تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى‏داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815799948




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تنوع شرکای نفتی در دستورکار وزارت نفت


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: با خروج غربی‌ها از اقتصاد ایران در پی تشدید تحریم‌ها شرکت های چینی توانستند در بسیاری از صنایع دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه و آسیای مرکزی یعنی ایران ورود کنند و در خلأ حضور صنعتگران غربی تنها سرمایه گذار خارجی ایران در برخی از صنایع شوند.

به گزارش تراز ، چینی‌ها در سال‌های اخیر در حوزه‌هایی نظیر انرژی، نفت، ساخت قطعات و خودروسازی ایران فعالیت کردند که برای کیفیت عملکرد آنها هیچ قیاسی وجود نداشت. شاید بدقولی این شرکت‌ها در برخی از پروژه هایی که پیمانکار آن بودند نیز از همین موضوع نشأت می‌گرفت. اما اکنون با بازگشت شرکت های غربی و اشتیاق آنها  برای همکاری با ایران در پساتحریم شرایط حضور شرکت‌های چینی در صنایع سخت تر و امید آنها کمتر شده است و اینک چینی‌ها برای تداوم همکاری با ایران در تلاش هستند و بر همین اساس شتاب خود را در پروژه‌های نفتی در دست اجرا، افزایش داده‌اند تا در زمان مقرر آنها را به مسئولان ایرانی تحویل دهند. البته این درحالی است که مقامات ایرانی در آستانه دستیابی به توافق هسته ای تأکید کردند که چینی‌ها در پساتحریم نیز مانند دوران تحریم شریک راهبردی ایران باقی خواهند ماند.
حضور اروپاییان در ایران عرصه را برای چینی‌ها تنگ تر کرد
چینی‌ها علاقه‌مند به حضور در تمام صنایع ایران هستند اما در این میان صنعت نفت جذاب ترین و رقابتی ترین صنعت میان آنها و اروپاییان است. در حال حاضر که پیمانکاران چینی در دو میدان نفتی یادآوران و آزادگان شمالی فعالیت می‌کنند با نزدیک شدن به زمان تکمیل و تحویل پروژه تا پایان سال جاری مذاکرات و درخواست‌های پی در پی را برای ماندن در پروژه‌های یادشده شروع کرده‌اند. اما این بار ایران حق انتخاب بیشتری دارد. اروپاییان مدام با سفرهای خود به ایران و در حاشیه اجلاس‌های جهانی برای حضور در صنعت نفت ایران ابراز تمایل می‌کنند. از این رو با جدی شدن رقابت این بار کار شرکت های چینی سخت تر شده است. به طور قطع زمانی که بحث استفاده از فناوری‌های پیشرفته باشد عرصه برای تجارت چینی‌ها تنگ تر نیز خواهد شد.سفر هیأت‌های آلمانی،‌ فرانسوی و ایتالیایی در چند هفته اخیر نیز موجی از نگرانی را در میان شرکت‌های چینی به راه‌انداخته است و همه منتظر تصمیم ایران برای دوران پساتحریم هستند.
افتتاح فاز اول آزادگان شمالی و یادآوران قطعی شد
فازهای اول پروژه میدان نفتی آزادگان شمالی و یادآوران که پیمانکار آنها دو شرکت چینی است قطعاً تا پایان امسال به تولید خواهند رسید. مشتاقعلی گوهری معاون مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان این مطلب افزود: پیشرفت فاز اول این دو میدان به‌اندازه‌ای است که می‌توان گفت قطعاً امسال فاز اول این دو میدان به مرحله بهره برداری کامل خواهد رسید و 160 هزار بشکه در روز به تولید نفت کشور افزوده خواهد شد.وی اظهار کرد: با تکمیل فاز اول تولید نفت از میدان یادآوران به 85 هزار بشکه در روز خواهد رسید و حجم تولید نفت از فاز اول میدان آزادگان شمالی 75 هزار بشکه در روز خواهد بود.گوهری شرط حضور چینی‌ها در میدان‌های فوق را توجیه فنی و اقتصادی عملکرد پیمانکاران چینی دانست و تصریح کرد: شرکت‌های چینی مذاکرات خود را برای ادامه فعالیت در میادین یادآوران و آزادگان شمالی آغاز کرده‌اند. اگر توان فنی و اقتصادی آنها اثبات شود در این دو میدان خواهند ماند.بر اساس گزارش‌های شرکت مهندسی و توسعه نفت اکنون آزادگان شمالی به
۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است اما از آنجا که برای تولید زودهنگام، شرایط خاصی در قرارداد پیش بینی نشده است، تولید هم تا زمان بهره برداری نهایی منتظر می ماند.برای فاز دوم این میدان نیز  تولید روزانه 25 هزار بشکه نفت در نظر گرفته شده است و مجموعه تولید از این میدان به ۱۰۰ هزار بشکه خواهد رسید. در میدان یادآوران که برنامه تولید ۸۵ هزار بشکه در روز از آن پیش بینی شده در حال حاضر ۵۰ هزار بشکه تولید از آن ادامه دارد و تولید تا نیمه دوم سال جاری به ۸۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید. برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید در یادآوران از ۸۵ هزار بشکه به 180 هزار بشکه در فاز دوم توسعه انجام شده است. ضمن آنکه در فاز سوم توسعه میدان پیش بینی رسیدن به سقف تولید ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز و انتقال نفت سبک و سنگین و گاز تولیدی در مدت ۴۳ ماه انجام شده است. ناگفته نماند که در میدان مشترک یادآوران تولید ایران از عراق جلوتر است.
چینی‌ها حتماً در صنعت نفت خواهند ماند
اگرچه شرط حضور پیمانکاران چینی در دو میدان آزادگان شمالی و یادآوران توان فنی و اقتصادی آن است اما قطعاً چینی‌ها در این دو میدان خواهند ماند چرا که از یک رو ایران خواهان ادامه همکاری با شرکای چینی در پساتحریم است و از سوی دیگر ایران نمی‌خواهد تجربه تلخ مسجد سلیمان در مورد میدان آزادگان شمالی تکرار شود. از این رو پیشنهاد شده است که مأموریت بهره برداری کامل بر عهده شرکت چینی باشد تا اگر اتفاقی در میدان رخ داد و اشکالی وجود داشت پیمانکار چینی حضور داشته باشد و مثل مسجد سلیمان کار رها شده نماند.در این خصوص یک مقام آگاه در وزارت نفت در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» اظهار کرد: قطعاً ادامه پروژه‌های یادآوران و آزادگان شمالی به پیمانکاران چینی واگذار خواهد شد چراکه وزیر نفت به دنبال ادامه همکاری با شرکت‌های مسئولیت‌پذیر چینی است.وی ادامه داد: در روابط بین‌المللی و جذب سرمایه گذار خارجی این بار سیاست‌ها حول محور گسترش شرکای تجاری و ادامه همکاری با چین در پساتحریم متمرکز خواهد بود. از این رو می‌توان پیش‌بینی کرد اگر خللی در مذاکرات رخ ندهد در پایان سال فاز 2 میدان‌های آزادگان شمالی و یادآوران در قالب الحاقیه با قرارداد اولیه به چینی‌ها واگذار خواهد شد.
ماجرای ورود و خروج پرحاشیه چینی‌ها به آزادگان جنوبی
   انعقاد قرارداد با چینی‌ها در اوایل دولت دهم به منظور توسعه میدان آزادگان جنوبی در حالی انجام شد که آنها در سال های اخیر سابقه درخشانی در صنعت نفت ایران نداشته‌اند و طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی، توسعه میدان گازی پارس شمالی، بلوک اکتشاف و توسعه گرمسار و اجرای فاز دوم کارخانه ایران ال.ان.جی را می‌توان از پروژه‌هایی دانست که چینی‌ها در اجرای آنها به وعده خود عمل نکرده‌اند.اما روند کار چینی‌ها در این پروژه همانند بسیاری دیگر از پروژه‌های عمرانی طبق قراردادهای منعقد شده نبود و پس از تذکرهای مکرر کتبی و شفاهی و در نهایت ابلاغ اخطار کتبی به پیمانکار چینی این طرح در اوایل زمستان سال گذشته، در حالی که شرکت چینی وعده داد که نسبت به پیشبرد پروژه اقدامات مناسب را انجام دهد اما باز هم پیمانکار چینی به وعده خود عمل نکرد.در نتیجه پس از اتهام مهلت 90 روزه حکم خاتمه قرارداد چینی‌ها در طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی صادر شد.
 


منبع: ایران



زمانبندی انتشار: 17 مرد 1394 - 09:35





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن