تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندان خود را به كسب سه خصلت تربيت كنيد: دوستى پيامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805137354




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحرانی که از زباله آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
بحرانی که از زباله آغاز شد
با افزایش درگیری ها در بیروت؛
بحرانی که از زباله آغاز شد بیروت روز گذشته شاهد زد و خوردهای شدیدی میان شماری از معترضین و مامورین امنیتی بوده که به جراحت ده ها تن انجامیده است.


به گزارش گروه بین الملل فرهنگ نیوز، حوادث روز گذشته لبنان را شاید بتوان شدیدترین رویارویی ها در طول سال های اخیر دانست. رخدادی که در اعتراض به انباشت زباله ها در سطح بیروت آغاز شده و می توان ریشه های بنیادین آن را در جای دیگری جستجو نمود.به گزارش الحیات هزاران تظاهرکننده دیروز بعد از ظهر شنبه در مرکز پایتخت لبنان به منظور اعتراض به ناتوانی دولت در حل مشکل زباله‌های خانگی که از چند هفته پیش در خیابان‌ها روی هم انباشته شده است،  با شعار «بوی تان درآمد» تجمع کردند. تظاهرکنندگان که در میدان ریاض الصلح نزدیک پارلمان جمع شده بودند، شعارهایی در مخالفت با مقامات که به ویژه به فساد مالی متهم هستند، سر دادند.این بزرگترین تظاهرات لبنانی ها از زمان آغاز این بحران بود. اکنون به نظر می رسد که مسئله فقط بحران مدیریت زباله ها نیست. بسیاری از مردم وضع نابسامان برق رسانی و قطع مکرر برق و گرانی هزینه آب و چیزی که آنها «دولت ناکارآمد» توصیف می کنند به تنگ آمده اند. یکی از تظاهر کنندگان در این رابطه گفته است :«ما به فرقه گرایی دولت لبنان اعتراض داریم. ما به پارلمان دزدها که از جیب مردم دزدی می کنند و جوانان را مجبور به مهاجرت از کشور می کنند اعتراض داریم. ما اینجا جمع شده ایم تا به بیکاری و فقر و گرسنگی اعتراض کنیم. ما برق نداریم، آب نداریم.»

بیروت ماه هاست که با معضل عدم برداشت زباله ها از سطح شهر مواجه است.فکر معترضین جهت تصرف پارلمان اما آغازگر دور جدیدی از خشونت ها در بیروت بود. تظاهرات زمانی به خشونت کشیده شد که گروهی از معترضان بطری و اشیاء دیگر به سمت نیروهای امنیتی پرتاب کردند. نیروهای امنیتی به منظور جلوگیری از نزدیک شدن تظاهرکنندگان به پارلمان، موانع فلزی و سیم خاردار اطراف پارلمان قرار داده بودند. تظاهرکنندگان تلاش کردند موانع را کنار بزنند اما پلیس از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب پاش برای پراکنده کردن آن ها استفاده کرد.
مأموران پلیس همچنین تظاهرکنندگان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و سپس صدای تیراندازی شنیده شد.

تیراندازی و تداوم خشم معترضینتیراندازی به سوی معترضین موجب آغاز دور جدیدی از تنش ها در این کشور شده است. در این درگیری دهها نفر از تظاهر کنندگان و نیروهای پلیس زخمی شده اند. به واقع اگرچه این بحران یک ماه پیش با تعطیلی بزرگترین مرکز جمع آوری زباله در لبنان آغاز شد و گرمای تابستان و بوی بد زباله ها اوضاع را بدتر کرد. اما مسئله فساد و فلج شدن امور کشور است که اکنون محرک این جنبش اعتراضی شده است. هنوز برای بحران زباله ها هیچ راه حل دراز مدتی پیدا نشده است اما با گسترش ناآرامی هایی که در چند سال گذشته در بیروت بی سابقه بوده است، دولت با مشکلات بزرگتری مواجه است.

به گزارش المنار صلیب سرخ لبنان اعلام کرد دست کم یازده شهروند لبنانی را که در جریان درگیری ها زخمی شده بودند به بیمارستان ها منتقل کرده اند. این در حالی است که نیروهای امنیتی از زخمی شدن دست کم سی و پنج تن از نیروهای امنیتی در این درگیری ها خبر دادند.عباس الصباغ خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین که در محل این درگیری ها حاضر بود گفت: نیروهای امنیتی لبنان به صورت گسترده ای از گاز اشک آور استفاده کردند و برخورد وحشیانه ای با معترضان، اصحاب رسانه و روزنامه نگاران داشتند. به روزنامه نگاران اجازه فعالیت داده نمی شد و حتی برخی از دوربین های فیلم برداری نیز توسط نیروهای امنیتی شکسته شد.عده ای از شهروندان لبنان برای ابراز همبستگی با تجمع کنندگان در بیروت، بزرگراه میان جنوب لبنان و بیروت را در منطقه الجیه، از دو سو بستند. از میدان شهدا بیروت نیز خبر می رسد که شماری از معترضین با برپایی چادر در این میدان خواستار سرنگونی رژیم هستند.

شماری از معترضین خواستار سرنگونی رژیم اند.معضلی اصلی نظام طائفه ای حاکم استوزیر امور خارجه سابق لبنان در گفتگویی با خبرنگاران با بررسی تحولات یک روز اخیر  کشور گفت: آن چه امروز در لبنان رخ می دهد نتیجه عملکرد اشتباه نظام طایفه ای در کشور است.
عدنان منصور اظهار داشته است که نظام طایفه ای لبنان که از سال 1943 تاکنون بر کشور حاکم است سیاست ملی را در سرتاسر کشور اجرا نکرده است، از این رو مشکلات و معضلات سال های متمادی روی هم انباشته شده است. به گفته ی منصور سهمیه بندی های طایفه ای و سیاسی مانع از توزیع متوازن و عادلانه خدمات و مانع از برطرف شدن نیازهای شهروندان لبنانی از جمله کار و مانع از احداث تاسیسات زیربنایی شده است، لذا جایز نیست اقتصاد لبنان که از جنگ داخلی پانزده ساله خلاص شده است روز به روز بدتر شود، جایز نیست که لبنان از نعمت برق محروم باشد و جریان برق در اکثر مواقع قطع شود. جایز نیست که نخبگان و مغزهای لبنانی بیکار باشند. جایز نیست که لبنان محروم از برق و آب و خدمات عمومی باشد. از تاسیسات زیربنایی محروم باشد. هیچ مسئولی هیچ حرکتی نمی کند. در نهایت امر به مرحله ای رسیدیم که گفته می شود دولت از حل بحران زباله ها عاجز است. زباله خیابان های لبنان از جنوب تا شمال و از غرب تا شرق آن پر کرده است. دولت از تحقق کمترین خواسته مردم لبنان عاجز است. شهروند لبنانی به هر طایفه ؛ دین و مذهبی که وابسته باشد احساس می کند که کاملا از دولت و حکومت دور است و دولت و حکومت از آن دور هستند.

به گفته ی منصور مقابله با معضل زباله به بهانه ای برای دستیابی به خواست های کلان تر از سوی معترضین تبدیل شده است. به باور او بزرگترین مشکل کنونی کشور نظام فرقه ای است که از دهه های پیشین بر لبنان حکمفرما بوده است.به گفته ی وزیر خارجه پیشین لبنان این سیاست ها نمی تواند ادامه یابد چرا که طایفه گرایی در لبنان مانع از هرگونه تغییر یا عملیات توسعه ای در کشور می شود. به گفته ی منصور سهم بندی طایفه ای باعث شده است لبنان از توسعه باز ماند. آن چه ما امروز نیاز داریم این است که شخصیت های سیاسی و مسئولان لبنانی احساس مسئولیت ملی کنند و با احساسات معترضان همراهی کنند. به گفته ی منصور بدون تردید ادامه وضع کنونی و سهم خواهی های طایفه ای و ادامه فساد نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت. کشور را بیش از پیش به بیراهه و پرتگاه خواهد برد. ما امروز در مرحله خطرناکی قرار داریم، رییس جمهور که نداریم، دولت هم به خاطر اختلافات داخلی هیچ اقدامی نمی کند و لذا شخصیت های سیاسی نمی خواهند پارلمان به فعالیت خود ادامه دهد و جلسات آن را تحریم می کنند، بدین ترتیب هیچ تلاشی برای رفاه حال مردم صورت نمی گیرد و دولت یک دولت شکست خورده و ناکام است. جایز نیست لبنان که جنگ داخلی ندارد و دولت دارد چنین وضعی داشته باشد.عدنان منصور در پایان اظهار داشت که آن چه ما امروز در لبنان نیاز داریم تغییرات است. آن چه ما نیاز داریم رهایی سیاستمداران لبنانی از وابستگی های طایفه ای و مذهبی است. لبنان جای سهمیه بندی و طایفه گرایی و سهم خواهی نیست. طوایف زیادی وجود دارند که از حقوق ملی برخوردارند. نظام سهمیه بندی در لبنان باعث شده است که ثروت، قدرت و خدمات به طور عادلانه توزیع نشود. اوضاع معیشتی در لبنان بسیار سخت شده است. دیگر قابل تحمل نیست.


کلید واژه ها لبنان بیروت زباله بحران







94/6/1 - 10:50 - 2015-8-23 10:50:07





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن