محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831540466
«آیت الله آخوند ملامحمد کاظم خراسانی و مشروطیت ایران» در گفتوگو با حجت الاسلام عبدالرضا کفایی خراسانی روایت آیتالله بروجردی آخوند خراسانی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: «آیت الله آخوند ملامحمد کاظم خراسانی و مشروطیت ایران» در گفتوگو با حجت الاسلام عبدالرضا کفایی خراسانی
روایت آیتالله بروجردی آخوند خراسانی
منش فکری و عملی آیت الله العظمی آخوند محمد کاظم خراسانی از رهبران مشروطیت درنجف اشرف، از جمله مقولاتی است که هنوز در کانون بررسی و نقد محققان قرار دارد. در گفت وشنود پیش روی، حجت الاسلام عبدالرضا کفایی خراسانی فرزند آیتالله حاج میرزا احمد کفایی خراسانی و نواده آخوند...
به گزارش خبرگزاری فارس، منش فکری وعملی آیت الله العظمی آخوند محمد کاظم خراسانی از رهبران مشروطیت درنجف اشرف، از جمله مقولاتی است که هنوز در کانون بررسی و نقد محققان قرار دارد. در گفت وشنود پیش روی، حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالرضا کفایی خراسانی فرزند آیتالله حاج میرزا احمد کفایی خراسانی و نواده آخوند، به بازگویی و تحلیل رفتار نیای خویش در نهضت مشروطه ایران پرداخته است. * مرحوم آیت الله العظمی آخوند محمدکاظم خراسانی، عمری را صرف پژوهشهای اصولی و فقهی کرد و در این زمینه صاحب جایگاهی والا و یگانه بود. چه شد که ایشان وارد عرصه سیاست و مشروطیت شد؟ در دوره قاجار حکام ستمگری چون ظلالسلطان که مقر حکومتش در اصفهان بود، اما در واقع در بخش اعظم ایران نفوذ داشت، از ظلم و تعدی به رعایا، هیچ چیزی کم نمیگذاشتند. حکومت مرکزی هم که ضعیف بود و همین امر باعث میشد حکام هر کاری که دلشان میخواست بکنند. حساب و کتاب و بازخواستی هم که در کار نبود. طبیعتاً اخبار این ظلم و جورها به مرحوم آخوند میرسید. مرحوم حاج ملا هاشم خراسانی نقل کرده است که: در جریان مشروطیت به نجف و نزد مرحوم آخوند رفتم و ایشان ده هزار نامه از مردم ایران را به من نشان دادند که همگی شکایت از جور حکام بود! پدرم میفرمودند: از سال 1321 قمری، شکایات مردم ایران از ظلم پادشاهان و شاهزادگان قاجار به گوش مراجع نجف میرسید، لذا مرحوم آخوند خراسانی، حاج میرزا حسین خلیلی، شیخ محمدحسین ممقانی و فاضل شربیانی جلساتی را بدون حضور کسی تشکیل میدادند و درباره مسائل مختلف ایران بحث میکردند تا راه حلی پیدا کنند. فاضل شربیانی در سال 1322 و شیخ محمدحسن ممقانی در سال 1323 و قبل از قضیه مشروطه فوت کردند و همه مسئولیتها به دوش مرحوم آخوند و میرزا حسین خلیلی افتاد. مرحوم آخوند فوقالعاده واقعبین بود و ابداً فکر نمیکرد یک روحانی فقط موظف است جواب مسائل شرعی مردم را بدهد و احترام آنها را جلب کند، بلکه عمیقاً معتقد بود باید به دردها و مسائل مردم رسید و برایشان راه چاره یافت. ایشان معتقد بود روحانی واقعی، از آنجا که از سویی عالم و آگاه و از سوی دیگر مهذب و متخلق است، بیش از هر کس دیگری صلاحیت این کار را دارد، لذا وقتی در جریان ظلمهایی که مردم را به ستوه آورده بود قرار گرفت، بدیهی است نمیتوانست بیاعتنا بماند. تمام احکام شرع برای سعادت دنیا و آخرت مردم بیان شدهاند و بدیهی است وقتی حکومتی مجری این احکام نباشد، یک روحانی با نفوذی که در مردم دارد، باید برای رهایی آنان از جور حاکمان تلاش کند و صرفاً به درس و بحث نپردازد. به نظر بنده این یکی از عوامل برای دخالت مرحوم آخوند خراسانی در جریان مشروطیت بود... * و البته مخالفت با نفوذ جریانی که با اساس دین مخالف بود. این طور نیست؟ همینطور است. این عامل از عامل قبل مهمتر هم هست. مرحوم آخوند میدید انقلاب مشروطه، در واقع ریشه در افکار غربی دارد. از دوران صدارت امیرکبیر عدهای از جوانان برای تحصیل علوم جدید به غرب رفتند و بسیاری از آنان شیفته غرب شدند. البته عدهای هم حقیقتاً کسب علم کردند و با توشههای ارزشمندی به کشور بازگشتند. افکار دموکراتیک در غرب، از سویی با استبداد مبارزه میکردند و از سوی دیگر در مقابل دین و کلیسا ایستاده بودند. همین نگاه از غرب به شرق هم منتقل شد و در نتیجه تحصیلکردههای ایران هم، پیشرفت جامعه را تقابل با استبداد و نیز دین تلقی کردند و لذا استبدادستیزی و دینستیزی در کنار هم در انقلاب مشروطه مطرح شد! مردم هم که از دست حکام قاجار به تنگ آمده بودند و میدیدند غرب حکومتهای استبدادی را یکی پس از دیگری نابوده کرده و به زندگی مرفه مادی رسیده است، لذا تصمیم گرفتند علیه حکومت استبدادی قاجار قیام کنند. مرحوم آخوند و همفکران ایشان با توجه به عنصر دینستیزی انقلاب مشروطه احساس مسئولیت کردند که در این قضیه دخالت کنند، زیرا این امکان وجود داشت حرکت ضد استبدادی مشروطه در غیبت روحانیون به حرکتی ضد دینی هم تبدیل شود، در حالی که حضور آنها باعث میشد در عین حال که نهضت علیه استبداد حرکت میکند، نقش دین هم حفظ شود و اساس دین به خطر نیفتد. *آیا این خطر وجود نداشت که برخی از جریانات غیر مذهبی با رویکردهایشان به اعتبار روحانیت لطمه بزنند؟ همان اتفاقی که در عمل هم رخ داد؟ قطعاً این خطر وجود داشت و به همین دلیل روحانیت بر سر یک دو راهی قرار گرفت. یک راه این بود که روحانیت در این قیامی که داشت همه کشور را فرا میگرفت دخالت نکند و خود را کنار بکشد تا حریمش حفظ شود و به اعتبار او لطمهای وارد نشود. راه دیگر این بود که روحانیت به تکلیف خود که در کنار مردم بودن است، عمل کند و در حفظ حریم دین و پاسداری از اساس آن، حتی از اینکه چهره او لکهدار شود، بیمی به دل راه ندهد. امثال آخوند خراسانی این خطر را به جان خریدند تا اساس دین محفوظ بماند. * اشاره کردید مرحوم آخوند خراسانی از نفوذ غربگرایان در جریان مشروطه و قدرت پیدا کردن آنان نگران بود. آیا برای این موضوع سندی هم وجود دارد؟ بله، مرحوم فاضل لنکرانی، پدر آیتالله شیخ محمد فاضل لنکرانی نقل میکردند که: روزی خدمت آیتالله بروجردی عرض کردم: ای کاش مرحوم آخوند در قضیه مشروطه مداخله نمیکرد. مرحوم آقای بروجردی مخالفت کردند و گفتند: «مرحوم آقای آخوند با این کار خود را فدای اسلام کرد، اما متأسفانه روحانیت ما عمق فکر ایشان را نداشت و همراهی نکرد و به جای ایجاد وحدت، تفرقه و دو دستگی ایجاد شد»! مرحوم آخوند میدانست ممکن است مردم به روحانیت بدبین شوند، اما این خطر را به جان خرید، زیرا حفظ اساس دین را وظیفه خود میدانست. * شهید آیتالله شیخ فضلالله نوری هم قائل به دخالت در مشروطه بود. به نظر شما چه تفاوتی بین دیدگاه وی و مرحوم آخوند و سایر روحانیون وجود داشت؟ در نهضت مشروطه جریانی وجود داشت که تنها نظارت بر نهضت را کافی نمیدانست و قائل به دخالت در آن بود. این جریان در عین حال که معتقد بود باید ریشه حکومت استبداد را کند، نقش روحانیت را تنها جلوگیری از عوامل ضد دینی نمیدانست، بلکه معتقد بود روحانیت باید در شکلدهی به حکومت آینده دخالت تام و تمام داشته باشد و با یاری مردم مشروطه مشروعی را تأسیس کند. این دیدگاه مربوط به مرحوم شیخ فضل الله نوری بود. * در واقع یک جور حکومت اسلامی دموکراتیک. چهرههای شاخص این جریان غیر از شیخ فضل الله چه کسانی بودند؟ همینطور است. غیر از شیخ فضلالله نوری، مرحوم آخوند قربانعلی زنجانی و حاج شیخ حسن آقا مجتهد تبریزی و آخوند ملا محمدعلی آملی به مشروطه مشروعه قائل بودند. *بنابراین در انقلاب مشروطه در واقع چهار جریان اصلی از یکدیگر قابل تفکیک هستند. بله، جریان اول که در عین استبدادستیزی، دینستیز هم بود. این جریان در واقع رهاورد غرب بود و روز به روز هم قدرت بیشتری پیدا میکرد. جریان دوم معتقد بود روحانیت نباید در قضیه مشروطه دخالت و باید حریمش را حفظ کند و با درگیر شدن در سیاست، اعتبار خود را زیر سئوال نبرد تا اگر مردم مشکلی داشتند بتوانند به استناد این حرمت و حریم باز هم به روحانیت اعتماد و به او مراجعه کنند. در رأس این جریان مرحوم آیتالله سید محمدکاظم طباطبایی بود. جریان سوم به رهبری مرحوم آخوند خراسانی و همفکران ایشان معتقد بود. روحانیت برای کمک به مردم و جلوگیری از انحراف نهضت و معارضه با اساس دین باید با آن همراهی و جریان ضد مذهبی را کنترل کند. وظیفه اصلی روحانیت حفظ اساس دین است و در این راه نباید از لکهدار شدن حرمت خود براثر درگیری با جریانات انحرافی بهراسد. جریان چهارم به رهبری شیخ فضلالله نوری و همفکرانش قائل به دخالت تام و تمام در جریان مشروطه و تأسیس یک حکومت اسلامی و به تعبیر آنان مشروطه مشروعه بود. مرحوم آخوند و همفکرانش معتقد بودند مشروطه باید حکومتی از منتخبین صالح با رأی اکثریت مردم و با نظارت روحانیت باشد. * به نظر میرسد مرحوم آخوند هم جریانات انحرافی در مشروطه را به درستی میشناخت. ایشان در برابر این طیف، قائل به چه رویکردی بود؟ قطعاً همینطور است. اگر غیر از این بود حکم به تفسیق تقیزاده نمیداد و باعث خلع او از وکالت مجلس و تبعید او از ایران نمیشد. مرحوم آخوند همه جریانات انحرافی را میشناخت، اما کاری از دستش برنمیآمد و دستش بسته بود. مرحوم آخوند ناچار بود در نهضت مشروطه دخالت کند، وگرنه این احتمال وجود داشت حکومت ایران هم مثل ترکیه کلاً دین را حذف کند، لذا در واقع دفع افسد به فاسد کرد. * چگونه؟ با قبول لوازم حکومت مشروطه از قبیل مجلس و سایر نهادها و در عین حال مصوب کردن نظارت روحانیون بر قوانین. دینستیزی مشروطهخواهان با وجود سیل تحصیلکردههای از فرنگ برگشته، امر آشکاری بود. آنها توجهی به دین نداشتند و کاملاً مشخص بود پس از تسلط بر امور، دین را حذف خواهند کرد، لذا مرحوم آخوند دخالت روحانیت را برای حفظ اساس دین ضروری میدید. * با اشارهای که به سه جریان دینی دخیل در مشروطیت کردید، بنابراین اختلاف دیدگاههای این سه جریان را مبنایی و فقهی میدانید نه اختلاف شخصی؟ قطعاً. این سه جریان در عین حال که حریم یکدیگر را محفوظ میداشتند، با هم از نظر مبنایی اختلاف نظر داشتند و این اختلاف در دیدگاه فقهی، طبیعتاً اختلاف در رویکرد سیاسی را به دنبال داشت. در هیچ جا مدرک و شاهدی مبنی بر اینکه این بزرگواران نسبت به هم سوء ظن داشته باشند، نمیبینید. اختلاف آنان، مثل اختلاف فقها در هر امر شرعی بوده است. * اما امثال ملکزاده حرفهای دیگری میزنند. اخبار آنان را چگونه ارزیابی می کنید؟ دروغ محض است. مرحوم پدر میگفتند: وقتی خبر پیروزی مشروطیت، فتح تهران و سقوط محمدعلیشاه به مرحوم آخوند رسید، اولین کاری که کرد فرستادن تلگراف برای حکومت انقلابی مشروطه درباره حفظ جان و حرمت شیخ فضلالله نوری بود. به همین دلیل هم بود که آنها دریافت تلگراف مرحوم آخوند را کتمان کردند، چون اگر وصول این تلگراف علنی میشد، اعدام شیخ فضلالله نوری زیر سؤال میرفت و نمیتوانستند پاسخگو باشند. * در مورد آیت الله آخوند قربانعلی زنجانی چطور؟ ایشان هم مثل شیخ فضلالله در معرض خطر اعدام بود. میرزا یوسف اردبیلی نزد مرحوم آخوند رفت و خطر را یادآوری کرد. مرحوم آخوند برای حکومت مشروطه تلگراف زد که مرحوم آخوند ملا قربانعلی زنجانی را محترمانه به عتبات بفرستند. ایشان به عراق سفر کرد و در سال 1331ﻫ.ق و قبل از اینکه به ایران برگردد، در کاظمین فوت کرد. به نظرم حرفهای مرحوم میرزا یوسف اردبیلی در کتاب تدوینالاقاویل چندان قرین به صحت نیست. * گفتهاند مرحوم آخوند تحت تأثیر اطرافیان خود بوده است. این انگاره را چگونه میبینید؟ برعکس. پدرم میگفتند: مرحوم آخوند خراسانی فوقالعاده با صلابت و استوار بود. یک بار محمدعلیشاه نمایندهای را با هدایایی نزد ایشان فرستاد، اما کسی جرئت نکرد این را به مرحوم آخوند بگوید و بالأخره سفیر مجبور شد برگردد! از این داستانها در زندگی این بزرگوار فراوان است. انتهای پیام/
94/05/18 - 15:21
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]
صفحات پیشنهادی
مفاخر حوزه تمدنی را بهتر بشناسیم-20 «آیتالله جوهری» افتخار افغانستانیها در حوزه علمیه مشهد
مفاخر حوزه تمدنی را بهتر بشناسیم-20آیتالله جوهری افتخار افغانستانیها در حوزه علمیه مشهدآیتالله سید علی جوهری از شخصیتهای برجسته علمی و دینی افغانستان و از مفاخر حوزههای علمیه نجف و مشهد بود که شاگردان بیشماری را پرورش داد به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس آیبه مناسبت سالگرد نهضت مشروطیت - بخش اول تجلی ولایت مطلقه فقیه در سیرة عملی آخوند خراسانی
به مناسبت سالگرد نهضت مشروطیت - بخش اولتجلی ولایت مطلقه فقیه در سیرة عملی آخوند خراسانیعملکرد و سیرة عملی آخوند خراسانی بیانگر اعتقاد عمیق و قاطع ایشان به ولایت مطلقة فقیه میباشد ایشان افزون بر آثار علمی و فنی خود در مراحل گوناگون نهضت و نظام مشروطه و حتی پیش از آن با عمل خودگفتوگوی از مرحوم حجتالاسلام منذر(تکرار) شیخ فضلالله نوری به مشروطه حداقلی باور داشت/شیخ فضلالله متفکر دورا
گفتوگوی از مرحوم حجتالاسلام منذر تکرار شیخ فضلالله نوری به مشروطه حداقلی باور داشت شیخ فضلالله متفکر دوران گذار بوداگر مشروطه به معنای حداکثری به معنی این باشد که ولی فقیه ناظر بر امور نباشد شیخ هیچ وقت قائل به چنین مجلسی نبود اگر مقصود مشروطه حداقلی است یعنی تحدید استبداد بحقیقتپور در گفتوگو با فارس مطرح کرد «ضربه دوم» ایران به آمریکا و منافعش آنقدر قوی و سهمگین است که
حقیقتپور در گفتوگو با فارس مطرح کردضربه دوم ایران به آمریکا و منافعش آنقدر قوی و سهمگین است که فکر حمله را از ذهنش خارج میکندعضو کمیسیون امنیت ملی گفت آمریکا اگر زمانی تصمیم گرفت غلطی را در حمله به ایران انجام دهد باید محاسبه ضربه دوم ایران را داشته باشد زیرا قطعاً این ضربهمنوچهر آذری در گفتوگو با فارس: نمیتوانیم هویت «جمعه ایرانی» را تغییر دهیم/ از قله طنز به دره طنز ا
منوچهر آذری در گفتوگو با فارس نمیتوانیم هویت جمعه ایرانی را تغییر دهیم از قله طنز به دره طنز افتاده ایممنوچهر آذری گفت فقط این را شنیدیم که گفتند میبایست روال جمعه ایرانی را تغییر دهید و از آنجایی که جمعه ایرانی با این روالی که تا کنون داشته هویت گرفته است ما نتوانستیم رواآجیلی در گفتوگو با فارس: فرانسه باید هزینه مواضع خصمانهاش علیه ایران را بپردازد/ نباید برای «دایه منافق
آجیلی در گفتوگو با فارس فرانسه باید هزینه مواضع خصمانهاش علیه ایران را بپردازد نباید برای دایه منافقین فرش قرمز پهن کرداستاد روابط بینالملل دانشگاه علامه با بیان اینکه فرانسه باید هزینه مواضع خصمانهاش علیه ایران را بپردازد گفت نوع برخورد دولت با فرانسه این پیام را به دیگرچکیده گفتوگوی تفصیلی فارس با حسین طلا: خشکاندن نسل ایرانیان با سیگارهای وارداتی آلوده/ «مسکن مهر» ا
چکیده گفتوگوی تفصیلی فارس با حسین طلا خشکاندن نسل ایرانیان با سیگارهای وارداتی آلوده مسکن مهر انباری منزل مدیر برجنشین استنماینده مردم تهران در مجلس میگوید طبیعی است مدیری که منزلش متری 25 میلیون تومان است نپذیرد که برای مسکن مهر که به اندازه انباری خانهاش است هزینهای به کرئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان در گفتوگو با فارس: مدیریت و کنترل دلارهای نفتی شاهکلید حل مشکلات اقتصادی
رئیس خانه صنعت معدن و تجارت اصفهان در گفتوگو با فارس مدیریت و کنترل دلارهای نفتی شاهکلید حل مشکلات اقتصادی کشور از خدا میخواهم دلارهای نفتی را از ایران بگیردرئیس خانه صنعت معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه شاهکلید حل مشکلات اقتصادی کشور در مدیریت و کنترل دلارهای نفتواکنش روستاییان کشور به اظهارنظر اخیر آیتالله هاشمی پیامی از دل روستاهای ایران به منطقه جماران تهران: «
واکنش روستاییان کشور به اظهارنظر اخیر آیتالله هاشمیپیامی از دل روستاهای ایران به منطقه جماران تهران من روستایی هستم تصاویرمن یک روستایی انقلابیام من یک روستایی هستم حتی اگر به شناسنامهام معترض شوند روستایی بودن افتخار من است و روستا ریشه من است جملات و دلنوشتههای اعترایکی از رهبران انصارالله در گفتوگو با فارس خبر داد حمله موشکی نیروهای یمنی به پادگان ارتش امارات در «نجرا
یکی از رهبران انصارالله در گفتوگو با فارس خبر دادحمله موشکی نیروهای یمنی به پادگان ارتش امارات در نجراننیروهای مردمی یکی از پادگانهای ارتش امارات در منطقه نجران را با موشکهای اسکاد هدف گرفته و دهها تن از نظامیان اماراتی را کشته و زخمی کردند «ابراهیم العندی» یکی ادر جریان سفر رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به عربستان مطرح شد «محمد بن سلمان»: مشکل ما با سوریه ائتلاف ا
در جریان سفر رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به عربستان مطرح شدمحمد بن سلمان مشکل ما با سوریه ائتلاف این کشور با ایران و حزبالله استرئیس دفتر امنیت ملی سوریه با میانجیگری روسیه به عربستان سفر و با ولیعهد این کشور دیدار کرد مقام عربستانی در این دیدار علت اصلی مشکلات این کشور با دمشقدر گفتوگو با روزنامه «الجریده» کویت سفیر ایران در کویت: ایران آماده انتقال تجربیات هستهای خود به ه
در گفتوگو با روزنامه الجریده کویتسفیر ایران در کویت ایران آماده انتقال تجربیات هستهای خود به همسایگان استسفیر ایران در کویت بر آمادگی ایران برای انتقال تجربههای هستهای خود به همسایگانش خبر داد به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس «علیرضا عنایتی» سفیر ایراعکاس مجموعه «مادران انتظار» در گفتوگو با فارس مطرح کرد مردم دنیا دنبال واقعیتهای دفاع مقدس هستند/گ
عکاس مجموعه مادران انتظار در گفتوگو با فارس مطرح کردمردم دنیا دنبال واقعیتهای دفاع مقدس هستند گریه مادر میانماری برای مادران شهدای ایرانعکاس مجموعه مادران انتظار میگوید در مراسم گشایش نمایشگاه عکس مادران شهدا در میانمار یک مادر مسلمان بود که با دیدن این عکسها گریه میکرد وجای خالی «انقلاب اسلامی» در فضای مجازی بینالمللی راهکار عجیب تالار گفتوگوی آمریکایی برای حذف کاربر
جای خالی انقلاب اسلامی در فضای مجازی بینالمللیراهکار عجیب تالار گفتوگوی آمریکایی برای حذف کاربران ایرانیسیل فحاشی و تزویر و دروغ و فریب در خصوص ایران در فضای انگلیسی و عربی هنوز در جریان است بدون اینکه مانعی جدی برای آن وجود داشته باشد به گزارش فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقلبا حضور حجتالله ایوبی سینما زیتون رودبار افتتاح میشود/نمایش «مزار شریف» در روز افتتاحیه
با حضور حجتالله ایوبیسینما زیتون رودبار افتتاح میشود نمایش مزار شریف در روز افتتاحیهبا همکاری انجمن سینمای جوانان ایران موسسه سینما شهر استانداری شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی رودبار سینما زیتون این شهرستان تجهیز و راهاندازی میشود به گزارش خبرگزاری فارس سینمادر گفتوگوی ویژه خبری امیرعبداللهیان: بررسی طرح به روز شده ایران با مقامات سوریه/اسدالهی: یک نفر از تیم هستها
در گفتوگوی ویژه خبریامیرعبداللهیان بررسی طرح به روز شده ایران با مقامات سوریه اسدالهی یک نفر از تیم هستهای به سوریه و لبنان میرفت زنگنه بانک سوخت منطقهای طرحی پیشدستانهکارشناس مسائل خاورمیانه گفت بهتر بود وزیر خارجه ایران در سفر منطقهای اخیر خود به سوریه هم سفر میکرددر گفتوگو با فارس عنوان شد محبی: منتظر نظر مدیران صداوسیما درباره «جمعه ایرانی» هستیم/ با خط کشی نم
در گفتوگو با فارس عنوان شدمحبی منتظر نظر مدیران صداوسیما درباره جمعه ایرانی هستیم با خط کشی نمیتوان مردم را خنداندعباس محبی گفت تا جایی که در جریان هستم سعید توکل تهیه کننده برنامه جمعه ایرانی در حال مذاکره با مسئولین است و ما هم منتظریم که نتیجه را به ما خبر دهند عباس محب-
گوناگون
پربازدیدترینها