تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818898355




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نیاز کشور به نیروی ماهر و متخصص انسانی در پساتحریم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: دبیرکانون کارآفرینان استان تهران درگفت وگو با پانا: نیاز کشور به نیروی ماهر و متخصص انسانی در پساتحریم خبرگزاری پانا: دبیرکانون کارآفرینان استان تهران با بیان اینکه طی سالهای آینده میزان افراد تحصیل کرده بیکار در کشور به 19 میلیون نفر افزایش خواهدیافت ،اظهار کرد: اگر قرار باشد شرکت های معتبر جهان در پساتحریم به ایران ورود پیدا کنند و در حوزه نفت ،گاز و پتروشیمی ،خودرو و سایر صنایع فعالیت کنند نیازمند نیروی انسانی متخصص و ماهر هستند .
۱۳۹۴ يکشنبه ۲۵ مرداد ساعت 08:17

خبرگزاری پانا+

 مجید سیاری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با بیان اینکه نکته مهمی که در دوران پسا تحریم باید به ان توجه شود برنامه ریزی درست و اصولی توسط دولت است ،عنوان کرد: بهره وری درتمامی شاخص ها از جمله نیروی انسانی به گونه ای که بتواند بالاترین ارزش افزوده را به همراه داشته باشد یکی از نکات مهم در دوران پسا تحریم است . وی ادامه داد:در دوران پساتحریم با استفاده از برندهای مطرح جهان باید در تربیت نیروی انسانی ماهر و انتقال تکنولوژی مناسب به شرایط مطلوبی دست یافت ؛ این موضوعی است که در سالهای گذشته چندان مورد توجه واقع نشده است .
سیاری خاطرنشان کرد: دوران پساتحریم باید به فرصت بدل شود نه تهدید و این شرایط بستگی به نوع برخورد با سرمایه گذاران دارد .
وی گفت: نکته مهمی که تاکنون مغفول مانده است تورم ،اشتغال و سیاست خارجی است که دولت در کنترل نرخ تورم و بهبود سیاست خارجی موفق بوده اما در بهبود شرایط اشتغال درکشورتوفیق چندانی نداشته است . وجود 19 میلیون فارغ التحصیل بیکاری درآینده
دبیرکانون کارآفرینان استان تهران اظهار کرد: طی سالهای آینده میزان افراد تحصیل کرده بیکار در کشور به 19 میلیون نفر افزایش خواهدیافت و مهمترین مشکل آنها این است که مهارت های لازم برای حضور در بازار کار را در اختیار ندارند به ویژه آنکه اگر قرار باشد شرکت های معتبر جهان به ایران ورود پیدا کنند و در حوزه نفت ،گاز و پتروشیمی ،خودرو و سایر صنایع فعالیت کنند ، نیازمند نیروی انسانی متخصص و ماهرایرانی هستند .
وی بیان کرد: به اذعان وزیر کار و امور اجتماعی نیز کشور در تربیت نیروی انسانی ماهر موفق نبوده و بیش از چند هزار فرصت شغلی به دلیل نبود مهارت های لازم در فارغ التحصیلان آن امکان ادامه ندارند .
سیاری با تاکید برضرورت مهارت آموزی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا به ویژه در آلمان عمدتا آموزشهای علمی در حد مهارت های کار به پیش می رود و علاقه به تحصیل تا مقطع دکتری و ارشد بیشتر در کشورهای جهان سوم وجود داشته و نکته منفی آن نیز، تحصیل برای کسب مدرک است .
وی ادامه داد: البته حدود 10 درصد از افرادی که علاقه مند به کسب مدارک بالای دانشگاهی هستند جویای علم بوده و بحث آنها از افرادی که با انگیزه کسب مدارک در دانشگاهها حضور دارند ، متفاوت است .
دبیرکانون کارآفرینان استان تهران با بیان اینکه اگر بسترهای لازم در کشور فراهم نشود دوران پساتحریم می تواند تسهیل کننده واردات شود ،تصریح کرد: واردات بدون انتقال تکنولوژی تولید به معنای اشتغال بیشتر برای کشورهایی است که واردات از آنها صورت می گیرد .
سیاری با تاکید براینکه در دوران پساتحریم باید تصمیم های درستی اخذ شود ،اظهار کرد: اگر روال گذشته ادامه یابد به طور حتم به روزهای کنونی حسرت خواهیم خورد .
وی با بیان اینکه مهارت آموزی و تربیت تکنسین های ماهر در کشور باید در دستور کار برنامه های آموزشی در کشور باشد ،بیان کرد: هر برنامه ای باید در بستری اجرا شود اما بحث اساسی در حال حاضر بسترهایی است که ریشه فرهنگی دارد .
دبیرکانون کارآفرینان استان تهران اظهار کرد: ایجادارزش افزوده زمانی به وجود می آید که نیروی انسانی توان لازم را به دست آورده و از مهارت خاصی برای انجام امور اجرایی برخوردار باشد و دانش و تخصص لازم را به دست آورده باشد بنابراین در این راستا برای این گونه از آموزش ها باید در قوانین موجود بازنگری های صورت گرفته و در زمینه فرهنگی نیز اقدامات مناسبی برای ارزش گذاری بر مشاغل فنی و مبتنی برمهارت صورت گیرد تا سرمایه انسانی بتواند کشور را در شرایط پسا تحریم به سوی رشد اقتصادی پایدار رهنمون شود.
وی در پاسخ به این پرسش که رشد اقتصادی پایدار می تواند در دوران پساتحریم مطابق با ظرفیت ها و منابعی که در کشور وجود دارد محقق شود ، بیان کرد: متاسفانه درسالهای اخیر برنامه های بلندمدتی برای رشد پایدار وجود نداشته وبرنامه ها بیش از آنکه اقتصادی باشد جنبه سیاسی داشته اند و یکی از پارامترهای بسیار مهم ارتباطات بین المللی است و درحال حاضر تعداد برندهای معتبر و بین المللی کشور از تعداد انگشتان دست تجاوزنمی کند .
سیاری گفت: بسیاری از قوانین و مقررات مفید در کشور به مرحله اجرا نرسیده و برخی نیز درگیر سیاسی کاری شده اند بنابراین باید تعاریف خود را در زمینه بین المللی شدن تعیین کرده و در صنایع ،کشاورزی و خدمات باید به گونه ای عمل شود که سلسله مراتب از بالا به پایین تا بنگاههای اقتصادی به گونه ای رعایت شود که نقشه راه مشخصی برای فعالان اقتصای تعیین شود .
دولت نحوه حمایت خود از کارافرینان را در پساتحریم معین کند
وی ادامه داد : همچنین حمایت های دولتی باید به درستی تعریف شده باشد تا تولید کنندگان و فعالان اقتصادی بتوانند فضایی روشن از نحوه فعالیت خود در پیش رو داشته باشند . دبیرکانون کارآفرینان استان تهران با بیان اینکه سالهاست خصوصی سازی در دستور کار قرار گرفته اما اقتصاد کشور همچنان دولتی است ، تصریح کرد: تا زمانی که دولت به بحث بین المللی و رقابتی شدن تولید کمک نکند و در این میان به یاری کارافرینان نیاید نمی توان شاهد تحولات چشمگیری در زمینه رقابت پذیری تولید بود و به این منظور باید نقشه راه توسط کارآفرینان با همکاری مشترک دولت صورت گیرد .
سیاری درپاسخ به این پرسش که کارآفرینان در بسیاری کشورها سهم مهی در تولید ناخالص داخلی کشورهای صنعتی داشته اند در فضای کنونی کسب و کار این قشر چگونه می تواند در تحقق رشد اقتصادی پایدار یاری رسان باشد ، عنوان کرد: در دهه اخیر به اندازه کافی قانون وضع شده است و سند راهبردی و نقشه راه بسیاری از بخش های اقتصادی کشور تهیه شده که البته در برخی بخش ها نیازمند بازنگری است اما مشکل عمده تهیه برنامه نبوده و عمده ترین مشکل نگرش مسئولان است .
وی تاکید کرد: کارآفرینان نقش خود را در دوران تحریم نیز به خوبی نشان داده اند و در دوران پسا تحریم نیز به این دلیل که ذی نفع هستند همکاری مشترک و خوب خواهند داشت و دولت نیز باید از کارآفرینان واقعی حمایت کند .
وظیفه دولت حمایت از کارافرینان واقعی است
دبیرکانون کارآفرینان استان تهران با بیان اینکه برخی درسالهای اخیرتحت عنوان کارآفرین سوء استفاده هایی داشته اند ، عنوان کرد: برخی تحت عنوان سیستم دلالی سودهای مناسب به دست آورده و متاسفانه نام آن را کارافرینی گذاشته اند در حالی که کارآفرین باید بتواند در تمامی شاخص ها ارزش افزوده ایجاد کند و وظیفه دولت حمایت از کارآفرینان واقعی است .
سیاری اظهار کرد: کارآفرینان درگیر مشکلات بنیادین هستند و درشهرک های صنعتی می توان گفت تحریم ها برای کارآفرینان و صنایع کوچک اثرات زیانباری داشته و باید دید دولت در دوران پساتحریم چه برنامه ای برای کارآفرینان دارند .
وی ادامه داد: باید این واقعیت را پذیرفت که ارزش پول در سالهای اخیر کاهش یافته و بسیاری واحدها با مشکل نقدینگی مواجه هستند و در شهرک های صنعتی واحدهایی وجود دارند که با وجود تجهیزات مناسب ، نقدینگی لازم را در اختیار ندارند و با وام های با سود 27 درصد چگونه می توان تولید رقابتی داشت .
وی با بیان اینکه نرخ سود برخی کشورها از جمله ترکیه 8 درصد است ,عنوان کرد: کدام صنعتی می تواند با سود حدود 30 درصد کالایی تولید کند که بتواند با تولیدات رقابتی سایر کشورها از جمله ترکیه رقابت کند .
سیاری اظهارکرد: رقابت از بنگاههای تولیدی سلب شده و در کنار سایر مشکلات تولید باید گفت اگر کسی سرمایه خود را در تولید سرمایه گذاری کند ، باید مورد تقدیر باشد .













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن