تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820606152




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صادرات گاز ايران به اروپا؛ آري يا نه؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ مرداد ۱۳۹۴ (۱۵:۲۸ب.ظ)
صادرات گاز ايران به اروپا؛ آري يا نه؟ موج - در حالي که برخي از مسوولان شرکت ملي گاز کشور مي گويند صادرات گاز ايران به اروپا توجيه اقتصادي ندارد، عده اي نيز معتقدند نمي توان از اثرات مثبت اين اقدام در سطح بين المللي چشم پوشي کرد.
به گزارش خبرنگار موج، ايران در سال ٢٠١٢ به‌عنوان يکي از کشورهاي دارنده ذخاير گازي در جهان شناخته شد، با اين وجود سهم ايران از تجارت در بازار جهاني گاز بسيار ناچيز است. از سال‌هاي قبل از انقلاب اسلامي ايران، براي صادرات گاز ايران به برخي از نقاط دنيا برنامه‌ريزي‌هايي انجام و براي اين منظور بسترهاي زيرساختي نيز فراهم شد. اما به دليل تغييرات سياسي و اقتصادي، موضوع مربوط به صادرات به سال‌هاي بعد موکول شد.
علاوه بر صادرات گاز در منطقه، موضوع صادرات اين محصول به اروپا هم از ديرباز مطرح بود. در پي بحران ايجاد شده بين روسيه و اروپا و بعد از آن لغو تحريم ها بعد از توافقات اين موضوع بار ديگر مورد توجه قرار گرفته و اظهارنظرهاي فراواني پيرامون آن مطرح شد.
ارديبهشت سال گذشته بود که معاون امور بين الملل وزير نفت ايران، با تشريح ۳ مسير ايران براي «صادرات گاز به اروپا» با تاکيد بر اين که ايران با روسيه براي حضور در بازار گاز اروپا رقابتي ندارد، اعلام کرد: ايران به دنبال يک معامله برد – برد گازي با کشورهاي اروپايي است.

صادرات گاز ايران به اروپا، خوب يا بد؟
در پي بحران ايجاد شده بين اروپا و روسيه که نقش مهمي در تامين گاز کشورهاي اروپايي دارد، اروپا دنبال اين است که منابع و مسيرهاي انتقال گاز خود را متنوع کند و به دنبال گزينه هاي جديد باشد و در اين بين ايران از گزينه هايي است که مي تواند در بلند مدت کمبود گاز اروپا را تامين کند.
صادرات گاز ايران به اروپا که قرار است از طريق ترکيه و مسير ايران- عراق- سوريه-جنوب لبنان- درياي مديترانه و اروپا انجام گيرد، اما و اگرهاي زيادي را در بين مسوولان امر به وجود آورده است.
برآورد خط لوله مسير پنج‌هزارکيلومتري به قطر ٥٦ اينچ اعلام شده است و حجم گاز تحويلي به عراق، سوريه و جنوب لبنان به‌ترتيب ١٠ تا ١٥، ١٥ تا ٢٠ و پنج تا هفت‌ميليون‌مترمکعب در نظر گرفته شده است و تفاهمنامه صادرات به عراق و سوريه در مرداد ١٣٩٠ امضا شد. بر اساس بررسي‌هاي مرکز پژوهش‌هاي مجلس، تحقق اين برنامه‌ها نياز به دردسترس‌بودن گاز کافي در کشور و تراز مثبت بين توليد و مصرف دارد.

احداث خطوط لوله براي انتقال گاز به اروپا اقتصادي نيست
در پي مطرح شدن اين موضوع، مدير عامل شرکت ملي صادرات گاز با تاکيد بر اينکه در شرايط فعلي احداث خطوط لوله چند هزار کيلومتري براي انتقال گاز به اروپا اقتصادي نيست، گفت: آسيايي‌ها بازار اصلي صادرات گاز ايران هستند.
عليرضا کاملي در تشريح سياست هاي جديد گازي ايران در دوران پساتحريم، گفت: اولويت اول صادرات گاز ايران کشورهاي همسايه و آسيايي هستند و اروپا در اولويت‌هاي بعدي قرار دارد.
مدير عامل شرکت ملي صادرات گاز با اعلام اينکه کشورهاي همسايه و آسيايي از سه مزيت مسير کوتاه تر، رشد مصرف بالاتر و قيمت بيشتر برخوردار هستند، تصريح کرد: ايران ترجيح مي دهد گاز خود را به اين منطقه بفروشد.
اين مقام مسئول با بيان اينکه براي انتقال گاز به کشورهاي اروپايي بايد خطوط لوله دو تا چهار هزار کيلومتر احداث شود، بيان کرد: براي رسيدن گاز ايران به کشورهاي همسايه تنها بايد ۲۰۰ کيلومتر لوله گذاري انجام شود.
در پي اظهارات اين مقام مسوول، مديرعامل شرکت ملي گاز ايران نيز ضمن مخالفت با اين اقدام، گفته بود: خط لوله به اروپا بايد از کشورهاي متعددي عبور کند که نيازمند مجوز هر کشور و پرداخت هزينه ترانزيت است.
بنا به گفته عراقي، اين اقدامات خالص منفعت صدور گاز ايران را کاهش مي دهد، ضمن اينکه رشد مصرف گاز در اروپا رشدي منفي است.
عليرغم اظهارات مسوولان در رابطه با اقتصادي نبودن صادرات گاز ايران به اروپا، عده اي معتقدند ايران نمي تواند از بازار بزرگ اروپا چشم پوشي کند و بايد براي دست يافتن به اين بازار بزرگ تلاش کند.

ايران؛ رقيب بالقوه گازي روسيه
ايران با در اختيار داشتن 27.5 تريليون متر مکعب گاز طبيعي، داراي 15.6 درصد کل ذخاير گازي جهان است و پس از روسيه در رتبه‌ دوم قرار دارد. از طرفي موقعيت ژئوپوليتيک ايران در مسير شرق به غرب و شمال به جنوب، گذشته از اينکه مي‌تواند به بازار مصرف گاز منطقه اورآسيا و کشورهاي اروپايي و آسيايي متصل شود، مسير انتقال مناسبي جهت طرح‌هاي جديد خط لوله و صادرات گاز به مصرف‌کنندگان انرژي است. در حال حاضر، شبکه خط لوله ايران از سواحل خليج فارس تا درياي خزر امتداد دارد. خط لوله شرق به غرب از سرخس در مرز ترکمنستان به اروميه در نزديکي مرز ترکيه کشيده شده است. همچنين شبکه گاز ايران به شبکه گاز ترکمنستان متصل است.
هر چند در حال حاضر شبکه خطوط انتقال گاز در ايران محدود است، اما استعداد جغرافيايي ايران، توجه مصرف‌کنندگان اصلي انرژي را با ارائه طرح‌ها و پروژه‌هاي خط لوله به خود جلب کرده است که برخي به مراحل ساخت و اجرايي شدن نزديک‌اند و برخي با اتخاذ سياست‌هاي روشن‌تر در خصوص صادرات گاز و رفع موانع سياسي و فني مي‌توانند تبديل به پروژه‌هاي سودآور و مطلوبي شوند.

اهميت استراتژيک صادرات گاز ايران به اروپا
تقاضاي روزافزون مصرف انرژي به ويژه گاز طبيعي در دهه‌هاي آينده، به همراه بحران کاهش و قطع گاز در ماه‌هاي اخير، توجه کشورهاي منطقه و مصرف کنندگان اروپايي را به يافتن منابع جايگزين گاز و همچنين مسيرهاي متنوع انتقال آن معطوف کرده است. استفاده از انرژي به عنوان اهرم فشار توسط روسيه بر برخي کشورهاي مستقل مشترک‌المنافع، فرصتي براي ايران فراهم کرده تا با عرضه و انتقال گاز بتواند به بازارهاي مهم مصرف راه يابد. در عين حال، اجراي پروژه‌هاي تجارت منطقه‌اي و بين‌المللي گاز با ايران، نه تنها در راستاي منافع مصرف کنندگان خواهد بود، بلکه مي‌تواند منجر به گسترش روابط و وابستگي‌هاي اقتصادي شده و به بهبود روابط سياسي بينجامد.
از اين رو، محمد رضا عاصمي پور معتقد است صرفنظر از سود و زيان اقتصادي انجام اين کار، صادرات گاز ايران به اروپا از نظر استراتژيک براي کشورمان اهميت زيادي داشته و امنيت بين المللي را برايمان به همراه خواهد داشت.
اين مدير نفتي، ابراز کرد: صرفنظر از توجه به صرفه اقتصادي اين اقدام ايران مي‌تواند به همراه سياست اعتمادسازي منطقه‌اي و بين‌المللي از طريق افزايش ظرفيت خطوط لوله موجود؛ امتداد خطوط لوله موجود به مصرف‌کنندگان جديد و شرکت در پروژه‌هاي جديد گازرساني، نقش مهمي در سياست‌هاي گازي بين المللي ايفا کند.

وزير نفت: اولويت ما صادرات گاز به آسياست
تمام اين اما و اگرها در حالي مطرح شده است که وزير نفت کشورمان اعتقاد دارد، صادرات گاز به اروپا اولويت ما نيست، چرا که اين کار پرهزينه و داراي موانع حقوقي است.
وزير نفت ايران درباره گمانه زني‌ها درباره کمک تهران به متنوع شدن منابع گاز اروپا در آينده نزديک به روزنامه وال استريت ژورنال گفت: اولويت ما جهش در صادرات گاز به آسيا است نه اروپا.
بيژن زنگنه خاطرنشان کرد: قيمت گاز در اروپا بسيار پايين است و انتقال گاز ايران به اروپا با موانع قانوني و هزينه‌هاي زياد مواجه است. براي مثال اگر ايران بخواهد به اروپا گاز صادر کند به احتمال زياد بايد از طريق ترکيه باشد و ايران مجبور است به اين کشور حق ترانزيت بپردازد.
همچنين وزير نفت در نشست خبري خود با خبرنگاران نيز اعلام کرده بود اروپايي ها به دنبال مفت خري گاز ايران هستند.
بر اين اساس به نظر مي رسد اظهارات ضد و نقيض در خصوص صادرات گاز ايران به اروپا در مجموعه صنعت نفت زياد است و مشخص نيست بالاخره با اين اظهارات ايران قصد دارد صادرات گاز خود را به اروپا در دستور کار قرار دهد يا خير.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن