تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 16 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809659023




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی عصر یخبندان در سینما معیار عصر یخبندان، ژانر اجتماعی جامعه ایرانی/آقازادگی در فیلم عصر یخبندان نماد است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بررسی عصر یخبندان در سینما معیار
عصر یخبندان، ژانر اجتماعی جامعه ایرانی/آقازادگی در فیلم عصر یخبندان نماد است
مصطفی کیایی در برنامه رادیویی سینما معیار گفت:بنده تحت شرایط جامعه سوژه انتخاب می کنم و این هم در راستای همان کارها بوده و فیلم دیگری در ادامه کارنامه قبلی است.

خبرگزاری فارس: عصر یخبندان، ژانر اجتماعی جامعه ایرانی/آقازادگی در فیلم عصر یخبندان نماد است



به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه این هفته سینما معیار با موضوع « بررسی فیلم عصر یخبندان » با حضور کارشناسان برنامه علی زادمهر، مهدی انصاری و مصطفی کیایی، کارگردان فیلم «عصر یخبندان» و با اجرای سید امیر جاوید برگزار شد. در ابتدا مصطفی کیایی مورد اوضاع فیلم صحبت کرد و گفت: استقبال خوبی از فیلم شده و میزان رضایت مردم بالای 98 درصد است. با توجه به اینکه بهترین تایم بعد از عید نوروز اکران عید فطر بود، مجبور بودیم فیلم را اکران کنیم و اکنون فروش فیلم در مرز دو میلیارد است و فکر می کنم اتفاق بهتری هم بیفتد. مجری برنامه از ایشان سوال کرد: « آیا عصر یخبندان را نقطه عطفی در مسیر فیلمسازیتان می دانید؟ » وی در پاسخ گفت: فکر می کنم «عصر یخبندان» از نظر کارنامه کاری ام پخته ترین کار من باشد و در این فیلم از نظر کارگردانی و فیلمنامه نویسی اتفاق بهتری نسبت به کارهای قبلی ام افتاده است. بنده تحت شرایط جامعه سوژه انتخاب می کنم و این هم در راستای همان کارها بوده و فیلم دیگری در ادامه کارنامه قبلی است. در جشنواره فجر جدا از مسائل سینمایی مسائل دیگری هم دخیل است سوال دیگر مجری برنامه این بود: « مجموعه اتمسفری که در سینما معیار با ذکر مسائل و مشکلات ‌برای مخاطب شکل می گیرد اتفاق خوشایندی را برای فیلم رقم می زند و یا هراس و درد و ... را در پی دارد؟ » کیایی در جواب به این سوال بیان داشت: با توجه به موضوع فیلم و پس زمینه فکری من، تصورم این است که در دوره ای هستیم که اهمیت دادن به فضای خانواده و بازگشت آدم ها به درون خانواده می تواند بهترین اتفاق باشد و این دغدغه ی من بود و قطعا شما باید یکسری آسیب ها را نشان می دادید، بیان عریان این آسیب ها شاید کمی ناراحت کننده باشد اما در نهایت بازگشت به سمت خانواده راه حلیست که تلاش کرده ایم در حد توان به آن بپردازیم. ایشان در ادامه در مورد اثر بعدی خود توضیح داد و گفت: فعلا مشغول نگارش فیلمنامه ای هستم که ان شاالله تا یک ماه بعد به پایان برسد. رساندن فیلم به جشنواره خیلی برایم اولویت نیست، در جشنواره فجر جدا از مسائل سینمایی مسائل دیگری هم دخیل است و برخی چیزها از پیش تعیین شده است. رفتار مهتاب کرامتی در آخر فیلم بازگشت به خانواده است در ادامه، زادمهر در رابطه با فیلم عصر یخبندان دیدگاه خود را بیان کرد و گفت: آقای کیایی تلاش کرده که در بستر قصه گو، داستان چند شخصیت را با هم تعریف کند و فیلمنامه ای را بنویسد که مخاطب تقریبا راضی از سینما بیرون برود. تا بخش زیادی با بحث خانواده موافقم، رفتار مهتاب کرامتی در آخر فیلم به گونه ای بازگشت به خانواده است و یا بقیه ی شخصیت ها هم همینطور. در مجموع، عصر یخبندان فیلم موفقی هست. مهدی انصاری پیرامون عصر یخبندان گفت: در مورد این فیلم احساس خوبی دارم، با فیلمی با انرژی و با کارگردانی با انگیزه طرف هستیم که تلاش می کند سینمای متفاوتی داشته باشد، ضمن اینکه ایشان نسبت به اتفاقات جامعه حساس و دغدغه مند است و مسیر نجات سینمای ایران همین است. وی در مورد مسئله ی فیلم توضیح داد و گفت: اگر بحث خانواده را کنار بگذاریم، چند معضل مهم از اعتیاد، تزلزل روابط زناشویی، بدون قاعده بودن روابط جوانان و سریع گول خوردنشان را در فیلم می بینیم. زادمهر در این رابطه خاطر نشان کرد: بیشتر فیلم هایی که سابق بر این ساخته می شدند، افراد یا طبقه اجتماعی خاصی را زیر سوال می بردند، نکته ی مثبت این فیلم این است که ظاهر زندگی این افراد شیک و خوب است و وضع مالی خوبی دارند، ولی کاری که فیلم می کند این است که به زیر لایه ی زندگی این افراد توجه می کند یعنی نشان می دهد این زندگی به ظاهر شیک مهتاب کرامتی است که مواد مخدر مصرف می کند و یا فرهاد اصلانی که مجبور است 17 ساعت در روز کار کند و هرچند ظاهرا مدیر است اما در درون خانواده اش همسرش با فرد دیگری در رابطه است و اصلا از زن و بچه اش خبر ندارد ، در پایان هم علیرغم اینکه مثلا آقای اصلانی دنبال این است که دنبال دلایل شک خود درباره رابطه همسرش با فرد دیگری بگردد ، گویا دنبال این است که گذشت کند تا خانواده حفظ شود. فیلم امیدوارانه نیست و پایان بندی ایده آلی ندارد مجری برنامه از انصاری پرسید: « تجمیع مشکلات در این فیلم موجب نمی شود که از گزاره دوستان که فیلم امیدوارانه و دغدغه مند است، دور شود؟  » انصاری در پاسخ بیان داشت: فیلم از نظر من امیدوارانه نیست، این فیلم خوب ما را درگیر می کند اما پایان بندی ایده آلی ندارد و تراژیک تمام می شود. گاهی لایه های زیرین را نشان می دهد اما این مشکلات علت العللی دارد و نخ آن آقازاده ای است که در فیلم معرفی می شود و فرید منبع فساد و به هم ریختن تعادل جامعه است و چون حول محور او جمع می شود در منطق نمی توان گفت که فقط یکسری مشکلات در فیلم ریخته شده است. پایان فیلم با قتل فیلم تمام می شود و وقتی بابک از فیلم ترخیص می شود هم حافظه اش سر جایش نیست و هم نمی دانیم وضعیت منیر چه بوده و یا وضعیت عسل و بقیه هم چندان مطلوب نیست و امیدوارانه نیست اما نمی توان گفت که فیلم سیاه است. مجری از وی سوال کرد: « آقای کیایی گفتند فیلم من در آخر، مخاطب را به خانواده ارجاع می دهد، آیا این اتفاق می افتد یا خیر؟ » انصاری در جواب گفت: این را نمی توانم بگویم چون در زوج زوج رابطه های فیلم فقط دو تایشان مبتنی بر خانواده است، اما در همین رابطه هم دقیق نمی شویم که مشکل چیست و خانم کرامتی فقط جملاتی کلیشه ای می گویند که مثلا الان چقدر دیر است که برایم تولد می گیری، این ضعف فیلم است. فیلم خیلی در عرض پهن شده اما عمق ندارد یعنی ما با استفاده از کلیشه ها فیلم را می بینیم. زادمهر نکاتی را در این رابطه اضافه کرد و گفت: منظور آقای انصاری را متوجه نشدم که فرید را نقطه ضعف تلقی می کنند و یا می گویند که خوب است به آن پرداخته نشده است، چرا که نکته ای که می خواهم بگویم تابع این نظر شما بود. انصاری در این مورد توضیح داد و گفت: فرید علت العلل تمام مشکلات بود اما ما در رابطه بابک و منیره به عنوان بخش مهمی از روابط متلاطم وارد زندگی اینها نمی شویم و چند جمله کلیشه ای می شنویم و با همین ها فیلم شروع می شود. زادمهر با اشاره به شخصیت فرید خاطر نشان کرد: فیلم عصر یخبندان را در ادامه ی خط ویژه می دانم که در آنجا به پول کلانی رسیده و این پول باد آورده وارد جامعه می شود و این آدم با این پولی که کوتاه مدت به دستش رسیده کوتاه مدت زندگی می کند و هیچ برنامه ای ندارد، در مورد بقیه بخش ها هم با شما موافق نیستم چرا که شخصیت های فیلم بسیار است و اگر می خواست به همه علت ها ریز بپردازد زمان فیلم خیلی بیشتر می شد. همین که نشان می دهد فرهاد اصلانی تایم بالایی کار می کند تا نیازهای مالی را برآورده کند و از خانواده اش آنقدر دور شده که متوجه نمی شود همسرش به چه گرفتاری ای افتاده برای فیلم کفایت می کند یعنی شما نباید رفاه و آسایش را فدای روابط احساسی و توجه بیشتر به خانواده کنید. راجع به بقیه شخصیت ها هم همینطور، در مهمانی ای که برگزار می شود همان آدمی که در ظرف های پیتزا مواد مخدر را می آورد اینها هم اگر خانواده ای داشتند که به آنها تذکر دهد شاید در این وضعیت گرفتار نمی شدند. سپس ایشان به پایان بندی فیلم پرداخت و گفت: پایان بندی هرچند ما را در دوگانگی می گذارد که آقای اصلانی حافظه اش سر جایش هست یا نه، ولی با نمایی که از عروسک ماشین می بینیم تصورم این است که حافظه اش سر جایش هست ولی اتفاقات گذشته را فراموش می کند، یعنی از مسائلی که بوده گذشت می کند تا خانواده سر جایش بماند یعنی به همان جمله اولی باز می گردد که دخترخاله او می گفت که داشتن این عروسک خیلی جرات می خواهد یعنی باید چشمت را ببندی تا خانواده حفظ شود و هر آدمی جایزالخطاست. انصاری به عمق نداشتن فیلم و هویت حبابی شخصیت ها اشاره کرد و گفت: شخصیتی که به خاطر مسبب بودن اتفاقات به او نزدیک می شویم فرید است، چون سیاه او را بر تمام بدبختی های فیلم استوار می بینیم. هرچند زمان فیلم اجازه نمی داد و محدودیت داشت ولی پهن شدن داستان فیلم را جذاب کرده ولی عملا به سراغ کلیشه ها رفته است. در فیلم شخصیت های زیادی را می بینیم که اشاره کوتاهی به آنها می شود و سپس رها می شوند و مشکل دیگر بازی کردن با زمان است: در فیلم دو بخش داریم که در یک بخش از نظر زمانی بازی می کند و تمام می شود، در بخش دوم می بینیم که کم رفت و آمد زمانی داریم. این موجب شده تا مخاطب خط داستانی را گم کند و مدام بین شخصیت ها غوطه بخورد و همین یک نقطه ضعف فیلم شده است. مجری برنامه از زاد مهر سوال کرد: « آیا راهکار دیگری هم در مورد پهن کردن داستان بوده است یا خیر؟ » زادمهر در پاسخ بیان داشت: فکر می کنم این رفت و برگشت ها حساب شده بوده و آقای کیایی می دانستند که در مورد این سکانس، تماشاگر قضاوت می کند و نظر می دهد و پشت سر آن ماجرا را به شکل دیگری بر می گرداند که بگوید قضاوت شما ناصحیح است و نباید دچار قضاوت زودرس بشویم. همه حرف پول به دست آوردن یک قدرت از طریق پول یا راه های دیگر است که فرد ظرفیت آن را ندارد و خیلی موافق نیستم که ظرفیت زمانی دچار مشکل باشد. ‌مجری برنامه به پیام یکی از مخاطبان برنامه در مورد شخصیت پردازی فیلم اشاره کرد که گفته بودند: شخصیت فرید که مثلا آقا زاده است هرگز تبدیل به یک شخصیت نمی شود، یک تیپ از جوانان عیاش و منفعت طلب است که هیچ ویژگی شخصیتی بیشتر از یک تیپ بارها تکرار شده ندارد، این شخصیت پتانسیل زیادی برای عمق بخشیدن به درام فیلم می شد. زادمهر مخالف این دیدگاه بود و گفت: اگر قرار بود به این پرداخته شود که شخصیت فرید چگونه است یک فیلم دیگر می شد و شخصیت های این سمت که بیشتر در بدنه جامعه قرار دارند خیلی کمرنگ تر می شدند. اگر آقای کیایی می خواستند که بیشتر به شخصیت فرید بپردازند که چگونه این پول را آورده یا دچار ممیزی در ارشاد می شد و یا مجبور بود که به بقیه ی شخصیت ها خیلی کم تر از این بپردازد. آقا زادگی ریشه کن شود باز هم فساد هست، سراغ نفس انسان برویم انصاری هم نظر خود را چنین بیان کرد: اگر تاکید فیلم بر انتخاب نوع روایت به خاطر تذکر در قضاوت ها باشد پس خیلی فیلم پر مفهومی می بینیم و این خوب نیست چرا که فیلم خیلی پرحرف است و موجب شده شخصیت ها دیالوگ محور باشند. به نظرم اشتباه است که آقای کیایی خود و مخاطبش را با بحث آقازادگی درگیر می کند، به این خاطر که در ده- دوازده سال اخیر چند تا از بزرگترین مفسدان اقتصادی را می شناسیم که آقا زاده نیستند و آدم هایی توانا بودند اما تواناییشان را در مسیر اشتباه به کار گرفتند. اگر آقا زادگی ریشه کن شود باز هم فساد هست، اما چرا سراغ نفس انسان نمی رویم؟ اگر جای آقازادگی، طمع را در فیلم بگذاریم فیلم کامل شکل می گیرد چرا که همه اتفاقات فیلم حول محور طمع است. آقازادگی در فیلم عصر یخبندان نماد است زادمهر نکاتی را در مورد صحبت های انصاری بیان کرد و گفت: آقازاده نماد ورود پول بدون حساب و کتاب به جامعه است که هیچ برنامه ای برای آن نیست. مقام معظم رهبری هم در دیدار با شهرداران به رانت اطلاعاتی اشاره کردند که یک عده از این مسئله استفاده می کنند. نکته ی دیگر اینکه اگر فیلم مستقیما پیامش را داده بود قطعا مخاطبان فیلم را پس می زدند. قانون در عصر یخبندان کجاست؟ انصاری به مشکل قهرمان نیمه دوم فیلم، اشاره کرد و در این رابطه بیان داشت: این قهرمان خیلی به رابین هود شباهت دارد و برای برقراری عدالت در جامعه روش و منطق خودش را اجرا می کند و در نهایت با همین روش فرید را می کشد، در چنین جامعه ای از فیلم کسی نیست که از قانون حفاظت کند و این خیلی خطرناک است، بر خلاف آن هم مدام به این تاکید می شود که شما که تضاد و بی عدالتی در جامعه می بینی خودت شروع به عمل کن! و این می تواند هرج و مرج زیادی ایجاد کند. زادمهر نکاتی در جواب گفت: خود اینکه قانون را در فیلم نشان نمی دهد نماد این است که اگر قانون و ساختار در جامعه نباشد این مسائل به وجود می آید. اینکه سعید خودش دست به کار می شود برای این است که می خواهد از کشور خارج شود. انصاری نکته ای را در این مورد بیان کرد و گفت: در اتفاقات فیلم یک قتل داریم، مگر الان کفن و دفنی بدون مدارک قانونی فوت و حضور پلیس داریم؟ چگونه در جامعه مرگی رخ می دهد و علت آن بررسی نمی شود؟ زادمهر در پاسخ اشاره داشت: داستان می تواند اتفاق بیفتد و واقعی نباشد ولی برای تایید حرفم، چند سال پیش که یکی از مناطق مصرف مواد مخدر را با بولدوزر و ... تخریب می کردند خود شاهدان و خبرنگاران می گویند که از لای دیوارها بعضا جسدهایی پیدا می شد که در آنجا دفن شده بودند. کیایی: قتلی رخ نداده کیایی، کارگردان این فیلم نکته ای در مورد مباحث طرح شده بیان کرد و گفت: قطعا زمانی که قتلی رخ می دهد پلیس وارد قضیه می شود ولی زمانی که به خانه خواهر امیرحسین ورود می کنیم می بینیم که یک هفته از قتل امیرحسین گذشته و این زمانی بوده که ممکن است پلیس وارد قضیه شده باشد اما بنا به اقتضای داستان، اصلا به آن ورود نکردیم و مرگ از طریق «اوردوز» بوده است یعنی قتلی رخ نداده است. ‌‌زادمهر در ادامه، به بحث ساختار در سینمای اجتماعی پرداخت و در این رابطه گفت: اگر بتوانیم نشان بدهیم که در این ساختار علیرغم سالم بودن بدنه، آدم های بیماری هستند و این را نشان بدهیم فیلمسازان ما هم دستشان برای نوشتن فیلمنامه بازتر است تا بگویند برای رسیدن به عدالت نباید خودت عمل کنی و می توانی به این دستگاه ها بپردازی. انصاری هم دیدگاه خود را در این رابطه بیان کرد و گفت: در فیلم عصر یخبندان ساختار و سیستمی نداریم و می گوید خودت او را بکش! زادمهر توضیح بیشتری داد و گفت: وقتی در پروانه نمایش، دولت اجازه نمی دهد که هیچکدام این مسائل در فیلمنامه نقد شود ناخودآگاه فیلمساز دچار خودممیزی می شود، آقای کیایی فیلمنامه ای داشته که راجع به آقازاده ها بوده و اگر اجازه می دادند که ایشان این فیلمنامه را بسازد تصور نمی کنم الان عصر یخبندان را به این شکل می ساخت. مجری برنامه در ادامه برنامه نظر یکی از مخاطبان را خواند که گفته بودند: شایع شده فیلم عصر یخبندان شانس آورده که توسط حوزه هنری تحریم نشده و این می تواند محل بحث جالبی باشد. پاسخ آقای آذرپندار دیگر مخاطب برنامه در گروه تلگرامی برنامه «سینمامعیار» به این مطلب این بود: مصطفی کیایی نقیض خیلی از ادعاهای شبه روشنفکران این مملکت است و بدون اینکه رانت خاصی داشته باشد به بحث های ملتهب اقتصادی، سیاسی همچون آقازادگی می پردازد اما چون نگاه شیطنت آمیز ندارد هیچگاه گرفتار توقیف نمی شود حتی فیلم خط ویژه که به نظرم نسبت به عصر یخبندان بهتر است نه تنها در اکران به مشکل نخورد بلکه حتی با استقبال رسانه های انقلاب مواجه شد، بنابراین به نظر من هم این موضوع جالبی است که شبه روشنفکران باید در خلوت حتما به آن بیندیشند. ایشان در پاسخ به این سوال که فرق «عصر یخبندان» با «عصبانی نیستم» و «قصه ها» در چیست؟ گفته بود: این دلیل خیلی از اختلافات چند سال اخیر ماست و مرز بین فیلمسازی برای جشنواره ها را با فیلمسازی برای مردم مشخص می کند. برنامه رادیویی سینمامعیار پنجشنبه‌ها ساعت 14:30 دقیقه از رادیو گفت‌وگو پخش می‌شود. برنامه‌ای با اجرای سید امیر جاوید و تهیه کنندگی و سردبیری محمد جواد طالبی که سعی دارد ضمن پرداختن به مسائل اساسی سینمای ایران سطح آگاهی مخاطب از فیلمهای روی پرده را بالا ببرد. انتهای پیام/س

94/05/18 - 10:57





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن