تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821154735




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت نظام متمرکز مديريت ترافيک و تشکيل نظام حمل‌ونقل حومه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ مرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۱۵ق.ظ)
ضرورت نظام متمرکز مديريت ترافيک و تشکيل نظام حمل‌ونقل حومه موج - وزير راه و شهرسازي با تأکيد بر نظام متمرکز مديريت ترافيک و تشکيل نظام حمل‌ونقل حومه گفت: مديريت ترافيکي کشور در حال حاضر با مشکل مواجه بوده و در ميان ارگان‌ها فقط پليس است که کار مديريت ترافيکي را انجام مي‌دهد.
به گزارش خبرگزاري موج، عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي، يکشنبه، ۲۶ مرداد، در شصت و چهارمين نشست کميسيون ايمني راه‌ها گفت: مديريت ترافيکي کشور در حال حاضر با مشکل مواجه بوده و در ميان ارگان‌ها فقط پليس است که کار مديريت ترافيکي را انجام مي‌دهد و در ساير دستگاه‌ها مثل ادارات کل راه و شهرسازي استان‌ها و سازمان راهداري اموري کارهايي همچون نگهداري محورها و ارائه آمار و اطلاعات صورت مي‌گيرد.
وزير راه و شهرسازي با تأکيد بر اينکه سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي بايد به کمک پليس براي مديريت ترافيک مدلي طراحي کند، افزود: اساسا بايد مشخص شود براساس آمارها چه ميزان تردد در روزهاي عادي و روزهاي تعطيل در محورهاي مختلف صورت مي‌گيرد و براساس اين آمار تصميم مديريتي اتخاذ شود. اتخاذ اين تصميمات مي‌تواند از کلان‌شهرها کليد بخورد و به ساير شهرها تسري يابد.
وي ادامه داد: بعد ايمني مديريت ترافيک محورها مي‌تواند در نشست‌هاي کميسيون ايمني بحث شود و در زيرمجموعه اين بحث بايد هماهنگي‌هايي با پليس٬ هلال‌احمر و بخش بهداشت و درمان براي خدمات‌رساني بهتر به مردم صورت گيرد و شرايط طوري رقم بخورد که پس‌ازاين ما شاهد نظام متمرکز مديريت ترافيک باشيم.
اين عضو کابينه دولت يازدهم ادامه داد: پس از تکميل طرح نظام مديريت ترافيک براي تهران، ساير شهرها مثل مشهد، اصفهان، شيراز و غيره نيز مي‌توانند در دستور کار قرار بگيرند و مسووليت اصلي اجراي اين طرح با پيگيري کميسيون ايمني راه‌ها بر عهده سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي خواهد بود تا نظمي در خصوص حمل‌ونقل ايجاد شود.
وي مدل پاسخگويي راه‌هاي کشور به حجم تقاضاهاي مردم را يکي از مباحث مهمي خواند که در نشست کميسيون ايمني راه‌ها مطرح شد و گفت: مدلي که در ساير کشور براي برداشته شدن حجم تقاضا از جاده عملياتي شد انتقال بار ترافيکي به ريل بود و در واقع با اين حجم زياد خودرو چاره ديگري براي حل اين مشکل وجود ندارد.
آخوندي ادامه داد: زماني که محوري مثل تهران-کرج روزانه ۲۲۰ هزار تقاضا دارد چاره‌اي جز انتقال بار ترافيکي به ريل وجود ندارد چون هر اقدامي ديگري براي توسعه جاده‌ها صورت گيرد رشد کمي خودروها از آن بيشتر خواهد بود و در اين مسابقه خودرو هميشه برنده است.
وي با يادآوري اين که در دو سال گذشته بحث توسعه حمل‌ونقل ريلي بارها مطرح‌شده است، افزود: پيش از اين تقريبا در مسير تهران-کرج سيري با قطار انجام نمي‌شد، ولي؛ امروز ۶ رام قطار در اين مسير در حال تردد بوده و اين تعداد رو به افزايش است همچنين ۴ خطه کردن اين مسير در دستور کار قرار دارد تا ظرفيت بيشتري از جمعيت را به روي ريل انتقال دهد.
وزير راه و شهرسازي با بيان اين که قبلا در مسير تهران-قم نيز يک رام قطار در حال تردد بود که اين تعداد روزانه به ۶ رام رسيد و اين آمار در حال افزايش است، گفت: علاوه بر اين مسيرها چنين برنامه‌اي نيز براي مسير حومه‌اي ورامين وجود دارد و فقط حومه شمال تهران است که مسير ريلي ندارد.
وي با تأکيد بر تشکيل نظام حمل‌ونقل حومه يادآور شد: زماني که بيش از يک‌ميليون ترافيک در سطح حومه داريم نياز به نظام حمل‌ونقل حومه احساس مي‌شود و پاسخگويي به نياز ريلي در حومه بايد فراتر از مترو باشد به‌طوري که خطوط ريلي از ورامين تا قزوين و از قم تا فيروزکوه يا حداقل تا دماوند را پوشش دهد.
وزير راه و شهرسازي افزود: براي توسعه ريلي نياز به سرمايه‌گذاري بسيار سنگين چندين هزار ميلياردي وجود دارد و هدف ما در گام نخست استفاده حداکثري از ظرفيت موجود است؛ در حال حاضر راه‌هاي ريلي حومه‌اي پرند، قم و قزوين آماده خدمات‌رساني به مردم هستند و چنانچه تقاضا در اين مسيرها وجود داشته باشد آمادگي افزايش ظرفيت نيز وجود دارد.
آخوندي تأکيد کرد: البته انتقال حجم ترافيکي به ريل نياز به کارهاي مکملي دارد و افزايش هزينه جاده‌اي يکي از راهکارهاست که البته هنوز فضاي اجتماعي براي اين مساله آماده نيست.
وي ادامه داد: از جهت فرهنگي نياز است به کمک صداوسيما رفتار حمل‌ونقلي مردم تغيير کند. اينکه مردم علاقه دارند با ماشين شخصي به قم٬ کرج يا هرجاي ديگري بروند بايد عوض شود. در حالي که از ظرفيت حمل‌ونقل ريلي کرج در حد ۱۲ درصد استفاده مي‌شود به راحتي مي‌توان از اين سرويس ريلي حومه‌اي استفاده کرد و از کرج به صادقيه و ميدان راه‌آهن با ريل حرکت کرد؛ تبليغ اين مساله بايد از صداوسيما صورت گيرد و براي تغيير رفتار حمل‌ونقلي مردم بايد وقت و برنامه متمرکز ايجاد شود.
وزير راه و شهرسازي گفت: براي تحقق چنين اهداف بزرگي علاوه بر فراهم کردن زيرساخت‌هاي فني نياز به تغيير رفتار مردم نيز وجود دارد و دولت هم بايد در بخش اقتصادي ياري‌دهنده چنين طرح‌هايي باشد.
وي با بيان اين که اگر شرايط اجتماعي فراهم بود عوارض آزادراه تهران-قم بايد به ۱۰ هزار تومان افزايش پيدا مي‌کرد، ادامه داد: با رقم ۵۰۰ تومان باري به ريل منتقل نمي‌شود همچنين براي مسير تهران-کرج-قزوين نيز خط ريلي مناسبي وجود دارد که با تعيين عوارض معني‌دار در محور جاده‌اي نيز مي‌توان از ظرفيت مناسب ريلي اين خط استفاده کرد.
آخوندي اظهار کرد: در حال حاضر دولت آمادگي اتخاذ چنين تصميماتي مثل افزايش نرخ عوارض را ندارد و ابتدا بايد از لحاظ فرهنگي شرايط فراهم شود. در حال حاضر گرفتاري‌هاي زيادي براي مردم در محورهاي حومه‌اي مثل تهران-کرج ايجاد شده است به‌طوري که دو ساعت رفت و دو ساعت برگشت مردم در ترافيک هستند و هرچه اين تقاضا براي قطار افزايش يابد اين آمادگي وجود دارد که افزايش ظرفيت دهيم.
اين عضو کابينه دولت يازدهم گفت: در حال حاضر زيان‌هاي بسيار زيادي را به علت عدم استفاده مردم از قطارهاي حومه‌اي متحمل مي‌شويم و اين زيان‌ها در صورتي است که در مسير تهران-کرج ۲۲۰ هزار تقاضاي روزانه براي مسير جاده‌اي وجود دارد اما از ظرفيت حمل‌ونقل ريلي فقط ۱۲ درصد استفاده مي‌شود.
وي با بيان اين که هم اکنون مسيرهاي حومه‌اي ريلي پرند، ورامين، قم و قزوين اين آمادگي را دارند تا بار را از روي دوش جاده بردارند، گفت: نياز داريم بررسي مهندسي در جاده‌ها صورت گيرد تا در خصوص گلوگاه‌ها بررسي‌ها انجام شود.
آخوندي با اشاره به بازنگري در طرح جامع شهر تهران ادامه داد: مجموعه شهر تهران ۶۴ نقطه سکونتگاهي دارد که بين و درون آن‌ها تردد روزانه انجام مي‌شود. گروهي در حال بازنگري طرح جامع شهر تهران هستند که محوريت بازنگري حمل‌ونقلي است و طبقه‌بندي‌ها بر مبناي حمل‌ونقل صورت مي‌گيرد محل تصويب آن نيز شوراي عالي شهرسازي وزارتخانه است که عمده مباحث آنجا مطرح مي‌شود ضمن اين که اين اقدام در پاسخ به مصوبه مجلس است.
وي افزود: از جمله خروجي‌هايي که بازنگري طرح جامع حمل‌ونقل بايد داشته باشد ساماندهي حمل‌ونقل زميني٬ ريلي و هوايي و نحوه قرارگيري باراندازهاي شهر تهران است که اگر اين ساماندهي‌ها صورت گيرد بار ترافيکي را کاهش مي‌دهد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن