تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نابودى جوانانتان را آرزو نكنيد ، گرچه بدى‏هاى بسيار در آنان باشد، زيرا آنان با ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833300723




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از نقاشی های تقلبی تا کوررنگی ون گوگ


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
از نقاشی های تقلبی تا کوررنگی ون گوگ




فرانسیسکو گویا نقاش اسپانیایی دوره رمانتیسم در قرن هجدهم است، که بیشتر پرتره هایی از آدم های چاق پول دار می کشید. سپس بعد از ابتلا به بیماری ای در پیری، دیوانه شد، خودش را در خانه اش زندانی کرد و شروع کرد به نقاشی کردن روی دیوارها.











هفته نامه چلچراغ - نادر قبله ای: قصد ما از این نظریه ها کم کردن ارزش آثار هنرمندان بزرگ نیست! همه می دانیم که انسان خطاپذیر است، بنابراین نمی توان نظریه هایی را که درباره چنین آثاری گفته می شود، کار حادثه و تصادف دانست. فقط موقعی که این نظریه ها را می خوانید، حواستان باشد که ما روی «نظریه» تاکید داریم؛ هیچ کدام از این ها ثابت نشده اند، ولی ارزش خواندن دارند.

کوررنگی ونسان ون گوگ


از نقاشی های تقلبی تا کوررنگی ون گوگ



حتی اگر چیزی درباره هنر ندانید، احتمالا می توانید آثار او را، به واسطه شیوه متمایزش از دیگران، تشخیص دهید. حالا، وقتی می گوییم «رنگ آمیزی غیرعادی»، منظورمان این است که رنگ ها سر جای خودشان نیستند. برای مثال نقاشی گل آفتابگردان، نقاشی معروفی از اوست؛ نقاشی ای از یک گلدان آفتابگردان.

وسط گل ها قرمز روشن هستند- وسط آفتابگردان واقعی قرمز مایل به قهوه ای است و زردها هم به نسبت رنگ شده اند. ولی به همین خاطر او نقاشی نابغه است و ما نشستیم این جا و به او گیر می دهیم! این انتخاب های عجیب و غریب چیزهایی هستند که یک نقاشی واقعی را از بقیه جدا می کند. ولی یک چیز دیگر هم هست: این نقاشی را به یک نفر که کوررنگی دارد نشان دهید- مخصوصا آن ها که در دیدن رنگ قرمز مشکل دارند- و آن ها هم می گویند «رنگ بندی عجیبی؟ نه، به نظرم کاملا رنگ هایش واقعی است.»


از نقاشی های تقلبی تا کوررنگی ون گوگ



از مدت ها پیش شایعه شده بود که ون گوگ، به همین دلیل، کوررنگی دارد. از این رو، طراحی به اسم کازونوری آسادا تمام نقاشی های این هنرمند را زیر فیلتری نوری گذاشت تا بفهمد ون گوگ، براساس نظریه کوررنگی اش، آن ها را چگونه می دیده و چیزی که فهمید این بود که انتخاب رنگ های عجیب و غریب ممکن است تصادف بوده باشد، چرا که بینوا قادر به درک آن ها نبود. او اصلا نمی دانست رنگدانه ای را که مخلوط کرده، قرمز بوده. شما می توانید مقایسه کارهای ون گوگ و کازونوری را کنار هم ببینید و خودتان بگویید کدام یک واقعی تر است.

احتمال تقلبی بودن نقاشی های سیاه گویا


از نقاشی های تقلبی تا کوررنگی ون گوگ



فرانسیسکو گویا نقاش اسپانیایی دوره رمانتیسم در قرن هجدهم است، که بیشتر پرتره هایی از آدم های چاق پول دار می کشید. سپس بعد از ابتلا به بیماری ای در پیری، دیوانه شد، خودش را در خانه اش زندانی کرد و شروع  کرد به نقاشی کردن روی دیوارها.

«شیطان پسرش را می بلعد» یکی از نقاشی های مشهور به اصطلاح سیاه اوست. سری ای از 14 نقاشی دیواری که گویا تصمیم گرفت خانه اش را با آن ها در سنین رو به مرگش تزیین کند.  هیچ کس تا پیش از مرگ گویا نمی دانست چه کار می کند و آن موقع بود که نوه اش وارد خانه می شود و کارناوال وحشت او را می بیند.

در سال های اخیر، مورخ هنری، جوان خوزه جونکوئه را تحقیقات گسترده ای را درباره نقاشی های سیاه آغاز کرد و غرابت هایی را با داستان اصلی پیدا کرد. گویای روانی در دوره کشیدن این نقاشی ها هنوز دوستانی داشت که پیشش بروند، ولی مدرکی وجود ندارد که هیچ یک از آنها چیزهایی این چنینی دیده باشند. درواقع، صورت اموال محتویات خانه که پس از مرگ گویا برداشته شده بود، هیچ اشاره ای به نقاشی های سیاه او ندارد.


از نقاشی های تقلبی تا کوررنگی ون گوگ



جونکوئه را فکر می کند این نقاشی های سیاه ممکن است تقلبی باشند؛ بخشی از توطئه نوادگان گویا برای به دست آوردن پول بیشتر از اسم او. ژولیت ویلسون بارو، یکی از گویاشناسان بزرگ که بقیه کارهای مورد شک گویا را هم تقلبی نامیده بود، می گوید اگر جونکوئه را راست بگوید، محتمل ترین کسی که می تواند این نقاشی های دیواری را کشیده باشد، پسر اوست. خاویر که بلد بود نقاشی بکشد، ولی هیچ گاه یاد نگرفت چگونه از این راه پول در بیاورد.

با وجود تمام سرنخ ها، موزه دار موزه پرادو اصرار دارد که این نقاشی ها نه قابل فروش اند و نه قابل جابه جایی، حتی اگر ثابت شود جعلی هستند، چرا که جزو میراث فرهنگی اسپانیا هستند.

موفقیت اندی وارهول و سندروم اسپرکر


از نقاشی های تقلبی تا کوررنگی ون گوگ



در دهه 1960، هنرمند عجیبی به اسم اندی وارهول چشم انداز بصری هنر را برای همیشه تغییر داد، آن هم وقتی 32 بسته هم شکل سوپ را با قلم موی نقاشی اش در نگارخانه ای آویزان کرد و اسمش را شاهکار گذاشت. و به این شکل ژانر پاپ آرت متولد شد. پدیده استفاده از تصاویر تبلیغاتی، بازیگران و کتاب های کمیک نمادین ترین جریان هنری در قرن بیستم شد.

حالا اگر با کسی که چیزی از هنرش سرش نمی شود، در نگارخانه ای قدم بزنید که اثار وارهول در آن است، ممکن است طرف خیلی راحت بگوید: «این یکی کار کودکی است که اوتیسم دارد و در تعطیلات در اتاقش حبس شده.» بله، سندروم اسپرکر، گونه خفیفی از اوتیسم است؛ نوعی اختلال زیستی- عصبی است که با تاخیر در انجام مهارت های حرکتی نمود پیدا می کند.

چندین دهه پس از مرگ وارهول، چند استاد و دانشمند روان کاوی از جمله دکتر جودیت گولد و پروفسور مایکل فیتزجرالد این بیماری را در او تشخیص دادند. اختلالات اوتیسمی با رفتاری چون نشان دادن محدود احساسات، گفتار مختصر و عقده های ذهنی به کارهای روزمره و علاقه مندی ها توصیف می شود؛ کهکسانی که وارهول را از نزدیک می شناختند، تمام این ها را در او تایید می کنند.


از نقاشی های تقلبی تا کوررنگی ون گوگ



او به شکلی غیرعادی فقط خودش را محدود به کشیدن یک قوطی سوپ آماده، آن هم به دفعات بسیار، نکرد؛ دوستان او گزارش کرده اند که او هر روز سوپ گوجه فرنگی می خورد، و خودش در خود زندگی نامه اش گفته که عقده ذهنی ای به خریدن لباس های سبز داشته. مهم تر از همه این ها، وارهول برای شکل غیرعادی ارتباط برقرار کردنش با مردم، بدنام بود. یک بار که یکی از دوستانش خودکشی ناموفقی کرده بود، گفته بود کاش آن جا بوده تا از این کار او فیلم می گرفت؛ که این هم نوع جامعه گریزی است که از ویژگی مبتلایان به اوتیسم است. پس از مرگ وارهول، کشف شد که او مشکلاتی بیشتر از این ها داشته و به شکل بی پایانی بارها و بارها مشغول خلق دوباره «شام آخر» داوینچی بوده، آن هم 60 بار.

درک این موضوع که وارهول همیشه اصرار داشت که آثارش بی معنی هستند، یعنی او کاملا صادق بوده. هیچ وقت تلاش نمی کرد اظهارنظر پیچیده ای درباره آثارش بکند؛ او فقط آدمی با عقده ای روانی بوده که عاشق سوپ بود. خیلی زیاد. ولی نکته مهم این جاست: شاید این بوده که او در پروسه خلق چیزی بی معنی، پرتره ای از ذهنی خلق کرده که روی همان کار بی معنی قفل شده!

شاهکارهای کپی شده رامبراندو فرمیر


از نقاشی های تقلبی تا کوررنگی ون گوگ



دوره رنسانس با پیشرفت سبک های ماورای رئالیسم قرن هفدهم فلاندری ها و هلندی ها، گام های بلندی برداشت؛ مشاهیری همچون یوهانس فرمیر، جان وان ایک، و رامبراند که آثارشان با جزئیات باورنکردنی ای از عکاسی خلق شد.

ولی دیوید هاکنی، نقاش انگلیسی، تئوری جدل آمیزی دارد که می گوید این هنرمندها قادر بودند چنین جزئیات دقیقی را کپی کنند. همان طور که هاکنی اشاره می کند، هنرمندان رنسانس ممکن بود کاملا از هستی اختراعی که بعدها دوربین عکاسی شد آگاه باشند؛ دستگاه ساده ای که اجازه می داد تصویری از زندگی واقعی روی سطحی نزدیک خودش طراحی شود. بحث هاکنی این است که برخی از شاهکارهای رنسانس احتمالا با استفاده از این دستگاه خلق شده و نقاشانشان آن ها را از این دستگاه روی بوم آورده اند.


از نقاشی های تقلبی تا کوررنگی ون گوگ



البته مورخان و موزه داران از این اخبار که هنرمندانی قدیمی چنین فریب کاری کرده اند، عصبانی می شوند ولی هاکنی سریع پاسخ می دهد که این کار چیزی از ارزش های آن ها کم نمی کند! و این جاست که محققی به اسم تیم جنیسون وارد می شود، که هیچ تجربه ای در نقاشی نداشت. جنیسون و دستیارانش اتاقی واقعی را طوری چیدند که تا جایی که ممکن بود به صحنه نقاشی فرمیر، «درس موسیقی» نزدیک باشد و دوربینی هم آن جا گذاشتند. سپس  جنیسون با استفاده از طرح نگاری، توسط دستیاری که نقاشی می دانست، مشغول کپی کردن صحنه شد.

نتیجه کار او اثبات مورد خاصی نیست. تنها چیزی که برایش مشخص شد، آشنا شدنش با تکنیک های نقاشی رئالسیم بود که خیلی با تکنیک های استفاده شده توسط این نقاشان رنسانسی فرق نمی کرد! می بینید؟ ما نمی گوییم همه چیز در زندگی دروغ است، ولی شاید دروغ باشد.








تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن