تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804444147




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مقصر نابه سامانی های بازار پول ضعف بانک مرکزی است/برخی از بانکهای ما عملا ورشکست شدند


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: مهمترین وظیفه بانک مرکزی نظارت بر کلان نظام بانکی و سالم سازی این نظام است. درحال حاضر نظام بانکی ما به سیستم دلالی آلوده شده و برای اقتصاد ما تعیین تکلیف می کند.

به گزارش تراز ،وحید شقاقی شهری؛عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی در مورد تاثیرات بنگاه داری بانک ها بر تداوم رکود اقتصادی در کشور به خبرنگار تراز گفت: متاسفانه اتفاقی که امروز در نظام بانکی ما افتاده است این سیستم به دلیل اینکه بتواند پاسخگوی نرخ سود بالا به سپرده گذاران باشد باید به سمت حضور در بخش های غیر مولد برود. به عبارتی نظام بانکی ما عادت کرده است سپرده های مردم را به سمت بخش های غیرمولد هدایت کند.
وی افزود: نظام بانکی ما راحت ترین و بدون ریسک ترین تصمیم را که رفتن سپرده ها به سمت بازار دلالی است انتخاب کرده؛ یکی از مصادیق آن سرازیر شدن سپرده های مردم به سمت بازار مسکن در آشفته بازار چند سال اخیر بود.
این اقتصاددان تصریح کرد: الان در برخی از بانک ها بالای 50 درصد سپرده های مردم به خاطر رکود در بازار مسکن بلوکه شده و نمی تواند به سمت تولید برود.متاسفانه نظام بانکی و بانک مرکزی ما نتوانسته اند راهبرد مشخصی را برای حمایت از تولید و هدایت صحیح منابع در جهت تولید داشته باشند.
وی این موضوع را یکی از ضعف های بنیادین نظام بانکی دانسته وافزود: در سال های اخیر سپرده های مردم به سمت بنگاه داری تحت سیطره نظام بانکی رفته و از طریق این کانال به سمت دلالی رفته است. اخیرا هم بانک ها به دلیل نظارت ضعیف بانک مرکزی شروع به بیمه داری کرده اند که از اتفاقات عجیب وخطرناک است.
شقاقی شهری در مورد وظایف بانک مرکزی در این رابطه گفت: مهمترین وظیفه بانک مرکزی نظارت بر کلان نظام بانکی و سالم سازی این نظام است. درحال حاضر نظام بانکی ما به سیستم دلالی آلوده شده و برای اقتصاد ما تعیین تکلیف می کند و بانک مرکزی که عملا وظیفه اش مدیریت، نظارت و هدایت نظام بانکی است نمی تواند هیچ گونه نقشی ایفا کند همین باعث شده است منابع مردم در بخش های دلالی قفل شده و یک سری از بانک های ما عملا ورشکسته هستند.
این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی عملا در اقتصاد ما به این راحتی نیست ازآنجا که بانک ها برای دادن سودهای بالا به سپرده گذاران تعهد دارند در مقابل کاهش نرخ سود مقاومت می کنند. از طرفی اگر نرخ سود کاهش یابد به دلیل ساختار غیر شفاف اقتصاد ایران باز تقاضای کاذب ایجاد شده و باتوجه به فساد و رانتی که در اقتصاد ایران وجود دارد تسهیلات به سمت تولید نخواهد رفت.
وی در مورد دامن زدن دولت ها به این مسئله خاطر نشان کرد: متاسفانه همان طور که می دانید 43 درصد واگذاری ها در دولت گذشته در قالب رد دیون بود که بخشی از این رد دیون متعلق به بانک ها بود.
شقاقی ادامه داد: اصلی ترین مقصر این نابه سامانی ها بانک مرکزی به دلیل عدم نظارت صحیح بر بانک ها بوده است و با وضعیت موجود در شورای پول و اعتبار و ضعف نظارتی بانک مرکزی، نظام بانکی ما خودسرانه به سمت بخش های غیرمولد و دلالی رفته است.





زمانبندی انتشار: 29 مرد 1394 - 10:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن