تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821011537




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برنامه‌هاي روز جهاني درياي خزر اعلام شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ مرداد ۱۳۹۴ (۱۴:۴۳ب.ظ)
برنامه‌هاي روز جهاني درياي خزر اعلام شد موج - معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: امسال نيز برنامه‌هاي متنوعي براي آشنايي ساکنان بومي درياي خزر با محيط زيست اين دريا، فرهنگ‌سازي و ايجاد حس مشارکت مردمي، استفاده درست از دريا و ارتقاي دانش جوامع محلي و مسوولان در سه استان ساحلي برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري موج؛ پروين فرشچي گفت: نگراني کشورهاي ساحلي از وضعيت رو به تخريب محيط زيست اين محدوده آبي باعث شد تا کشورهاي ساحلي با به رسميت شناختن قوانين و مقررات هر يک از دولت‌هاي متعهد و آگاهي از تخريب درياي خزر به لزوم حفظ و احياي منابع زنده براي نسل‌هاي حاضر و آتي توجه کنند.
وي ادامه داد: تلاش براي تعريف يک رژيم واحد حفاظت از محيط زيست دريايي، با حمايت سازمان‌هاي بين المللي، در قالب برنامه محيط زيست درياي خزر، از ارديبهشت 1377 اقدامات و تلاش مشترک براي حفظ و نجات محيط زيست درياي خزر را آغاز شد.
فرشچي تصريح کرد: کشورهاي حاشيه درياي خزر در سال 1382 يک "کنوانسيون منطقه اي حفاظت از محيط زيست درياي خزر" موسوم به "کنوانسيون تهران" را امضا کرده و در تاريخ 21 مرداد 1385 لازم الاجرا شدن اين معاهده نامه را به‌عنوان يک واقعه مهم زيست محيطي جشن گرفتند.

21 مرداد نقطه عطفي در همکاري‌هاي زيست محيطي
معاون سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينکه روز 21 مرداد نقطه عطفي در تاريخ همکاري‌هاي زيست محيطي در رابطه با درياي خزر محسوب مي‌شود، تصريح کرد: از سال 87 به بعد جشن روز جهاني درياي خزر در پنج کشور ساحلي برگزار شد و ايران نيز همانند ساير کشورها هر ساله برنامه‌هاي ويژه اي را به مناسبت اين روز اجرا مي‌کند.
فرشچي خاطرنشان کرد: در سال‌هاي اوليه بيشتر همايش‌هاي دولتي در تهران برگزار مي‌شود اما به تدريج به اين آگاهي دست يافتيم که بهتر است در اين روز با برگزاري جشنواره‌هاي مردمي، عامه مردم؛ به ويژه بوميان استان‌هاي ساحلي شمال کشور را با ضرورت حفاظت هر چه بيشتر از محيط زيست درياي خزر آشنا کنيم.
مشارکت فعال سمن‌هاي زيست محيطي در برگزاري برنامه‌هاي روز درياي خزر
وي يادآور شد: امسال نيز همچون سال‌هاي گذشته برنامه‌هاي متنوعي براي آشنايي ساکنان بومي درياي خزر با محيط زيست اين دريا، کنوانسيون تهران، فرهنگ‌سازي و ايجاد حس مشارکت مردمي در جهت سالم سازي و استفاده درست از دريا، ايجاد انگيزه و آگاهي و ارتقاي دانش گردشگران و بهره برداران، جوامع محلي و مسئولان و همه ذي نفعان به منظور حفاظت از محيط زيست درياي خزر در سه استان ساحلي گلستان، مازندران و گيلان توسط ادارات کل ساحلي و معاونت محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با همکاري شبکه سمن‌هاي محيط زيستي اين استان‌ها برگزار مي‌شود.

ساري؛ ميزبان همايش روز جهاني درياي خزر
فرشچي با اعلام اين که سازمان‌هاي مردم نهاد اقدام به برگزاري جشنواره‌هاي شاد در قالب اجراي موسيقي، مسابقه نقاشي، جشنواره بادبادک‌ها خواهند کرد، افزود: جشنواره نمادين فرهنگي "طبيعت هنر زباله" در ساحل فرح آباد ساري استان مازندران با همکاري شبکه سمن‌هاي محيط زيستي و منابع طبيعي مازندران برگزار مي‌شود.

جشنواره "روياي ماهي کوچولو" در استان گلستان
وي همچنين از پاک سازي سواحل درياي خزر در شهرستان‌هاي ساحلي سه استان مازندران، گيلان و گلستان همزمان با روز جهاني خزر خبر داد و گفت: جشنواره "روياي ماهي کوچولو" در استان گلستان با همکاري کانون سبز هميشه در اردوگاه دانش آموزي شهرستان کردکوي استان گلستان برگزار مي‌شود.

پاک‌سازي سواحل در استان گيلان
معاون سازمان حفاظت محيط زيست، پاک‌سازي سواحل زيباکنار، اجراي تئاتر با مضمون حفظ خزر در منطقه آزاد کاسپين، پاک‌سازي زباله در سواحل پارک ملي بوجاق، پاک‌سازي سواحل رضوانشهر و پرواز بادبادک‌ها بر فراز خزر از ديگر برنامه روز درياي خزر در استان گيلان برشمرد.

دوچرخه سواري در حمايت از فک خزري
وي ادامه داد: ايرج روغنچي، قهرمان ملي دوچرخه سواري با حمايت‌هاي سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان شيلات براي "حمايت از فک خزري" از آستارا تا بندرترکمن رکاب زده و در بنادر صيادي شهرهاي آستارا، بندرانزلي، بابلسر و بندرترکمن کارگاه‌هاي آموزشي را براي صيادان محلي برگزار مي‌کند.
وي يکي از مهم‌ترين اهداف برگزاري اين جشنواره‌ها در روز جهاني خزر را آشنايي عموم مردم با کنوانسيون تهران بيان کرد و گفت: به اين ترتيب قصد داريم تا مردم را از همکاري‌هاي پنج کشور حاشيه درياي خزر در جهت حفاظت از اين بزرگ‌ترين درياچه جهان آگاه کنيم.
فرشچي افزود: به اين ترتيب به تدريج عموم مردم نيز در جهت حفاظت از درياي خزر در زمينه کاهش آلودگي‌هاي ورودي به اين درياچه و نيز حفاظت از گونه‌هاي زيستي آن همکاري‌هاي لازم را به طور خودجوش خواهند داشت.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن