تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806364636




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا فرهنگ غلط زودتر جا می افتد؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: چرا فرهنگ غلط زودتر جا می افتد؟ هفته نامه کوشا در شماره این هفته خود، موضوع جا افتادن فرهنگ غلط را در جامعه مورد کنکاش قرار داده است.


در این مطلب می خوانیم: چرا نگاه های مثبت و مسئولانه در جامعه ما، اغلب نهادینه نیستند اما نگاه های غیرمسئولانه با سرعت باد، در سطوح مختلف اجتماعی جا می افتند و بدل به نگاهی نهادینه و رویکردی عمومی می شوند؟این پرسشی است که یادداشت حاضر، نه در پی پاسخ گفتن به آن بلکه درصدد طرح چندباره اش است. با چند مثال ساده موضوع را اندکی گشوده تر می کنیم؛ در ذهن اغلب ما اینطور جا افتاده که کودکانی که در خیابان های تهران و سایر شهرهای کشور درحال دستفروشی هستند، همگی زیر نظر باندی از تبهکاران مشغول فعالیت اند که روزانه در محل های از پیش تعیین شده به کار گمارده می شوند و در پایان روز، فردی از دسته همان تبهکاران، با اتوموبیلی همه کودکان را جمع می کند و به مکانی نامعلوم منتقل می سازد و باز فردا، روز از نو، روزی از نو!در ذهن اغلب ما اینطور جا افتاده که اگر نیمه شبی در یک بزرگراه فردی را دیدیم که کنار اتوموبیل اش ایستاده و تقاضای بنزین یا کمکی دیگر دارد، بی تردید فردی است که ممکن است افکار شومی در سر داشته باشد، پس بهتر است توجهی به او نکنیم و با سرعت هر چه تمام تر از کنارش عبور کنیم!در ذهن اغلب ما اینطور جا افتاده که اگر شاهد تصادفی بودیم که در آن انسانی روی زمین افتاده و از درد به خود می پیچد و اتومبیل ضارب از محل گریخته، بهتر است ما هم از محل دور شویم چراکه با آمدن ماموران پلیس، اولین کسی که پایش در معرکه گیر می کند، ما هستیم و پلیس از اما درباره صحنه ای که هیچ اطلاعی از آن نداریم، بازخواست خواهد کرد!در ذهن اغلب ما اینطور جا افتاده که اگر در همسایگی مان زنی بی سرپرست یا بدسرپرست تنها زندگی می کند، با نگاهی غیراخلاقی به او نگاه کنیم و او را مستحق شرایطی بد بدانیم که با هیچ سویه ای از سویه های اخلاق انسانی جور درنمی آید!ترکیب «ذهن اغلب ما» را به کار گرفتم تا روشن شود، معدود افرادی که نگاهی جز این دارند و حاضرند در صورت مواجه شدن با هرکدام از مثال های بالا، مسئولانه برخورد کنند، این کار را با رویکردی کاملا فردی و قائم به ذات انجام می دهند و هیچ کدام از سویه های اخلاق و وفاق اجتماعی در رفتار فردی آنها لحاظ نمی شود.در همه مثال های بالا، گزاره «در ذهن اغلب ما اینطور جا افتاده» آورده شده و می بینیم که این گزاره، تنها در اموری ضداجتماعی – ضداخلاقی مطرح می شوند. ما برای مواردی که خلاف این مثال ها باشند، نمی توانیم حرف از «جاافتادن» یک فرهنگ بزنیم بلکه تنها می توانیم اشارات و حرکت هایی کاملا فردی را مشاهده کنیم. حال روشن تر می توان به پرسش نخستین این نوشتار رجوع کرد و دوباره و با سیمایی دیگر آن را پرسید؛ چرا ضداجتماع ها، ضداخلاق ها و ضدفرهنگ ها خیلی زودتر و راحت تر در میان ما ایرانی ها بدل به فرهنگ عمومی و مساله ای جا افتاده می شوند اما عکس این هرگز صادق نیست؟!یک نگاه ساده نشان مان می دهد که از مسئولان عالی رتبه کشور تا مردمان کوچه و بازار حالا در یک همصدایی عظیم سال هاست که معتقدند برای جا انداختن فرهنگ ها و شیوه های اخلاقی، انسانی و اجتماعی، نیاز به سال ها کار فرهنگی در جامعه است، چندان که اصطلاح کار فرهنگی، خود بدل به طنزواره ای تلخ شده و از عمقش، بوی فراکنی می آید.اساسا خیلی مهم است که بپرسیم چرا ضدفرهنگ ها در جامعه ما زودتر بدل به فرهنگ عمومی می شوند اما فرهنگ، خود در ساحت عمومی خویش، مهجور است؟ ممکن است عده ای در نقد این پرسش، واقعیت های اجتماعی – در هر یک از مثال های ذکر شده در این یادداشت – را مورد اشاره قرار دهند و بگویند چون مردم به کرات با این مسائل مواجه شده و با اتفاق های بدی مواجه شده اند، جا افتادن باورهای کنونی، بی دلیل نیست!در پاسخ به این نقد، می توان دو نکته را یادآوری کرد؛ اول؛ به همان میزان که امر غیراخلاقی در جامعه ما دیده شده، امر اخلاقی هم چندان گمگشته نبوده. این را دست کم در سنت های فرهنگی ایرانی می توان سراغ کرد. پس چرا مورد اول بدل به قانون نانوشته و فرهنگ جاافتاده کنونی می شود اما کمک به همنوع و فعالیت اخلاقی مدنی، تنها در کانال های فردی پیگیری می شود و بازتولید آن به تعلیق و تعویق می افتد؟! و دوم؛ آیا بهتر نبود و نیست که با نقد واقعیت های موجود و بازگویی مدام و مداوم کاستی های مسئولیت اجتماعی در ایران، به بازتولید فرهنگ اجتماعی – اخلاقی ای کمک کنیم که در عین مدنیت فردی، اجتماعیات ما را نیز بهبود می بخشد؟** رسانه ها**8137/2093



27/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن