگ ايراني مي‌شود. زيستگاهي كه در جريان پلنگ‌كشي‌هاي چند سال اخير، حتي يك نمونه از كشتار اين حيوان در معرض انقراض از اين زيستگاه گزارش نشده است !
گذشته از آن ساخت اين سد به گفته كارشناسان تغيير مسير رود را در پي دارد. اين در حالي است كه بنا به گفته كارشناسان اولين و مهم‌ترين دليلي كه خسارت سيل خانمان‌برانداز پس از عيد فطر تهران را رقم زد، تغيير مسير رود‌ها بود كه به خشم طبيعت مصطلح شد!
آينه عبرت ديگري كه در اين داستان ناديده انگاشته شده، ساخت سد داريان و نابودي چشمه بل است كه مشكلات بسيار زيادي، ‌از جمله شمارش معكوس مرگ خاموش چشمه را در پي داشت!
محمود زاغ، يكي از كارشناسان بومي محيط زيست در اين مورد گفت كه اگر سدي (سد بلبر)ساخته شود مردم روستاهاي بلبر و سلين و ژيوار، حال الان مردم هجيج و داريان و روار را پيدا مي‌كنند؛ مردمي كه فكر مي‌كردند سد خوشبختي مي‌آورد ولي الان فهميدند كه حاصلي جز آوارگي به همراه ندارد !
اين فعال محيط زيست در ادامه مي‌گويد كه از لحاظ زيست محيطي اگر سد بلبر و داريان و گاران و آزاد و چند سد ديگر كه ماشاءالله تعداد آنها هم كم نيست، آبگيري بشوند، هواي كردستان و به خصوص هورامان زمين تا آسمان تغيير مي‌كند و تاثيري كه باعث مي‌شود اكوسيستم منطقه از حالت چهارفصل و سرد كوهستاني به حالت شرجي و معتدل تبديل شود و بيشترين زيان را حيوانات و گياهاني مي‌بينند كه به اين هوا عادت ندارند و اين باعث نابودي كلي منطقه مي‌شود. بايد تا ابد با برف خداحافظي كرد و با ساخت اين سد راه ارتباطي حيوانات وحشي مثل بز كوهي، پلنگ، خرس و... در منطقه بين دو كوه تخت و كوسالان به كلي قطع مي‌شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن