تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814702837




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الوندی: از ایده‌های خوب کمیک استقبال می‌کنیم/ بین تصویرگر و نویسنده کمیک تعامل وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
الوندی: از ایده‌های خوب کمیک استقبال می‌کنیم/ بین تصویرگر و نویسنده کمیک تعامل وجود ندارد
دبیر دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری با اشاره به اینکه در آثار کمیک می‌توان با دید فرارئال به وقایعی همچون دفاع مقدس نگاه کرد، گفت: دفتر ادبیات کودک و نوجوان از هر طرح و حرکت خوب در زمینه کمیک و داستان مصور حمایت می‌کند.

خبرگزاری فارس: الوندی: از ایده‌های خوب کمیک استقبال می‌کنیم/ بین تصویرگر و نویسنده کمیک تعامل وجود ندارد



به گزارش خبرگزاری فارس، داستان مصور یا کُمیک‌استریپ در تعریف به نقاشی یا مجموعه‌ای از نقاشی‌های دنباله‌دار معنا شده که ماجرایی را روایت می‌کند. این سبک هنری نخستین بار از سده 18 میلادی در اروپا شکل گرفت و تا به امروز ادامه داشته‌ است. شاید بتوان گفت داستان مصور در ایران از نقاشی های مینیاتور پس از دوره عباسی شکل گرفت. تصویرگران در آن دوران راوی قصص وحکایت های منظوم شعرگونه بوده اند. تصویرسازی در ایران از ابتدا ارتباط نزدیکی با مذهب و دین و همچنین ادبیات داشته و بر همین منوال به پیش آمده است؛ اما در طول زمان، این هنر، به دلایلی نتوانست استمرار داشته باشد. البته داستان‌های مصور مرسوم امروزی تا دههٔ 1340 خورشیدی در ایران رایج نبودند. در این سال‌ها مجلهٔ «کیهان بچه‌ها» شروع به انتشار داستان‌های مصور کرد اما امروز در کشورمان شاهد تحولاتی که در اروپا و آمریکا و حتی کشورهایی همچون ژاپن و ... در حوزه تصویرسازی و داستان مصور رخ داده، نبوده‌ایم. همچنین در سال‌های اخیر، دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری، انتشارات سوره مهر و مرکز انیمیشن حوزه هنری از مراکزی بوده‌اند که در کنار دیگر سازمان ها و ارگان های مرتبط،  بر روی این مهم تاکید داشته اند و سعی دارند تا با برنامه‌ریزی صحیح و شناخت درست از بازار مخاطبان، به دنیای داستان‌های مصور ورود کنند. اما اینکه این گونه فعالیت‌ها با چه موانعی مواجه است و در این حوزه چه تمهیداتی باید اندیشید، پرسشی است که پایگاه خبری حوزه هنری به دنبال رسیدن به پاسخ آن برآمده و در این راستا با دست اندرکاران و فعالان این حوزه به گفت‌وگو نشسته است. این سلسله گفت‌گوها به صورت مستمر در این پایگاه بازنشر می‌شود تا علاقه‌مندان و مخاطبان نیز با این جریان همراه شوند و جرقه‌ای باشد تا در این راه تاریک و پر پیچ و خم، مقصد مطلوب را بهتر بشناسیم. عزت‌الله الوندی، نویسنده و دبیر دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری، از جمله شخصیت‌های ادبی است که به واسطه ارتباط و فعالیتش با کودکان و نوجوانان، به خوبی از نیازها و اقتضاعات این نسل با خبر و علاقه مند به فعالیت در حوزه کمیک و حمایت از این هنر است. الوندی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری درباره نحوه تولید کمیک، اظهار کرد: وقتی فیلمی قرار است ساخته شود، یک یا چند نفر فیلم‌نامه را می‌نویسند و بعد کارگردان بر اساس آن به تولید اثر مشغول می‌شود. در حوزه کمیک نیز نویسنده داستانی را بر اساس تخیل خود و تجربه‌هایش در فانتزی می‌سازد و پرورش می‌دهد. بعد از آن که پرورش داد و ساختش، آن را به تصویرگر تحویل می‌دهد و تصویرگر نیز بر اساس داستان ارائه شده و دانش و مهارتش، فریم ها و تصاویر را خلق می‌کند. وی ادامه داد: طراحی شخصیت‌ها و حالت‌ها به تنهایی به هیچ وجه گویا نیست. ممکن است تصویرگر خیلی قوی داشته باشیم، اما این تصویرگر تا حدی در مقوله داستان ضعیف باشد. بنابراین خلاء‌های داستانی در کار این تصویرگر دیده می‌شود و نمونه های این گونه نیز در حال حاضر وجود دارد. الوندی همچنین با بیان اینکه در شکل ایدئال و آرمانی کار تهیه و تولید یک اثر کمیک باید به صورت گروهی انجام شود، عنوان کرد: نویسنده و تصویرگر برای تولید کمیک باید با هم گفت‌وگو کنند. همان‌طور که بین نویسنده فیلم‌نامه و کارگردان فیلم این تعامل وجود دارد. اما متاسفانه اینجا این‌گونه نیست. نویسنده کار خود را تحویل می‌دهد و بعد از آن به گونه‌ای وجود خود را پاک می‌کند. چرا که نمی‌خواهد بعد از آن دردسرها را داشته باشد و به نوعی گریز از مشورت هم هست. البته ممکن است نویسنده‌هایی باشند که این همکاری را دوست داشته باشند و بعد از آن که اثرشان را نوشتند و تصویرگر اتودها را بر روی آن پیاده کرد، با هم مشورت کنند و به بهبود کار کمک کنند. باید یاد بگیریم به قدری تعامل خود را بالا ببریم که نسبت به اشکال‌های منطقی که از اثرمان گرفته می‌شود، ناراحت نشویم. تصویرگر هم در مقابل اثر ما یک مخاطب است و مطلب را می‌خواند و ممکن است چیزهایی به ذهنش برسد که در تولید اثر کمیک و برطرف کردن نقص و کاستی‌ها کمک کند. این نویسنده کودک و نوجوان همچنین گفت: کمیک کودک و نوجوان، در دیگر کشورها نیز لزوما خشونت‌آمیز نیست و آثار داستانی خوب بسیاری در این حوزه وجود دارد. در کمیک‌های برتر جهان، ماجراجویی و داستان وجه بارزی است که برای کودکان بسیار جذابیت دارد. دبیر دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری با بیان اینکه این دفتر آمادگی ورود به حوزه کمیک را دارد، اظهار کرد: معتقدم هنر کمیک، زمینه های بسیار خوبی برای کار دارد و علاقه مندیم در این زمینه فعالیت داشته باشیم و اثر تولید کنیم. ی تصریح کرد: اگر بخواهیم در این عرصه قد علم کنیم و خودی نشان دهیم، قهرمان‌های آثار ما باید هم‌عرض و هم‌قد قهرمان‌های تصویر شده در کمیک‌های مطرح جهان باشند. ما در کشورمان قهرمان‌هایی داریم که اگر وجود نداشتند، ممکن بود به نابودی مملکتمان بینجامد. اما این‌ها گمنام هستند و نمی‌توانیم قهرمان‌پروری کنیم. فقدان قهرمان، ضعف ما در پرداخت شخصیت‌های کمیک است. به نظرم باید این کاستی پر شود. قهرمان را باید به همان شکلی که وجود دارد بپرورانیم. الوندی ادامه داد: خیلی از داستان‌هایی که در فضای کمیک استریپ اتفاق می‌افتد داستان‌های فانتزی هستند. می‌شود با دید فرا رئال به ماجراها و وقایع رخ داده در کشورمان همچون دفاع مقدس نگاه کرد. البته این نگاه فرا رئال باید با رعایت الگوهایی استاندارد در جامعه شکل بگیرد. وی گفت: ما گاهی مجسمه‌ای پوشالی از یک قهرمان ارائه می‌کنیم؛ در حالی که می‌شود اسطوره‌های دفاع مقدس را در کمیک وارد کرد. اما نباید واقعیتی را جلوی چشم خود مجسم کنیم که عدول از آن واقعیت باعث یک سری برداشت‌های بد شود و یا ضعف نمایی در شخصیتی باشد که به عنوان یک قهرمان شناخته می‌شود. باید به سمت خلق شخصیتی در کمیک برویم که ویژگی شخصیت‌ مورد نظرمان را دارد و در کنارش توانایی‌های فرارئال و فرا واقعی را هم دارد. برداشت های ذهنی‌ مخاطبان ایرانی طوری است که به راحتی می‌توانند با افسانه‌های باستانی و قدیمی ارتباط برقرار کنند. این نویسنده کشور در پایان بار دیگر تاکید کرد: کمیک یکی از ژانرهایی است که باید به آن پرداخته شود و تا به حال هم نسبت به آن غفلت شده است. دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری نیز در همین راستا از هر گونه طرح و حرکت خوبی که ارائه شود حمایت می‌کند. انتهای پیام/و

94/05/28 - 12:55





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن