تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820586566




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خط لوله ترانس آدرياتيک مسيري مطمئن براي صادرات گاز ايران به اروپا است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ مرداد ۱۳۹۴ (۱۶:۵۸ب.ظ)
خط لوله ترانس آدرياتيک مسيري مطمئن براي صادرات گاز ايران به اروپا است موج - رئيس دبيرخانه مشترک کميسيون همکاري تجاري و اقتصادي ايران و آذربايجان معتقد است خط لوله ترانس آدرياتيک (تاپ) مي‌تواند مسيري مطمئن براي صادرات گاز ايران به اروپا باشد.
به گزارش خبرگزاري موج، مهدي محتشمي، رئيس دبيرخانه مشترک کميسيون همکاري تجاري و اقتصادي ايران و آذربايجان گفت: ايران در حال بررسي مسيرهاي مختلف تأمين گاز به ديگر کشورهاست و خط لوله ترانس آدرياتيک (تاپ) يکي از اين مسيرهاست.
وي گفت: ايران در حال مذاکرات اوليه با آذربايجان است و تاکنون توافق‌هايي نيز در اين زمينه انجام شده است.
رئيس دبيرخانه مشترک ايران و آذربايجان تصريح کرد: ايران درباره تأمين گاز اروپا از طريق آذربايجان مطالعاتي انجام داده است.
خط لوله گازي تاپ نيز به طول ۸۰۰ کيلومتر قرار است در سال ۲۰۱۷ به بهره‌برداري برسد و سالانه ۱۰ ميليارد مترمکعب گاز حوزه درياي خزر را به اروپا صادر کند.
حداکثر ظرفيت انتقال گاز با اين خط لوله ۲۰ ميليارد مترمکعب خواهد بود.
شرکت اکسپو سوئيس (AXPO) و شرکت استات اويل نروژ هر يک با ۴۲.۵ درصد و شرکت يي.او.ان روهرگاز آلمان با ۱۵ درصد از سهامداران ساخت خط لوله تاپ به شمار مي‌روند.
بر اساس اين گزارش، رونق عبدالله يف، مديرعامل شرکت ملي نفت آذربايجان (سوکار) يک ماه پيش به تهران آمد و گفتگوهاي مؤثري با وزير نفت ايران داشت و اميرحسين زماني نيا، معاون امور بين‌الملل و بازرگاني وزارت نفت ايران نيز به آذربايجان سفر کرد.
محتشمي افزود: در اين ديدارها مذاکرات بسيار مثبتي درباره استفاده از خاک آذربايجان براي انتقال گاز ايران به اروپا انجام شد.
وي همچنين از احتمال سرمايه‌گذاري مشترک ايران با آذربايجان در پروژه خط لوله ترانس آدرياتيک صحبت کرد.
رئيس دبيرخانه مشترک ايران و آذربايجان گفت: تهران و باکو زمينه‌هاي مشترک بسياري براي همکاري در بخش‌هاي نفت و گاز دارند و صادرات گاز از ايران به نخجوان، مشارکت ايران در خط لوله ترانس آدرياتيک (تاپ) و خط لوله گازي ترانس آناتولين (تاناپ) و نيز همکاري در پروژه‌هايي در درياي خزر از جمله اين همکاري‌هاست.
خط لوله گازي ترنس آناتولين (تاناپ) قرار است تا اواسط سال ۲۰۱۸ ميلادي، سالانه ۱۶ ميليارد مترمکعب گاز فاز دوم ميدان شاه دنيز واقع در بخش آذري درياي خزر را به اروپا ترانزيت کند.
خط لوله يک هزار و ۸۵۰ کيلومتري (۱.۱۵۰ مايلي) تاناپ از مرز ترکيه با گرجستان به سمت يونان امتداد دارد و کليدي براي کاهش وابستگي ترکيه به گاز روسيه به شمار مي‌رود.
آنکارا سال ۲۰۱۴ ميلادي سهم خود را از خط لوله گازي تاناپ به ۳۰ درصد افزايش داد و شرکت دولتي نفت آذربايجان (سوکار) و شرکت بي.پي به ترتيب ۵۸ و ۱۲ درصد باقيمانده سهام اين خط لوله را در اختيار دارند.
محتشمي همچنين از تمايل ايران به افزايش سهم خود در پروژه فاز دوم توسعه ميدان گازي شاه دنيز خبر داد، شرکت نيکو ايران در پروژه ميدان شاه دنيز ۱۰ درصد سهم دارد.
ميدان شاه دنيز، يکي از بزرگ‌ترين ميدان‌هاي گازي جهان به شمار مي‌رود که تحت کنسرسيومي به مديريت شرکت بي پي انگليس توسعه يافته است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن