تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816921748




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خبرنگاری، راه خدمت به مردم و نزدیکی به خدا


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


خبرنگاری، راه خدمت به مردم و نزدیکی به خدا استان‌ها > قم - خبرنگاری به معنای واقعی، یکی از بهترین راه ها برای خدمت به جامعه و مردم، و باز یکی از بهترین راه ها برای نزدیکی و عبادت خداوند متعال است.

صادق چهرقانی* خبرنگاری به معنای واقعی، یکی از بهترین راه ها برای خدمت به جامعه و مردم، و باز یکی از بهترین راه ها برای نزدیکی و عبادت خداوند متعال است.
گفته می شود خبرنگار، پلی میان مردم و صاحبان قدرت سیاسی و یا قدرت اقتصادی است، که نقطه نظرات صاحبان قدرت را به اطلاع مردم و از آن طرف، دغدغه های اجتماعی و خواست های مردم را مطرح می کند، اما گاهی و به دلایل متعدد، مشاهده می کنیم این پل یک طرفه است و فقط صاحبان قدرت، حق تردد از این پل را دارند و در این میان مردم و دغدغه های آنان یا دیده نمی شود یا کمتر دیده می شوند.
دلایل متعددی برای این شرایط وجود دارد که نابسامانی وضعیت معیشتی خبرنگاران و گاهی نبود آزادی های کافی برای خبرنگار، حتی بعضا در خود رسانه های شان، از جمله مهمترین آن هاست.
در همین استان قم، بعضا صاحبان قدرتی داشتیم و شاید هنوز هم داشته باشیم که با مشاهده انتقاد از عملکرد خود در یک رسانه مکتوب یا مجازی، به قطع حمایت های خود از آن رسانه اقدام می کنند تا وضعیت مادی آنان را بیش از پیش دچار مشکل کرده و به این ترتیب آن ها را با خود همراه کنند که گاهی موفق بوده اند و گاهی نبوده اند و البته نمونه های دیگری نیز می توان ذکر کرد.
اما در این میان نقش رسانه های مستقل بسیار قابل توجه و ارزشمند است، چرا که اگر چنین رسانه هایی نباشند، شاید انگیزه ای برای بسیاری از روزنامه نگاران و خبرنگاران آزاده ای که با نیت خدمت به مردم، ارتقای سطح جامعه و پیشرفت کشور، همه سختی ها را به جان می خرند و بعضا با سختی و تنگناهای مالی زندگی می کنند، وجود نداشته باشد.
در دولت تدبیر و امید که خبرنگاران نقش عمده ای در روی کارآمدن آن داشتند و به نظر می رسد فهم مناسبی از جامعه مطبوعاتی کشور دارد، اما مشکلات فراوانی از جمله مشکلات معیشتی و مباحث مربوط به بیمه خبرنگاران، به قوت خود باقی است.
به دلیل وجود مشکلات معیشتی برای جامعه خبرنگاری، بسیاری از افرادی که با نگاه های مختلف به این حرفه ورود کردند، بعد از مدتی یا این حرفه را رها کرده و یا به شغل بازاریابی رسانه ای روی آوردند، و در چنین شرایطی، نقش اول عرصه خبرنگاری واقعی را، فقط خبرنگاران عاشق ایفا می کنند، اما از قدیم گفته اند که عاشقی، نان و آب نمی شود.
در چنین شرایطی علاوه بر آن که ضرورت دارد منشور و قانونی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تفکیک کار خبرنگاری واقعی با کارهای تبلیغی تدوین شود، امتیازات اجتماعی نیز به خبرنگاران واقعی ارائه شود.
خبرنگاران واقعی که عاشق کار خود هستند، می دانند که وظیفه آن ها در قبال جامعه، روشنگری و جهت دهی خیرخواهانه است و البته در کنار انجام این وظیفه، حق خبرنگار نیز برخورداری از آزادی، پشتیبانی و تأمین امکاناتی است که او را از فساد و انحراف احتمالی مصون بدارد.
خبرنگار نباید با استفاده از حق خود که آزادی باشد، مورد اهانت و تحت فشار قرار گیرد، چرا که در این صورت شاهد آن خواهیم بود که مسئولان رفته رفته از دسترس مردم خارج شده و به جای نزدیکی خبرنگاران دلسوز جامعه به آن ها، متملقان و چاپلوسان به آن ها نزدیک می شوند و در نتیجه از مشکلات مردم تا حد زیادی بی خبر خواهند ماند.
اگر عملکرد نادرست و ناصحیح مسئول یا دستگاهی در داخل کشور توسط خبرنگاران و روزنامه نگاران داخل کشور اعلام شود، نه تنها به گفته برخی که معتقدند ممکن است این گونه خبرها مردم را به نظام بدبین کند، مردم را به نظام بدبین نخواهد کرد، بلکه مردم به نظام خوشبین شده و با خود می گویند در مملکتی زندگی می کنیم که آزادی وجود داشته و هیچ حاشیه امنی برای مسئولان خطاکار وجود ندارد، اما اگر رسانه های ما در قبال عملکرد نادرست مسئول یا دستگاهی سکوت کنند و از آن طرف رسانه های بیگانه و بعضا معاند به آن خبرها بپردازند، آن وقت است که مردم ممکن است به نظام بدبین شوند.
اگر مسئولین و به ویژه مسئولین استان قم و استاندار محترم، در فکر خدمت به مردم هستند، از طرق مختلف به تقویت جامعه خبرنگاری و توسعه آزادی های آنان برای انتقاد از خود و دیگر مسئولان اقدام کنند، چرا که همه می دانیم، رسانه ها با شفاف سازی و آگاهی بخشی به جامعه، توان جلوگیری از فساد را دارند. *فعال رسانه ای - سرپرست خبرگزاری خبرآنلاین در استان قم 

کلید واژه ها: استان قم -




شنبه 17 مرداد 1394 - 16:19:08





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن