تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  بنر تستی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820888584




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پراگماتيسم؛ مبناي فصل جديد روابط تهران و لندن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ شهريور ۱۳۹۴ (۹:۸ق.ظ)
پراگماتيسم؛ مبناي فصل جديد روابط تهران و لندن موج - گروه بين الملل
به جرأت مي توان گفت مهم ترين رويداد سياسي ايران و انگلستان بعد از توافق هسته اي که بدون شک متاثر از همين مساله بوده، بازگشايي سفارت دو کشور بعد از 4 سال قطعي روابط است.
سياست هاي انگلستان به دليل سوابق نه چندان مناسب خود، به شدت مورد انتقاد مقامات سياسي و به ويژه اصولگرايان در ايران قرار گرفته و بسياري از اين مقامات از هم اکنون در مقابل رويکرد دولت ميانه رو موضع گيري مي کنند. با وجود اين به نظر مي رسد حسن روحاني، رئيس دولت يازدهم، با روش پراگماتيستي بنا دارد با توسعه سياست خارجي و روابط بين الملل خود، حداقل شرايط توفيقات اقتصادي را فراهم آورد؛ که انگلستان نيز از اين مساله مستثني نيست.
در بين کشورهاي اروپايي، انگلستان به شدت از سياست هاي ايالات متحده در قبال ايران تبعيت کرده و يا همکاري نزديک داشته است. اين نزديکي موجب شد تا منافع اقتصادي انگلستان در تعامل با ايران تحت الشعاع قرار بگيرد و در رقابت با کشورهايي نظير سوئيس، ايتاليا، آلمان و فرانسه عقب بيفتد.
شدت انتقاد کارشناسان خارجي به ضعف عملکرد انگلستان در حالي اوج گرفت که لوران فابيوس معروف به «پليس بد» مذاکرات هسته اي، علي رغم هجمه انتقادات به وي در تهران، با هدف احياي روابط اقتصادي و سياسي به ايران سفر کرد. چندي پيش اندر کريچلو، ستون نويس روزنامه انگليسي تلگراف طي يادداشتي به دولت انگلستان هشدار داد که در حال از دست دادن وقت براي ورود به بازار پررقيب ايران و از دست دادن کسب ميلياردها پوند است. از همين رو به نظر مي رسد انگلستان بنا دارد تا بعد از بازگشايي سفارتش در تهران اين عقبگرد اقتصادي خود را جبران کند.
ميزان تجارت بازرگاني انگلستان ميان کشورهاي اروپايي در نوسان بوده است. بر طبق آمار اتاق بازرگاني تهران، به طور دقيق در 9 ماهه 1393، انگلستان در رده پانزدهم صادرکنندگان به ايران به ارزش حدود 285 ميليون دلار قرار گرفته و در پايان سال نيز، ميزان کل مبادلات اقتصادي دو کشور شامل واردات و صادرات به 700 ميليون دلار هم نرسيده است؛ در حالي که به ترتيب آلمان با حدود يک ميليارد و هشتصد ميليون دلار و سوئيس با يک ميليارد و پانصد ميليون دلار، هلند هشتصد ميليون دلار و ايتاليا هفتصد و شصت ميليون دلار در رديف هاي 6 الي 9 در ميان صادرکنندگان کالا به ايران قرار دارند. در همين حال چين، امارات و کره جنوبي به ترتيب در رتبه هاي اول تا سوم صادرکنندگان به ايران هستند. اين در حالي است که در 9 ماهه 1393 ايران به انگلستان فقط 65 ميليون دلار کالا صادر کرده که در پايان سال نيز اين ميزان تنها به 72 ميليون دلار رسيد.
هم اکنون سفر وزير خارجه انگليس به ايران بعد از 12 سال انجام مي گيرد. جک استراو، وزير خارجه سابق اين کشور در مصاحبه با فايننشال تايمز در اين مورد گفت: «اين حقيقتا لحظه مهمي است و در حال حرکت در مسير درستي هستيم.» شماري از مقامات تجاري انگليس و همچنين سايمون گس، مدير بخش سياسي در وزارت امور خارجه انگليس، فيليپ هاموند را در سفر به تهران همراهي مي کنند. توافق برجام، افق هاي جديدي را در روابط دو کشور به وجود آورده و نحوه اجراي اين توافق عملکرد همه طرف ها را راستي آزمايي مي کند. جمهوري اسلامي ايران اميدوار است انگليس فصل جديد روابط خود را با حسن نيت آغاز کند.

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن