محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844386961
پرسش و پاسخ دینی/ مفهوم «آزادی» در حقوق بشر اسلامی با اعلامیه حقوق بشر چه تفاوتی دارد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پرسش و پاسخ دینی/
مفهوم «آزادی» در حقوق بشر اسلامی با اعلامیه حقوق بشر چه تفاوتی دارد
ابهامات و اختلافات بسیار گستردهای بر سر واژه «آزادی» همچون بسیاری از اصطلاحات و تعابیر موجود در علوم انسانی به دلیل ویژگی خاص آن علم پدید آمده، سبب شده است تا ارائه یک تعریف بدون اختلاف و نیل به تفاهم کامل با مشکل جدی مواجه شود.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، روز چهاردهم مرداد ماه به نام روز «حقوق بشر و کرامات انسانی» نامگذاری شده است، یکی از پرسشهایی که در این رابطه مطرح میشود این است که آیا محدود بودن آزادی در دین که یکی از مهمترین موارد اختلاف حقوق بشر اسلامی با اعلامیه حقوق بشر است، از ضروریات اسلام است؟ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم اینچنین پاسخ میدهد: در ابتدا باید پذیرفت که واژه آزادی از جمله واژگانی است که دارای تعاریف متعددی است، ابهامات و اختلافات بسیار گستردهای که بر سر این واژه همچون بسیاری از اصطلاحات و تعابیر موجود در علوم انسانی به دلیل ویژگی خاص آن علم پدید آمده است، سبب شده تا ارائه یک تعریف بدون اختلاف و نیل به تفاهم کامل با مشکل جدی مواجه شود، این خصیصه از علوم انسانی است که سبب شده تا برخی افراد فریبکار و مغرض با سوءاستفاده از مفاهیم انتزاعی و لغزندهای همچون آزادی و بهرهبرداری از آن در راستای تأمین منافع فردی یا گروهی، با بیان کلماتی فریبنده و با استفاده از روشهای مغالطهآمیز، در صدد القاء اغراض سوء خود به دیگران برآیند، در خصوص حدود آزادی آنچه عقلای عالم به آن معترفاند آن است که آزادی مطلق که مساوی با بیقانونی، هرج و مرج و توحش است، برای هیچ فرد یا جامعهای مطلوب و قابل قبول نیست. بر این اساس نوعی محدودیت در آزادی نه تنها از ضروریات در اسلام بلکه به طور کلی از بدیهیات معمول در عرف جوامع گوناگون نیز است، حتی در کشورهایی که مدعی برقراری نظام دموکراسی و آزادی هستند، نیز از این ضابطه مستثنی نیستند، بلکه به طور طبیعی با پذیرش و تأسیس حکومت خواه ناخواه آزادی خود را محدود و مقید به قانون کردهاند، این در حالی است که اساساً الزامی بودن، مقوم قانون است و گزارهای میتواند به شکل قانون درآید که متضمن الزام و اجبار غیر باشد، پس سیستم و ساختار معمول در جوامع به گونهای است که افراد تحت حکومت مجبورند خود را ملزم به حفظ قوانین موجود کرده و به آن احترام گذارند. این نکتهای است که حتی اعلامیه جهانی حقوق بشر آن را نفی نمیکند، در این اعلامیه نیز نه تنها آزادی مطلق پذیرفته شده نیست بلکه آن را محدود به حفظ آزادی دیگران و عدم تجاوز و تزاحم با حقوق دیگران ساخته است، زیرا وقتی مردم به دولتی رأی میدهند و حکومتی تأسیس میکنند، نمیتوانند از قوانین و دستورات حکومتی سرپیچی کنند، از دیدگاه اسلام کسی در ابتدا مجبور به پذیرش اسلام نمیشود، چون اساساً قوام اسلام به ایمان و اعتقاد قلبی است و این چیزی نیست که با اعمال زور و تحمیل به نتیجه برسد به عبارت دیگر اگر دین به تأکید صاحبنظران دارای سه بخش اعتقاد قلبی، اقرار زبانی و عمل به دستورات دینی است، اساسیترین رکن آن یعنی اعتقاد و باور قلبی که قوام ایمان به آن وابسته است، اجبار بردار نیست.(1) زیرا انسان تا خود به صحّت مطلبی یقین یا گمان پیدا نکند به آن معتقد نخواهد شد و از این روست که برخی گفتهاند: «عقیده عمل اختیاری نیست تا اینکه منع یا تجویز به آن تعلق گیرد»(2) و این همان نکتهای است که محققان اسلامشناس در تفسیر آیه «لا اکراه فی الدین» بیان کردهاند.(3) حضرت امام پیرو همین مطلب میفرماید: «... مردم عقیدهشان آزاد است (یعنی) کسی الزامشان نمیکند که شما باید حتما این عقیده را داشته باشید... این را انتخاب کنید... بر هیچ کس و هیچ جا اسلام تحمیل نمیشود، اسلام با تحمیل مخالف است، اسلام مکتب تحمیل نیست...»(4) و از این حیث اختلافی بین مکاتب موجود یا اعلامیه جهانی حقوق بشر با دین اسلام مشاهده نمیشود و اما در خصوص دو بخش گفتار و اعمال، غالب فقها و محققان اسلامشناس، نوعی تفاوت بین یک مسلمان با غیر مسلمان قائل میشوند. «قدر مسلم آن است که اسلام برخی ادیان همچون یهودیت، مسیحیت و زرتشت را به رسمیت شناخته و هیچ گاه غیر مسلمانی را مجبور به اقرار زبانی و یا عمل به احکام اسلامی نمیکند مثلاً اسلام هیچگاه به یک یهودی یا زرتشتی نمیگوید نماز بخوان یا طبق دستور اسلام ازدواج کن... اما درباره مسلمانان به طور قطع، حدودی در رفتار و گفتار آنان در دین تعیین شده است، قطعاً آزادی عمل و بیان در اسلام نامحدود نیست، یک مسلمان مجاز نیست هر عمل و گفتاری را در حکومت اسلامی انجام دهد و اساساً یکی از علل تأسیس حکومت در اسلام، جلوگیری از محرمات و تخلفات دینی است».(5) جای انکار نیست که این نکته در هر سیستم و ساختار حکومتی در جوامع مختلفِ موجود نیز فی الجمله امری پذیرفته شده و معمول است، همان گونه که در هر نظام حکومتی از مردم سالار یا غیر آن رسم بر این منوال است که افراد تحت حکومت مجبورند تحت هر شرائطی از قوانین موجود پیروی کنند و مجاز نیستند به بهانه آزادی از آن تخطی کنند، در اسلام نیز معنا ندارد کسی بگوید من مسلمان هستم و ایمان به خدا و رسول دارم، اما حاضر نیستم به دستورات و قوانین اسلام عمل کنم و حاکمیت و ولایت رسول یا جانشینان او را بپذیرم یا هر گاه مایل بودم دین دیگری برگزینم، زیرا از دیدگاه قرآن کریم مسلمان کسی است که به همه انبیاء ایمان داشته باشد و به حقانیت و ادیانشان در زمان خودشان اعتراف نماید.(6) حفظ حدود الهی و پیروی از احکام دینی اسلام برای مسلمانان آن گونه ضروری است که خداوند تجاوز کنندگان از حدود الهی را زیان کار خطاب کرده و آنان را از زمره ظالمین میشناسد(7)، همچنین در سوره احزاب آمده است: «هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و رسولش فرمانی دادند، در برابر فرمان خدا اختیاری داشته باشد».(8)
در این آیه به صراحت لزوم تبعیت و تسلیم در برابر خداوند و فرامین رسول خدا ذکر شده و تأکید میشود که مؤمنان حق ندارند از اطاعت و پیروی رسول خدا(ص) سرپیچی کنند، زیرا خداوند متعال پیامبر را نسبت به مؤمنان از خودشان اولیتر و سزاوارتر میشناسد(9) و از این حیث سرپیچیکنندگان از این حدود مستوجب مجازات میشوند، لکن قرآن کریم با تفاوتی که بین قاصران و مقصران مینهد، تنها مقصران را مستحق عقاب میشناسد.(10)
ضرورت حفظ حدود دینی تا حدی است که یک مسلمان هیچ گاه مجاز نیست، یکی از ضروریات دین را مورد انکار قرار داده یا به مقدسات دینی توهین کند، مسأله ارتداد از موضوعاتی است که نه تنها در اسلام به عنوان جرم محسوب میشود، بلکه به اعتقاد برخی از حقوقدانان در همه ادیان مجازاتی برای مرتد به رسمیت شناخته شده است(11)، فرقههای مختلف اسلامی درباره اصل محدودیت آزادی دینی و کیفر مرتد اتفاق نظر دارند، هر چند در شرایط و موارد آن اختلافاتی بین آنها وجود دارد، ولی در اصل حکم و حتی وجود مجازات قتل تردید ندارند(12)؛ یعنی این نوع محدودیت از احکام ضروری دین است.
بنابراین از آنجا که اوامر و نواهی شرعی الزام عملی در پی دارند؛ یعنی در آنها تنها به صرف یک توصیه اکتفا نمیشود، بلکه به دستور صریح شریعت مجازات اخروی و چه بسا دنیوی در پی دارد، محدودیت آزادی در دین اسلام محرز میشود، به طور قطع بخشی از آنچه در مکاتب گوناگون موجود و یا اعلامیه جهانی حقوق بشر به عنوان آزادیهای مشروع و مورد قبول تلقی میشود، از نظر مبنا و نتیجه با اسلام در تنافی است و با توجه به آنکه مبنای زندگی ما مسلمانان دین اسلام و احکام بینقص و نورانی الهی است، نمیتوان با تمسک به وجود برخی از آزادیهای موجود در اعلامیه جهانی حقوق بشر که بر گرفته از مکاتب الحادی مانند اومانیسم است، ضرورت محدودیت آزادی در دین را در اسلام منکر شد. *پینوشتها: 1. مصباح یزدی، محمدتقی، پرسشها و پاسخها، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 1379، ج4، ص 38.
2. طباطبایی، محمدحسین، المیزان، ج 3، ص 117.
3. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله، ولایت فقیه، قم: مرکز اسراء، 1378، صص 33 ـ 32.
4. آزادی در اندیشه امام خمینی، تبیان 27، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، 1380، صص 79 ـ 78.
5. ر.ک: مصباح یزدی، نظریه سیاسی اسلام، پیشین.
6. بقره:285.
7. بقره:229.
8. احزاب:36.
9. احزاب:6.
10. نساء، آیات 99 ـ 97.
11. فصلنامه حکومت اسلامی،شماره 19، بهار 80، ص 16.
12. همان، به نقل از موسوعة الفقه الاسلامی المقارن، ج 4، ص 252. انتهای پیام/ک
94/05/14 - 11:34
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]
صفحات پیشنهادی
ضرورت تبیین و تشریح مبانی حقوق بشر اسلامی
سید اسد رجبی ضرورت تبیین و تشریح مبانی حقوق بشر اسلامی تنها با تبیین تشریح و روشنگری مبانی حقوق بشر اسلامی برگرفته از آیات و روایات است که میتوان با این هجمه های غرب مقابله کرد به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز بیش از هزاران سال از گردهم آمدن جوامع بشری در دنیا میگذرد و هنظم و ترتیب منطقی در اعلامیه جهانی حقوق بشر وجود ندارد
امام جمعه هامبورگ عنوان کرد نظم و ترتیب منطقی در اعلامیه جهانی حقوق بشر وجود ندارد قانونی که میخواهد برای استیفای حقوق بشر وضع شود اوّلاً باید بر پایه یک نظام فکری درباره انسان و جهان باشد و ثانیاً باید موضع کسانی که آن قانون را مینویسند درباره هدفمندی جهان و انسان روشن باشداعلامیه جهانی حقوق بشر به دنبال ذبح ارزشهای توحیدی است
اعلامیه جهانی حقوق بشر به دنبال ذبح ارزشهای توحیدی است حجةالاسلام باقرزاده گفت بیانیه جهانی حقوق بشر بر مبنای انکار خدا بنا شده و طرفداران آن سعی میکنند این بیانیه را به عنوان یک دین مطرح کنند که تمام ارزشهای توحیدی باید در برابر آن ذبح شود حجةالاسلام محمد رضا باقر زاده اسسیدعلی کاظمی در گفتوگوی مشروح با فارس: آیا مفهوم حقوق بشر جهانشمول است/ کرامت انسانی یا غریزه انسان، کدام حق
سیدعلی کاظمی در گفتوگوی مشروح با فارس آیا مفهوم حقوق بشر جهانشمول است کرامت انسانی یا غریزه انسان کدام حق استمدیرکل اسناد و امور مترجمان قوه قضائیه گفت واقعیت این است که حقوق بشر بینالمللی و غربی ابزار سیاسی در دست برخی دولتهاست و آنها خود تعیین میکنند کجا حقوق مردم را رعرئیس دیوان عدالت اداری تأکید کرد تفاوت مبانی حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر جهانخواران/تلاش مستکبران برای ترسیم ج
رئیس دیوان عدالت اداری تأکید کردتفاوت مبانی حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر جهانخواران تلاش مستکبران برای ترسیم جلوه مشوه از اسلامرئیس دیوان عدالت اداری بر ضرورت تکریم مراجعان و اهتمام ویژه در اعاده حقوق ایشان بر اساس آموزه های دینی و فرامین قرآنی تأکید کرد و آنرا نمونه بارز حفظ حقوصبح فردا رئیس مجلس در همایش بزرگداشت روز «حقوق بشر اسلامی» سخن میگوید
صبح فردارئیس مجلس در همایش بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی سخن میگویدعلی لاریجانی صبح فردا چهارشنبه در همایش بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی در مرکز مطالعات بینالمللی و سیاسی وزارت امور خارجه سخنرانی میکند به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامدر گفتوگو با کارشناسان مطرح شد چالشهای مواجهه با حقوق بشر غربی/ کشتار انسانهای بیگناه و سکوت حقوق بشر
در گفتوگو با کارشناسان مطرح شدچالشهای مواجهه با حقوق بشر غربی کشتار انسانهای بیگناه و سکوت حقوق بشرحقوق بشر غربی در بسیاری موارد آن اندازه که برای حیوانات و همجنسگرایان ارزش قائل است برای انسانهای جهان سومی ارزش قائل نیست و در مقابل کشتار انسانهای بیگناه صرفاً یک نظارپرسش و پاسخ دینی/ آیا ائمه اطهار(ع) در برزخ هم شفاعت میکنند
پرسش و پاسخ دینی آیا ائمه اطهار ع در برزخ هم شفاعت میکنندامام صادق ع میفرمایند همه شما شیعیان به شفاعت پیامبری که اطاعتش کردید و یا وصی ایشان حضرت امیرالمؤمنین و اولاد طاهرینش داخل بهشت میشوید اما به خدا سوگند آنچه بر شما میترسم از برزخ است به گزارش خبرنگار آیین و اندیشهآیا درباره حقوق بشر آیاتی در قرآن هست
آیا درباره حقوق بشر آیاتی در قرآن هستاز دیدگاه قرآن کریم انسان کرامت ذاتی دارد برای به فعلیت رساندن این خصلت ذاتی مقاماتی گرانقیمت به او عطا شده که به هیچ یک از دیگر موجودات داده نشده است به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس روز چهاردهم مردادماه به روز حقوق بشبررسی مفاهیم کلیدی حوزه جنگ در کتاب «حقوق جنگ و مخاصمات مسلحانه»
بررسی مفاهیم کلیدی حوزه جنگ در کتاب حقوق جنگ و مخاصمات مسلحانهحقوق جنگ و مخاصمات مسلحانه اثر حسین نوادهتوپچی از سوی انتشارات خرسندی راهی بازار کتاب شده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس کتاب «حقوق جنگ و مخاصمات مسلحانه» اثر حسین نوادهتوپچی از سبرای دومین بار سروش «حقوق بین الملل ارتباطات» را منتشر کرد
برای دومین بارسروش حقوق بین الملل ارتباطات را منتشر کردکتاب حقوق بین الملل ارتباطات اثر میثم آرایی درونکلا برای دومین بار از سوی انتشارات سروش منتشر شد به گزارش خبرگزاری فارس چاپ دوم کتاب «حقوق بین الملل ارتباطات» تألیف میثم آرایی درونکلا از سوی انتشارات سروش وارد بلایحه حقوق بشر اسلامی از منشور جهانی حقوق بشر غنیتر است
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۷ مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام گفت لایحه حقوق بشر اسلامی از منشور جهانی حقوق بشر غنیتر است و بر اساس بررسیهای صورت گرفته قانون اساسی حتی از لایحه حقوق بشر اسلامی نیز قویتر است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایروز بزرگداشت حقوق بشر اسلامی برگزار می شود
روز بزرگداشت حقوق بشر اسلامی برگزار می شود شناسهٔ خبر 2874778 - سهشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۵ جامعه > قضایی ستاد حقوق بشر از برگزاری مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی در روز چهارشنبه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی مقامات کشوری و سفرای کشورهای اسلامی خبر دادشعار حقوق بشر اسلامی تثبیت کننده حقوق امت اسلامی است
شعار حقوق بشر اسلامی تثبیت کننده حقوق امت اسلامی است دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت شعار حقوق بشر اسلامی تثبیت کننده حقوق امت اسلامی است به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه صبح امروز چهارشنبه 14 مرداد ماه بادومین جایزه حقوق بشر اسلامی به یمن تعلق گرفت
با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی دومین جایزه حقوق بشر اسلامی به یمن تعلق گرفت شناسهٔ خبر 2875619 - چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۲ جامعه > قضایی رئیس ستاد حقوق بشر گفت امسال دومین جایزه حقوق بشر اسلامی به یک واحد فعال حقوق بشر در یمن و همچنین علمای اهل تسنن این کشور در مبارزهمختصات حقوق بشر اسلامی و تفاوت آن با حقوق بشر موردنظر غرب/2 تفاوت در تعریف انسان مبنای اصلی اختلاف میان حقوق ب
مختصات حقوق بشر اسلامی و تفاوت آن با حقوق بشر موردنظر غرب 2تفاوت در تعریف انسان مبنای اصلی اختلاف میان حقوق بشر اسلامی و غربی استیک حقوقدان علت اختلاف مبانی حقوق بشر اسلامی و غربی را تفاوت تعریف از بشر در بین کشورهای اسلامی و غربی دانست منصور ملکی حقوقدان در گفتوگو با خبرنمرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در نامهای به ظریف: وزارتخارجه در خصوص بحث خونهای آلوده و جبران خ
مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در نامهای به ظریف وزارتخارجه در خصوص بحث خونهای آلوده و جبران خسارت وارده پیگیری لازم را انجام دهدمرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در نامهای به ظریف اعلام کرد در خصوص بحث خونهای آلوده امید است اقدامات لازم را در جهت جبران-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها