محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830695056
«نیروهای دخیل در نهضت مشروطه و فرجام آنان» در گفت وگو با حجت الاسلام حسینیان درسهایی که متدینین از مشروطه آموختند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: «نیروهای دخیل در نهضت مشروطه و فرجام آنان» در گفت وگو با حجت الاسلام حسینیان
درسهایی که متدینین از مشروطه آموختند
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: در انقلاب مشروطه، روحانیت به مرور زمان، دنبالهروی غربزدهها شد و عملا با آنها کنار آمد، اما در انقلاب ایران، حضرت امام همواره پیشتاز بود.
خبرگزاری فارس، مشروطه پژوهی و به ویژه شناخت آغاز و فرجام جریانات دخیل در آن، هنوز هم با سپری گشتن صدواندی سال از این رخداد تاریخی، جذاب به نظر می رسد. سالروز وقوع این رویداد شاخص تاریخ معاصر، فرصتی متین برای پرداختن به این مقوله است. در گفت وشنود پیش روی، محقق محترم حجت الاسلام والمسلمین روح الله حسینیان، از منظر خویش به بررسی این موضوع پرداخته اند... * از نگاه شما جریانات دخیل در پیدایش مشروطه کدام بودند و چه مختصاتی داشتند و تأثیر و نقش هر یک از آنها چه میزان بود؟ به نظر بنده در شکلگیری مشروطه، سه جریان عمده تأثیر داشتند. اول جریان مذهبی به رهبری علما و روحانیون و نیز در همراهی با بازاریان و بدنه مذهبی جامعه. جریان دوم روشنفکران غربزده که رمز پیشرفت کشور را از سر تا پا فرنگی شدن میدانستند و چهره شاخصشان سید حسن تقیزاده بود. جریان سوم هم وابستگان به حکومت و به تعبیری سلطنتطلبان بودند که به محض اینکه تشخیص دادند روحانیون و مردم دارند در کدام جهت حرکت میکنند، تغییر چهره دادند و مشروطهطلب شدند! * یکی از پرسشهای بنیادی درباره این رویداد تاریخی آن است که چرا با وجود قدرت روحانیت و نفوذ آنها در تودههای مردمی، کنترل جریان مشروطه به تدریج از دست آنها خارج شد و به دست روشنفکرها افتاد؟ علت این است که جریانهای مذهبی هم یکپارچه و یکدست نبودند و میشود آنها را به سه دسته تقسیم کرد. گروه اول خودشان هم افکار روشنفکرانه داشتند و در واقع بسترساز رشد و جریان روشنفکری شدند. به عبارت دیگر آنها سعی میکردند اندیشههای غربی را اسلامیزه کنند و به آنها رنگ و لعاب اسلامی بدهند، از جمله سیدجمال واعظ و ملکالمتکلمین که در تدین و تعبدشان شبهه بسیار است. دسته دوم واقعاً سعی میکردند استبداد و خودکامگی را از بین ببرند و کشور را از دست حکام ظالم نجات بدهند، اما نسبت به روشنفکران نوعی ساده لوحی داشتند و تصور میکردند اگر استبداد از بین برود، میشود جریان روشنفکری را مدیریت کرد، بنابراین با این جریان کنار میآمدند. از چهرههای شاخص این طیف، مرحوم آقا سید محمد طباطبایی و مرحوم آقا سید عبدالله بهبهانی بودند. دسته سوم روحانیون روشنبین و واقعنگری چون شیخ شهید فضلالله نوری بودند که خیلی خوب و به موقع خطر جریان روشنفکری را درک کردند و متوجه شدند آنها میخواهند استبداد را بردارند و استعمار را جای آن بگذارند، که مبارزه با آن صدها مرتبه دشوارتر بود. آنها میدیدند قانون اساسی جدید چیزی جز ترجمه قانون اساسی بلژیک نیست که مبنای آن غربی و لائیک است. امثال شیخ فضلالله این خطر را احساس کردند و لذا هم با استبداد و هم با جریان روشنفکری غربزده به مقابله پرداختند و مشروطه مشروعه را مطرح کردند. عدهای هم کاملاً جلوی مشروطه ایستادند و گفتند: ضد اسلام است! چهره شاخص این طیف مرحوم آیتالله سید محمدکاظم یزدی بود. *به نظر شما انحراف در جریان مشروطه از چه نقطه ای آغاز شد و چرا؟ مشروطه تا زمانی که بر اساس مبارزه با استبداد و خواست عمومی مردم بود، حرکت خود را درست انجام داد، ولی از زمانی که به ساختارسازی رسید و قرار شد یک نظام اروپایی در ایران مستقر شود، به انحراف کشیده شد. این جریان قبل از تحصن در سفارت انگلیس شروع شده بود و در آنجا به اوج خود رسید. * مردمی که هجده سال قبل در جریان تحریم تنباکو در مقابل انگلیس ایستادند و بعدها هم در مقاطع مختلف در برابر استعمار انگلیس مقاومت کردند، چطور در جریان مشروطه برای احقاق حقوق خود به سفارتخانه انگلیس پناه بردند؟ سؤال مهمی است! معلوم میشود این انحراف در یک روز، یک هفته و یک ماه ایجاد نشده بود، بلکه همانطور که اشاره کردم این انحراف از قبل شروع شده بود و در تحصن سفارت آشکار شد. * کدام طیفهای اجتماعی در این تحصن شرکت داشتند؟ از هر صنف و گروهی در آنجا حضور داشتند. هر صنفی هم در مقابل چادر خود شعری نوشته و مطالبات خود را در آنها بیان کرده بود. اوایل فقط مطالبات صنفی داشتند. بعد روشنفکران شروع به فعالیت کردند و بعد از سخنرانی شارژ دافر، ناگهان وضع فرق کرد و مردم خواهان مشروطه شدند! جالب اینجاست وقتی مظفرالدین شاه دستور تشکیل مجلس شورای ملی را داد، عدهای از متحصنین با کلمه اسلامی مخالفت کردند! بنابراین انحراف در مشروطه را نمیتوان ناشی از جریان تحصن دانست، بلکه قبل از آن، عدهای بعد از طرح جریان عدالتخانه از فرصت استفاده کردند و روحانیون به اصطلاح روشنفکری چون ملکالمتکلمین، به ماجرا دامن زدند و خواست عمومی مردم تغییر کرد. *چرا علما در تأیید لفظ مشروطه با روشنفکران کنار آمدند؟ در حالی که شعار اولیه عدالتخانه بود؟ برای تحلیل این موضوع، باید شرایط زمان را به خوبی بشناسیم. استبداد قاجاری، از ایران یک کشور عقبمانده ساخته بود، بنابراین روحانیون و روشنفکران به این نتیجه رسیدند که ابتدا باید شرّ استبداد را کم کرد. به اعتقاد بنده در مورد اینکه چه نظامی باید جایگزین آن شود، روشنفکران تکلیفشان معلوم بود و برنامه داشتند و میدانستند ساختار تمدنی غربی را بر پایه لیبرالیسم، چیزی شبیه به نظام و ساختار انگلستان مانند بلژیک و... را در ایران برقرار سازند، در حالی که جریان روحانیت برنامه آمادهای نداشت. حتی بزرگترین نظریهپرداز روحانی آن دوره یعنی مرحوم آیتالله نائینی هم، در کتاب «تنبیه الامه و تنزیه المله» برنامه ای ارائه نمیدهد. بنابراین مشروطه غربی و نظام پارلمانتاریستی ارائه شده توسط غربزدهها، ناگزیر و بر اثر وجود این خلاء، از سوی علما هم پذیرفته شد! در واقع علما قصد داشتند حکومتی اسلامی را برقرار سازند، اما عملاً موفق نشدند و برای آن برنامهریزی و نظریهپردازی نکردند. *تفاوت حضرت امام با رهبران مشروطه همین است. این طورنیست؟ دقیقاً. رهبران مشروطه به دنبال توجیه ایدئولوژی نهضت مشروطه و نظام پارلمانتاریستی بودند، اما امام یک نظریه اسلامی را مطرح کرد و همان را هم به اجرا در آورد. * به نظر شما تفاوتهای بنیادین اندیشههای شهید آیتالله شیخ فضلالله نوری با سایر علمای صدر مشروطیت چه بود؟ شیخ بین اندیشه اسلامی و اندیشه غربی تفاوتهای ماهوی احساس میکرد، در حالی که از نامههای مرحوم آخوند خراسانی اینگونه برداشت میشود که ایشان قائل به حکومت مشروطه برای اجرای احکام اسلام بود. در واقع مرحوم آخوند معتقد بود اگر نظام استبدادی از بین برود، نظام مشروطه میتواند احکام اسلامی را اجرا کند، اما شیخ شهید با نظام پارلمانتاریستی مشکل داشت و میگفت: اگر امروز مجلس با رأی اکثریت تصویب کند که شراب آزاد است، آیا باید این قانون را حجت قرار داد؟ نکته دیگر این بود که شیخ میگفت: شما در قانون اساسی نوشتهاید همه مردم در برابر قانون یکسان هستند؟ آیا کافر و مسلمان یک حکم دارند؟ مسلمان و غیر مسلمان یک حکم دارند؟ این نوع نقدها مواردی بودند که شیخ را نسبت به اصل مشروطه به شک میانداختند و به این نتیجه رسیده بود برخی از اصول مشروطه اساساً با احکام اسلام در تضادند و جمع بین این دو ممکن نیست. * در این میان، شیخ چه راهی را پیشنهاد میکرد؟ شیخ معتقد بود مجلس میتواند در امور عرفی قانونگذاری کند، اما حق تصویب قانون مغایر با احکام شرع را ندارد و در این مورد این علما هستند که صلاحیت دارند. شیخ میگفت: مجلس در اموری مثل اداره کشور، بودجه، برنامه و امثال اینها حق قانونگذاری دارد، ولی در جاهایی که اسلام دارای نص و قانون صریح است، حق قانونگذاری ندارد. به همین دلیل هم ابتکار عمل به خرج داد و لزوم نظارت پنج مجتهد جامعالشرایط منتخب مراجع معروف را برای مشروعیت بخشیدن به مصوبات مجلس پیشنهاد داد و به تصویب رساند تا جلوی تصویب قوانین ضد اسلامی را بگیرد. *عدهای معتقدند مراجع مقیم نجف که در مشروطه پیشگام بودند ، به دلیل حضور در خارج ایران، از اوضاع کشور اطلاع دقیقی نداشتند. تحلیل شما در این باره چیست؟ درست است. آن روز که رسانهها مثل امروز گسترده و سریع نبودند و لذا اخبار ایران با تأخیر به دست علمای نجف میرسید، آن هم به این صورت که روحانیون داخل ایران نمایندگانی را نزد مراجع نجف میفرستادند تا کسب تکلیف کنند. همین شیوه موجب میشد گاهی حتی اطلاعات متناقضی به علمای نجف میرسید. فاصله زیاد و بعد مکانی، تأثیر زیادی در تصمیمگیریها و شکلگیری نقطه نظرات علمای نجف داشت. علمای نجف در پی مشروطهای بودند که بتوانند به وسیله آن احکام اسلام را اجرا کنند، اما عملاً دیدند مشروطه دارد در مطبوعاتش به اسلام هتاکی میکند! مرحوم آخوند وقتی عملکرد تقیزاده را شنید، به قدری عصبانی و پشیمان شد که حکم به تفسیق و بعد هم تبعید او داد! * در مورد قانون اساسی مصوب در مشروطه چه تحلیلی دارید؟ بن مایههای فکری آن، چه رنگ و گرایشی دارند؟ یکی از اعتراضات مرحوم شیخ فضلالله همین بود که: شما قوانین پارلمانهای فرهنگ آورده و عیناً کپی کردهاید و اسمش را قانون اساسی ایران اسلامی گذاشتهاید! همین موضعگیری صریح شیخ فضلالله که روحانی تراز اول تهران و بسیار بانفوذ بود، روشنفکران را کمی به عقبنشینی وادار کرد، اگرچه آنها در نهایت کار خود را انجام دادند. * درمجموع و از دیدگاه شما، واقعه مشروطه انقلاب بود یا یک جنبش اجتماعی و سیاسی که زود هم به افول گرایید؟ از بعضی از ابعاد بله اما نه در همه زمینههای مختلف اجتماعی. در سیستم کشور تحول ایجاد شد، اما نه در مردم. واقعیت این است که شاهان قبل و بعد از مشروطه قابل قیاس با هم نیستند، بنابراین به نظر بنده مشروطه انقلاب هست، منتهی انقلابها هم شدت و ضعف دارند. * انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی را مقایسه کنید؟ بیشتر از جنبه تفاوتها و عبرت آموزی رهبران انقلاب اسلامی از رویداد مشروطیت؟ بین رهبری روحانیت در مشروطه و انقلاب اسلامی تفاوتای اساسی وجود دارد. روحانیت در عصر مشروطه ایدئولوژی سیاسی نداشت، در حالی که در انقلاب اسلامی ایدئولوژی سیاسی جزو آرمانهای ملت بود. در مشروطه یک رهبری واحد وجود نداشت و حتی علما و روحانیون به صورت شورایی هم عمل نمیکردند و سلیقه و فکر واحدی هم نداشتند و خواستههایشان هم یکی نبود، در حالی که این اتفاق در جریان انقلاب اسلامی نیفتاد. * از نظر شما، اگر در واقعه مشروطه امام خمینی رهبر بودند، نحوه مواجهه ایشان با مرحوم شیخ فضلالله و مرحوم نائینی چگونه بود؟ یک بار این سؤال را خبرنگار گاردین هم از من پرسید! گفتم: اگر امام در آن دوره رهبر بودند، هم شیخ شهید و هم مرحوم نائینی جذب ایشان میشدند، چون امام هم نوآوریهای مرحوم نائینی را داشت و هم دقتهای شیخ فضلالله را. امام شخصیتی نوآور و مبتکر بود و جمهوری اسلامی از نوآوریهای ایشان است. اصل ولایت فقیه، اگرچه نوآوری امام نبود، اما سایر علما تحقق آن را مقدور نمیدانستند اما امام میدانستند. امام هر جا که باب ورود اندیشه غربی باز میشد، مثل شیخ شهید به سختی مقابله میکردند، به همین دلیل به هیچ وجه حاضر نشدند کلمه دموکراتیک را در کنار جمهوری اسلامی بپذیرند. در انقلاب مشروطه، روحانیت به مرور زمان، دنبالهروی غربزدهها و عوامل بیگانه شد و عملابا آنها کنار آمد، اما در انقلاب ایران، حضرت امام همواره پیشتاز بود و لذا نظامی را پایهریزی کرد که در آن، اصالت با روحانیون خوشفکر بود. *خطر جریان روشنفکری را در انقلاب و نظام کنونی جمهوری اسلامی ایران چقدر میدانید؟ هیچ انقلابی حتی انقلاب انبیا هم مصون از خطر نیست و انقلاب اسلامی هم مستثنی نیست، لذا باید هوشیار بود و سعی کرد چنین اتفاقی نیفتد. انتهای پیام/
94/05/18 - 14:27
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]
صفحات پیشنهادی
گفتوگوی از مرحوم حجتالاسلام منذر(تکرار) شیخ فضلالله نوری به مشروطه حداقلی باور داشت/شیخ فضلالله متفکر دورا
گفتوگوی از مرحوم حجتالاسلام منذر تکرار شیخ فضلالله نوری به مشروطه حداقلی باور داشت شیخ فضلالله متفکر دوران گذار بوداگر مشروطه به معنای حداکثری به معنی این باشد که ولی فقیه ناظر بر امور نباشد شیخ هیچ وقت قائل به چنین مجلسی نبود اگر مقصود مشروطه حداقلی است یعنی تحدید استبداد بتکرار/ حجتالاسلام امیری در گفتوگو با فارس: منظور امام(ره) از کوخنشینان، روستاییانی است که هاشمی به آنها توه
تکرار حجتالاسلام امیری در گفتوگو با فارس منظور امام ره از کوخنشینان روستاییانی است که هاشمی به آنها توهین میکندنماینده مردم کهنوج در مجلس با اشاره به سخن اخیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره روستاییان گفت باید به حال این گونه اظهار نظرها درباره طبقه بزرگی از ملت تأسف خرئیس کمیته نظارت شورای شهر در گفتوگو با فارس: هدف زیباکلام تخریب جریان اصولگرایی و قالیباف بود/برخی «شرخ
رئیس کمیته نظارت شورای شهر در گفتوگو با فارس هدف زیباکلام تخریب جریان اصولگرایی و قالیباف بود برخی شرخری حزبشان را میکنندرئیس کمیته نظارت شورای شهر در خصوص نامه زیباکلام به شهرداری تهران گفت البته باید بگویم که آقای زیباکلام موضوعش پوستر نبود بلکه یک جریان را دنبال میکند و قصیک کارشناس امور زنان در گفتوگو با فارس: «حذف زنان از پستهای مدیریتی» بهانه اجرا نکردن قوانین شده ا
یک کارشناس امور زنان در گفتوگو با فارس حذف زنان از پستهای مدیریتی بهانه اجرا نکردن قوانین شده استیک کارشناس امور زنان با بیان اینکه زنان مدیر اهتمام کافی برای ارائه تسهیلات شغلی به زنان شاغل ندارند گفت بیان موضوعاتی مانند حذف زنان از پستهای مدیریتی بهانه اجرا نکردن قوانین شدهدر گفتوگو با فارس مطرح شد راههایی برای کاهش «کمرویی»/ والدین غفلتورز و دیکتاتور فرزندان خود را ک
در گفتوگو با فارس مطرح شدراههایی برای کاهش کمرویی والدین غفلتورز و دیکتاتور فرزندان خود را کمرو بار میآورندکمرویی کاستی در حجم مناسبی از ارتباط و میزان مناسبی از هیجانات محسوب میشود که در جوامع مختلف متفاوت و شیوع آن بین زنان بیش از مردان است بخش مهمی از علل کمرویی افرادمدیر فرهنگی بسیج جامعه زنان در گفتوگو با فارس: همایش «بانوی آب» در راستای حفاظت از محیط زیست برگزار
مدیر فرهنگی بسیج جامعه زنان در گفتوگو با فارس همایش بانوی آب در راستای حفاظت از محیط زیست برگزار میشودمدیر فرهنگی بسیج جامعه زنان کشور از برگزاری همایش بانوی آب با هدف شروع حرکت تحول آفرین زنان بسیجی در راستای حفظ محیط زیست خبر داد معصومه حکیمیان در گفتوگو با خبرنگار گرورهبر معارضان بحرین در گفتوگو با فارس: «ستره» در برابر محاصره ظالمانه آل خلیفه تسلیم نمیشود
رهبر معارضان بحرین در گفتوگو با فارس ستره در برابر محاصره ظالمانه آل خلیفه تسلیم نمیشودیکی از رهبران معارضان بحرینی ضمن اعلام همبستگی شهرهای مختلف بحرین از ساکنان شهر ستره در برابر محاصره امنیتی ماموران آل خلیفه تاکید کرد که متهم کردن اعتراضات مسالمتآمیز بحرینیها به خشونتطلآجیلی در گفتوگو با فارس: فرانسه باید هزینه مواضع خصمانهاش علیه ایران را بپردازد/ نباید برای «دایه منافق
آجیلی در گفتوگو با فارس فرانسه باید هزینه مواضع خصمانهاش علیه ایران را بپردازد نباید برای دایه منافقین فرش قرمز پهن کرداستاد روابط بینالملل دانشگاه علامه با بیان اینکه فرانسه باید هزینه مواضع خصمانهاش علیه ایران را بپردازد گفت نوع برخورد دولت با فرانسه این پیام را به دیگردر گفتوگو با روزنامه «الجریده» کویت سفیر ایران در کویت: ایران آماده انتقال تجربیات هستهای خود به ه
در گفتوگو با روزنامه الجریده کویتسفیر ایران در کویت ایران آماده انتقال تجربیات هستهای خود به همسایگان استسفیر ایران در کویت بر آمادگی ایران برای انتقال تجربههای هستهای خود به همسایگانش خبر داد به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس «علیرضا عنایتی» سفیر ایرادر گفتوگو با فارس عنوان شد برگزاری اختتامیه جشنواره کاریکاتور «فرزند بیشتر، زندگی شادتر» در شبکه ا
در گفتوگو با فارس عنوان شدبرگزاری اختتامیه جشنواره کاریکاتور فرزند بیشتر زندگی شادتر در شبکه افقدبیر اجرایی جشنواره ملی فرزند بیشتر زندگی شادتر گفت ویژه برنامه اختتامیه این جشنواره ۱۳ مرداد در برنامه افقاتور شبکه افق برگزار میشود شاهین کلانتری دبیر اجرایی جشنواره ملی &laqحجتالاسلام حاتمنیا در گفتوگو با فارس: هاشمیرفسنجانی دنبال عقدهگشایی و انتقامجویی است/باید از اختلاف
حجتالاسلام حاتمنیا در گفتوگو با فارس هاشمیرفسنجانی دنبال عقدهگشایی و انتقامجویی است باید از اختلافافکنی دوری کردامام جمعه شهرستان بهار با بیان اینکه هاشمی دنبال عقدهگشایی است گفت رفسنجانی کسی نیست که از تمام اصول و ارزشهای انقلاب اعتقاداً برگشته باشد بلکه با این کمنوچهر آذری در گفتوگو با فارس: نمیتوانیم هویت «جمعه ایرانی» را تغییر دهیم/ از قله طنز به دره طنز ا
منوچهر آذری در گفتوگو با فارس نمیتوانیم هویت جمعه ایرانی را تغییر دهیم از قله طنز به دره طنز افتاده ایممنوچهر آذری گفت فقط این را شنیدیم که گفتند میبایست روال جمعه ایرانی را تغییر دهید و از آنجایی که جمعه ایرانی با این روالی که تا کنون داشته هویت گرفته است ما نتوانستیم روادر گفتوگوی با فارس مطرح شد عدم حمایت از هنر «کاغذسازی» در اصفهان / هنری که رو به فراموشی میرود
در گفتوگوی با فارس مطرح شدعدم حمایت از هنر کاغذسازی در اصفهان هنری که رو به فراموشی میرودهنر کاغذسازی از جمله رشتههای هنری است که قدمت آن به سال 150 میلادی بر میگردد و در سال 83 توسط نرگس کریمی هنرمند جوان اصفهانی احیا شد اما متاسفانه مدتی است که به دلیل عدم حمایت لازم بهگفتوگوی فارس با کارگردان مستند «عزیزِ بلد» مردم عراق شهید تقویفر را ناجی خود میدانند/ مستندی دربا
گفتوگوی فارس با کارگردان مستند عزیزِ بلدمردم عراق شهید تقویفر را ناجی خود میدانند مستندی درباره سرداری که کشاورزی میکردکارگردان مستند عزیزِ بلد گفت برای ساخت مستند از زندگی شهید حمید تقویفر به عراق رفتیم عکسهای حاج حمید در بلوارها و میدان شهرهای مختلف بغداد کردستان وانبارلویی در گفتوگو با فارس: مقامات سیاسی «به صورت عملی» پاسخ تهدیدات آمریکا را بدهند/ میتوانیم چه
انبارلویی در گفتوگو با فارس مقامات سیاسی به صورت عملی پاسخ تهدیدات آمریکا را بدهند میتوانیم چهارمین سیلی را به اسرائیل بزنیممسئول سیاسی حزب موتلفه با بیان اینکه اگر حمله نظامی مثمرثمر بود آمریکا 10 سال پیش این کار را انجام میداد گفت دست ایران بسته نیست و همانطور که سه سیلیحجتالاسلام ملکزاده در گفتوگو با فارس: گره زدن سرنوشت توافق به عملکرد آژانس یک خطای استراتژیک است / اطلاعا
حجتالاسلام ملکزاده در گفتوگو با فارس گره زدن سرنوشت توافق به عملکرد آژانس یک خطای استراتژیک است اطلاعات شهدای هستهای از دالان اطلاعاتی آژانس به موساد رسیدعملکرد منفی آژانس طی سالهای گذشته و بیاعتمادی گسترده به این نهاد به بینالمللی موجب شده است تا سرنوشت توافق ویمعاون سخنگوی رئیس اجرایی افغانستان در گفتوگو با فارس: دستوری برای تغییر نام «دانشگاه کابل» صادر نشد
معاون سخنگوی رئیس اجرایی افغانستان در گفتوگو با فارس دستوری برای تغییر نام دانشگاه کابل صادر نشده استمعاون سخنگوی ریاست اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان گفت امضای عبدالله جعل شده و رئیس جمهور و رئیس اجرایی دستور تغییر نام دانشگاه کابل را صادر نکردهاند «آصف آشنا» معا-
گوناگون
پربازدیدترینها