تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه از رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى تقاضا مى‏شد، اگر ايشان آن را مى‏خواستن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814693799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنگ خطر آب جدی است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: گزارش پانا از سخنان وزیر نیرو در همایش مشترک با وزارت کشاورزی: زنگ خطر آب جدی است خبرگزاری پانا: وزیرنیرو بحران آب را زنگ خطری جدی در کشور اعلام کرد و گفت: برخی از مسئولان ابعاد کمبودمنابع آب و بحران آب را به درستی درک نکرده اند در حالیکه تالاب ها و دریاچه های کشور خشک شده و سطح منابع زیر زمینی آب بسیار پایین آمده است.
۱۳۹۴ شنبه ۲۴ مرداد ساعت 09:45

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا؛ حمید چیت چیان در اولین گردهمایی مشترک مدیران ستادی و استانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به بحرانی بودن مقوله آب عنوان کرد: اصلی ترین چالش کشور ما مسئله آب است که امروز تمام شئون کشور تحت تاثیر قرار داده است .
وی افزود: این مسئله موضوعی ساده نیست و به دلیل ابعاد مختلفی اقتصادی، اجتماعی ، فنی و حتی امنیتی بسیار پیچیده است.
وزیرنیرو خاطرنشان کرد: علی رغم پیچیده بودن حل بحران آب رفع این موضوع ملی با همکاری دستگاه های اجرایی امکان پذیر است و تجربه کشورهای گوناگون نشان داده که آنها با همین مشکلات دست و پنجه نرم کرده اند و موفقیتهای بزرگی به دست آورده اند .
چیت چیان که بر ضرورت استفاده از تجربه های موفق دیگر کشورها تاکید داشت، اظهار کرد: اگر برای حل بحران آب همه مسئولان عزم جدی و ایمان کافی داشته باشند مسلما این موضوع قابل رفع است و از آنجائیکه بحران آب چندوجهی است لازم است تا هماهنگی وهمکاری بین دستگاه های مختلف صورت پذیرد و این اتفاق در سطح سه قوه و دستگاه های زیربط آنها رخ دهد.
وی که وزارت جهادکشاورزی و نیرو را اثربخش ترین دستگاه های در مقوله رفع بحران آب دانست ، گفت: این جلسه می تواند منشا تحولاتی برای پیگیری حل مشکل آب باشد و من به عنوان کوچکترین خدمتگزار در وزارت نیرو که حوزه آب و برق را بر عهده دارند تردید ندارم که وزارت نیرو بدون هماهنگی با وزارت جهادکشاورزی و سایر دستگاه ها نتایج قابل توجهی به دست نمی آورد اما این به آن معنا نیست که ما مسئولیت خود را فراموش کنیم و وزارت خود را به دیگر دستگاه ها محول کنیم.
وزیرنیرو در بخشی از سخنانش یادآور شد: بعضی ازمسئولان در بدنه نظام اجرائی کشور و مجلس واقعیت بحران آب را آنطور که باید نمی بینند و در برخی از اظهارات خود گاهی این مسئله را کوچکتر از آنچه که هست می بینند.
چیت چیان اظهار کرد: هم اکنون برداشت بی رویه از منابع آب های زیر زمینی مهمترین مسئله و وضعیت در مقوله بحران آب است چرا که هر سال نزدیک به 6 میلیارد متر مکعب از میزان آبهای زیرزمینی که تجدید می شود بیشتر برداشت می کنیم و در 40 سال اخیر 114 میلیارد متر مکعب بیش از حد مجاز از منابع آب های زیر زمینی کشور برداشت شده و این زنگ خطر بسیار جدی ای است چرا که سطح ایستایی آب مرتبا پایین می رود.
وی ادامه داد: عمق چاه های آب هر سال بیشتر می شود و کیفیت آب و خاک مرتب در حال کاهش است همچنین بسیاری از باغ ها و زمین های کشاورزی کشور خشک شده و این نشان می دهد که وضعیت آب بسیار بحرانی است.
وزیرنیرو خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها را از دیگر نشانه های زنگ خطر بحران آب اعلام کرد و گفت: تالاب ها و دریاچه هایی مانند بختگان و ارومیه که در بحران بی آبی خشک شده اند کاملا عمق فاجعه بحران آب را نشان می دهند که علاوه بر کم آبی موضوع ریزگردها و آلودگی هوا از دیگر آثار بحران آب است.
چیت چیان در ادامه سخنان خود کاهش بارندگی به متوسط 188 میلی متر در سال را برای کشور ما با اقلیم گرم و خشک بسیار کم عنوان کرد و افزود:حدود 15 سال است که کشور ما در یک خشکسالی مشهودی قرار گرفته و افزایش دمای هوا به میزان 1.2 درجه سانتیگراد مزید بر مشکلات آب و هوایی و خشکسالی کشور است ضمن آنکه با کاهش منابع آب با مسئله کاهش کیفیت آنها از طرق ورود فاضلاب و زهآب کشاورزی به منابع آبهای زیر زمینی مواجه ایم و دیری نمی پاید که در چرخه مصرف آب آلوده از طریق علوفه به دام و در نهایت به انسان منتقل و موجب بیماری می شود که باید برای آن فکری کرد.
وی اجرای طرح تعادل بخشی آبهای زیر زمینی و آبهای زیر زمینی برنامه ریزی شده را از جمله مهمترین اقدامات وزارت نیرو برای رفع بحران آب اعلام کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید تا کنون 12 نشست توسط شورای عالی آب برگزار شده که این میزان در مقایسه با سه دولت قبلی که در مجموع 7 نشست تشکیل شده بود قابل توجه می باشد.  













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن