تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802765485




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

/بسته گزارشی روزانه فارس/ چرا برجام و مفادّش باید در مجلس تصویب شود؟/برخی اصلاح‌طلبان بخاطر منافع ملی و تعهد به ایران به دردسر افتاده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: /بسته گزارشی روزانه فارس/
چرا برجام و مفادّش باید در مجلس تصویب شود؟/برخی اصلاح‌طلبان بخاطر منافع ملی و تعهد به ایران به دردسر افتاده‌اند
وقتی علی مطهری پاسخ شبهه «فیلم وداع» را می‌دهد و چرا برجام و مفادّش باید در مجلس تصویب شود؟ از جمله مطالب امروز بسته گزارش تحلیلی خبرگزاری فارس هستند.

خبرگزاری فارس: چرا برجام و مفادّش باید در مجلس تصویب شود؟/برخی اصلاح‌طلبان بخاطر منافع ملی و تعهد به ایران به دردسر افتاده‌اند



بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است. *** چرا برجام و مفادّش باید در مجلس تصویب شود؟ صادق زیباکلام، فعال سیاسی و از استادان اصلاح‌طلب اخیراً در بخشی از یک یادداشت که ظاهراً در اشاره به فعالیت‌های رئیس‌جمهور سابق نگاشته و در روزنامه آرمان امروز منتشر شده، نوشته است: این روزها برای اولین بار مطرح می‌شود که توافق هسته‌ای وین باید به مجلس برود و در آنجا نمایندگان به آن نظر دهند. شاید اگر یک نفر با این مساله مواجه شود بپرسد مگر ایران تازه دست به فعالیت هسته‌ای زده است. ایران حداقل 12 سال در خصوص برنامه هسته‌ای خود با غرب مناقشه داشته است. چگونه است نمایندگان اکنون خواهان ورود به مساله هسته‌ای هستند؟ چرا نمایندگان در 12سال گذشته هیچ ورودی به این مساله نداشته‌اند؟ ایضا باید از نمایندگان مجلس پرسید وقتی وضع کشور چنان اداره می‌شد که امروز شاهد آثار و تبعات‌ آن هستیم شما کجا بودید؟ *اظهارات زیباکلام صحیح نیست و پاسخ وی هم این است که در 12 سال گذشته اولاً در مقاطعی که در مسئله هسته‌ای نیاز به حضور مجلس بوده است، نمایندگان اقدام به تصویب قوانینی (از جمله ممنوعیت پذیرش پروتکل الحاقی مگر با تصویب مجلس) کرده‌اند که گویا به سمع و نظر زیباکلام نرسیده و در سایر مقاطع نیز توافقی در کار نبوده که نمایندگان خواهان اعمال نظارت قانونی بوده باشند. همزمان با انتشار این اظهارات زیباکلام در روزنامه آرمان امروز، سخنگوی دولت نیز درباره برجام و تصویب مجلس سخنانی را اظهار کرد و با بیان اینکه درخواست برخی نمایندگان برای ارائه برجام در قالب لایحه به مجلس بر خلاف قانون اساسی است، گفت: از آنجا که هیچ امضایی از سوی رئیس‌جمهور در توافق صورت نمی‌گیرد، طبق قانون نباید این توافق به مجلس ارسال شود. در اینجا دلایلی بر ردّ صحبت‌های سخنگوی دولت و زیباکلام و برای تأکید بر بررسی کلیت و مفادّ برجام در مجلس ارائه می‌شود: یکم: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 2 اصل درباره معاهدات بین‌المللی دولت‌های ایران وجود دارد که طی آنها به صراحت بر ضرورت عملگری مجلس در این معاهدات اشاره شده است. اصل 77 قانون اساسی در این باره می‌گوید: «عهدنامه‏‌ها، مقاوله‏نامه‏ها، قراردادها و مؤافقت‏‌نامه‏های‏ بین‏ المللی‏ باید به‏ تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برسد.» اصل 125 قانون اساسی نیز به این شرح است: «امضای‏ عهدنامه‏ها، مقاوله‏نامه‏ها، موافقت‏نامه‏ها و قراردادهای‏ دولت‏ ایران‏ با سایر دولت‌ها و همچنین‏ امضای‏ پیمان‏های‏ مربوط به‏ اتحادیه‏های‏ بین‏المللی‏ پس‏ از تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ با رئیس‏جمهور یا نماینده‏ قانونی‏ او است‏.» صراحت تنزیلی و تأویلی این 2 بند تا آن اندازه مشخص هست که تکلیف قابل بررسی بودن متن پر تعهد برجام در مجلس را مشخص کند. و لذا ممکن نیست که کسی با یک اظهار نظر سیاسی و یا با گره زدن تمام حیثیت این 2 بند مهم قانونی اساسی به یک امضای خودکاری! بتواند صراحت آنها را در ظاهر و باطن را منکر شود. دوم: مخالفان تصویب برجام و مفادّ آن در مجلس اینطور می‌گویند که دولت پای چیزی را امضا نکرده و لذا قرار نیست متن توافق که نه عنوان توافق دارد، نه عهدنامه نه مقاوله‌نامه و نه غیره به مجلس برود! این در حالی است که اولاً بر طبق گفته یکی از مقامات وزارت خارجه، این توافق امضا دارد و آن هم متن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تأیید آن است. همچنین است که متن برجام حاوی قول‌هایی است که دولت ایران و کشورهای 1+5 به یکدیگر داده‌اند. بدیهیست که این قول‌های شرف! امضای خودکاری را در پایین ورقه خود داشته یا نداشته باشند، اما حیثیتی بالاتر از یک معاهده معمولی بین‌الدوَلی را برای برجام رقم می‌زنند. سوم: معنای اصل 77 قانون اساسی این است که دولت بصورت مطلق‌العنان و سرخود تعهداتی را در مقابل دوَل خارجه نپذیرد که از چشم نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی دور باشد زیرا ساحت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران از رفتارهای دیکتاتورمآبانه در تمام زمینه‌ها منزه است. اصل 125 نیز بصورتی محرز بر نقش مجلس در تصویب معاهدات خارجی دولت اشاره می‌کند. آیا بدیهی نیست که تعهدات فراوانی در متن برجام از سوی دولت رئیس‌جمهور روحانی پذیرفته شده و اکنون خواست چشم‌پوشی از مجلس در بررسی این تعهدات و قول‌های شرف داد و ستد شده، فی‌الواقع یک بدعت بزرگ در تاریخ مجلس شورای اسلامی ایران تا همیشه خواهد بود؟! و چهارم: ممکن است دولتی‌ها و کسانی در حاشیه دولت که دائماً بر بی‌نیازی برجام از تصویب مجلس سخن می‌گویند پس از خوانش اصول 77 و 125 قانون اساسی اینطور بیان کنند که منظور دیگری را از متن و روح این قوانین می‌فهمند. در اینجا باید بیان کرد که اصالت این تفسیر محل سؤال و تردید جدی است و باید در این رابطه نظر شورای محترم نگهبان بعنوان مفسّر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را جویا شد. شورای محترم نگهبان نیز طی 36 سال گذشته تاکنون چندین مرتبه تفسیر معین خود را از دو اصل اشاره شده به مقامات مختلف کشور ارائه کرده است که چیزی غیر از تأیید ضرورت عملگری مجلس در تصویب توافقات خارجی دولت‌ها در ایران نیست. در خاتمه و در اشاره به صحبت‌های زیباکلام مبنی بر اینکه تلویحاً گفته است نمایندگان اصولگرا در زمان دولت سابق کجا بوده‌اند؟! نیز باید بیان کرد که نمایندگان اصولگرای ملت در آن مقطع نیز مشغول مبارزه با اقدامات حلقه انحرافی، استیضاح وزیر کشور دولت نهم، استیضاح وزیر راه دولت دهم، مقابله با اقدامات غلط در سازمان تأمین اجتماعی، مبارزه با گزاره دوستی با مردم اسرائیل، فریاد غیرتمندی در مقابل خواست مذاکره دولت قبل با آمریکا و ... بوده‌اند. کسی که باید پاسخ بدهد در آن مقطع کجا بوده «جریان سیاسی خاص» است که در مقابل گزاره‌های مذکور از جمله دوستی با مردم اسرائیل و انحراف سکوت اختیار کرده و حتی به اشخاصی همچون اسفندیار رحیم‌مشایی نیز ارادت می‌ورزید. یقیناً افکار عمومی هنوز از خاطر نبرده است تشکرات زیباکلام از رحیم‌مشایی بواسطه سکوت این فرد در قبال فتنه سال 88 و ایضاً پیش‌بینی‌های زیباکلام که می‌گفت رحیم‌مشایی احتمالاً در انتخابات سال 92 پیروز می‌شود! البته به نظر می‌رسد «سکوت» بیت‌الغزل همیشگی جریان سیاسی خاص است که هم در قبال فتنه‌گری برخی چهره‌های سیاسی در سال 88 همچنان ادامه دارد، هم در قبال ضعف‌های محرز توافق هسته‌ای و هم در قبال جنایات اسرائیل و عربستان و ... در سوریه و یمن و لبنان! *** وقتی علی مطهری پاسخ شبهه «فیلم وداع» را می‌دهد خبرگزاری مهر گزارش داد که علی مطهری، نماینده اصولگرای مردم در مجلس شورای اسلامی در بخشی از صحبت‌های خود در شانزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های دانشجویان مستقل گفته است: در جمهوری اسلامی هم ظلم وجود دارد اما ظلم غلبه ندارد و عدالت غلبه دارد.   *این حرف صحیح علی مطهری در بزنگاهی مورد اشاره مجدد قرار گرفته است که افکار عمومی در حال رؤیت فیلم وداع آقای هاشمی رفسنجانی با پسرشان در هنگام عزیمت وی به ندامتگاه هستند. فیلمی که آقای هاشمی در آن خطاب به پسرش می‌گوید: بر تو ظلم رفت! آقای هاشمی پیش‌تر از این نیز طی سخنانی با اشاره به وجود برخی بدحجابی‌ها، اینطور گفته بود که اما‌ «بقیه مسائل مانند زندان‌ها، ظلم‌ها، سرکوب‌ها و حق‌هایی که از مردم ضایع می‌شود، چه می‌شود»؟! علی یونسی، دستیار رئیس‌جمهور روحانی نیز نفر دیگری است که مدتی قبل مسئله ردّ صلاحیت‌های کاندیداهای (یقیناً مسئله‌دار) را شیوه‌ای غیر اسلامی! عنوان کرده و گفته بود:‌ این امر نمونه بارز ظلم به مردم است. از این دست مثال‌ها پیرامون اشاره چهره‌های جریان خاص به وجود ظلم در جمهوری اسلامی و تأکید تلویحی (و شاید ناخواسته) به رویه بودن این ظلم در ایران اسلامی فراوان است! اظهاراتی که اگرچه هرگز برای صحبت‌های خود اثباتی هم نیاورده‌اند اما فرض بر اینکه بتوانند چنین اثباتی هم داشته باشند ولی ایکاش سخن درست علی مطهری را آویزه گوش خویش قرار می‌دادند و آنرا هم در تکمله سخنان خود بیان می‌کردند که اگر هم ظلمی هست (که در جوامع انسانی و غیر اتوپیا امری قابل وقوع است!) اما عدالت نظام اسلامی بر این ظلم ناخواسته غلبه دارد. ایکاش این افراد برای مخاطبان خود می‌گفتند که در دوران حکومت امیرالمؤمنین نیز شخص علی(ع) برای دادخواهی در مقابل یکی از اهل ذمه به دادگاه رفت و قاضی علیه وی حکم داد و علی(ع) نیز حکم را پذیرفت. و ایضاً در دوران زمامداری همان حضرت بود که خلخال را در یکی از سرحدات اسلامی از پای زنی یهودی بیرون کشیدند و حضرتش با شنیدن این خبر اینطور فرمود که مرد مسلمان از غصه اگر بمیرد رواست... پس یقیناً اینطور نیست که وقوع ظلم در جامعه اسلامی غیر ممکن باشد اما اولاً این ظلم هرگز یک رویه نیست، ثانیاً کثرت ندارد و ثالثاً هیچیک از زعمای کشور اسلامی بر وقوع آن رضایت ندارند. *** برخی اصلاح‌طلبان بخاطر منافع ملی و تعهد به ایران و ایرانی به دردسر افتاده‌اند! علی اصغر زبردست، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو بنیاد باران در بخشی از گفت‌وگوی خود با شماره سه‌شنبه روزنامه اعتماد به تشریح علت اشاره مقام معظم رهبری به حق‌الناس بودن رأی مردم اشاره کرده و گفته است: در بهار سال ١٣٩٢ کشور در وضعیتی پیچیده و بغرنج قرار داشت. اقتصاد تضعیف شده و رو به افول که رشد اقتصادی منفی موید آن بود در کنار تنش های غیر ضروری در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی و همچنین وضعیت سیاست داخلی که تحت سیطره نگاه امنیتی دولت دهم قرار داشت نشانه خوب و امیدبخشی محسوب نمی‌شد. شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی نیز روندی فرسایشی و منفی داشتند. از همه مهم‌تر اخلاق اجتماعی در معرض اضمحلال قرار گرفته بود. از همین رو مقام معظم رهبری خواستار خلق حماسه سیاسی و اقتصادی شدند و در آستانه انتخابات بر حضور همه اقشار حتی مخالفان نظام در پای صندوق‌های رای تاکید ورزیده و از آرای مردم به «حق الناس» تعبیر کردند! این فرد همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز گفته است:‌ بسیاری از مدیران اصلاح طلب با برخورداری از تجارب فراوان، ذخایر ارزشمندی برای دولت هستند مضاف بر اینکه آنها مورد اعتماد بخش وسیعی از افکار عمومی هم قرار دارند چون شهروندان نسبت به صداقت آنها خاطر جمع شده‌اند و می‌دانند که تعهد به منافع ایران و ایرانی باعث به دردسر افتادن برخی از مدیران اصلاح طلب شده که نخواسته‌اند منافع شخصی را بر منافع ملی ارجحیت دهند. *درباره اظهارات این فرد درباره شرایط ایران در بهار سال 92، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که کسی با یک عقل خام اگر چنین صحبت‌هایی را بخواند یقیناً تعجب خواهد کرد که چطور ایران اسلامی در میان اینهمه اوضاع سیاه و وخیم دچار فروپاشی نشده و همچنان نه‌تنها مستقر و در حال پیشرفت است بلکه از گروه‌ها و حکومت‌های سمپات‌ خود در خارج از کشور نیز حمایت مستقیم سیاسی و نظامی و اقتصادی می‌کند؟! پاسخ وی نیز آنست که اساساً اینهمه سیاه‌نمایی و وخیم‌نمایی صحت ندارد و اگرچه کشور در روزهای پایانی دولت قبل دچار التهاباتی در یک یا دو زمینه بود اما شرایط، اثباتاً در حدی که جریان خاص اظهار می‌کند، نبود. همچنین درباره صحبت‌های فرد مذکور مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری «از همین رو»! در آن شرایط بحرانی اعلام کردند رأی مردم حق‌الناس است نیز باید بیان کرد: نه فقط در انتخابات 92 که رأی مردم همواره در طول 36 سال گذشته حق‌الناس بوده و منهای تخلفات احتمالی اما جزئی و غیر تأثیرگذار برخی عناصر خودسر، نظام اسلامی امانتداری خود را در این زمینه در حوزه‌های تقنین و اجرا و حراست به اثبات رسانده است. لذا به نظر می‌رسد مخاطبان حق‌الناس بودن رأی مردم کسانی هستند که یا همواره در هنگامه آغاز تمام انتخابات‌ها مسئله‌ای به نام «تقلب» و نگرانی از سلامت انتخابات را پیش می‌کشند و مقام معظم رهبری سال‌هاست که در مقاطع مختلف این افراد را مورد خطاب قرار داده‌اند و یا ایضاً کسانی بوده‌اند که میزان پایبندی خود به مفاهیمی مثل رأی مردم، اکثریت و حق‌الناس را بصورت خاص در سال 88 به نمایش گذاشتند و عمده آنان به دلیل اخلال در امنیت ملی کشور یا به زندان افتادند، یا در حصر قرار گرفتند و یا دارای پرونده سوء سیاسی شدند. درباره اظهارات فرد مذکور مبنی بر اینکه برخی مدیران اصلاح‌طلب به دلیل ارجحیت منافع ملی و تعهد به ایران و ایرانی دچار دردسر شده‌اند! نیز با ارائه سند نمی‌توان صریحاً مشخص کرد که منظور این فرد چه کسی یا چه کسانی هستند اما قابل ذکر است که اولاً هیچ مدیر و هیچ فعال سیاسی در جمهوری اسلامی ایران هیچ شأنی غیر از خدمتگذاری به مردم ندارد و اگر هم دچار دردسری به دلیل ارجحیت منافع ملی می‌شود ان‌شاءالله اجرش را در آخرت دریافت خواهد کرد و اگر هم دردسری در راستای اعمال غیر قانونی خود و برای تنبّه شاملش می‌شود نیز باید آنرا به عنوان عقوبت دنیایی خود بپذیرد و از اعمال خلاف قانونش توبه کند. و ثانیاً مدیران و فعالان سیاسی از بابت دردسرهای احتمالی خود هرگز منتی بر سر مردم ایران اسلامی ندارند. سره از ناسره را با شناختن منت‌گذاران و حالات متفرعنانه بهتر می‌توان بازشناخت. انتهای پیام/

94/05/28 - 13:01





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن