تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820283063




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رسانه ها برنامه ششم توسعه را از مسئولان مطالبه کنند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: کاظم جلالی: رسانه ها برنامه ششم توسعه را از مسئولان مطالبه کنند خبرگزاری پانا: رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از مواد برنامه پنجم توسعه انشایی و غیر قابل اندازه گیری بود از رسانه ها خواست که برنامه ششم توسعه را از مسئولان مطالبه کنند.
۱۳۹۴ دوشنبه ۲ شهريور ساعت 13:28

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار پارلمانی پانا، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در نشستی که با اصحاب رسانه به منظور تجلیل از خبرنگاران برگزار شده بود، ضمن تبریک ولادت ثامن الحجج و دهه کرامت اظهار کرد: امروز اطلاع رسانی یک رکن بسیار مهم در عرصه اداره جامعه است و اصلی ترین مسئولیت و بار اطلاع رسانی بر دوش خبرنگاران است که امانتدار مردم هستند. وی افزود: خبرنگاران از چند منظر مسئولیت مهمی را برعهده دارند که یک بعد آن اداره بهتر جامعه است، در جامعه ای خبرنگار ارجمند قلمداد می شود به کار آمدی مدیریت کشور کمک می کند به هر حال خبرنگاران رکن مهم جامعه مدنی و واسطه بین مردم و مسئولان هستند و به خوبی می توانند بازخورد تصمیمات مسئولان و پیامدهای آن را گوشزد کنند ضمن اینکه وقتی در جامعه ای تصمیم گرفته می شود لزوما معلوم نیست که آن بهترین تصمیم باشد و این خبرنگار است که می تواند بازخورد آن را مشخص کند و مسئولانی که هوشمند باشند در پی آن تصمیم خود را مورد بازنگری قرار می دهند. جلالی تصریح کرد: خبرنگاران به عنوان بخشی از جامعه خبری نقش مهمی را ایفا می کنند چرا که آنها برخواسته از مردم، امانتدار و پیگیر مطالبات آنها هستند ضمن اینکه آنها موظف هستند با نگاه صحیح، امانتداری و بدون دخالت دادن نگاههای سیاسی و منافع جناحی در جامعه فعالیت کنند چرا که برخورد جناحی رسانه ها، نگاههای غیر کارشناسی و غیر دقیق و رویکرد مبتنی منافع گروهی یکی از آفات جامعه خبری است.
وی تاکید کرد: اطلاع رسانی در کشور باید دقیق صورت گیرد چرا که به دلیل عدم وجود احزاب سیاسی قوی در کشور می توان در معرض آسیب های فوق الذکر قرار گرفت بنابراین رسانه ها نباید تبدیل به ارگان غیر رسمی ونانوشته برخی جناح ها و باشگاههای سیاسی شوند. برای اولین بار شکافی میان رژیم صهیونیستی و آمریکا ایجاد شد جلالی با اظهار امیدواری در مورد اینکه عرصه خبری در جهت حفظ امانتداری خود را تقویت کرده و شرایط را بهتر درک کنند یادآور شد: فعالیتهای امروز جمهوری اسلامی ایران از ابعادی در شرایط خوب بوده و در ابعادی نیز دچار مشکلاتی است کما اینکه یکی از موفقیتهای جمهوری اسلامی ایران توافق هسته ای بود که انجام شد و برای اولین بار یک شکافی بین رژیم صهیونیستی و آمریکا ایجاد شد. وی اذعان کرد: توافق هسته ای مرهون ایستادگی مردم، تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبر و درایت دولت و تدابیر و شیوه های دیپلماتیک به کار برده شده از سوی تیم مذاکره کننده بود همچنین توافق هسته ای یک گام ملی است که نباید در تارو پود مسائل جناحی و سیاسی قرار داده شود. وی عنوان کرد: اگر رسانه ها با دقت نظر مسئولان آمریکایی واروپایی را بررسی کنند حجم اعترافات آنها نسبت به ایران را می بینند اما نگاه جناحی برخی رسانه ها باعث می شود که بخشی از اظهار نظرهای آنها را که در راستای اهداف سیاسی خودشان است منعکس کنند.
جلالی یادآور شد: رئیس جمهور آمریکا در مورد توافق هسته ای ایران گفته است اگر ما می توانستیم ایران را به سمتی که انرژی هسته ای نداشته باشد هدایت کنیم حتما این کار را می کردیم اما علی رغم تلاش ما آنها در پی توانمندی بومی خود به این مرحله رسیدند. دستاوردهای ما تا کنون کم نبوده است/برخی رسانه های داخلی به جای انعکاس واقعیات در مسائل سیاسی غوطه ور می شوند وی افزود: متاسفانه برخی از ما با نگاه سیاسی سعی داریم که برخی موارد در گذشته را بکوبیم و دستاوردهای امروز را کمرنگ کنیم که جمع بندی هر دو اینها این می شود که ما هیچ دستاوردی تاکنون نداشته ایم که در واقعیت چنین چیزی نیست و دستاوردهای ما تا کنون کم نبوده است.
جلالی با اشاره به تحولات منطقه این گونه بیان کرد: هم اکنون در منطقه مشکلاتی ناشی از موج روز افزون تروریسم وجود دارد که نیاز به حل و فصل دارد. جلالی بابیان اینکه برخی رسانه های داخلی به جای انعکاس واقعیات در مسائل سیاسی غوطه ور می شوند تصریح کرد: این اقدام رسانه ها باعث می شود که مسائل اصلی گم شود و فضای لمپنیزم آن قدر گسترش یابد که رسانه ها به برجسته سازی لمپنیزم بپردازند این مورد موجب می شود که مسائل اصلی در داخل آن گم شود و این در حالی است که بارها مقام معظم رهبری هشدار دادند که نگذارید مسائل اصلی، فرعی و مسائل فرعی، اصلی شوند. وی افزود: بسیاری از مسائل هستند که باید تبدیل به اصل شوند که یکی از آنها توسعه کشور است که باید هم اکنون دغدغه ما باشد و به دنبال مقدمات برای رسیدن به آن باشیم سوال در اینجا این است که آیا ما در سطح تصمیم گیری به یک سری از مسائل توجه داریم یا آنها را تبدیل به موضوع فرعی کرده ایم. رئیس مرکز پژوهشهای مجلس از بحران آب به عنوان یکی از دغدغه های کنونی کشور یاد کرد و گفت: برخی کارشناسان پیش بینی کرده اند که اگر ما به همین منوال پیش رویم بعد از گذشت 30 سال در وضعیت بدتری قرار خواهیم گرفت بنابراین ما باید به جای اینکه مسئولان را فقط در عرصه سیاست مواخذه کنیم به این بخش نیز توجه کنیم. وی نحوه غیر صحیح کاشت برخی محصولات از جمله برنج و هندوانه و استفاده از این محصولات برای صادرات کشور را مهمترین معضل بحران آب در کشور برشمرد و افزود: پرداختن به موضوع محیط زیست صرفا نباید در مورد بحث زمین خواری باشد که اخیرا برخی رسانه ها به خوبی به آن پرداخته اند کما اینکه رئیس قوه قضائیه در زمینه مسائل مهم مربوط به محیط زیست به هوای تهران اشاره کرده است که از اهمیت ویژه ای برخودار است همچنین بحث پارازیت ها از مواردی است که باید برروی آن حساس باشیم و برای حفظ حقوق مردم در این زمینه چاره اندیشی کنیم.
جلالی از اختصاص بودجه عمرانی کشور از دیگر مسائل مهم درخور بررسی یاد کرد و افزود: ما حجم وسیعی از بودجه را به پرداخت یارانه ها اختصاص داده ایم اما دولت تنها 5 میلیارد تومان به بخش عمرانی اختصاص داده است همچنین موضوع اشتغال جوانان از دیگر موضوعات مهم است که باید افرادی که صدای خود را بلند می کنند به این مهم اذعان دارند که در کارنامه خود برای حل این معضل چه دارند؟
وی عدم انطباق نیاز جامعه با ارائه رشته های تحصیلی در فضاهای آموزشی را از مهمترین علل بیکاری در جامعه دانست وتاکید کرد: فضاهای آموزشی ما بخش اعظمی از نیروهای انسانی را در رشته هایی تربیت کردند که در فضای کسب و کار مشتری ندارد و معضل ایجاد شده را بر دوش مسئولانی گذاشتند که باید برای جوانان اشتغال ایجاد کنند. هیچ انقلابی درنظام اداری شکل نگرفته است جلالی درمورد وجود مشکلاتی در عرصه اقتصادی گفت: عرصه اقتصادی کشور به ویژه در نظام پولی وبانکی از هم گسیختگی هایی را نشان می دهد که در ابتدای دولت تدبیر و امید می شد با ارائه راه کارهایی و رفع خلاء های قانونی احتمالی آن را برطرف کرد هم اکنون رسانه ها باید برنامه توسعه ششم را از مسئولان مطالبه کنند که تبدیل به انشا نشود و احکام آن مفهومی وکلی و غیر قابل اندازه گیری نوشته نشود که ما را در اجرا با مشکل روبرو کند کما اینکه در بخش معدن در برنامه پنجم توسعه یازده ماده و حکم وجود دارد که حتی یک ماده از آن نیز اجرا نشده است بنابراین مسئولان نباید تمام آمال و آرزوهای خود را در قالب برنامه بنویسند و در این بخش رسانه ها باید به مجلس و دولت کمک کنند. وی تاکید کرد: اصحاب رسانه باید کمک کنند که فضای سیاسی پررنگ نشود و به جای آن نظام مدیریتی و اداری برجسته شود چرا که تاکنون هیچ انقلابی درنظام اداری شکل نگرفته است، قلب دولت نمی تواند به همه بخشها خون رسانی کند و به همین دلیل مسئولان باید تصمیمات را به گونه ای بگیرند که در جامعه بد اجرا نشود و فراموش نکنیم ما کشور پهناوری به نام ایران داریم باید راههای کسب و کار را بیابیم و چشمها را بشوییم و جور دیگری ببینیم.  













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن