تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تسبيحات فاطمه زهرا عليهاالسلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار ركعت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821070036




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سازمان سینمایی مرکز تصمیم‌گیری در سینمای ایران نیست


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: سازمان سینمایی مرکز تصمیم‌گیری در سینمای ایران نیست
سازمان سینمایی اگر قدرت تصمیم‌گیری واحد داشت و از فشارهای اطراف رنج نمی‌برد، اتفاقاتی چون توقیف، بی‌عدالتی در سینما و اکران و... نمی‌افتاد.


مصطفی احمدی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تبلیغات سوئی که فیلم‌ها از مهر توقیف برای جذب مخاطب بیشتر استفاده می‌کنند، گفت: ما دو نمونه فیلم داریم که دچار این حالت می‌شود و از سال‌ها پیش و قبل از انقلاب تا به امروز بوده، یکی توقیفی است که بر اساس کیفیت فیلم اتفاق می‌افتد و طبیعتاً هیچ مدیری چه قبلی و چه بعدی زیر بار آزاد کردن آن فیلم نمی‌رود چون نوعی توهین به شعور مخاطب محسوب می‌شود. نمونه دیگر توقیف بر اساس شرایط جامعه اتفاق می‌افتد و فکر می کنیم که  مصلحت نیست این نمونه فیلم‌ها اکران شود. واقعیت این است که این نمونه توقیف فیلم‌ها بیشتر جنبه‌های سلیقه‌ای و بعضی مواقع نگاه تندروانه سیاسی دارد. کما اینکه اتفاق افتاده مدیری فیلمی را توقیف کرده اما در دوره بعدی فیلم آزاد می‌شود. طبیعتاً این موضوع، تبلیغاتی برای فیلم‌ها می‌شود و در هر جای جهان هم قابل مشاهده است.


وی ادامه داد: برخی از این تبلیغات فرامتنی و بیرون از جریان سینماست. به خصوص در مورد فیلم‌هایی که مهر توقیف روی آن‌ها زده شده و کیفیت لازم برای اکران ندارند. اما باید قبول کنیم که بسیاری از تبلیغات سوء واکنشی است به تبلیغاتی که در جهت توقیف کردن فیلم در دوره‌های قبل اتفاق افتاده است.


احمدی بیان کرد:من معتقد نیستم که مدیران به شخصه تصمیم به توقیف فیلم گرفتند چون اگر چنین بود مثل فیلم‌هایی که در هیچ دوره‌ای اجازه نمایش نگرفتند، مجوز اکران نمی‌گرفتند.


وی ادامه داد: معمول قضیه به این نحو است که بر اساس فشارهای بیرونی به مدیران، فیلم‌ها وارد جرگه توقیف می‌شوند. به همین دلیل است که با تعویض جریان، فضا و دوره‌ زمانی به راحتی اجازه اکران گرفته و هیچ اتفاقی خاصی برای آن‌ها نمی‌افتد.


احمدی در خصوص فریب خوردن مخاطب به جهت تبلیغات سوء برای یک فیلم اظهار داشت: فریب دادن مخاطب جالب و ستودنی نیست. اما باید توجه داشت که این جریان سال‌هاست ادامه دارد و باز هم مخاطب فریب خورده و فیلم‌هایی که قصد فریب دادن آن‌ها را از طریق تبلیغات و حاشیه‌سازی دارند را خواهد دید.


کارگردان «نزدیکتر» عنوان کرد: اما اینکه ما مخاطب را وادار کنیم که فقط به جهت واکنش به اتفاق پیشین فیلم را ببیند، بدون اینکه فکر کند فیلم، فیلم مناسبی است یا نه کار درستی نیست و این اتفاق است که مدیران باید جواب دهند چرا فیلم را توقیف و وارد این ورطه کرده‌اند؟


وی افزود: اما از طرفی منع کردن انسان و تمایل هر چه بیشتر او برای فهمیدن دلایل منع از خصایص انسانی است و به این خاطر می‌گویم فریب خوردن مخاطبان تمامی ندارد و بازهم به دیدن فیلم‌های این شکلی می‌روند. 


وی در خصوص گم‌شدن فیلم‌های سالم در هیاهوی فیلم‌های تبلیغاتی بیان کرد: واقعیت ماجرا این است که من به این صورت به قضیه فکر نمی‌کنم،‌ چون اعتقاد ندارم فیلم‌هایی که به سرنوشت توقیف دچار شده‌اند با تبلیغات در زمان‌های آینده به فروش بهتری برسند زیرا اگر در زمان خود اکران می‌شدند، فروش بهتری داشتند و از طرفی برای اکران در زمان‌های بعد اینقدر انرژی از مدیران و فیلمساز نمی‌گرفتند و حاشیه‌ساز نمی‌شدند.


وی افزود: اما اینکه فیلم‌های دیگری در خلال شایعات فیلم‌های توقیفی مهجور می‌مانند، به رقابت در عرصه تبلیغاتی ربط پیدا می‌کند. چون هر فیلمسازی از هر شیوه‌ای برای تبلیغ و بار گرداندن سرمایه استفاده می‌کند و برنده کسی است که تبلیغات گسترده‌ای انجام می‌دهد. به خصوص فیلم‌های توقیفی که چند سال از سرمایه‌گذاری و ساخت آن می‌گذرد و مورد اتهامات واهی قرار گرفته و سرمایه‌گذار به هر شکل و شیوه‌ای دنبال بهره‌برداری و برگشت سرمایه خوابیده خود است.


احمدی ادامه داد: به نظر من وظیفه دولت است که از این ماجرا درس عبرت بگیرد و سراغ توقیف‌هایی که بر اساس فشار و دیدگاه‌های مقطعی سیاسی اتفاق می‌افتد، نرود.


احمدی افزود: دولت باید با دوراندیشی، جسارت و قدرت تصمیم‌گیری بالا یک مکان و یا ارگان واحد را برای تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های سینما در نظر بگیرد و حمایت‌های لازم را تمام و کمال در خصوص این ارگان و در نتیجه سینما انجام دهد.


وی بیان کرد: متأسفانه سازمان سینمایی مرکز تصمیم‌گیری در سینمای ایران نیست چون اگر قدرت تصمیم‌گیری واحد داشت و از فشارهای اطراف رنج نمی‌برد اتفاقاتی چون توقیف، بی‌عدالتی در سینما و اکران و... نمی‌افتاد.


احمدی در پایان خاطرنشان کرد: باید اجازه داد سینما روند اصلی خودش را جلو ببرد، به سینماگران بعد از گذشت حدود 40 سال از پیروزی انقلاب اعتماد کند تا شاهد سینمایی پویا و روبه رشد باشیم. سینماگرانی که در همه جای دنیا سفیران فرهنگی خوبی برای ما بوده‌اند.








انتهای پیام/





اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

سایه سنگین دولت باید از روی سینما برداشته شود
رفع توقیف فیلم‌ها سکوی پرتاب برخی مدیران است
از واکنش سینماگران به توقیف «رستاخیز» تا آرزوی جالب پولاد کیمیایی برای سینما
توقیف فیلم‌های مذهبی بدون منطق علمی و عقلی به پیکره تبلیغ دین لطمه وارد می‌کند
دایره موضوعات سینمایی را از مضامین دینی تهی می کنند
بی‌اخلاقی‌های رایج در سینما در حال از بین رفتن است
نظر کمال تبریزی درباره رفع توقیف فیلم‌ها / نقد در سینمای ایران جایگاهی ندارد
نگاهي بر حال و روز سينماي كشور/ سینمای متعالی در حرف و بی رمق در عمل!
کودکان سرطانی به تماشای «شهر موش‌ها» نشستند/ ناگفته‌های «حمید فرخ نژاد» از 14 سال توقیف فیلمش/ تقدیر از بانوی فیلمساز ایرانی
ابوالحسن داوودی: "رخ دیوانه" متفاوت ترین فیلم من است /طناز طباطبایی: بعد از "هیس دخترها..." اهمیت سیمرغ گرفتن برایم از بین رفت





۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن