واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به مناسبت روز جهانی مسجد/ مسجد، خانه ای خداوندی و تجلی گر هنر ناب ایرانی زاهدان- ایرنا- مسجد در ایران اسلامی جایگاه رفیع مذهبی و سیاسی دارد و از ابتدای اسلام تا کنون همواره ذوق و هنر ایرانی بهترین نمود خود را در این مکان به کار برده است.
خانه خدا همین نزدیکی هاست، یا به قول معروف کعبه یک سنگ نشانه ست که ره گم نکنیم، در همین شهر مساجدی وجود دارد که هر غریبی با ورود به آن حضور خداوند را ملموستر حس می کند.داستان پیر چنگی داستان مردی است که تمام عمر خود با چنگ موسیقی زده و در میخانه ها روز را شب کرده، یک شب از بی پناهی برای خواب به مسجد می رود، در تنهایی و اندوه خود شروع به راز و نیاز با معبود خود می کند و به یکباره توبه ای راستین می کند و برای شاد کردن خداوند خود دست به چنگ می برد و آنقدر چنگ می زند تا جان به جان آفرین تسلیم می کند.بانگ الله اکبری که از گلدسته مسجد از گوش پنجره های خانه وارد می شود، از خدا بندگی و نشاط حرف می زند.مسجد نیایشگاه و محل گردهمایی مسلمانان است، باید این مساله را پذیرفت که وجود مساجد، گنبد و مناره ها در بافت یک شهر نمی تواند به معنای اسلامی بودن آن شهر باشد بلکه باید در عناصر و مولفه های دیگری به دنبال نشانه هایی از زیست مسلمانان و الگوهای یک شهر اسلامی بود و آن بی شک فرهنگ اسلامی آن شهر است.طراحی و نقش نگار های بدیع در ساخت و پرداخت مساجد نشان دهنده ارادت مسلمانان به دین مبین است.هنرهای تزیینی در بناهای مذهبی نشانه ای از کشف و شهود را در پی دارد و رنگ ها و شکل های موزون و قوس های صعودی و نزولی که از راز آفرینش پرده بر می دارد هر کدام به بیننده آرامش روحی و معنوی خاصی می دهد. قوس ایرانی در نقوش مکان های مذهبی به سوی بالا حرکت دارد و بر اساس برخی باورها به امر متعالی به سمت آسمان صعود می کند و قوس مغربی حرکتی درونی و به سوی قلب دارد.مساجد در ابتدا بسیار ساده ساخته می شدند و معمولا سقف حصیری داشتند و پس از آنکه اسلام در ایران استحکام یافت مساجد با گنبد ساخته شد و بنابراین گنبد بیشتر در معماری ایرانی نمود پیدا کرده است.بر اساس برخی تحقیقات، قدیمی ترین نمونه مساجد با گنبد چارطاقی مربوط به مسجد الاقصی است که قبل از اسلام ساخته شده است. در کشورهای شمال آفریقا مساجد فاقد گنبد است و بصورت یک مناره ای ساخته می شود، مساجد قدیم تر در جهان عرب نیز فاقد مناره هستند.مساجد در معماری ایران از سیر طراحی تکاملی برخوردارند و کاشی کاری سنتی از مهمترین عناصر تزیینی مساجد ایرانی است.مساجد مهم ترین بناهای معماری ایران پس از اسلام هستند به طوری که شاخص ترین و پیشرفته ترین بناهای هر دوره معماری ایران پس از ورود اسلام را می توان در مساجد پیدا کرد.وجود مساجد در ایران نشانه استقبال مردم ایران از دین مبین اسلام است، چرا که در دور افتاده ترین نقاط ایران نیز مساجد از مهم ترین بناهای بافت اطراف خود بوده و با هزینه مردم بنا می شوند.در سه قرن نخستین حکومت اسلامی در ایران، مساجد به شیوه ای بسیار ساده و به پیروی از معماری ساسانی ساخته می شد.به گفته برخی محققان، زادگاه نخستین نمونه های معماری اسلامی ایران در خراسان بوده است، بنابراین شیوه ساخت بناهای این دوران (دوره امویان، عباسیان و طاهریان) به سبک خراسانی معروف است. در این شیوه که نقش بیشتر بناهای آن از مساجد صدر اسلام اقتباس شده، مساجد بصورت "شبستانی" یا "چهل ستونی" ساخته شده است.٢١ آگوست برابر با ٣٠ مرداد بنا به در خواست جمهوری اسلامی ایران، از سوی سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شد و متعاقب آن در سال، یک هفته برنامه هایی برای تکریم، تجلیل، اعزاز و اکرام مساجد به اجرا در می آید. این تاریخ مصادف است با به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست ها و هفته تکریم و تجلیل ازمساجد هر سال از 30 مرداد تا 5 شهریور در ایران به طور گسترده برگزار می شود.مساجد در ایران اسلامی به معنای واقعی خانه خداوند تلقی شده است و به ندرت کسی این واقعیت را انکار می کند که مساجد مراکز اصلی توسعه تفکر الهی و هدایت جامعه هستند.سیستان و بلوچستان را اگر استان مساجد بنامیم چیزی به گزافه نگفته ایم زیرا پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیشترین مساجد به نسبت جمعیت در این استان ساخته شده است بطوریکه هم اینک افزون بر شش هزار مسجد ویژه اهل سنت و حدود 200 مسجد تشیع در شهرها و روستاهای سراسر این استان پذیرای مردم مومن و خداجوی شیعه و سنی هستند. به برکت وجود این مساجد سیستان و بلوچستان از جمله استانهای دارای بیشترین حافظان و قاریان قرآن کریم است.7311 / 6081
30/05/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]