تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821049472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مصطفي ملكيان:روانشناسي دين پيونددهنده دانشهاي روانشناختي و دين پژوهانه است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مصطفي ملكيان:روانشناسي دين پيونددهنده دانشهاي روانشناختي و دين پژوهانه است
استاد سابق دانشگاه تهران در نشست بررسي كتاب فلسفه دين گفت: روانشناسي دين پيونددهنده دانشهاي روانشناختي و دين‌پژوهانه است.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ عصر ديروز در نشست نقد و بررسي كتاب «روانشناسي دين» نوشته ديويد ولف به ترجمه دكتر محمد دهقاني كه در انتشارات كتاب روشن برگزار شد، استاد مصطفي ملكيان،‌ نويسنده و پژوهشگر برجسته كشور به بحث پيرامون روانشناسي دين و كتاب ولف پرداخت.

ملكيان در بخش نخست سخنش به موضوع روانشناسي دين اشاره كرد و گفت: روانشناسي دين ملتقاي دو سلسله دانشهاست كه يك سلسله از آنها دانشهاي تجربي انساني روانشناسي و سلسله ديگر دانشهاي دين‌پژوهانه است.

ملكيان با دو دسته خواندن دانشهاي دين‌پژوهانه گفت: دسته نخست كه عبارتند از روانشناسي دين، جامعه‌شناسي دين، دين‌شناسي مقايسه‌اي،‌ تاريخ اديان و پديدارشناسي دين،‌ در مورد صدق وكذب و حقانيت و بطلان دين به معناي اعم يا دينهاي خاص سخن نمي‌گويند،‌ اما دسته دوم چون فلسفه دين و الاهيات به ترتيب درباره صدق و كذب و حقانيت و بطلان دين به معناي اعم و اديان به معناي خاص سخن مي‌گويند.

ملكيان سپس به روانشناسي دين پرداخت و آن را متمايز از روانشناسي ديني خواند و گفت: روانشناسي دانشي تجربي است كه روان آدم را به روشي تجربي مورد بررسي قرار مي‌دهد و از اين حيث از روانشناسي‌هاي فلسفي و عرفاني و ديني متفاوت است. به اين معنا روانشناسي ديني شاخه‌اي از علوم ديني است،‌ اما روانشناسي دين زيرمجموعه‌اي از روانشناسي است و روشي تجربي دارد.

وي در ادامه به ترسيم جغرافياي مباحث روانشناسي دين پرداخت و گفت: به طور كلي در روانشناسي دين پنج دسته از مباحث مورد بررسي قرار مي‌گيرند: ‌نخست عوامل رواني مؤثر در پيدايش دين تاريخي، دوم عوامل رواني اقبال به دين، سوم عوامل رواني مؤثر در كيفيت دينداري، ‌چهارم آثار و پيامدهاي رواني دينداري و پنجم در نظر آوردن احساسات،‌ عواطف و خاستگاه‌هاي دروني و رواني به عنوان شاخص و سنجه‌اي براي ميزان و كيفيت دينداري.

ملكيان در ادامه به كتاب ولف پيرامون روانشناسي دين پرداخت و گفت: در كتاب ولف به همه اين مباحث به يك اندازه پرداخته نشده است و سويه‌هاي اول، ‌سوم و چهارم بيش از سويه‌هاي دوم و پنجم است.

وي با اشاره به اهميت كتاب ولف مزاياي آن را در سه دسته بررسي كرد و گفت: كتاب اولاً جامعيت بالايي دارد،‌ ثانياً در ميان روانشناسي تجربي و نظري در نوسان است و ثالثاً در داوري ميان آرا و انظار رعايت انصاف به نحو چشمگيري قابل توجه است.

ملكيان در ادامه معايب كتاب را نيز در سه دسته بررسي كرد و گفت :‌اولاً در درون هر فصل نظمي چشمگير به نظر مي‌رسد اما بين فصلها نظم منطقي وجود ندارد،‌ ثانياً حجم پرداختن به مباحث متناسب با اهميت مطالب نيست و در نهايت ولف به همه اديان به يكسان نمي‌نگرد و اديان شرقي را از نظر دور دارد و بيشتر به اديان ابراهيمي و موسوي پرداخته است.

مصطفي ملكيان در پايان كتاب ولف را يكي از بهترين كتابهاي موجود در زبان انگليسي در حوزه روانشناسي دين خواند و گفت:‌ كتاب يك پاراگراف زائد هم ندارد و سرشار از گزارشهاي دقيق و تحليلهاي دقيقتر و نقدهاي منصفانه است كه با نثري پاكيزه به زبان فارسي در اختيار فارسي زبانان قرار گرفته است.
 جمعه 3 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2665]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن