تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806380990




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توضيحات ابتکار درباره وضعيت هامون


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ مرداد ۱۳۹۴ (۹:۱۸ق.ظ)
توضيحات ابتکار درباره وضعيت هامون موج - به دنبال توفان‌هاي اخير شن در سيستان و بلوچستان، معصومه ابتکار در صفحات مجازي خود توضيحاتي را با عنوان «هامون و گام‌هايي که برداشته شده است» به همراه چند تصوير ماهواره اي به نمايش گذاشت.
به گزارش خبرگزاري موج، به دنبال توفان‌هاي اخير شن در سيستان و بلوچستان، معصومه ابتکار در صفحات مجازي خود توضيحاتي را با عنوان «هامون و گام‌هايي که برداشته شده است» به شرح زير ارائه و تصاوير ماهواره اي را به نمايش گذاشت.
در پي شدت گرد و غبار طي روزهاي اخير در سيستان و بلوچستان و سوالات مسوولين، مردم و کاربران فضاي مجازي، توضيح موارد زير لازم است:
تالاب هامون از سه درياچه کوچک به نام‌هاي هامون پوزک (مياني)، هامون صابوري (شمالي) و هامون هيرمند تشکيل شده که در زمان وفور آب به هم متصل مي‌شوند و درياچه هامون را تشکيل مي‌دهند. در سال‌هاي اخير به دليل خشک‌سالي و نيز نحوه مديريت، اين مناطق دچار خشکي شده و گاه بخشي از آن‌ها شاهد ورود آب و تداوم حيات در هامون بوده‌اند. براساس تصاوير موجود ماهواره اي مثلاً در سال 84 و نيز در سال 93 بخش‌هاي بزرگي داراي آب بوده‌اند.
سازمان حفاظت محيط زيست از شهريور 1392 تاکنون اقدامات زير را براي احياي هامون و کاهش گرد و غبار در اين منطقه انجام داده است:
-تشکيل شوراي مشورتي بين المللي براي رسيدگي به وضعيت هامون با مشارکت دستگاه‌هاي مربوطه
-مکاتبات متعدد با مقامات سازمان ملل، کنوانسيون تالاب‌ها و برنامه محيط زيست سازمان ملل در خصوص احياي تالاب هامون و تلاش براي ثبت تالاب هامون به عنوان ذخيرگان زيست کره در يونسکو و پارک مرزي صلح.
-مکاتبه و مذاکره با وزارت کشور براي رفع موانع ورود آب از فراه، لايروبي رودخانه‌ها و پيگيري حق آبه از هيرمند. اين پيگيري‌ها به تخريب و بازگشايي حدود يک کيلومتر از دايک مرزي در قسمت هامون پوزک (شرق تالاب) در حالي صورت گرفت که در بيش از 10 سال گذشته حدود 80 متر از دايک مرزي باز بود.
-مذاکرات دو جانبه در مورد احياء تالاب بين المللي هامون در جلسه با آقاي اشرف غني رئيس جمهور افغانستان درباره احياء و همکاري براي هامون.
-جلب نظر و توجه فضاي بين المللي به موضوع با برگزاري نشست بين المللي با حضور سفراي سازمان ملل، آلمان و افغانستان، مردم و تشکل‌ها با توجه به خواسته‌ها و نيازهاي مردم و همکاري با سازمان‌هاي جهاني از جمله کنوانسيون رامسر و برگزاري جلسه خاص هامون در آخرين کنفرانس جهاني در اروگوئه.
-انجام لايروبي، تعريض کانال‌هاي اصلي منتهي به تالاب‌هاي بين المللي هامون، اقدامات اصلاحي و برداشتن بندهاي کنترل آب براي هامون صابري به طوري که در کمترين زمان ممکن آب به منظور افزايش پوشش گياهي و کنترل گردو غبار به نقاط حساس هدايت شد.
تلاش سازمان حفاظت محيط زيست اين است که با برنامه اي منسجم آب را به حساس‌ترين نقاط منتقل و به کنترل گرد و غبار، چرخش اکولوژيکي تالاب و افزايش توليد گياهي کمک شود. ولي افزايش دما در اثر تغييرات آب و هوايي در جهان و شدت آن در ايران که خشک‌سالي را جدي تر مي‌کند و بارش کمتر سبب شده تا تاثيرات اقدامات صورت گرفته کمتر و ديرتر ظاهر شود.
به همين دليل موضوع ثبت تالاب هامون به عنوان ذخيرگان زيست کره در يونسکو و پارک مرزي صلح پيگيري جدي مي‌شود تا توجهات به آن افزايش يابد.
با ثبت هامون در قامت ذخيرگان زيست کره مرزي، بودجه‌هاي بين المللي براي مديريت تالاب افزايش مي‌يابد و موضوع حق آبه هامون با جديت بيشتري دنبال مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن