تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798552714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جاده شاهي هخامنشي يک شبکه خبررساني شگفت انگيز است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ شهريور ۱۳۹۴ (۱۲:۴۴ب.ظ)
جاده شاهي هخامنشي يک شبکه خبررساني شگفت انگيز است موج- جاده شاهي هخامنشي يک شبکه خبررساني شگفت انگيز و يکي از جنبه‌هاي بارز تشکيلات اداري حکومت هخامنشي بوده که از طريق آن اداره امور اين شاهنشاهي گسترده از هند تا مديترانه انجام گرفته است.
به گزارش خبرگزاري موج، احسان يغمايي، سرپرست هيات پژوهش‌هاي باستان شناسي راه شاهي هخامنشي با اعلام اين مطلب از کشف قطعاتي از جاده‌هاي سنگ فرش باستاني اين راه خبر داد.
يغمايي گفت: يکي از آثار مهم تاريخي و فرهنگي ايران راهي کهن است که درمتون کلاسيک يوناني از آن به عنوان راه شاهي هخامنشي ياد کرده‌اند.
وي افزود: با وجود اهميت بي چون و چرايي که اين راه کهن داشته متاسفانه تاکنون بندرت پژوهش‌هاي باستان شناسي درباره آن صورت گرفته است.
اين باستان شناس پيشکسوت با اشاره به گردآوري برخي از مدارک اين راه در دو دهه گذشته و درکنار پژوهش‌هاي ديگري که انجام داده است افزود: در نبشته هايي برخي از منزلگاه‌هاي راه شاهي را شناساندم و با آمدن مديريت جديد در دولت جديد به پژوهشگاه ميراث فرهنگي وگردشگري فرصتي پيش آمد تا پژوهش در اين زمينه را با عنوان راه شاهي شوش – تخت جمشيد ارائه کنم.
يغمايي با تاکيد بر اهميت پژوهش درباره اين راه از جنبه‌هاي گوناگون اداري، سياسي، نظامي و بازرگاني افزود: از همه مهم تر، يافتن بقاياي کالبدي اين راه بود که در فصل نخست بررسي کوشش کرديم در محدوده ميان شوش تا بهبهان انجام دهيم.
وي گفت: خوشبختانه در دو دهه گذشته بخش‌هاي مختلفي از ايران با دقتي درخور بررسي شده که براي نمونه مي‌توان به منطقه رامهرمز که پيش تر منطقه اي ناشناخته بود اشاره کرد که مرکز و شرق آن توسط همکارانمان به خوبي بررسي شده و حاصل اين پژوهش براي بررسي اخير ما سودمند بود.
يغمايي کارهاي انجام شده در منطقه شوشتر را نيز مفيد دانست و افزود: اين در حالي است که اطلاعات مربوط به برخي مناطق از جمله دشت شوشان که به دفعات توسط هيات هاي آمريکايي، فرانسوي و ايراني در سال‌هاي قبل از انقلاب بررسي شده بود کمک چنداني به پيشبرد اهداف ما نمي‌کرد زيرا در آن زمان امکان ثبت دقيق جاي محوطه‌ها با جي پي اس وجود نداشت و موقعيت کلي آثار روي نقشه ترسيم شده است.
او يکي از دشواري‌هاي ديگر را به روز نبودن اطلاعات محوطه‌هاي دشت شوشان دانست و افزود: از زمان بررسي اين مناطق تا امروز، شناخت ما از مواد فرهنگي اين دوران دگرگون شده است زيرا در آن زمان توجه چنداني به شناسايي و طبقه بندي مواد فرهنگي دوران تاريخي از جمله هخامنشي نمي‌شد و تمرکز روي دوران پيش از تاريخ بود.
اين باستان شناس تصريح کرد:مشکل ديگر اين بود که شمار زيادي از محوطه‌هاي دشت شوشان به دليل حاصلخيزي اين منطقه کاملاً تسطيح شده يا به شدت تخريب شده بودند که از اين نظر هم شناسايي محوطه‌هاي هخامنشي را دشوار مي‌کرد.
او با اشاره به اين که با شتاب توسعه وعمران در مناطق مختلف آثار و نشانه‌هاي بيشتري از بين مي‌رود، افزود: ما در اين فصل از پژوهش‌هاي باستان شناسي ضمن بازنگري منطقه‌هاي بررسي شده پيشين، برخي مناطق بررسي نشده را نيز بررسي کرديم و در مجموع به شناسايي و بازبيني بيش از 160 اثر و محوطه پرداختيم و توانستيم با پيمايش مسير و مناطق دزفول، شوش، شوشتر، رامهرمز، اميديه و بهبهان که به خط مستقيم حدود 300 کيلومتر است نشانه‌هاي اين راه را شناسايي کنيم.
يغمايي تاکيدکرد: خوشبختانه در اين مسير، افزون بر منزلگاه‌ها و دژهاي ديدباني، قطعاتي از جاده‌هاي سنگ فرش باستاني هم کشف شد.
او در همين حال خاطرنشان ساخت که به خاطر پيچيدگي موضوع بايد از اظهارنظر شتاب‌زده پرهيز کرد اما با انجام بررسي کامل و شناسايي محوطه‌هاي منزلگاهي ادامه مسير تا تخت جمشيد، مي‌توان به معرفي به نسبه دقيق منزلگاه‌ها و مسير راه شاهي پرداخت.
اين باستان شناس پيشکسوت گفت: همواره گفت و گوهايي درباره جنبه‌هاي کاربردي اين‌گونه پژوهش‌ها مطرح است که بهره برداري در راستاي توسعه گردشگري يکي از آن‌ها است.
او با تاکيد بر اين نکته که اين موضوع بي ترديد مهم است و نبايد آن را از نظر دور داشت، افزود: در درجه نخست بايد به خود پژوهش اهميت داد و براي آن برنامه ريزي و هزينه کنيم.
يغمايي در همين حال گفت: گرچه موضوع اين برنامه از اين نظر قابليت بالايي دارد و جنبه‌هاي کاربردي آن به ويژه در زمينه گردشگري بالا است، امه جنبه‌هاي کاربردي در بيشترين پژوهش‌هاي باستان شناسي به اين اندازه آشکار نيست.
او در پايان با تاکيد بر ضرورت پشتيباني محکم و قوي از پژوهش‌هاي بنيادي افزود: پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري در اين زمينه نقش درخور نگرشي دارد و پس از دوره گسست هفت هشت ساله دوباره در حال گام برداشتن در اين راه است که اميدواريم اين سياست ادامه يابد.
مجوز فصل اول شناسايي، کشف و مستند سازي بقاياي باستان شناختي راه شاهي هخامنشي شوش- تخت جمشيد توسط رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري صادر شده بود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن