تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه كه روزه مى‏گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821148649




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت از هدايت فرهنگي شبكه‌هاي مجازي حمايت كند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دولت از هدايت فرهنگي شبكه‌هاي مجازي حمايت كند
اين روزها به دليل رونق بازار شبكه‌هاي مجازي در فضاي موبايلي خيلي‌ها با هر طرز فكر و ديدگاهي كه دارند به‌راحتي گروهي تشكيل مي‌دهند و تعدادي را عضو مي‌كنند
نویسنده : معصومه طاهري 
 اين روزها به دليل رونق بازار شبكه‌هاي مجازي در فضاي موبايلي خيلي‌ها با هر طرز فكر و ديدگاهي كه دارند به‌راحتي گروهي تشكيل مي‌دهند و تعدادي را عضو مي‌كنند؛ در اين ميان اگر تفكرات منحرف و غلطي هم داشته باشند بدون هيچ مانعي به بسط ديدگاه خود مي‌پردازند؛ درصورتي كه قبل از اين انقلاب ديجيتالي براي اين كار مجبور به تشكيل جلسات خانگي بودند كه ضمن هزينه‌بر بودن، همان رفت و آمدهاي مشكوك قابل رديابي و پيگيري بود اما امروز به مدد فضاي مجازي و شبكه‌هاي مختلف آن تنها با داشتن يك خط تلفن مي‌توان فعاليت گسترده‌اي داشت و از راه‌هاي گوناگون ازجمله تظاهر به آزادانديشي، تظاهر به دانايي و سواد هر آنچه مي‌خواهند در كمترين زمان و بالاترين سرعت به خورد افراد ‌دهند؛ افرادي كه غالباً سواد رسانه‌اي و اطلاعاتي ندارند تنها كپي‌كار مطالبي زيبا هستند؛ يعني بهترين طعمه براي نشر ديدگاه‌ها و برنامه‌هاي تعيين شده؛ البته ناگفته نماند در شبكه‌هاي مجازي كپي و نشر از فعاليت‌هاي تقريباً عادي محسوب مي‌شود. سال‌ها پيش سازمان منافقين به كمك ارسال پيامك‌هايي كه خواه‌ناخواه شماره آنها در خارج از كشور ثبت مي‌شد تلاش داشتند با ترويج شايعات در شبكه‌هاي موبايلي رخنه كنند و باعث تنش و تحريك افكار عمومي گردند اما امروز به كمك انقلاب رسانه‌اي و تحولات ارتباطاتي البته آنارشيسم و بي‌قانوني‌هاي عجيب و غريب بعضي از اپراتورها و واگذاري بي‌بند و بار شماره‌هاي همراه زمينه فساد و جرم و جنايت در كشور فراهم شده است كه قطعاً با وجود چنين معضلاتي فرهنگ كشور هم تحت تأثير قرار گرفته است.
در اينجا قصد نداريم تكنولوژي و توسعه ارتباطاتي را زير سؤال ببريم و رد كنيم، بلكه غرض از اين نوشتار آن است كه بايد با فرهنگ‌سازي شبكه‌هاي اجتماعي را درست و منطقي هدايت كنيم و افراد را متوجه آسيب‌ها و تهديد‌هايي كه دراين فضاي نرم و نامحسوس مجازي وجود دارد بكنيم، زيرا فضاي مجازي به مثابه چاقوي دولبه است كه متأسفانه از همان ابتداي ورود بستر‌سازي فرهنگي براي آن صورت نگرفت. سال‌ها بود مسئولان به‌جاي آن‌كه كاربران را آگاه كنند و راهكارهايي براي استفاده درست آنها داشته باشند برخورد سلبي داشتند و به نقد تند و تيز آن مي‌پرداختند.
روزگاري وبلاگ و وبلاگ‌نويسي مد شده بود اما به دنبال سير تحولات سريع ارتباطاتي به ناگاه وبلاگ از رونق افتاد و شبكه‌هاي اجتماعي وارد بازار ارتباطاتي شد به‌صورتي‌كه بسياري از مسئولان به سمت اين ابزار رسانه‌اي سوق داده شدند و به غير از برخي از آنها كه به دليل حساسيت شغلي يا علل ديگر در اين دنياي پيچيده مجازي نمي‌توانند حضور يابند اغلب خود و خانواده و زير‌مجموعه‌هايشان درگير پيچ وخم شبكه‌هاي مجازي هستند. بسياري از مردم هم درگير اين فضا شده‌اند به شكلي كه هر از گاهي شركت مخابرات افزايش قيمت‌هايي هم ايجاد مي‌كند باز هم استقبال عمومي كم نمي‌شود.
بدون شك نمي‌توانيم جلوي اين استفاده عمومي از شبكه‌هاي مجازي را بگيريم. آنچه مهم است اين كه بايد بتوانيم تهديدها را به فرصت تبديل كنيم و از اين فرصت ايجاد شده بهره مطلوب ببريم حتي مي‌توان از فضاي مجازي براي نشر تفكرات شيعي و اسلامي بهره برد. نبايد دست روي دست گذاشت چراكه روبات‌هاي مستهجن در فضاي مجازي خود يك زنگ خطر براي خانواده‌هاست البته اين معضل را هم بايد با دقت و كار فرهنگي درمان كرد تا موجب عكس‌العمل و نتيجه معكوس نشود و اما چه بايد كرد؟ و چگونه مي‌توان جلوي فروپاشي اخلاقي و مذهبي را با وجود چنين تهديدات نرم فرهنگي گرفت؟!
شايد بيشتر از هركس NGOها و گروه‌هاي مردمي غيردولتي مي‌توانند تأثيرگذار باشند. تجربه نشان داده دولت‌ها عمدتاً در ورود به مسائل فرهنگي يا ناتوانند يا اهمال مي‌ورزند و در حد همايش و سمينار و نطق‌هاي تكراري اكتفا مي‌كنند كه خروجي چنداني هم ندارد اما فعالان فرهنگي غيردولتي به دليل عدم وابستگي به ارگان يا سازمان دولتي دغدغه و حميت بيشتري براي ورود به چنين اموري دارند كه متأسفانه كمتر حمايت و پشتيباني مي‌شوند، لذا بايد دراين عرصه مهم دولت به حمايت از مجموعه‌هاي مردمي تأثيرگذار فرهنگي بپردازد و با بيلان محوري سازمان‌ها و ارگان‌ها مجموعه‌هاي فعال فرهنگي را قرباني نكند تا شبكه‌هاي مجازي را درست و منطقي هدايت و نظارت كند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن