تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تلخى حق را تحمل كن، و مبادا كه فريب شيرينى باطل را بخورى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836074847




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلسوزی، عامل اصلی رواج تکدیگری


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:

دلسوزی، عامل اصلی رواج تکدیگری تکدیگری یکی از معضلات مهم اجتماعی است که با وجود تلاش‌ها برای برخورد با این پدیده، توفیق چندانی در رفع این مشکل در جامعه ایرانی به دست نیامد. چه عواملی باعث رواج تکدیگری در جامعه می‌شود و چرا افراد به تکدیگری روی می‌آورند؟ مردم چه نقشی در رواج تکدیگری در جامعه دارند و شیوه‌های کمرنگ کردن این معضل اجتماعی چیست؟ دکتر محمد حسن فاطمی راد، روان شناس و رئیس مرکز رصد روان‌شناسی اسلامی به سوالات جام‌جم در این زمینه پاسخ داده است.
 

آیا معضل تکدیگری در جامعه امروز ایران قابل رفع شدن است؟ تکدیگری در بسیاری از شهرهای ما به صورت خرده فرهنگ در آمده است و ما نمی توانیم حذفش بکنیم، چون شیوه های آن متفاوت شده است. متکدیان از یک اصل تبعیت می کنند و می کوشند از هر طریق ممکن پول بیشتری کسب کنند و معمولا از فنون روان شناسی آگاه هستند و می دانند از چه بیانی استفاده کنند تا دل مردم را به رحم آور ند و جلب توجه کنند و از آنها پولی بگیرند. شکل اصلی گدایی آشکار، غیرآبرومندانه است. گدایی برای متکدیان به عنوان حرفه و شغل محسوب می شود و چند خصیصه بارز دارند. یکی این که معمولا آنها به لحاظ مالی تامین شده اند. دوم،بیشتر اوقات متکدیان به صورت فردی اقدام نمی کنند و شیوه کار آنها گروهی است و برای این که در کارشان موفق باشند ساختار غیررسمی برای خود دارند. پاتوق هر متکدی مشخص است و برای آنها به منزله یک حریم است و کسی اجازه ندارد به حریم آنان وارد شود. چه عوامل و انگیزه هایی یک فرد را به تکدیگری وارد می کند؟ تکدیگری دو عامل اصلی دارد؛یکی اقتصادی است. معمولا کسانی که اولین بار تکدیگری می کنند افرادی هستند که به واسطه شکست هایی در کار و پیشه نیازمند شده اند. عامل دوم، اجتماعی است. تعدادی از متکدیان ما دچار بیماری شده اند و برای تامین هزینه های بیماری خود به کمک دیگران نیاز دارند. مردم ما اهل ترحم هستند و این مساله عاملی برای ترویج تکدیگری است. این نوع کمک رسانی به ترویج تکدیگری در جامعه می انجامد. عامل سوم، روحی- روانی است. برخی متکدیان از اختلالات شدید روانی رنج می برند. این افراد احتمالا در دوران کودکی یا نوجوانی با اتفاقی در زندگی روبه رو شده اند که باعث شده است عزت نفس شان لکه دار شود و دچار عذاب وجدان شوند. در صورت بروز چنین حوادثی، اختلال روانی شکل می گیرد که بعدا در رفتارهای آنها ظاهر می شود. معمولا افرادی که دچار تکدیگری شده اند روحی آزرده دارند و از آرامش نسبی برخوردار نیستند و در رفتارهای فردی تعادل ندارند، به همین علت زندگی مطلوبی ندارند. مشاهده می شود تکدیگری به عنوان میراث از پدر به فرزند می رسد. به نظر شما دلیلش چیست؟ برای برخی متکدیان، گدایی مانند دیگر مشاغل است. متکدیان به جای این که از دسترنج خود بهره ای ببرند و برای یک تلاش اجتماعی عرق بریزند خود را با صرف کمترین زحمت، سهیم دسترنج دیگران می دانند. انتخاب شغل به عنوان یک میراث در جامعه امری طبیعی است؛ اما این که کسی تصور کند همان طور که پدرش تکدیگری پیشه کرده او هم به همان شیوه زندگی کند از معضلات اجتماعی ما به حساب می آید. میان متکدیان افرادی وجود دارند که ناحیه گدایی شان را جزو حریم کسب و کار خود می دانند و اگر ببینند کسی برای گدایی وارد این حریم شده برای بیرون راندن او حتی به نزاع هم متوسل می شوند. افراد جامعه چه روشی در پیش بگیرند که هم باعث ترویج تکدیگری نشوند و هم به وظیفه انسانی و اسلامی خود مبنی بر کمک و انفاق به مستمندان عمل کنند؟ دین اسلام گفته به نیازمندان کمک کنید و در آیات و روایات متعددی وظیفه دستگیری از مستمندان ذکر شده و سیره معصومین ما هم یاری رسانی به انسان های نیازمند بوده است. به نظر من، نقش دولت در زمینه شناسانی افراد مستمند و کمک رسانی بموقع به آنها می تواند تا حدود زیادی تعیین کننده باشد. کمیته امداد امام خمینی(ره) تاکنون توانسته گام های موثری در این باره بردارد. در عین حال در ساماندهی و اجرای چنین برنامه هایی باید دقت نظر بیشتری صورت بگیرد. مردم سعی کنند صدقات و کمک ها ی خود را به نیازمندهایی که می شناسند، بدهند. متکدیان خیابانی الان به صورت یک خرده فرهنگ درآمده که اصلا در شأن کشور ما نیست.



 


سه شنبه 13 مرداد 1394 ساعت 03:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن