تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالمان فرمانرواى بر شهرياران هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816320011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حرف زور اصناف به دولت/ اصناف با چه توجیهی از قانون سرپیچی میکنند؟


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: همیشه گروهی در ایران به پرداخت مالیات - حتی اندک آن - معترض بودندکه طبق شواهد و آمارها کمترین میزان مالیات را نسبت به نقش خود در اقتصاد ایران پرداخت کرده اند.

به گزارش تراز ،سالها پیش وقتی خداداد عزیزی فوتبالیست ایرانی حاضر در لیگ آمریکا،عطای بازی در این لیگ را به لقایش بخشید. در مواجه با سوال خبرنگاران ورزشی درباره دلایل این کار گفت: در آمریکا همه چیز خوب بود ایرانی های زیادی نیز برای تشویق من به استادیوم می آمدند کیفیت لیگ آنها نیز هر روز بهتر می شود اما مالیات ها بسیار سنگین است بخش زیادی از درآمدم برای پرداخت مالیات هزینه می شود.برای همین بهتر دیدم به فوتبال ایران بازگردم.
پرده اول: فرق ما و دیگران
همه کارکنان دولت از صغیر و کبیر تا مدیر و کارگر با دریافت فیش حقوقی ماهیانه خود، به واژه ای آشنا به نام مالیات بر می خورند واژه ای که هرماه طبق مقررات کشور در فیش حقوقی این کارکنان خودنمایی می کند و البته هیچ کس نه اعتراضی دارد و نه اما و اگری؛ تازه ترین جداول منتشر شده از سوی سازمان مالیاتی نشان می دهد میانگین مالیات پرداختی کارمندان و حقوق بگیران دولت در سال های 88 تا 91 از میانگین مالیات پرداختی اصناف بیشتر است. به طوری که میانگین پرداختی کارکنان دولت در این چهارسال 686 هزار تومان و میانگین پرداختی اصناف 680 هزار تومان بوده است. این در حالی است که اصناف 34 درصد ارزش افزوده مشاغل از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده و در قبال آن فقط 8 درصد مالیات پرداخت کرده اند.
در اکثر کشورهای دنیا سازمان های مالیاتی برای اشخاص و اصناف مالیات هایی وضع می کنند که مودیان موظف به پرداخت آن هستند و درصورتی که نتوانند اشتباه سازمان های مالیاتی برای وضع چنین ارقامی را ثابت کنند موظف به پرداخت این ارقام هستند و اگر ثابت شود که در میزان دارایی ها یا درآمدهای خود از کتمان، فریبکاری یا دروغگویی استفاده کرده اند با قهوه قهریه و بگیر و ببند روبه رو خواهند شد. این در حالی است که در اقتصاد ایران به خصوص در سال های گذشته سازمان مالیاتی مبلغی را به عنوان مالیات برای اصناف در نظر می گرفت و اصناف نیز به مانند یک رویه و عادت همیشگی به آن رقم اعتراض کرده و خواهان اثبات مالیات اعلام شده توسط این سازمان می شدند و اغلب رسیدگی ها به این موضوعات بر پایه توافق و چانه زنی ! انجام می شود گویی اداره مالیات باید ثابت کند که آن فرد یا صنف مستوجب پرداخت چنین مالیاتی است .
پرده دوم: بازار را به هم می ریزیم
در اقتصاد ایران ظرفیت مالیاتی نسبت به تولید ناخالص ملی حدود 6 درصد است این درحالی است که این رقم در کشورهایی با اقتصاد مشابه ما حدود 30 درصد می باشد. همیشه گروهی در ایران به پرداخت مالیات - حتی اندک آن - معترض بودندکه طبق شواهد و آمارها کمترین میزان مالیات را نسبت به نقش خود در اقتصاد ایران پرداخت کرده اند. اما همیشه با صدای بلند و هیاهوهای رسانه ای عادت داشته اند مطالبات و خواسته های خودشان را به کرسی بنشانند .
نمونه این رفتار را می توان اتفاقات چند سال پیش در بازار طلا عنوان کرد. پس از تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس و تایید آن توسط شورای نگهبان بنا بود دولت دهم قانونی به نام مالیات بر ارزش افزوده که همان مالیات بر مصرف است را از مهرماه سال 89 آغاز کند اما این ماجرا در ابتدا با مخافت اصناف و سپس تعطیلی بازار طلا در اصفهان و تهران آغاز وسپس به سایر بازارها تسری کرد. در همان روزها علی اکبر عرب مازار رئیس سازمان امور مالیاتی وقت کشور با بیان این جمله که مهمترین مزیت این قانون شفاف سازی تجاری است ازاصفهان به عنوان مرکز قاچاق طلای کشور نام برد. این رفتار طلافروشان در آن مقطع در حالی بود که میانگین سرانه مالیات پرداختی این صنف طی دوره 88 تا 91( زمان وقوع اعتراضات و بسته شدن بازار) یک میلیون و 140 هزار تومان در سال بوده است و این یعنی هر طلافروش در سال به طور میانگین 460 هزار تومان بیشتر از کارکنان دولت مالیات می پرداخته است!
ماجرا زمانی جالب می شود که بدانیم مالیات بر ارزش افزوده به هیچ عنوان از تولید کننده یا فروشنده دریافت نمی شود بلکه مصرف کننده و خریدار این مالیات را پرداخت می کنند اما به واسطه شفافیتی که از اجرای این قانون ایجاد شد بخشی از اقتصاد زیرزمینی قابل ردگیری است. البته اصناف به خصوص صنف فروشندگان طلا و جواهر در آن سال ها مدعی بودند اجرای مالیات بر ارزش افزوده باعث گران شدن و در نتیجه رکود در این صنف خواهدشد. حالا چندسالی از اجرای این قانون می گذرد و این سوال مطرح است که آیا در چند سال اخیر رکودی در بازار طلا اتفاق افتاده است؟
پرده سوم: باید جلوی دولت بایستیمآمارها می گوید حدود 25 درصد از مودیان مالیاتی از پرداخت مالیات معاف هستند. درصد قابل توجهی از مودیان نیز کارکنانی هستند که مالیات آن ها طبق قانون قبل از دریافت حقوقشان از آن ها کسر و به حساب های مربوط واریز می شود. طبق آمار سازمان امور مالیاتی حدود 60 درصد از مالیات دهندگان در ایران زیر یک میلیون تومان در سال مالیات می پردازند وتنها 10 درصد از مودیان شامل مالیتات های بیشتر از 3 میلیون تومان هستند. اما با این حال همچنان داستان مخالفت اصناف با پرداخت مالیات ها ادامه دارداز ماجرای بازار طلا تا دریافت کارمزد از پذیرندگان دستگاه های کارت خوان بگیر تا ماجرای اخیر اعتراضات گسترده اصناف برای عدم پرداخت مالیات ها به بهانه رکود و عدم رونق بازار.
سوال اینجاست که چرا خیلی تجار و سرمایه داران ایرانی در فعالیت های خود در خارج از کشور نه تنها گله ای از پرداخت مالیات ندارند که حتی گاها حاضرند برای داشتن فعالیت اقتصادی در کشورهایی مانند امارات 51 از سهم خود را به یک اماراتی واگذار کنند اما همیشه نسبت به پرداخت مالیات در کشور خودشان معترض و نافرمان هستند؟





زمانبندی انتشار: 27 مرد 1394 - 09:13





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن