تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837420290
دکتر سیدپویان حسین پور از «جلمبرها» تا «روستایی ها»/مبنای ادبیات تحقیرآمیز هاشمی چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دکتر سیدپویان حسین پور
از «جلمبرها» تا «روستایی ها»/مبنای ادبیات تحقیرآمیز هاشمی چیست؟
معاون وزارت امور اقتصاد و دارایی دولت سازندگی صراحتاً در مصاحبهای بیان کرد: «اگر در فرآیند تعدیل، 15 درصد جمعیت کشور زیر چرخهای توسعه له شوند، اشکال ندارد؛ زیرا این هزینه توسعه است.»
دکترسید پویان حسینپور* یکی از انواع مدلهای اقتصادی رایج در غرب که اتفاقاً از خشنترین و بیرحمترین انواع نگرشهای اقتصادی نیز محسوب میشود، نظریه «اقتصاد نئوکلاسیک» است که مبتنی بر تعیین قیمت و توزیع درآمد از طریق مکانیزمهای عرضه و تقاضا در بازار و در نتیجه کسب حداکثر سود برای مولدین ثروت اجرایی میگردد. توصیف بیرحمی برای اقتصاد نئوکلاسیک از آنجا نشأت میگیرد که در چارچوب این نظریه، جایگاه مصرفکننده صرفاً بهعنوان یک عنصر سودآور و محل کسب ثروت بیشتر در نظر گرفته میشود و خبری از نگرشهای اخلاقی نسبت به انسان نیست و اساساً این نوع اقتصاد، در نسبت با مفاهیمی همچون جامعه، عدالت، مردم و حمایت از دولت، با خشنترین وجه ممکن برخورد میکند. در این میان، یکی از مفاهیم اصلی در اقتصاد نئوکلاسیک که بهعنوان بنیان معرفتی در نظریات اقتصاد سرمایهداری نیز شناخته میشود، مفهوم عدالت اجتماعی است. بنیان تحقق عدالت اجتماعی در اقتصاد نئوکلاسیک، بر افزایش مصرف استوار است و جهت افزایش مصرف میبایست تولید نیز افزایش پیدا کرده و البته هزینهها کاهش یابد تا از این طریق توسعه حاصل شود که خروجی چنین توسعهای، تحقق عدالت اجتماعی خواهد بود. همانگونه که گفته شد، اقتصاد نئوکلاسیک بهعنوان یکی از مبانی اساسی اقتصاد سرمایهداری در جهان غرب بهشمار میرود و نگرشهایی که قائل به استعمار و در ضعف نگهداشتن ملتها بهمنظور بهرهکشی از آنان در جهت افزایش سود و ثروت برای سرمایهداران هستند نیز از نتایج چنین اقتصادی بهشمار میروند که نمونههای آن را میتوان در اعصار مختلف تاریخی و در اقصینقاط جهان و بهویژه کشور ایران مشاهده کرد که در دورههای مختلف چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب، تحقق ابعاد این نظریه در کشور یا توسط سلطهطلبان غرب و شرق و یا از جانب غربگرایان و منورالفکران داخلی دنبال شده است. پیگیری چنین نظریاتی در داخل کشور خصوصاً در سالهای بعد از انقلاب، در حالی صورت میپذیرد که که برخلاف نگرش اقتصاد کاپیتالیستی که بر اصالت سرمایه دلالت میکند، اسلام بر عدالت اجتماعی در عرصه اقتصاد تأکید و اهتمام دارد و این عدالتمحوری را میتوان در آراء و اندیشههای رهبر معظم انقلاب که قائل به تحقق عدالت اجتماعی در پیش، حین و پس از تولید هستند، جستوجو کرد. مقام معظم رهبری در نقد در آذر ماه 1389 در نخستین نشست اندیشههای راهبردی، رویه توسعه اقتصادی و پیرامون تفاوتهای ماهوی «پیشرفت» و «توسعه» تصریح کردند: «کلمه «پیشرفت» را ما با دقت انتخاب کردیم. تعمداً نخواستیم کلمه «توسعه» را به کار ببریم. علت این است که کلمه توسعه، یک بار ارزشی و معنایی دارد. الزاماتی با خودش همراه دارد که احیاناً ما با آن التزامات همراه و مؤافق نیستیم.» آنچنان که ذکر شد، پیگیری تحقق اقتصاد سرمایهداری و توسعه منهای عدالت در کشور بهویژه در سالهای پس از جنگ تحمیلی، از جانب نظریهپردازان غربگرای وطنی دنبال شد و بر همین اساس، اولویت دادن به توسعه اقتصادی مبتنی بر کاهش هزینههای تولید از طریق کاهش میزان نیروی کار و جبران کمبود نیرو از طریق افزایش حجم کار و همچنین کاهش نرخ دستمزد و تمرکز بر افزایش سود تولیدکنندگان، در دستور کار نظام اقتصادی قرار گرفت. آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس دولت موسوم به سازندگی، لازمه حرکت در فرآیند توسعه و غلبه بر مشکلات پس از جنگ و خرابیهای ناشی از آن را بهره گرفتن از توان نیروهای میدانست که فارغ از هر نوع ایدئولوژی سیاسی و فرهنگی، برمبنای اصل اصالت توسعه و رفاه، سازندگی و رشد اقتصادی را دنبال کنند. چنانکه وی بعد از جنگ، از بهکارگیری نیروهای برگشته از جبههها در عرصهی مدیریت خودداری نموده و از آنها با تعبیر «جلمبر» یاد کرد و در مقابل تکنوکراتها و بهاصطلاح یقهسفیدها را در مناسب و مدیریتهای تخصصی بهکار گرفت. در این بین برخی از اطرافیان رئیس دولت مکرراً اذعان میکردند که اعتقادی به عدالت در کنار توسعه ندارند و اصولاً عدالت و توسعه در کنار هم قابل جمع نیستند و حتی معاون وقت وزارت امور اقتصاد و دارایی صراحتاً در مصاحبهای بیان کرد: «اگر در فرآیند تعدیل 15 درصد جمعیت کشور زیر چرخهای توسعه له شوند، اشکال ندارد؛ زیرا این هزینه توسعه است.» رئیس دولت سازندگی که پیش از تصدی ریاستجمهوری در سخنرانیهای خود و بهویژه در خطبههای نماز جمعه پایتخت از عدالت اجتماعی سخن میگفت، پس از ریاستجمهوری در پاسخ به منتقدین سیاستهای اقتصادی دولت سازندگی که منجر به تورم بالای 40 درصد و رقمی بالغ بر 23 میلیون دلار کسری تراز بازرگانی و در نتیجه افزایش فشار بر مصرفکنندگان و نیروی کار کشور شده بود، با تغییر فاز ایدئولوژیک با تأسی از توصیهها و دستورالعملهای بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول، از سیاستهای تعدیلی و حمایت از اقتصاد بازار آزاد سخن میگفت. کار به جایی رسید که هاشمی رفسنجانی در خطبههای نماز جمعه در آبان 68، از لزوم برگزاری «مانور تجمل» در خیابانهای تهران سخن گفت و با این توجیه که باید در دیدگاه سایر ملل مسلمان و غیر مسلمان، ملتی مفلوک جلوه نکنیم، به تئوریزه کردن جریان اشرافیگری و تجملگرایی در کشور پرداخت. اما این رویه در نهایت منجر به بروز اعتراضات جدی از جانب اقشار مختلف جامعه و خصوصاً کارگران و کارمندان و بروز ناآرامیهای اجتماعی در سالهای ابتدایی دهه هفتاد شد اما پاسخ مسئولان اجرایی کشور که خود نیز بعضاً از نفعبرندگان این مدل اقتصادی بودند، خود نمکی شد بر زخم آسیبدیدگان از توسعه اقتصادی منهای عدالت. البته اجرای سیاستهای تعدیلی، تنها از جنبه اقتصادی زیانبار نبود و بافت فرهنگی جامعه نیز از این سیاستها متضرر شد و در مقابل خطمشی ترویج سادهزیستی و صرفجهجویی که تا پیش از آن در کشور دنبال میشد، در دوره سازندگی، براساس سیاستهای اقتصاد سرمایهداری فرهنگ تجمل و مصرفگرایی در جامعه گسترش یافت و تبلیغات گسترده کالاها و خدمات همراه با مجلات و روزنامههای رنگی فضای جامعه را بهکلی تغییر داد. اما آنچه بهنظر میرسد بهعنوان مبانی نظری تفکرات تکنوکراتهای وطنی به شمار میآید و در ادوار و قالبهای مختلفی همچون ایجاد جو اختناق و بستن دهان منتقدان با شعار «مخالف هاشمی مخالف رهبری است» و یا شورش اشرافیت بر جمهوریت در فتنه سال 88 و همچنین در اهانتهای گاهوبیگاه هاشمی رفسنجانی و اطرافیانش به منتقدین و اقشار مستضعف که اخیراً در قامت اهانت به روستاییان خدمتگذار و انقلابی صورت پذیرفت، همانا ریشه در قائلیت آنان به اصالت سود و ثروت و سرمایه داشته باشد. در نگرش لیبرال دموکراسی، هرآنکس که از سود و ثروت بیشتری برخوردار باشد، شایسته احترام است و کسانی که بهدلایل مختلف از جمله سیاستهای اقتصادی دولتها و بیتوجهی دولتمردان به مؤلفههای اخلاقی و اجتماعی انسانمدار در عرصه سیاستگذاری از بنیه ضعیف اقتصادی رنج میبرند، بینیاز از احترام و شایسته توهین و تخریب و تطئه هستند. بهجرأت میتوان گفت اصلیترین هدف و کارکرد مکتبی که بر اصالت سرمایه بنا نها شده است، تأمین منافع و مطامع سودمندان و زورمندان جامعه ولو بهقیمت تحقیر و تضعیف اقشار مستضعف و فقیر است و با این نگاه، هرنوع اهانت و جسارتی به کسانی که به تعبیر حضرت امام(ره) ولینعمتان جامعه هستند، مجاز است. با این اوصاف، باید از کسانی که داعیهدار انحصاری خط امام(ره) هستند پرسید، لهکردن مردم مستضعف زیر چرخ توسعه و توهین و درشتی با صاحبان راستین انقلاب که بیشترین خدمت و ایثار را در دفاع و پشتیبانی از انقلاب اسلامی داشتهاند، کجای اندیشه امام و انقلاب قرار میگیرد؟! *مدیر باشگاه خبری توانا انتهای پیام/
94/05/21 - 00:11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]
صفحات پیشنهادی
با تصمیم شورای مرکزی جدید «محمدحسین قائدشرف» دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت شد
با تصمیم شورای مرکزی جدیدمحمدحسین قائدشرف دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت شداعضای شورای مرکزی جدید اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت محمدحسین قائد شرف را به عنوان دبیر تشکیلات این اتحادیه دانشجویی معرفی کردند به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس پس از برگعباسپور در جمع بازاریان تهران: جملات «دوپهلو» در برجام زیاد است/مذاکرهکنندگان کنکاش بر روی برخی جمل
عباسپور در جمع بازاریان تهران جملات دوپهلو در برجام زیاد است مذاکرهکنندگان کنکاش بر روی برخی جملات را عملا کنار گذاشته اندرئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت در این توافقنامه کلمات و جملات دو پهلویی زیادی را شاهد هستیم که موجب شده طرفین تعبیر خود را بر آن اعمال کننچکیده گفتوگوی تفصیلی فارس با حسین طلا: خشکاندن نسل ایرانیان با سیگارهای وارداتی آلوده/ «مسکن مهر» ا
چکیده گفتوگوی تفصیلی فارس با حسین طلا خشکاندن نسل ایرانیان با سیگارهای وارداتی آلوده مسکن مهر انباری منزل مدیر برجنشین استنماینده مردم تهران در مجلس میگوید طبیعی است مدیری که منزلش متری 25 میلیون تومان است نپذیرد که برای مسکن مهر که به اندازه انباری خانهاش است هزینهای به کشاکری در گفتوگو با فارس: اظهارات هاشمی در مورد روستاییان بازتولید ادبیات «اشرافیگری» است/نباید تح
شاکری در گفتوگو با فارس اظهارات هاشمی در مورد روستاییان بازتولید ادبیات اشرافیگری است نباید تحت تاثیر خانواده اظهارات حاشیهای عنوان شودعضو جمعیت ایثارگران انقلاب گفت آقای هاشمی باید به جایگاهی که دارد توجه کند و تحت تاثیر برخی از اعضای خانواده خود اظهاراتی را عنوان نکند که بحقیقتپور در گفتوگو با فارس: «برجام» چه سندی است که نیاز به تصویب مجلس ندارد؟/ توافق نهایی نیازمند
حقیقتپور در گفتوگو با فارس برجام چه سندی است که نیاز به تصویب مجلس ندارد توافق نهایی نیازمند تصویب مجلس استنایبرئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت اگر برجام یک عهدنامه بینالمللی نیست پس چگونه سندی است و وقتی لایحه همکاری با یک کشور دیگر باید در مجلس به تصویب برسیک مقام مسئول در دفتر مقام معظم رهبری: عنوان «رئیس ستاد ترویج نامه رهبر انقلاب» تاکنون تعریف نشده اس
یک مقام مسئول در دفتر مقام معظم رهبری عنوان رئیس ستاد ترویج نامه رهبر انقلاب تاکنون تعریف نشده استیک مقام مسئول در دفتر مقام معظم رهبری گفت تاکنون سمتی با عنوان رئیس ستاد ترویج نامه رهبر انقلاب تعریف نشده و چنین عنوانی اساسا موضوعیتی ندارد به گزارش خبرگزاری فارس یک مقام مسئولگفتوگوی تفصیلی فارس با سهراب پورناظری منتقد درجه یک خانه موسیقی هستم/ پدر به واسطه ما شنیده شد/ «چرا رفت
گفتوگوی تفصیلی فارس با سهراب پورناظریمنتقد درجه یک خانه موسیقی هستم پدر به واسطه ما شنیده شد چرا رفتی چند میلیارد به اقتصاد موسیقی کمک کردسهراب پورناظری گفت باید به برخی از منتقدان چرا رفتی گفته میشد که سازی که شما میزنید هم پاپ است این بحثها به هیچ وجه نباید اتفاق بیفتدبه همت معاونت علمی سازمان بسیج دانشجویی نشست «سرنوشت تحریمها در برجام» 10 مرداد برگزار میشود
به همت معاونت علمی سازمان بسیج دانشجویینشست سرنوشت تحریمها در برجام 10 مرداد برگزار میشودبه همت معاونت علمی سازمان بسیج دانشجویی 10 مرداد نشست تخصصی سرنوشت تحریمها در برجام با هدف بررسی متن توافقنامه وین در حوزه تحریمهای اقتصادی و همچنین نسبت جریان دانشجویی با آن برگزار میشودر پی درگذشت حجتالاسلام سید بعقوب موسوی«حسینی» خرمروز: جامعه روحانیت کهگیلویه و بویراحمد مجاهدی ان
در پی درگذشت حجتالاسلام سید بعقوب موسویحسینیخرمروز جامعه روحانیت کهگیلویه و بویراحمد مجاهدی انقلابی و مبارز را از دست دادرئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان کهگیلویه و بویراحمد با تسلیت درگذشت مسئول شورای نگهبان شهرستان باشت گفت جامعه روحانیت کهگیلویه و بویراحمد مجاهدی انقل«توصیه» باهنر به اصلاحطلبان و «هشدار» درباره انتخابات خبرگان
توصیه باهنر به اصلاحطلبان و هشدار درباره انتخابات خبرگان سیاست > احزاب و شخصیتها - ایسنا نوشت محمدرضا باهنر در جمع گروهی از اصولگرایان کرمان درباره انتخابات مجلس خبرگان گفت اظهار کرد در بحث انتخابات آتی مجلس خبرگان ظاهرا برخی خوابهای آشفته&امشب بررسی میشود «دولت و رسانه» در گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما
امشب بررسی میشوددولت و رسانه در گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیماگفتگوی ویژه خبری امشب در میزگردی با عنوان دولت و رسانه با حضور مشاور فرهنگی رئیسجمهور و دبیر کل انجمن روزنامهنگاران مسلمان به بررسی رابطه رسانهها و دولت میپردازد به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس گفتگوی ویژه خبربا اعلام وصول سؤال فرهنگی انتصاب غیرقانونی در زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی «حجتی» را به مجلس کشاند
با اعلام وصول سؤال فرهنگیانتصاب غیرقانونی در زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی حجتی را به مجلس کشاندسؤال منطقهای نماینده تبریز از وزیر جهادکشاورزی درباره علت انتصاب غیرقانونی در زیرمجموعه آن وزارتخانه اعلام وصول شد به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس ضرقام صادقی عضو هیأت رئیسهکاوه ابراهیمپور: «یحیی سکوت نکرد»برای شعور تماشاگر احترام ویژهای قائل شد
کاوه ابراهیمپور یحیی سکوت نکردبرای شعور تماشاگر احترام ویژهای قائل شدکارگردان فیلم سینمایی یحیی سکوت نکرد گفت ویژگی متفاوت این اثر با سایر فیلمهایی که با محوریت کودکان ساخته میشود احترام به شعور تماشاگر از همان ابتدای فیلم است به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد کاوه ابراهیم&تکرار/ اختصاصی فارس «عارف» مسئول هماهنگکننده و مدیریت انتخابات اصلاحطلبان در تهران شد
تکرار اختصاصی فارسعارف مسئول هماهنگکننده و مدیریت انتخابات اصلاحطلبان در تهران شدرئیس بنیاد امید ایرانیان مسئول هماهنگکننده و مدیریت انتخابات اصلاحطلبان در استان تهران شد به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس اصلاحطلبان در جلسهای محمدرضا عارف رئیس بنیاد امیبازیگر «رمبو : اولین خون» نقش صدام حسین را بازی میکند
بازیگر رمبو اولین خون نقش صدام حسین را بازی میکند فرهنگ > تئاتر - استیون برکوف در یک نمایش کمدی در نقش صدام حسین به صحنه میرود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استیون برکوف در یک نمایشنامه که کار نویسندگی آن را آنتونی هورویتز بر عهده دارد در نقش صدام حسین ظاهر خوحقیقتپور در گفتوگو با فارس مطرح کرد «ضربه دوم» ایران به آمریکا و منافعش آنقدر قوی و سهمگین است که
حقیقتپور در گفتوگو با فارس مطرح کردضربه دوم ایران به آمریکا و منافعش آنقدر قوی و سهمگین است که فکر حمله را از ذهنش خارج میکندعضو کمیسیون امنیت ملی گفت آمریکا اگر زمانی تصمیم گرفت غلطی را در حمله به ایران انجام دهد باید محاسبه ضربه دوم ایران را داشته باشد زیرا قطعاً این ضربهگزارش کمیسیون اجتماعی در صحن علنی مجلس صندوق حمایت و بازنشستگی «آیندهساز» فاقد پشتوانه و پیشینیه قا
گزارش کمیسیون اجتماعی در صحن علنی مجلسصندوق حمایت و بازنشستگی آیندهساز فاقد پشتوانه و پیشینیه قانونی استکمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرد صندوق حمایت و بازنشستگی آیندهساز فاقد پشتوانه و پیشینیه قانونی بوده و مسئولین وقت سازمان گسترش بدون توجه به این موضوع اقدام به تأمین بیمه اجتم-
سیاسی
پربازدیدترینها