تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815626745




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قطع ناگهاني آب زاينده رود 100 ميليون قطعه ماهي را تلف کرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ مرداد ۱۳۹۴ (۱۴:۵۹ب.ظ)
قطع ناگهاني آب زاينده رود 100 ميليون قطعه ماهي را تلف کرد موج - معاون ارزيابي محيط زيست استان اصفهان اعلام کرد: براساس برآوردهايي که تا به امروز از سوي کارشناسان محيط زيست انجام شده، چيزي حدود 100 ميليون قطعه ماهي در قطعي ناگهاني آب زاينده رود تلف شدند.
به گزارش موج، حدود يک ماه پيش، آب در زاينده رود جاري شد و با همت کشاورزان و چشم پوشي از اندک حقابه زاينده رود، آب اين رودخانه پس از ده سال به تالاب خشکيده گاوخوني رسيد.
محسن سليماني روزبهاني، مدير پروژه حفاظت و احياي تالاب‌هاي کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار موج با بيان اين که بازگشت دوباره آب به گاوخوني نشان‌دهنده تحول در ديدگاه‌ها است، گفت: وقتي آب در فصل گرما و کشاورزي از جلوي کشاورز بگذرد و او بداند که اين آب حق آبه تالاب است، نشان‌دهنده تحول در ديدگاه‌ها است.
مدير پروژه حفاظت و احياي تالاب‌هاي کشور با بيان اينکه رسيدن آب از زاينده رود به گاوخوني با همدلي مردم روي داد، اظهار کرد: مجموعه بهره‌برداران اين حوضه آبريز اجازه دادند در مسير 400 کيلومتري رودخانه زاينده‌رود آب به تالاب گاوخوني برسد، اين خبر بسيار مهمي است و نشان‌دهنده همگرايي بين مردم و مسوولان است.
اما زاينده رود و گاو خوني تا دوباره آمدند که خنکاي آب را روي تن خشکيده شان حس کنند، جريان آب متوقف شد، اين جاري شدن و توقف آب در زاينده رود منجر به تلف شدن تعداد زيادي ماهي شد.
نيروهاي يگان حفاظت محيط زيست و طرفداران محيط زيست سعي کردند تعدادي از ماهي هاي گرفتار در مانداب هاي زاينده رود را نجات دهند، اما به دليل وسعت رودخانه و تعداد بالاي ماهي گرفتار آنطور که بايد موفق نشدند.
سعيد يوسف پور معاون ارزيابي محيط زيست استان اصفهان در اين باره به موج گفت: چون در بستر زاينده رود فرورفتگي ها و چاله هايي وجود دارد؛ با قطع جريان آب موجود در اين چاله ها، آب تبديل به مانداب شد و تعداد زيادي ماهي در اين مانداب ها جا ماندند و در نتيجه تبخير آب و گرماي شديد حيات آبزيان را با خطر جدي مواجه کرد.
يوسف پور اظهار کرد: سازمان محيط زيست نيروهاي يگان و مردم با چند روز تلاش توانستند تعداد کمي از ماهي ها را از اين مانداب ها نجات دهند و با تانکر مجهز به کپسول اکسيژن ماهي ها را به بالادست رودخانه برسانند، اما بسياري از اين ماهي ها به دليل گستردگي رودخانه تلف شدند.
معاون ارزيابي محيط زيست استان اصفهان اعلام کرد: براساس برآوردهايي که تا به امروز از سوي کارشناسان محيط زيست انجام شده، چيزي حدود 100 ميليون قطعه ماهي در اين قطعي ناگهاني تلف شدند.
مصوبه9 ماده اي شوراي عالي آب به حقابه محيط زيست زاينده رود اشاره جدي داشته و در سفر اخير هيات دولت، شخص رييس جمهور دستور داد، آب بايد در زاينده رود حتي به مقدار حداقلي جاري باشد.
برخلاف انتظارها و قوانين، نگراني هايي که براي تامين آب شرب وجود داشت باعث شد، تا آبي که از سد زاينده رود خارج مي شود در بستر زاينده رود جاري نشود.
يوسف پور به مصارف گسترده باغداري، گسترش کشاورزي، صنعت و توسعه شهري جديد حاشيه اصفهان (فولاد شهر، شاهين شهر، سپاهان شهر و...) اشاره کرد و گفت: از جمعيت مهاجري که وارد اصفهان شده اند، مصارف مختلف شرب کشاورزي و رشد صنعتي که بگذريم، در اصفهان با خشکسالي بي سابقه اي در ميزان و رژيم بارش روبرو هستيم که اين خشکسالي از تغيير در نوع بارش ها از برف به باران وميزان بارش ها بوده است.
ماحصل اينها باعث شده که در 10 سال گذشته، زاينده رود از يک رودخانه دائمي به يک رودخانه فصلي تبديل شده است و سد زاينده رود که مسووليت تنظيم آب رودخانه زاينده رود را داشته است، به عنوان يک منبع ذخيره آب زاينده رود تغيير کاربرد داده تا بتواند مصارف آب شرب و بعضا کشاورزي ر ا در خود نگه دارد.
يوسف پور معتقد است: نگراني هايي که براي تامين آب شرب وجود دارد باعث شد خروجي آب از سد زاينده رود کم باشد و آب در بستر زاينده رود جاري نشود.
البته پس از قطع ناگهاني و تلف شدن 100 ميليون قطعه ماهي، باز هم آب در زاينده رود جاري شد اما هنوز آب به گاوخوني نرسيده است.
معاون ارزيابي محيط زيست استان اصفهان از رسيدن آب تا پل مارنان خبرداد و اظهار اميدواري کرد که با بهبود مصارف در بخش هاي مختلف، تغييرات اصولي در مصارف، اصلاح الگوي کشت و شيوه هاي بهبود بهره برداري، مي توان به بازگشت آب به گاوخوني اميد داشت.
وي ادامه داد: بازچرخاني آب در فرآيند توليد صنعتي و استفاده بهينه از پساب شهري مي توانيم از ظرفيت پساب شهري ايده هايي است که ما را اميدوار مي کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن