تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816317583




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چوب حراج به آينده كودكان بي‌سرپرست


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: چوب حراج به آينده كودكان بي‌سرپرست
لايحه «حمايت از كودكان و نوجوانان بي‌سرپرست و بدسرپرست» كه سرانجام پس از حدود پنج سال كه از زمان ارائه به مجلس در شهريور1392 با تأييد شوراي نگهبان مصوب شد، آيين‌نامه اجرايي آن در تير‌ماه سال جاري نيز به پيشنهاد وزارتخانه‌هاي كشور، كار و رفاه اجتماعي و دادگستري و به استناد ماده (۳۶) اين قانون، تصويب و از سوي معاون اول رئيس‌جمهوري ابلاغ شد، پس از آن معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز از تغييرات اساسي و تسهيل شرايط فرزند‌خواندگي خبر داده و گفته بود كه از اين پس خانواده‌هاي داراي فرزند نيز مي‌توانند «فرزندخوانده» بپذيرند.
نویسنده : علي خدايي بيجاري 
لايحه «حمايت از كودكان و نوجوانان بي‌سرپرست و بدسرپرست» كه سرانجام پس از حدود پنج سال كه از زمان ارائه به مجلس در شهريور1392 با تأييد شوراي نگهبان مصوب شد، آيين‌نامه اجرايي آن در تير‌ماه سال جاري نيز به پيشنهاد وزارتخانه‌هاي كشور، كار و رفاه اجتماعي و دادگستري و به استناد ماده (۳۶) اين قانون، تصويب و از سوي معاون اول رئيس‌جمهوري ابلاغ شد، پس از آن معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز از تغييرات اساسي و تسهيل شرايط فرزند‌خواندگي خبر داده و گفته بود كه از اين پس خانواده‌هاي داراي فرزند نيز مي‌توانند «فرزندخوانده» بپذيرند.
پس از تصويب آيين‌نامه «حمايت از كودكان و نوجوانان بي‌سرپرست و بدسرپرست»، خبرهايي مبني بر تغييرات اساسي اين قانون و آيين‌نامه اجرايي آن نسبت به قانون مصوب اسفند 1353به گوش مي‌رسيد. در قانون مصوب قبلي (سال 1353) فقط افراد بي‌سرپرست مي‌توانستند تحت سرپرستي قرار گيرند، در حالي كه در قانون مصوب سال 92 مجلس شوراي اسلامي، علاوه بر آنكه دايره شمول متقاضيان سرپرستي گسترده‌تر شد، افزون بر كودكان بي‌سرپرست، كودكان بدسرپرست نيز مي‌توانستند تحت سرپرستي قرار گيرند.

 مهم‌ترين مفاد و محور‌هاي قانون جديد
مواد و موارد جديدي كه در اين قانون به چشم مي‌خورد، عبارتند از: «فسخ حكم سرپرستي كودك تحت قيموميت، پس از 18 سالگي »، «واگذاري فرزند به خانواده‌هاي داراي يك اولاد»، «واگذاري فرزند به دختران و زنان مجرد بالاي 30 سال ضمن ارائه مرخصي 6 ماهه»، «واگذاري فرزندخوانده به خانواده‌هايي كه خارج از ايران زندگي مي‌كنند».
اما بحث‌بر‌انگيز‌ترين مورد، «اعطاي مرخصي شش ماهه به دختران متقاضي فرزندخوانده » است. به اين صورت كه حدود دو سال پيش با شروع دولت يازدهم كه بحثي در دولت و رسانه‌ها در گرفت و بر اساس استدلال‌هاي ناقص و ناقض خانواده‌ها از گرفتن فرزند‌خوانده دختر منع شدند، چراكه طبق ادعاي مسئولان چند مورد پيش آمده بود كه با بزرگ شدن دختري كه به عنوان فرزند‌خوانده پذيرفته شده بود، فيل پدرخوانده ياد هندوستان مي‌افتاد و هواي عشق و عاشقي به سرش مي‌زد و طبق شرع و عرف و قانون، در آن زمان مانعي براي تزويج آنان وجود نداشت. بنابراين متوليان بهزيستي در دولت گذشت به خاطر يك دستمال قيصريه را به آتش كشيدند و بدترين راه ممكن را اختيار كردند، چراكه با اين اقدام كودكان بي‌شماري از بودن و ماندن در زير سايه پدر و مادر محروم شدند. گرچه اين پدر و مادر، اولياي واقعي نبودند، اما بودن آنها روح كودك را از ابتلا به بسياري از عقده‌ها و ناكامي‌ها نجات مي‌داد و فوايد اين طرح و قانون به مراتب بسيار بيشتر از مضرات آن بود.
اين در حالي بود كه با تدوين متمم‌ها و تبصره‌هاي قانوني، قانون اوليه را غنا ببخشند و كاستي‌هاي آن را جبران نمايند!
با اين حال با روي كار آمدن دولت يازدهم قرار شد مسئولان و نهادهاي ذي‌ربط روي قانون حمايت از كودكان بي‌سرپرست و بد‌سر‌پرست كار كنند و نقاط ضعف و كاستي‌هاي قانون مذكور را با هدف بهبود و رفع موانع شرعي و عرفي و قانوني، رفع رجوع و طرحي جامع و كامل ارائه كنند.
اينك زمان گذشته و قانون ياد‌شده نه تنها تكميل، بلكه به لحاظ گستردگي نيز، بسط يافته و بند‌هاي جديدي به آن افروده شده است؛ بندهايي كه در بادي امر گوشه چشمي به سياست جديد كشور، يعني سياست فرزند‌آوري و ازدياد جمعيت دارد. با اين همه در مواردي به نظر مي‌رسد كه جنسيت‌ها تغيير يافته و مشكلي كه در ابتداي امر وجود داشته و به خاطر اين مشكل قانون ياد شده و بند منظور نظر، كه مورد بازبيني و تجديد نظر قرار گرفته، باز به قوت خود باقي است، چراكه در حالت اول اگر بيم آن مي‌رفت كه از ناحيه پدر خوانده مشكلي براي دخترخوانده پيش مي‌آمد، آيا در طرح روتوش شده و شرايط جديد اين احتمال وجود ندارد كه يك مادر‌خوانده (كه در طرح جديد دختران مجرد و ازدواج نكرده منظور نظر هستند) پس از بزرگ شدن پسر‌خوانده‌اش، عاشق او نشود و با او ازدواج نكند؟
بنابراين مشكل اصلي همچنان به قوت خود باقي است، با اين تفاوت كه جنسيت تغيير يافته است و مؤيد تمثيل «چه خواجه علي، چه علي خواجه» مي‌باشد.
به نظر مي‌رسد كه قانون فوق نيازمند زماني بيشتر و حساسيتي فزون‌تر است كه به واسطه آن آينده چنين كودكاني تأمين شود.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن