تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837151923




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مصباح: اصول اسلام تنها در انتخابات خبرگان اجرا می شود


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: مصباح: اصول اسلام تنها در انتخابات خبرگان اجرا می شود آيت‌الله محمدتقی مصباح يزدی گفت: "رهبر بايد به خوبی اسلام را بشناسد و به احکام اسلامی نيز پايبند باشد،همچنين دارای مديريت و نسبت به مسائل جهانی شناخت داشته باشد اما اين مساله مطرح است که چگونه چنين شخصی را پيدا کنيم؟" آيت‌الله مصباح يزدی، با بيان اينکه ساختاری که در اغلب کشور‌ها تحت نام جمهوری اجرا می‌شود احکام اسلامی را تضمين نمی‌کرد، اظهار داشت:«پس اولا در اسم اين جمهوری، اسلام را گذاشتند تا نشان دهد ماهيت اين نظام اسلامی است و ساختار اين حکومت هم بايد متناسب با اين ماهيت باشد و آن ساختاری که می‌توانست تضمين کند ايجاب می‌کرد در راس هرم قدرت کسی باشد که اسلام را بهتر از ديگران بشناسد و قصد اجرای آن را دارد.» به گزارش ايسنا، آيت‌الله محمدتقی مصباح يزدی درجمع دانشجويان دانشگاه اصفهان، به بحث پيرامون «انتخابات خبرگان، ظهور تماميت دين» پرداخت و اظهار داشت: «مجلس خبرگان يکی از واژه‌های جديدی است که در ادبيات سياسی کشور ما شکل گرفته است. برخی واژه‌ها نيز همچون حاکم، امير و سلطان قدمت چند هزار ساله دارند، سلسه واژه‌هايی هم وجود دارند که يک قرن از قدمت آنها می‌گذرد و از دوران نهضت مشروطه وارد ادبيات ما شد، از جمله پارلمان، انتخابات و از اين قبيل ...» وی افزود: «واژه‌هايی که از اول انقلاب در ادبيات سياسی کشور ما وارد شده علاوه بر اينکه واژه‌های جديدی هستند، اما هنوز به طور طبيعی جا نيافتاده، درعين حال اينکه مشکل ديگری هم داريم مبنی بر اينکه اين واژه‌ها در خارج کشور شناخته شده نيست. حتی در کشور ما هم تعريف نشده است و آنچه اين مشکل را مضاعف می‌کند اين است که افرادی درصدد تعريف اين واژگان برآمده‌اند که تعاريف آنان متناقض است.» اين عضو مجلس خبرگان رهبری، با بيان اينکه در اوايل انقلاب اسلامی با واژه خبرگان قانون اساسی مواجه شديم، تصريح کرد: «در آغاز مجلس موسسان وجود داشت، ولی بعد خبرگان قانونی اساسی تعبيه شد و سپس در خود قانون اساسی مفهوم خبرگان رهبری به ميان آمد، دو مفهومی که با يکديگر متفاومت بود.» وی، خاطرنشان کرد:«قبلا اصل نظام در کشور ما تحت عنوان شاه شناخته می‌شد، اما بعدا نظام ديگری هم با نام جمهوری مطرح شد که رضا شاه نيز پس از کودتا تغيير نظام خواستار رييس جمهور شدن بود. مفهوم رييس جمهور هم يعنی مردم بايد رييس حکومت را انتخاب کنند لذا تا همين اندازه مردم با جمهوری آشنايی داشتند، اما اصطلاح دومی نيز وجود داشت که قبل از انقلاب، امام خمينی (ره) مطرح می‌کرد.» آيت‌الله مصباح يزدی، با بيان اينکه رهبر در زمان قبل انقلاب اصطلاح‌ خاص سياسی نبود، گفت: «برای اولين بار در قانون اساسی مقامی به نام رهبر شناخته شد و بعد برای تعيين اين رهبری ساز و کاری پيش‌بينی و به عهده مجلس خبرگان گذاشته شد. خبرگان هم که در اصطلاح "خبره" است اما به عنوان منصب سياسی دارای جايگاه خاصی است.» وی تصريح کرد: «در طول ۲۷ سالی که از تشکيل مجلس خبرگان می‌گذرد جايی که چنين اصطلاحاتی دقيقا تعريف شده باشد به اعتقاد من وجود ندارد.» اين عضو مجلس خبرگان رهبری، با بيان اينکه کسانی در مورد مقام رهبری و خبرگان رهبری مطالبی ارائه می‌دهند که اغلب با هم سازگار نيست، اظهار داشت: «اگر بخواهيم بدانيم خبرگان رهبری چه صيغه‌ای است و از کجا پيدا شده و به چه دردی می‌خورد بايد اول بفهميم رهبر در نظام ما چه موقعيتی دارد.» وی افزود: «سه نوع پاسخ در مقابل اين سوال که رهبر در نظام کشور ما دارای چه نقشی است، وجود دارد. يکی آنکه گفته می‌شود جامعه حق دارد برای خود نظام مستقلی تعيين کند، بنابراين فرهنگ ما اقتضا کرده که فردی را در راس امور قرار دهد که در مقامی بالاتر از رييس جمهور دارای ثبات باشد و نخواهد چند سال به چند سال عوض شود و به عنوان سنبل ثابت شناخته شود. جواب ديگری هم وجود دارد که برخی جرات بيان آن را ندارند و آن اين است که در دوران مشروطيت علما و مراجع نقش مهمی ايفا کردند، اما بعد از چندی ليبرال‌ها آخوند‌ها را کنار زدند و نقش علما را ناديده گرفتند اما در اين انقلاب آخوند‌ها تجربه‌ای از دوران مشروطه کسب کرده بودند و اجازه ندادند اين بار کلاه به سرشان برود و از ميدان سياسی خارج شوند به همين منظور جايگاه قانونی برای خود ايجاد کردند که افراد نتوانند روحانيون را از عرصه حکومت کنار بگذارند و برای آنکه جايگاه امام خمينی(ره) به عنوان رهبر در تاريخ انقلاب محفوظ باشد اين مقام را در قالب قانون اساسی در آوردند و به نوعی احترام به روحانيون قائل شدند. يعنی در واقع تقسيم ارث انقلاب کردند، چراکه انقلاب ۵۷ دستاورد‌هايی داشت و قسمتی از آن هم سهم روحانيون شد.» وی، ادامه داد: «عده‌ای نيز پاسخ ديگری را در مورد نقش رهبری در نظام کشور ما مطرح می‌کنند، جوابی که خيلی‌ها از آن خوششان نمی‌آيد. حتی کسانی که پست رسمی هم داشته‌اند و حتی ... و آن اين است که انقلابی که در ايران به وقوع پيوست اساسا ماهيت حکومت ايران را تغيير داد، در عالم حکومت و سياست و ماهيت جديدی متولد شد که در ادبيات کشور ما شناخته شده نبود و حتی قرن‌ها ريشه‌ آن را قطع کرده بودند، مساله اين بود که ما بنده خدا هستيم و بايد در همه شئون زندگی مطيع خدا باشيم.» اين عضو مجلس خبرگان، با بيان اينکه حکومت ما بر اثر خدا بود و بايد به خدا انتصاب پيدا کند، گفت: «اصل، قوانين اسلام است و قوانين ديگر جنبه ثانوی دارند که به اعتبار ولی فقيه اعتبار پيدا می‌کنند و در واقع انقلاب کرديم که حکومت الهی، دينی و اسلامی سر کار بيايد که البته اين امر اقتضائاتی در بر دارد. يک اقتضا آن اين بود که شکل حکومت از سلطنتی به جمهوری عوض شود و در واقع نام سلطنت کنار رفت. خوب هنوز ما با نام جمهوری با بسياری از کشور‌ها اشتراک داريم چون امروز کمتر پيش می‌آيد که نظام سلطنتی در جهان وجود داشته باشد و عمدتا هم جمهوری هستند.» وی افزود: «در ايران نيز نظام تفاوت‌ ماهوی پيدا نکرده و اين تفاوت شکلی بوده است. اگر ما گفتيم حکومت سلطنتی رفت و به جای آن جمهوری آمد، ماهيت حکومت معلوم نبود چه بود. مردم در واقع انقلاب کردند برای آنکه دين حاکم شود و نظام، نظامی مستند به خدا و مشروعيت آن خدايی شود. خوب اگر اين ماهيت بايد تحقق پيدا کند خواه نا خواه بايد در ساختار حکومتی تغييراتی ايجاد شود، چون جمهوری‌ها عمدتا دموکراتيک هستند و تمام قوانين و مقررات منتهی به اکثريت مردم می‌شود و حالا شاهديد تا چه اندازه تحولات در سياست، قوانين اجتماعی و در ارزش‌های اخلاقی پيدا شده و روز به روز هم بيشتر می‌شود و مواردی که خود اروپايی‌ها هم تصور نمی‌کردند روزی در کشورشان وقوع يابد.» وی، با بيان اينکه ساختاری که در اغلب کشور‌ها تحت نام جمهوری اجرا می‌شود احکام اسلامی را تضمين نمی‌کرد، اظهار داشت: «پس اولا در اسم اين جمهوری، اسلام را گذاشتند تا نشان دهد ماهيت اين نظام اسلامی است و ساختار اين حکومت هم بايد متناسب با اين ماهيت باشد و آن ساختاری که می‌توانست تضمين کند ايجاب می‌کرد در راس هرم قدرت کسی باشد که اسلام را بهتر از ديگران بشناسد و قصد اجرای آن را دارد.» آيت‌الله مصباح يزدی، گفت: «در اکثر کشور‌ها مشخص شده رييس جمهور کسی باشد که مصلحت مردم را بهتر درک کند اما اينکه اسلام را چه کسی بهتر بشناسد در هيچ کجای دنيا چنين چيزی را شاهد نيستيم. به همين منظور دليل اينکه پستی در قانون اساسی ما در راس هرم قدرت فوق قوای سه‌گانه ديده شده و بلکه مشروعيت ساير قوا منوط به اين مقام شد، همان رهبری است چراکه نظام بايد اسلامی باشد.» وی با طرح اين سوال که از طريق عقلايی چه طرحی می‌توان انديشيد که آن کسی که سلسله جنبان نظام است اسلام واقعی را بخواهد؟ تصريح کرد: «بنابراين رهبر بايد به خوبی اسلام را بشناسد و به احکام اسلامی نيز پايبند باشد،همچنين دارای مديريت و نسبت به مسائل جهانی شناخت داشته باشد اما اين مساله مطرح است که چگونه چنين شخصی را پيدا کنيم؟» وی، با اشاره به اينکه راهی که در کشور‌های دنيا برای تعيين رهبر سياسی وجود دارد مراجعه با آرای عمومی است، اظهار داشت: «لوازم اين نوع انتخابات هم در کشور‌ها متفاوت است به عنوان مثال در انتخابات اخير رياست جمهوری يا مجلس شورای اسلامی ديديم که چگونه سرنوشت انتخابات مشخص شد.» وی، با بيان اينکه در همه جای دنيا انتخابات دو رکن پول و تبليغات دارد، گفت: «اگر در کشور ما می‌خواستيم رهبر را اين‌گونه تعيين کنيم که هر که پول‌دارتر و دارای تبليغات بيشتر باشد، رهبر شود که در آن صورت حافظ اسلامی نمی‌ماند، لذا اين ساز و کار با اين مقام قدسی که برای حفاظت از ارزش‌های اسلامی پيش‌بينی شده به درد نمی‌خورد.» آيت‌الله مصباح يزدی با اشاره به اينکه کسانی که قانون اساسی را می‌نوشتند ساز و کاری را نوشتند که با اصول و مبانی اسلامی سازگارتر است، تصريح کرد: « در ساير انتخابات‌ها مجبور هستيم به خاطر وضعی که در دنيا وجود دارد، به همان صورت عمل کنيم. فعلا هنوز شرايط فرهنگی کشور ما مهيا نشده که در ساير انتخابات آن اصول اسلامی را به اجرا درآوريم. آن چه با اصول اسلام در عرصه انتخابات سازگار است اين است که انتخاب کننده بايد کسی باشد که در حد انتخابی که می‌کند اگاهی داشته و مسووليت انتخابش را بپذيرد.» اين عضو مجلس خبرگان رهبری، با توجه به اينکه اگر بنا باشد عموم مردم رای دهند اين رای کورکورانه است، به انتخابات مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: «اسم آن انتخاب است ولی انتخابی در کار نيست چون واقعا تا چه اندازه يک فرد قادر است بفهمد که علم چه کسی بيشتر است که کار مشکلی است، لذا اين جاست که در اسلام انتخابات به زبان سياسی چند درجه می‌شود يعنی اول مردم کسانی را انتخاب می‌کنند که تشخيص صلاحيت آنها برايشان آسان است.» وی افزود: «سيستمی که برای انتخاب رهبر تعيين شده به خاطر اين است که اين انتخاب آگاهانه‌تر شود و اين انتخاب دورتر از تقلب و امراض شخصی باشد. پس قدم اول اين است که در هر استانی مردم سعی کنند افراد مورد اعتماد را انتخاب و سپس اين عالمان برجسته منتخب استان‌ها، اعلم را انتخاب کنند که قطعا اين راه هم سالم‌تر و هم مطمئن‌تر است.» آيت‌الله مصباح يزدی، با بيان اينکه در طول ۲۷ سال گذشته فردی ادعا نکرده که در انتخابات خبرگان تقلب شده است، گفت: «در حاليکه در ساير انتخابات ما کم مشکل نداشتيم.» وی گفت: « خداوند پس از سال‌ها عنايتی که به ما کرده فقيهی را معرفی کرده که می‌تواند مصونيت داشته باشد و پس رهبری را به خوبی اداره کند، لذا همان شرايط و اعتباری که در زمان و حضور امام معصوم(ع) بود، الان هم وجود دارد.» اين عضو مجلس خبرگان رهبری، تصريح کرد: «طرح ايده آل ما در مجلس شورای اسلامی اين است که ما در مجلس کميسيون‌های متعدد و مستقل در مورد رشته‌های مختلف که هر کدام به عنوان بازوی مشورتی برای رهبری عمل کنند، داشته باشيم که هنوز به آن مرحله نرسيده‌ايم. چراکه حکم اصلی متعلق به اوست و با امضای رهبری مسائل اعتبار پيدا می‌کند.» وی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه نظام فعلی با رفراندوم مردم در ۱۲ فروردين ۵۸ تثبيت شد اما اگر امروز مردم رای دادند که آيا اين باشد يا خير، قبول است؟ اظهار داشت: «اين مساله مهمی است. در مفاهيمی که به کاربرده می‌شود دو هدف دنبال می‌شوند؛ يک هدف اين است که با کار کردن بر روی منابع و اعتقادات دينی خودمان کاری مقبول و موجه کنيم، هدف ديگر هم اين است که به دنيا نشان دهيم کار‌های ما درست است.» آيت‌الله مصباح يزدی، با بيان اينکه ما برای خودمان در اول انقلاب هيچ احتياجی به رفراندوم نداشتيم، خاطرنشان کرد: «امام خمينی (ره) احتياج نداشت که کسی به او رای دهد، اما دنيا اين امر را نمی‌پذيرفت و برای آنکه ديگر کشورها و سازمان‌ها بپذيرند لذا ما برای مشروعيت خودمان در اول انقلاب رفراندوم برگزار نکرديم برای اينکه به دنيا نشان دهيد مردم اين نظام را می خواهند اقدام به همه‌پرسی کرديم.» وی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه آيا حکومت مورد نظر پيامبر و حضرت علی (ع) شکل جمهوری داشت يا اينکه جمهوری يک شکل قديمی است؟ گفت: «معتقدم اعتبار ولی امر ربطی به رفراندوم ندارد و مساله‌ای است که از طرف خدا تعيين شده است.» به گزارش ايسنا، آيت‌الله مصباح يزدی، در سفر يک روزه به اصفهان با حضور در مسجد الغفور اين شهر نيز به ايراد سخنانی پرداخت و گفت: «اساس اين عالم برای امتحان انسان‌ها به وجود آمده است که اين امتحان‌ها گاهی فردی است و ۲۴ ساعته ادامه دارد و گاهی نيز اجتماعی است و اين‌گونه امتحانات هم غالبا فتنه‌آور نيست.» وی افزود: «مسائل اجتماعی از مسائل فردی بسيار پيچيده‌تر است و زمانی تکليف شرعی واجب بر انسان عارض می‌شود که اگر به اين تکليف عمل نکند دين و اسلام خراب می‌شوند.» آيت‌الله مصباح يزدی، با بيان اينکه چنانچه بخواهيم به دام فتنه‌های بزرگ نيافتيم بايد از قدم‌های اول شروع کنيم، اظهار داشت: «به عنوان کسی که بيش از ۷۰ سال زندگی کرده و بيش از ۶۰ سال طلبه هستم و با بزرگان زيادی همکلام بوده‌ام سفارش می‌کنم چنانچه افراد می‌خواهند در دام فتنه‌های بزرگ گرفتار نشوند بايد کاملا حواسشان جمع بوده و هوشيار باشند و چنانچه انحرافی پيش آمد زود برگردند.» وی تصريح کرد: «مقدمات منطقی برای اينکه آدمی در راه شيطان فريب نخورد اين است که آگاهی‌هايش را تقويت کند و اين آگاهی نيز در دو زمينه حکم خدا و موضوع تبيين شده است.» آيت‌الله مصباح يزدی، گفت: «تشخيص موضوع شان فقيه نيست، فقيه حکم کلی می‌دهد و تشخيص موضوع به عهده افراد است اما در قالب موضوعات اجتماعی اين گونه نيست که فرد در آن نقش داشته باشد، لذا هر چه آگاهی‌های سياسی اجتماعی مردم بالاتر رود کمتر فريب می‌خورند.» وی، در پايان با بيان اينکه اگر هوای نفس انسان‌ها بت شد خداوند عالمانه اين انسان‌ها را در چاه می‌اندازد، اظهار داشت: «فرهنگی که هر چيز دلخواه را بت کرده يک فرهنگ الحادی است که متاسفانه در کشور‌های اسلامی نيز رواج يافته است.»




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 452]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن