تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803147708




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

/بسته گزارشی روزانه فارس/ بزرگداشت «حلقه کیان» و «سروش» در جماران/ دولتی‌هایی که حاضرند صدا و سیما را بدون بودجه اداره کنند!


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: /بسته گزارشی روزانه فارس/
بزرگداشت «حلقه کیان» و «سروش» در جماران/ دولتی‌هایی که حاضرند صدا و سیما را بدون بودجه اداره کنند!
برای نشان دادن حسن نیت به غرب حصرها را بردارید! و روایت ترکان از «فرمایشات بزرگان دولت» از جمله مطالب امروز بسته گزارش تحلیلی خبرگزاری فارس هستند.

خبرگزاری فارس: بزرگداشت «حلقه کیان» و «سروش» در جماران/ دولتی‌هایی که حاضرند صدا و سیما را بدون بودجه اداره کنند!



بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.   ***   برای نشان دادن حسن نیت به غرب حصرها را بردارید! احمد نقیب‌زاده، از استادان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه که سایت حزب ندای ایرانیان آن را با تیتر «سیاست‌خارجی با رفتار مدنی در داخل همراه شود»! منتشر کرده، در اشاره به توافق هسته‌ای دولت با کشورهای 1+5 گفته است: «بازار مصرف ایران برای کشورهای اروپایی و آمریکا یک فرصت به حساب می‌آید و باید همین را دستمایه روابط سیاسی قرار دهیم و دشمنی آنها را به دوستی تبدیل کنیم. باید اقدام‌های دیپلماتیک را تقویت کنیم. ایران باید از قدرت نرم خود استفاده بیشتری بکند و طبیعتا در این راه باید با اقدام‌هایی در داخل هم روبه‌رو باشیم. این اقدام‌ها هم یک نوع علامت مثبت به کشورهای غربی است و به عبارت دیگر غربی‌ها زمانی شعارهای دیپلماتیک ما را می‌پذیرند و رویکرد مدنی ما را که در داخل برخی اقدام‌ها صورت بگیرد. پاره‌ای حبس‌ها و حصرهایی که غیر ضروری است باید برداشته شود و آزادی‌هایی هم به مطبوعات داده شود.»   *پیش از نقیب‌زاده، یک استاد اصلاح‌طلب دیگر به نام محسن رنانی که گفته شده از اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان است نیز در یک یادداشت مطبوعاتی اینطور اظهار کرد که برای بهبود کشور در شرایط پساتحریم، باید درباره حوادث سال 88 اعلام آشتی ملی و در ادامه نیز عفو عمومی اعلام شود! در نظرات این افراد مناقشه جدی وجود دارد. نگاه تئوری‌های مذکور، منبعث از غلبه هژمونی آمریکاست که اینطور می‌پندارد که همه‌چیز در ید قدرت قاهره سران کاخ سفید است و فرضاً اگر هم توافقی در ایران به تصویب برسد، مادام که ما در ایران، فتنه‌گرانِ حرکت کرده بر مسیر آمریکا را در حصر نگاه داریم، خبری از روزهای خوش و بالا رفتن از لوبیای سحرآمیز نتایج توافق هسته‌ای نیست که نیست! بدیهیست که این نگاه، هزاران علت و معلول دیگر را نیز برای نرسیدن جامعه به باغ سبز وعده داده‌شده در آستین دارد و این قصه سری دراز دارد! همچنین است که بارها از سوی مقامات ارشد کشور و حتی مقامات دولتی اعلام شده است که مذاکره فقط در مسائل هسته‌ای است و قرار نیست جمهوری اسلامی ایران در رویکردهای خود تغییر اساسی و یا حتی سطحی بدهد. لذا خواست تغییر در تصمیمات نظام و یا تغییر مشی نسبت به اصول و فروع کشور در پی توافقی که البته معلوم نیست تصویب بشود یا نشود، بی‌منطقی محسوب می‌شود.   ***   روایت ترکان از «فرمایشات بزرگان دولت»! دولتی‌هایی که حاضرند صدا و سیما را بدون بودجه اداره کنند اما برای پرداخت یارانه عزا می‌گیرند! اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس جمهور روحانی اخیراً در بخشی از گفت‌وگوی خود با هفته‌نامه صدا که پیرامون مبحث بودجه صدا و سیما منتشر شده، با بیان اینکه صدا و سیما اصلاً نباید بودجه بگیرد! گفته است: بنده از بسیاری از بزرگان دولت فعلی شنیده‌ام که می‌فرمودند اگر صداوسیما را در اختیار دولت بگذارند، ما بدون کمک مالی دولت و با رعایت معیارهای نظام آنرا اداره خواهیم کرد. وی همچنین تأکید کرده است: به نظر بنده صداوسیما باید با درآمدهای خودش اداره بشود و فارغ از این که بتواند با درآمدزایی هزینه‌های خودش را تأمین کند، باید از منبع این درآمدها به دولت مالیات هم بدهد.   *از ادبیات ناصحیح ترکان و اشاره‌هایی مثل «بزرگان دولت» و «می‌فرمودند»! که بگذریم، باید بیان کرد اگر هم در دولت کنونی چنین مدیران یا به قول ترکان بزرگانی حضور دارند، بهتر است تدابیر خود را در امور جاریه کشور و بویژه در اقتصاد و فرهنگ به کار ببرند تا بر طبق گفته‌های وزیر اقتصاد، دولت در شب پرداخت یارانه‌ها به مردم عزادار نشود، و ایضاً آب خوردن مردم به تحریم‌ها گره نخورد و زمانی هم این ندا از درون دولت برنخیزد که «خزانه خالیست»! «صدا و سیما» یک نهاد حاکمیتی در جمهوری اسلامی ایران است که وسعت و بزرگی آن در کنار فعالیت‌های گسترده داخلی و خارجی که در اوج انجماد رسانه‌های کشورهای مسلمان و تحریم‌های موجود علیه کشور انجام می‌دهد، این سازمان مهم و به قول سیاسیون «قوه چهارم» مملکت را نیازمند توجه و بودجه‌های کلان می‌سازد. بدیهیست که نگاه بنگاه‌داری به صدا و سیما و انتظار درآمدزایی گسترده از نهادی که عقلاً و قانوناً نباید و نمی‌تواند همه‌ی شعوب خود را به پول و درآمدزایی گره بزند، نگاه درستی نیست.   ***   او که عصمت قرآن را هم انکار کرد... بزرگداشت «حلقه کیان» و «سروش» در جماران! سایت جماران به تازگی مصاحبه‌ای مطوّل را با فردی به نام اردشیر منصوری که گفته شده محقق و صاحب‌نظر است، پیرامون نسبت اخلاق و دین و مقولاتی همچون مدرنیته، سنت‌گرایی و ... انجام داده است. مصاحبه کننده جماران در بخشی از گفت‌وگوی خود با فرد اشاره شده به وی می‌گوید: «مشاهده می کنیم که روشنفکری دینی تواست با تکیه بر تز و گفتمان خود، تاثیر بسزایی در شکل گیری یک جریان اجتماعی داشته باشد. جریانی که در دوم خرداد 76  توانست گفتمان اصلاح طلبی را به عنوان خواست اکثریت مردم جامعه به حاکمیت برساند. در این دوره دکتر سروش و حلقه کیان با نقد حکومت دینی، مدل اصلاح طلبی دینی را به عنوان بدیل گفتمان اسلام فقاهتی مطرح کرد. اما پس از دوره اصلاحات، چرخشی که در گفتمان روشنفکری دینی ـ فارغ از نقدهایی که ملکیان، شایگان، طباطبایی و... در مورد روشنفکری دینی ابراز کردند و ملکیان از عبارت نواندیشی دینی بهره می برد ـ به نظر می رسد، جریان نواندیش دینی، همچون دوره گذشته نتوانست با تاکید بر اخلاق، دست به جریان سازی اجتماعی بزند.» فرد مذکور نیز در پاسخ به این گفته‌ها با بیان اینکه «قطعا روشنفکری دینی زمینه ‌ساز وجه تئوریک شکل‌ گیری گفتمان اصلاحات بود» گفته است: جریان روشنفکری تجلی یافته در طیفی که به تعبیر شما به حلقه کیان شهرت‌ یافتند، در یک بزنگاه تاریخی به یک نیاز ملموس پاسخ دادند، که آن خوانش مدرن از دین و تنظیم مناسبات قدرت با آموزه‌های اسلامی بود. جامعه‌ای را در نظر بگیرید که از طرفی عواطف فردی و مناسبات اجتماعی‌اش تا مغز استخوان دینی است و حاضر نیست به ‌سادگی از دین دست بشوید، از طرف دیگر از بروز مناسبات قدرت در عرصه عمومی ناراضی است و بوی تمامت ‌خواهی از آموزه‌های آن استشمام می‌کند. طبیعی است که خوانش دموکراتیک از دین همان گمشده‌‌ای بود که به محض مطرح شدن فهمیده شد و زمینه را برای بروز یک گفتمان جدید فراهم ساخت. فرد اشاره شده همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در اشاره به تئوری سروش می‌گوید: توجهی که پروژه‌ی دکتر عبدالکریم سروش به ما می‌دهد، لزوم بازاندیشی در وجه معرفتی دین است که در پرتو آن نسبت ما با امر سیاسی هم تقریر خواهد شد!   *مسئله فعالیت‌های حلقه کیان و سوابق فردی پناهنده شده و حامی فتنه 88، همچون عبدالکریم سروش بر افکار عمومی ایران پوشیده نیست و لذا بسیار قابل تأمل است که در صحبت‌های مذکور چیزی شبیه به بزرگداشت برای آن حلقه و آن شخص دیده می‌شود. «حسین حاج‌فرج‌الله دبّاغ» یا همان سروش کسی است که افکار و نظریاتش همواره مورد خدشه و انتقاد علمای به‌نام کشور بوده، ضمن آنکه وی در دوران حضورش در ایران اسلامی نیز حاضر به مناظره‌ی کارساز رودرو با علما و فعالان دین‌مدار عرصه فکر و اندیشه نشد. او در فتنه سال 88 نیز به حمایت تمام عیار از فتنه‌گران روی آورد و صورت و سیرت واقعی خود را برای مردم ایران، بیش از پیش هویدا کرد. «انکار عصمت قرآن کریم»، «ادعای برخورداری از فهمی (دینی) بالاتر از مراجع» و «حق دانستن ارتباط جنسی نامشروع»، تنها بخشی از تراوشات ذهن بیمار این فرد در کنار نظریات فکری غلط اوست. او در سال 88 نیز نامه‌ای به اصطلاح خطاب به علما نوشت و در آن گفت: «رُطب خوردگان ولایت و ثناگویان قدرت نه منزلتی نزد خالق دارند نه محبوبیتی نزد خلق، اما شما حاملان امانت دین و وارثان سنت سید المرسلین بر سر پیمان خود با خلق و خالق بمانید که از شما همین انتظار می رود و بس. مطمئن باشد که نه اسلامیت این سرزمین نه استقلالش، هیچکدام در گروی بقاء مشتی طراران حاکم نیست و پشتیبانی از این طالبان نامطلوب نه خشنودی ملت را در پی دارد نه آبروی روحانیت را»! درباره حلقه کیان نیز که حول محور افرادی چون سروش شکل گرفت و همه می‌دانیم که عمده تئوری‌هایی نظیر جامعه مدنی، اسلام رحمانی، لیبرالیسم و ... از درون آن به ساحت فکری یک جریان سیاسی خاص در جامعه تابانده شد هم سخن بسیار است. سایت مشرق در گزارشی در این زمینه می‌نویسد: با تغییر و تحول در مدیریت موسسه کیهان، (در اواخر دهه 70) طرفداران و شاگردان فکری سروش، ماهنامه‌ای دیگر به نام کیان راه‌اندازی کردند تا محفلی برای گردهمایی این گروه -که به «حلقه‌ی کیان» معروف گشتند- شود. حلقه کیان، در نیمه اول دهه 1370، از یک سو با مشارکت مروّجان فراماسونری (مانند رامین جهانبگلو) به نهادینه ساختن تئوری جامعه مدنی جان لاک (از نخستین فلاسفه فراماسون) پرداخت و از سوی دیگر، با انتشار آراء جناح موسوم به روشنفکران دینی مانند عبدالکریم سروش، محمد مجتهد شبستری، محسن کدیور، محمدتقی فاضل میبدی و... به قرائت سازی از متن قدسی قرآن روی آورد. پایگاه تحلیلی 598 نیز درباره حلقه کیان می‌نویسد: «مجله کیان با محوریت فکری دکتر سروش و محوریت عملیاتی علیرضا علوی‌تبار، رضا تهرانی، سعید حجاریان، اکبر گنجی، عمادالدین باقی، محسن سازگارا، مصطفی تاج زاده و ... آغاز به تولید و ترویج تفکر و اندیشه‌هایی کردند که بسترساز افکار و اندیشه‌های حزب مشارکت شد. اعضای حلقه کیان به لحاظ فکری متشکل از لیبرال‌ها و چپ‌گرایانی بود که هر هفته در جلسات خانگی دور هم جمع می‌شدند و به مباحث شناختی و فلسفی می‌پرداختند و در این میان پایه‌های فکری افراد چپ‌گرای حلقه کیان مانند سعید حجاریان، شمس الواعظین، گنجی و... به سوی افکار لیبرالی سوق پیدا کرد. در واقع تولد کیان نقطه عطفی در شکل گیری جریان روشنفکری التقاطی محسوب می‌شد. به نحوی که ارتباط و هم اندیشی با لیبرال‌ها و حتی عناصر نهضت آزادی که قبل از آن در کیهان فرهنگی به صورت مستور و یا نیمه پنهان دنبال می‌شد، در مجله کیان رویه کاملآ آشکاری را به خود گرفت. در اولین مقالات، اعضای حلقه از اقدامات چپ گرایانه‌ای که در فاصله سال‌های 5٩ تا 64 در مقابل نهضت آزادی داشتند عذرخواهی کرده و پس از آن مقالات و مصاحبه‌های عناصر شناخته شده نهضت آزادی و ملی مذهبی‌ها را انتشار می‌دادند. در این بین عبدالکریم سروش به عنوان استاد و پدرخوانده محفل کیان با ترجمه و انتقال مفاهیم غربی با رنگ و لعاب اشعار مولوی و تفکر غزالی سعی در تلفیق و هماهنگی بین افکار غربی و اسلامی نمود. به همین سبب برخی بر او و همفکرانش نام "روشنفکران تلفیقی" نهاده‌اند. تاج‌زاده (فعال سیاسی اصلاح‌طلب که هم‌اکنون به دلیل اتهامات سال 88 در زندان است) درباره بهره گیری از سروش می‌گوید: در این جلسات خیلی مسائل برای من روشن شد و خیلی از آقای سروش استفاده کردیم. نقش سروش اجتماعی کردن این مسئله بود» حقایق اشاره شده تنها بخش کوچکی از واقعیات پیرامون سروش و حلقه کیان است که متأسفانه در گفت و شنودهای ابتدای متن، بزرگداشت و نکوداشتی مغایر با این حقایق، بصورت محرز به چشم می‌خورد.

94/05/27 - 14:07





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن